Flight (2012)

2073 stemmen

Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Denzel Washington, Kelly Reilly en Don Cheadle

Whip Whitaker (Denzel Washington) is een piloot die sinds lange tijd op het randje leeft. Seks, drugs en rock & roll zijn hem op het lijf geschreven. Zijn verantwoordelijke baan waarbij hij dagelijks vliegtuigen veilig naar hun eindbestemming moet sturen lijkt door zijn drank- en drugsgebruik al verder naar de achtergrond te verdwijnen en Whip deinst er dan ook niet voor terug om op het werk te drinken. Maar dan breekt er voor het opstijgen een verschrikkelijke storm uit.

avatar van HK Senator
Best knap van mezelf dat ik dit heb uitgekeken. Bijna niet te geloven dat dit van de regisseur van Back to the Future komt. Ik zal niet willen zeggen dat dit een slechte film is maar na het eerste half uur gaat het hard bergafwaarts. Wat overblijft is ellenlang gezeur over alcoholisme en drugsgebruik. De film had makkelijk 45 minuten korter gekund. Ik had ongeveer een halve fles wijn nodig om hem uit te kijken...

Zemeckis.

Het eerste half uur weet hij vlotjes door te komen. Wat actie, een paar indrukwekkende scenes, lekker Hollywoodiaans vlot. Maar daarna keert de film en wordt het eigenlijk een verslavingsdrama, met hier en daar wat rechtbankinvloeden.

Drama dus, en da's niet meteen meneer Zemeckis' beste kant. Het is dat Washington en Reilly het meer dan behoorlijk doen, want de film zelf bevat amper een greintje subtiliteit. Die combinatie zorgt ervoor dat het nooit echt goed wordt, maar dat de film ook nergens echt instort.

't Is wel een best lange zit, zeker omdat het drama nooit echt van de grond komt en het rechtbankgegeven nu ook weer niet zo spannend was. Waar Zemeckis houdt de vaart er wel in en kan wanneer nodig rekenen op z'n acteurs.

Zeker niet slecht, maar ook echt niet goed.

Een prima film met een prima verhaal. Je zou de doktoren, piloten, advocaten de kost moeten geven die overmatig drinken en drugs gebruiken. Kun je wel een dorpje mee bevolken.

avatar van Mark de Jong
Prima film over alcoholisme. Spectaculaire 1e helft, prima vervolg over de ellende veroorzaakt door alcohol.

Prima film met een goede rol van Denzel Washington als alcoholverslaafde die zijn verslaving ontkent en steeds dieper in de ellende geraakt.

JeMoederOfficial
Zieke scene aan het begin, en dan heb ik het niet over die ene met de tieten (hoe is deze film pegi 12) maar de scene met het vliegtuig, echt fricking epic, maar na die scene is het gewoon “hihi ik ben alcoholverslaafd oepsie”. en dan die vrouw er nog bij “Hallo!! Ik doe drugs want ik ben drugsverslaafd hihi.” Maar dan heb je die scene in het ziekenhuis, puur goud. Die man met kanker was gewoon het beste karakter van deze hele film. En aan het einde natuurlijk een happy end (:::::

avatar van Lovelyboy
Geweldige film over Washington die eerst als een held onthaald wordt maar naderhand toch wat problemen blijkt te hebben. Fijn rol van Washington die zich als een steeds groter lul gaat gedragen en zich in zijn rol en probleem wentelt en er zich steeds dieper in lijkt te willen begraven in plaats van in te zien. De titel van de film slaat wat mij betreft dan ook niet op de 'vlucht' die hij tot een goed einde leidde, maar juist meer op zijn 'vlucht' voor zijn eigen problemen en verantwoordelijkheden. Geweldig hetzij kort rolletje van Goodman. Mooi soundtrackje ook met oa meerdere keren The Stones, Bill Whiters, Marvin Gaye enzovoort. En verdomt nog aan toe, hij gaat op het einde weer op de 'vlucht', want wat doet dat drinken met je? Het piekeren verzachtte. Hij wordt weer op de rit geholpen door Goodman, hij lijkt er mee weg te komen maar 'cheesy' wellicht, hij kiest toch voor een publieke biecht en hetgeen rechtmatig is. Tja, ik vind dat wel mooi.

Prima film, degelijk.

Volgens mij heb ik nog nooit zo'n laag cijfer gegeven als nu.
Wat een belachelijk verhaal.
Dan de film airplane, die was tenminste grappig bedoeld en was ook erg grappig.
Dit lijkt allemaal serieus bedoeld te zijn.

Succes met (niet) kijken

avatar van Fisico
Film die inderdaad zoals hier al meermaals werd aangehaald op zijn best is het eerste half uur met de vliegtuigcrash. Sterk in beeld gebracht en best spannend. Nadien moddert het wat aanmet een weinig overtuigend plot over een alcoholverslaving en de zoektocht wie verantwoordelijk was voor het ongeluk. Deed me in die mate ook wat denken aan Sully met Tom Hanks van regisseur Clint Eastwood.

De hele opzet was ook vreemd met de dronkenschap en zwaar overschreden maximum promille alcohol. Om dan een vliegtuig te besturen, zo kalm te blijven de crash tot een goed einde te brengen, neen. Ook eigenaardig dat de omgeving van Whip, collega’s en oversten, hem nooit eerder hebben gesanctioneerd/ berispt voor zijn probleem. Zowel de selectieproeven als de regelmatige op te volgen testen lijken me een obstakel te zijn met dergelijke verslaving. Desalniettemin een sterke Denzel Washington die er het maximale uithaalt. Goodman’s rol vind ik weinig passend in het verhaal. Verder wat saai en voortbordurend op voorspelbaarheid en clichés. Jammer, er zat meer in.

avatar van IH88
“You're a hero, man! You will never pay for a drink for as long as you live.”

Sterke film. Vooral de verhaallijn met Denzel Washington is erg goed uitgewerkt, en de scenes in het begin in de cockpit zijn spannend en geweldig gefilmd. De manier waarop er daarna wordt omgegaan met Whip’s alcoholisme en de schuldvraag is ook erg sterk, en het overdreven sentiment blijft gelukkig achterwege. De andere verhaallijn rond Kelly Reilly vond ik wat minder goed uitgewerkt, maar het past wel in de film en Reilly is fantastisch in een moeilijke rol. Flight is al met al een indrukwekkende film over een persoonlijk drama met grote gevolgen.