• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.145 gebruikers
  • 9.380.511 stemmen
Avatar
 
banner banner

Django Unchained (2012)

Western / Actie | 165 minuten
4,01 5.217 stemmen

Genre: Western / Actie

Speelduur: 165 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio

IMDb beoordeling: 8,5 (1.861.261)

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

Releasedatum: 17 januari 2013

Plot Django Unchained

"Life, liberty, and the pursuit of vengeance."

Jackson, Mississippi. Het is de 19de eeuw en slavenhandel is volop aan de gang in Amerika. Twee geliefden, Django en Broomhilda, worden onder deze gruwelijke omstandigheden uit elkaar gedreven en verkocht aan verschillende eigenaren. Terwijl Broomhilda haar nieuwe situatie leefbaar probeert te maken wordt Django ondertussen bevrijd door een eigenaardige premiejager, genaamd Dr. King Schultz. Deze ziet wel potentie in Django en besluit hem onder zijn vleugels te nemen en hem de fijne kneepjes van het vak bij te brengen. Samen gaan ze op zoek naar Broomhilda.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Django Freeman

Dr. King Schultz

Calvin J. Candie

Broomhilda von Shaft

Butch Pooch / Ace Speck

Mr. Stonesipher

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Maar het ziet er wel uit wel vreemd als de laatste twee stemmen van de persoon dit zijn;

Django Unchained: 5 sterren

Inglorious Basterds: 0,5 ster

Dan ligt de kwalificatie aanstellerij heel dicht op de loer.

Ben ik met je eens, en dat er om verduidelijking wordt gevraagd is ook niet meer dan logisch. Al kan dat ook weer iets anders zeggen, dat ie een cineast die hij jaren de wind van voren geeft hij wel zo open minded is dat ie toegeeft als ie een goede film maakt.

Ik heb IB ook op 0,5* staan (de rest van QT heeft wel ee voldoende) dus ik kan ook wel wat gaan verwachten dus .


avatar van hvincken

hvincken

  • 26 berichten
  • 35 stemmen

super film, doet denken aan inglorius bastards 4,5 sterren


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5143 stemmen

Is het plot zo belangrijk dan in deze film? Kill Bill en IB hadden ook een mager plot maar dat is ook niet de reden waarom ik die films waardeer. Het gaat mij puur om de dialogen, beelden en de sfeer en natuurlijk de afrekening bij de films van QT. (Een close up bv. van wit katoen onder bloed, windt me al aardig op moet ik nageven)

(DU niet gezien)


avatar van mrwhite

mrwhite

  • 1521 berichten
  • 3499 stemmen

Het plot is ook in deze Tarentino niet zo belangrijk maar de dialogen zijn wel weer indrukwekkend.


avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

  • 873 berichten
  • 657 stemmen

mikey schreef:

Is het plot zo belangrijk dan in deze film?

Om de forse lengte van deze film te legitimeren, wellicht. Een aantal scènes hadden mijns inziens gewoon ingekort mogen worden, of misschien geheel geschrapt.

Maar de briljante momenten weten dit ruimschoots te compenseren. Mij deed DU niet megalomaan aan, echter zou ik die eventuele kritiek wel enigszins begrijpen.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Ik had liever gehad dat de plot made sense.


avatar van Norman Mailer

Norman Mailer

  • 873 berichten
  • 657 stemmen

"I think we all think the bags was a nice idea. But, not pointing any fingers, they could of been done better. So how bout, no bags this time, but next time, we do the bags right, and then go full regalia."

Fantastisch.


avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

  • 4687 berichten
  • 2243 stemmen

Echt zo'n scene die prima in 1 van de Monty Pythons had gekund


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Dacht dat ik dat aankaartte. Niet?

Ja ik haalde het door elkaar.

mrwhite schreef:

Het plot is ook in deze Tarentino niet zo belangrijk maar de dialogen zijn wel weer indrukwekkend.

Het plot bij zijn vorige films Reservoir Dogs, Inglorious Bastards, Jacky Brown was redelijk indrukwekkend +die eindigen in een grande finale. Nu vind ik het bij Django redelijk straightforward, en te licht (zeker door de enorme naiviteit van de hoofdrolspelers, die toch redelijk "cunning" zijn). En de finale bij Django, tja die trekt op niks.

Me even terugtrekken en kijken wat de usual suspects op MM hierover te zeggen hebben.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

mikey schreef:
Is het plot zo belangrijk dan in deze film? Kill Bill en IB hadden ook een mager plot maar dat is ook niet de reden waarom ik die films waardeer. Het gaat mij puur om de dialogen, beelden en de sfeer en natuurlijk de afrekening bij de films van QT. (Een close up bv. van wit katoen onder bloed, windt me al aardig op moet ik nageven)

(DU niet gezien)


IB vond ik wel een sterk plot hebben. In ieder geval erg verrassend en onvoorspelbaar. Daarnaast kent die film veel indrukwekkende scènes. Verwacht niet dat je in deze film een scene te zien krijgt die ook maar een klein beetje in de buurt komt van bijvoorbeeld de kelderscene (drei Glaze) in IB.

Daarentegen moet ik wel zeggen dat dit wel gewoon een coole film is die ik komende week ga herzien.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

Gisteren dacht ik er nog aan waarom IB en DU niet tot Tarantino's beste horen en dat is omdat de scenes in die films lang niet zo memorabel zijn als in zijn oudere films en dat heeft allemaal te maken met de soundtrack die ik bij zijn laatste twee films niet eens meer voor de geest kan halen.

Pulp Fiction heeft de dans scene waarbij Honey Bunny en Vincent Vega high van de heroïne mee gaan doen aan dans wedstrijd met het nummer Chuck Berry - You never can tell. Dat nummer is van Pulp Fiction, wanneer je dat nummer hoort denk je meteen aan Pulp Fiction.

Reservoir Dogs heeft de scene waar Michael Madsen iemands oor afsnijdt met een radiopresentator die het nummer 'stuck in the middle with you' aankondigt waarbij dat nummer onlosmakelijk is verbonden aan de film.

IB en DU hebben niet van zo'n sterke (aparte) scenes waar de soundtrack zo'n sterke rol speelt waarbij de hele wereld als het ware die nummers aan Tarantino verbindt.

Dat is imo het verschil tussen een vermakelijke en een geweldige Tarantino.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5143 stemmen

lil green bag was toch het openings nummer?

KB heeft de beste soundtrack...


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Ceeda7 schreef:

Het plot bij zijn vorige films Reservoir Dogs, Inglorious Bastards, Jacky Brown was redelijk indrukwekkend +die eindigen in een grande finale. Nu vind ik het bij Django redelijk straightforward, en te licht (zeker door de enorme naiviteit van de hoofdrolspelers, die toch redelijk "cunning" zijn). En de finale bij Django, tja die trekt op niks.

Me even terugtrekken en kijken wat de usual suspects op MM hierover te zeggen hebben.

Ik vond het scenario van Basterds een bij elkaar geraapt rommeltje en veel te breedsprakig.


avatar van trebremmit

trebremmit

  • 3014 berichten
  • 1465 stemmen

Stuck in the middle with you is het nummer bij de oorscene.

Blijkbaar toch niet zo'n indruk gemaakt op Fortune.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

mikey schreef:

lil green bag was toch het openings nummer?

Haha ja, ik typ gewoon de verkeerde naam in

KB heeft de beste soundtrack...

Ook memorabel idd

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat dat allemaal soundtracks die ik daarna nog wel wil hebben en bij IB en DU is dat totaal niet het geval.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5143 stemmen

Wouter schreef:

Ik vond het scenario van Basterds een bij elkaar geraapt rommeltje en veel te breedsprakig.

Klopt: alles wat tarantino wil vermelden wordt in de wok gebakken tot een nogal merkwaardig geheel. Maar de scenes met die enge nazi's zijn wel erg goed en je blijft je vermaken.


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5143 stemmen

Fortune schreef:

Nee toch? Volgens mij zit dat nummer bij die scene..

Jawel. Je begint met die Little Green Bag en dat oor heeft een ander nummer.. weet even de titel niet.

stuck in the middle with you denk ik opeens aan.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4317 berichten
  • 2774 stemmen

mikey schreef:

(quote)
Jawel. Je begint met die Little Green Bag en dat oor heeft een ander nummer.. weet even de titel niet.

ja Freudiaanse vertyping .


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

xgogax schreef:

Ik verhoog mijn stem naar vijf sterren . Deze film heeft onwijs veel geniale scenes , bijvoorbeeld wanneer Django voor het eerst zijn vrouw weerziet , kippenvel moment , moest meerdere malen aan Keoma (1976) denken ! Dit is een absoluut meesterwerk , beter dan de meeste spaghettiwesterns ( Italiaanse westerns ) : beter dan Il Grande Silenzio (1968) , Keoma (1976) , La resa dei conti (1966) en minstens zo goed als de beste westerns van Sergio Leone !

***** / ***** , amazing masterpiece where American western meets spaghetti western !

Oneens. Elke western van Leone is beter dan deze western (en de gemiddelde western trouwens).


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Alsof dat objectief vast te stellen is ..


avatar van Ceeda7

Ceeda7

  • 3544 berichten
  • 1381 stemmen

Wouter schreef:

Ik vond het scenario van Basterds een bij elkaar geraapt rommeltje en veel te breedsprakig.

Dat laatste feit was duidelijk Tarantino's opzet bij IB. Het leek meer op een toneelstuk dan een film. Zeer goed ineen gestoken, en alle plotjes uiteindelijk in een mooie filter naar de finale toe.

Die openingsmonoloog met Landa was gruwelijk goed, die kelderdiscussie was tevens subliem omwille van de plotse sfeerverandering (van leuke vermakelijke tijd tot bijtende spanning).

Wat ik ook heerlijk vind aan IB is dat de vrouwelijke karakters "hun mannetje" met bravoure doorstaan en zeer actief aan het verhaal bijdragen. Ik voelde sterk mee de karakters of hun plannetje ging lukken, enorme spanningsboog(bij Django kon het mij geen fluit schelen).

Dit komt ook misschien omdat Waltz in het goede kamp zit bij Django, en net Dicaprio het nog doet als "slechterik" (een ongewone rol) maar Foxx een karikaturale en vrij leeg figuurtje neerzet met een simpel doel.

Misschien nog eens IB herbekijken, dan versta je me missch beter (zonder je daarbij te proberen overhalen weliswaar).


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Naomi Watts schreef:

Alsof dat objectief vast te stellen is ..

Alsof hij dat zegt. Hij zegt dat hij het er oneens mee is, waarna hij vervolgens zijn mening geeft.


avatar van Tolkienfan

Tolkienfan

  • 299 berichten
  • 372 stemmen

Wat een heerlijke film heeft Tarantino gemaakt! Glansrol van Christoph Waltz. En de muziek is ook super!


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

blaauw schreef:

(quote)

Alsof hij dat zegt. Hij zegt dat hij het er oneens mee is, waarna hij vervolgens zijn mening geeft.

Zo lees ik het niet (en zo staat het er niet), en zo ja, qua reactie heeft het niet zoveel waarde als je alleen aangeeft oneens te zijn zonder ook maar enig argument te geven. Zeg dan niks.


avatar van jerry r

jerry r

  • 519 berichten
  • 302 stemmen

prima film .

maar hij duurt 165 minuten naar mijn mening veel te lang.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Zeer goed ineen gestoken, en alle plotjes uiteindelijk in een mooie filter naar de finale toe.

Nee, een rommeltje juist! IB heeft een slecht scenario. Ook daar leek T niet te weten hoe tot een finale te komen.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14544 berichten
  • 4522 stemmen

Een wat kleine tegenvaller, die vooral tussen alle filmische spielerei vergeet dat een goed verteld verhaal toch wel zeer belangrijk is,

De plot is wat mager, maar dat maakt niet uit. Leone had ook films die in de basis niets meer waren dan ‘3 mannen gaan op zoek naar een schat’, maar ik mistte wel maar al te vaak in deze Django Unchained een narratieve drive en een alomvattende spanningsboog. Het leek meer een verzameling losse scènes, die alle op zich wel werken, maar als geheel niet waardoor je de 165 minuten wel gaat voelen. Sommige scènes leken ook wat saai en zo af en toe viel alles ook helemaal stil. En dat is jammer, want voor de rest werkt dit wel verdomd goed.

Visueel is het een prachtige prent - misschien wel Tarantino’s mooiste. Heerlijk uitgepuurde beelden, supergebruik van het brede bioscoopformaat, heerlijke belichting (schilderijen van Rembrandt soms), mooie dieptewerking tussen wat dichtbij staat en veraf, af en toe fijn gebruik van de zoomfunctie en mooie evenwichtige shots alom. Ook een mooi vol kleurenpalet dat dan wel wat kitsch aandoet, maar dat wel past binnen deze film. Ook de montage is prima, vooral in overgangen naar een volgende scène, alsof er even weer aan de slinger wordt getrokken. Al is dat ook negatief uit te leggen dat het zo voelt, gezien wat ik hierboven allemaal zei. De muziekscore is niet direct memorabel zoals die van Pulp Fiction, maar werkt in de film op de momenten wel en daar gaat het om.

Het acteerwerk is over de breedte bovengemiddeld, met Waltz weer in een uitschietende rol, al had ik af en toe het idee dat hij iets te veel naar Heath Ledgers Joker heeft gekeken. Die verhaaltjes, de stem, de maniertjes. Deed me er vaak aan denken. Blijven over die heerlijke schietscènes (altijd volgt een ferme straal bloed subtiel de kogel uit het lichaam) en natuurlijk het een en ander in verband met slavernij. Dat zal Tarantino’s primaire doel niet zijn geweest, maar geeft wel af en toe wat extra diepgang.

Al met al wel vermaakt met een redelijk originele film, al komt het wat onsamenhangend over en duurt de film door momenten minstens een half uur te lang.


avatar van mr. Prizzi

mr. Prizzi

  • 164 berichten
  • 176 stemmen

Hoewel ik een liefhebber ben van Tarantino, vind ik zijn films voorspelbaar geworden. In grote lijnen blijven zijn veelal cartooneske verhaaltjes hetzelfde vertellen. Ook nu draait het weer om fraai geëtaleerd sadisme, cinefiele verwijzingen en dan de ‘’ big vengeance’’. Maar misschien had het in het geval van slaverij toch iets diepgravender gekund. De film was nog aardig tot het moment dat Waltz DiCaprio doodschoot, niet alleen werd hiermee een gat in het scenario geslagen, de film kreeg een hoog Lucky luke-gehalte en een Tarantino-sausje toen we van alle kanten mannen (zoals in ‘’ Kill Bill”) naar binnen zagen rennen en als zombies (zoals in ‘’Dusk till dawn’’ ) aan stukken werden geschoten.
Tijd om een kopje koffie in te schenken.


Woody Allen zei het al: een film moet niet langer duren dan 90 minuten. Dit was een film die absoluut in die categorie valt. Django unchained is geen epos, maar een dun en bij vlagen absurdistisch verhaaltje tegen de achtergrond van een groot menselijk drama. Verkeerde combinatie van onderwerp en regisseur zullen we maar zeggen. Ook Inglourious Bastards begon goed maar verzandde ook op het eind in een middelmatige film…
Tarantino moet zich beperken tot subcultuur en misdaad-genre, zoals in zijn twee beste films Reservoir dogs en Pulp Fiction. We zien Martin Scorsese ook zijn handen niet branden aan grote historische gebeurtenissen. Mogelijk vallen zijn filmische anachronismen in deze tijd ook steeds meer uit de toon, vooral als je ziet dat Amerika thans sociaal, politiek en etnisch een verscheurd land is. En waar een zwarte president verbinding probeert te zoeken zou je van een invloedrijke regisseur iets meer mogen verwachten.


avatar van De zonderling

De zonderling

  • 142 berichten
  • 538 stemmen

In grote lijnen eens met wat hierboven staat. In eerste instantie niet helemaal verzadigd. Vooral tegen het einde aan wordt het een groot zooitje met veel te veel dezelfde soort scenes die eigenlijk helemaal niet zo bijzonder zijn. Misschien vond ik de Monthy Python achtige scene met de gemaskerde mannen nog wel het meest memorabele in deze film... Christopher Waltz, Jackson en Leonardo Dicaprio zetten overigens wel sterke rollen neer, al kwam het ook allemaal wel iets te bekend voor. Jamie Foxx vond ik vrij gewoontjes en eenzijdig.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

@mr.Prizzi: je hebt grote spoilers in je bericht staan. Tussen spoilertags plaatsen aub!