• 12.458 nieuwsartikelen
  • 166.973 films
  • 10.791 series
  • 31.055 seizoenen
  • 624.956 acteurs
  • 195.384 gebruikers
  • 9.133.030 stemmen
Avatar
 
banner banner

Tabu (2012)

Drama / Romantiek | 110 minuten
3,23 90 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 110 minuten

Oorsprong: Portugal / Duitsland / Brazilië / Frankrijk

Geregisseerd door: Miguel Gomes

Met onder meer: Teresa Madruga, Laura Soveral en Ana Moreira

IMDb beoordeling: 7,3 (7.596)

Gesproken taal: Pools, Portugees en Engels

Releasedatum: 13 juni 2013

  • On Demand:

  • iTunes Bekijk via iTunes
  • MUBI Bekijk via MUBI
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Tabu

"Aurora had a farm in Africa, at the foot of Mount Tabu…"

De oudere Portugese dame Aurora en haar Kaapverdische hulp in de huishouding wonen naast Pilar, wier doel in het leven is om goed te doen. Niet dat ze enige erkenning krijgt voor haar inspanningen. En al helemaal niet van de wantrouwende Aurora, die in de haar resterende jaren het liefst haar beetje spaargeld erdoor jaagt in het casino in Estoril. Als de oude Aurora sterft, komt Pilar achter een geheimzinnige brief, die haar op het spoor brengt van een oude geliefde van Aurora.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87365 berichten
  • 12290 stemmen

Portugezen en hun kolloniaal verleden.

Portugal blijft voor mij een bijna ondoorgrondelijk land. Het ligt ergens verstopt achter Spanje, ik weet amper wat de hoofdstad is en ook het taaltje kan ik maar moeilijk thuisbrengen. Ergens vind ik het best jammer, ik zou er best iets meer over willen weten, maar in dat opzicht is deze film dan misschien weer net iets té specifiek.

Het kolloniale verleden van Portugal is nu niet meteen een geweldig aansprekend thema. De symboliek die in deze film gebruikt wordt is vooral erg droog. Als ik een aantal opmerkingen hier lees klinkt het aardig eenzijdig (als in veel oog voor kritiek maar weinig anders), los daarvan ken ik Portugal ook niet genoeg om in te schatten of het ook écht een issue is. Zo heeft België ook een kolloniaal verleden maar geen haan die daar tegenwoordig nog naar kraait. Anderzijds kan dit ook Portugal's Hiroshima zijn (een thema dat nog steeds actueel is en waarvan het land nog steeds duidelijke sporen draagt).

Soit, de film zelf is klassiek arthouse. Zwart/wit doet oud en belegen aan, zonder de release datum en de iets modernere setting is het niet meteen duidelijk uit welk tijdperk deze film nu juist komt. Brakke dialogen (die Engelse zijn écht stuntelig, en niet gewoon 'we spreken beiden maar moeilijk Engels' stuntelig), trage vertelling en weinig enerverend. Het tweede deel wordt hier omschreven als wat experimenteler, vond dat nogal tegenvallen, zeker omdat net dat deel heel wat verhalender werd.

Wie zich geroepen voelt om de film uit te pluizen heeft er waarschijnlijk wel een aardige brok aan, maar de vlakke bovenlaag, de saaie vormgeving en het oninteressante achterliggende thema nodigden mij daar nu niet bepaald toe uit.

Eentje om snel te vergeten.

1.0*


avatar van Brix

Brix

  • 19415 berichten
  • 4818 stemmen

Vannacht te zien op ARTE TV > 00:25 uur


avatar van Movsin

Movsin

  • 7992 berichten
  • 8261 stemmen

Is één van die films die begint met het einde...en daarna het gebeuren overlaat aan een verteller.

Acteurs zijn aldus amper te beoordelen in een verhaal dat niet meer brengt dan wat klassieke passie en romantiek in het Afrika, wellicht van einde 50-iger jaren als colonisten zich gaandeweg bedreigd voelden door de inheemse bevolking. Film licht hieromtrent vaag enkele sluiers op.

Cinematografisch heeft de film misschien wel iets bijzondere. In zijn geheel is hij echter niet zo overtuigend, laat staan meeslepend


avatar van eRCee

eRCee

  • 13382 berichten
  • 1936 stemmen

Wat een wonderlijke film is dit. De stijl van Tabu herinnert aan de Nouvelle Vague van de jaren '60, met het zachte zwart-wit, het 4:3 kader, het spelen met geluid, de voice-over. Vooral Godard en dan met name Pierrot le Fou lijken me inspiratiebronnen (denk aan de dansachtige scene in de wildernis, waar je Belmondo en Karina bijna denkt te zien). Prachtig vond ik de soepele cameravoering, die een bepaalde eigenheid over zich heeft zonder te forceren. Even schitterend is de muziek, die binnen het filmverhaal wordt opgevoerd en vol zit met Portugese weemoedigheid. De manier waarop het verhaal verteld wordt versterkt de tragiek, waarbij ik moet zeggen dat vooral het tweede deel van de film me wist te grijpen. Dat een aantal details (bijvoorbeeld de beschuldiging van hekserij die Aurora over haar bediende uitspreekt) pas retrospectief op z'n plek valt is een leuke bijkomstigheid. Tot slot is de setting, van koloniaal Afrika, perfect en wordt er geregeld een bijna surreëel randje gecreëerd. Tabu is kortom een prachtige film die lichtheid en zwaarte combineert. Onbegrijpelijk onderschat hier.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13382 berichten
  • 1936 stemmen

Onderhond schreef:

Zo heeft België ook een kolloniaal verleden maar geen haan die daar tegenwoordig nog naar kraait.

Huh? Je hebt de bestseller Congo van Van Reybrouck gemist? En ik dacht dat er in België toch ook wel een schaamte taboe heerst over de gebeurtenissen in Rwanda.

Los daarvan begrijp ik het argument niet. Kan je het als filmmaker niet juist als je taak zien om een bepaald onderbelicht thema voor het voetlicht te brengen?

Denk je ook niet dat de titel van deze film veelzeggend is?


avatar van McSavah

McSavah

  • 9960 berichten
  • 5268 stemmen

avatar van Flavio

Flavio

  • 4633 berichten
  • 4918 stemmen

Mooie film, al kan hij toch niet tippen aan Aquele Querido Mês de Agosto. Ik vond de structuur wel werken, de flashback genaamd Paraiso werd een vertelling met beelden dankzij de voice over en het ontbreken van dialogen. Het had af en toe ook wel iets grappigs maar ook iets gemaakts dat je alle geluiden hoort op de stemmen na. Met het eerste deel worstel ik nog wel een beetje. Het personage Pilar is uiteindelijk niet erg belangrijk, zij stuurt het verhaal een beetje aan. Ze staat zelf misschien symbool voor het oude Portugal, godsvruchtig maar ook naïef. Maar wat dat Poolse meisje verder in de film te zoeken had? "Taize" dat ter sprake komt moest ik even opzoeken, dat blijkt een religieuze groep te zijn die vooral jonge mensen aantrekt.

Het tweede deel zoomt dan in op de jonge jaren van Aurora. Uiteindelijk vond ik het koloniale verleden een interessantere invalshoek dan de romance- die spetterde nou niet bepaald van het scherm af. De jonge Aurora leek overigens wel behoorlijk op de oude versie. De Portugezen leefden in hun eigen wereldje van luxe, jachtpartijen en gekte, nauwelijks geïnteresseerd in het land en de bevolking die ze onderdrukken. De krokodil lijkt symbool te staan voor Afrika in de ogen van de Portugezen: eerst een leuk hebbedingetje tot het groeit en sterker wordt en los gelaten moet worden voor het zich tegen hen keert. De Afrikaan heeft in beide delen de rol van bediende, de dekolonisatie is kennelijk nog altijd niet voltooid.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21686 berichten
  • 4626 stemmen

Prachtige film. En ik kan hier wel gaan herhalen wat eRCee al prima to the point aangeeft. Maar dat kun je beter hierboven lezen.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13616 berichten
  • 4079 stemmen

Nee, dit vond ik helemaal niks. Ik zeg weleens dat ik houd van zowel actie als arthouse, maar dit echt Arthouse met de grote A en daar houd ik minder van. Of helemaal niet. Stiltes om de stiltes, om interessant te doen voor mijn gevoel. Te gemaakt. Ook met af en toe stemmen die wegvallen, dat haalt mij uit een film (Godard had er ook vaak een handje van). Zo'n film is dit ook. Vooral het eerste stuk wist me echt helemaal nergens te boeien. Kil, niet interessant. En daar gaat de film da al mis. Het tweede stuk is dan wel iets beter, kijkt redelijk weg met die fijne vertelstem constant op de achtergrond en wat meer sfeer vanuit de beelden, maar ik miste hier enige emotionele impact, mede door dat saaie eerste deel.

Visueel wel aardig met af en toe fraai zwart-wit. Toch had er meer mee gedaan kunnen worden. Als je al gaat spelen met verschillende tijden, waarom niet het één zwart-wit en het andere kleur? Het hoeft niet maar zou wel een toegevoegde waarde hebben gehad. 1,5*.