Svartur á Leik (2012)

IJsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Óskar Thór Axelsson
met Thor Kristjansson, Jóhannes Haukur Jóhannesson en Damon Younger

Reykjavik, april 1999. Een man wordt verhoord door de politie. Hij is de avond tevoren opgepakt na een vechtpartij. Stebbi kan zich er niets meer van herinneren. Hij was weer eens stomdronken. Als hij voor het politiebureau een sigaretje staat te roken, ontmoet Stebbi zijn jeugdvriend Tóti, een vent uit één stuk met een enorme tatoeage op zijn kale hoofd, oorbellen, een sikje en vervaarlijke ogen. 'Als je problemen hebt, moet je me maar bellen', zegt Tóti en drukt Stebbi zijn visitekaartje in handen. 'Ik bewijs jou een dienst; in ruil daarvoor moet je mij een dienst bewijzen.'

avatar van mixmaster
er zaten een aantal goeie scenes in maar ik had er meer van verwacht.
ik kon niet echt in de film komen , soms heb je dat wel is.
wel goed geacteerd en goed camerawerk.

avatar van Zeriel
Verrassend goede misdaadfilm, en dat uit IJsland!
Sterke karakters en "goede" sfeer.

Voor een zo'n uitgekauwd genre vond ik het tamelijk origineel. Het gaat toch wel net even anders als het bekende Hollywoodwerk.
Daar zou bijvoorbeeld de film direct beginnen met de voice-over, want het het is een voice-over film. Maar hier komt die er sluipenderwijze in. Zodat je je niet direct identificeert met de protagonist, maar van afstand (wat is dit voor idioot...?) langzaam dichterbij hem komt.

Aanrader!

avatar van Askikker
Zeriel schreef:
Verrassend goede misdaadfilm, en dat uit IJsland!

Ja, júist omdat ie uit IJsland komt verwachtte ik ook een meer dan gemiddelde (misdaad)film.
De film in IJsland staat op een heel hoog niveau hoor!

Aardige film waarin een man een jeugdvriend ontmoet die hem mee sleurt in het criminele circuit. Een vrij standaard rise-and-fall-achtig verhaaltje binnen de criminele wereld, ditmaal gesitueerd in Reyjavik en uiteraard gepaard met het bijbehorende portie geweld. Vrij donker van toon, redelijk onderhoudend en een vlotte montage.

avatar van Decec
Een goede misdaad/thriller film...
Een waargebeurd verhaal..
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Kan drugs niet tegen...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van oemoemenoe
middelmaat en traag

avatar van jippie2010
Geen bijzonder, maar realistisch verhaal.
Spanningsopbouw was middelmatig,
en de film kabbelde enigszins naar een voorspelbaar einde.
Wel genoten, maar had er meer van verwacht. *3.0

avatar van sinterklaas
Boefje spelen lijkt in eerste instantie leuk, en dan.... Weer een film die daar antwoord op kan geven.

Ook hier weer een erg strakke rise and fall filmpje en dit keer niet uit Denemarken, dat al bekend staat om Pusher. Nu laat Ijsland ook maar eens wat van zich horen wat dit thema betreft. En het werkt in ieder geval al behoorlijk goed, alsmede de grauwe, gure, kille sfeer dat we daar al gewend zijn en de film daardoor ook nog kouder maakt.

We krijgen te maken met Stebbi-Psycho, die net uit het politiebureau komt met een proces verbaal aan zijn broek omdat hij in een black out iemand op zijn bek heeft geslagen met een fles. Zijn geluk lijkt niet op te kunnen als hij toevallig voor het bureau zijn oude jeugdvriend Toti treft. Toti ziet er echt behoorlijk robuust uit met zijn kale kop, baard en uit de kluit gewassen tatoo's. Toti maakt het ondertussen ook behoorlijk goed in de drugscircuit van Reykjavik en voor Stebbi het weet, is hij al meegezogen in zijn wereld. In ruil daarvoor wil Toti zijn problemen wel oplossen.

En het lijkt voor Stebbi helemaal geweldig te worden, want zo gaat dat in al die gangsterfilms toch ook en hij is al helemaal in zijn hum in het wereldje van geld en drugs en ook kan zijn geluk niet op met zijn nieuwe liefje Dagny. Maar dan komen we bij Toti's maatjes, en het opmerkelijkste daarvan is toch echt wel die Bruno, wat een zwaar gestoord en vooral griezelig mannetje was dat zeg. Zelfs Tommy de Vito zou nog voor hem in een hoekje kruipen. Bruno staat vooral bekend om zijn martelingen en het uitdelen van straf en ziet wel brood in Stebbi's kwetsbaarheid. En zo is het leven als gangster toch helemaal niet zo leuk als het lijkt, en zeker met zo'n figuur als Bruno erbij. Uiteindelijk ga je ook, als groentje, langzaam maar zeker steeds verder de mist in en kom je erachter dat de regels van de onderwereld voor een hechte (jeugd)vriendschap gaan en ja, hoe dat dan gaat verlopen kan je al inmiddels wel een beetje dromen.

Voor mij gewoonweg weer een dijk van een misdaadfilm dat ook, mede dankzij die koude Ijslandse sfeer, gewoon aankomt als een baksteen en overal gewoon erg onaangenaam blijft en ook vooral erg realistisch aanvoeld. Dit is wat mij betreft weer een ouvre in het Scandinavische misdaadgenre.

avatar van goongumpa
Verhaal is niet vernieuwend, maar een goede audiovisuele stijl, veel oog voor detail en een bijzonder grimmig sfeertje maken dit wel de moeite. 3.5*.

avatar van John Lee Hooker
Geslaagd werk uit IJsland waarin een jongeman wegens een openstaande aanklacht hulp zal inschakelen van een oude vriend en zo geïntroduceerd wordt aan een illegale bende. Het verloopt zoals je kan verwachten met een rise and fall postuur in het midden en ik heb dan ook niet zitten zweten tijdens alle moeilijkheden waarin hij verzeild raakte. Wraak, bedrog, macht, lust, het komt er allemaal in terug en ze hebben het overtuigend weten te brengen maar echt overdonderd ben ik dus niet. De speelduur leek zo'n twintig minuten langer te duren dan de werkelijke lengte.

avatar van popcorn en cola
Wat omhoog gaat, komt vanzelf weer naar beneden. Niets nieuws, bekend thema dus. Maar het was een vlotte film, boeiend tot het einde, ondanks dat je toch wel weet hoe het afloopt. (Mooi trouwens al die oude Nokia's). Films uit IJsland zie je niet iedere dag, apart taaltje, ik was positief verrast. Ik zeg: Kijken !

prima misdaadfilm, maar wel voorspelbaar en niet echt verrassend

avatar van Rodger
Zwarte misdaadfilm, lekker grauw.. en hard..
Nog nooit een film uit IJsland gezien, maar deze zeker niet verkeerd.
3.0**

avatar van joolstein
Prachtige misdaad- film. De film weet de goed de spanning erin te houden. En visueel is het zoals we van een Scandinavische film kunnen verwachten. De scene dat ze een bank gaan overvallen was fantastisch! Hoe bedenk je het? Je stap over in een Lada station en dan zijn de ramen bevroren. Dit kan dan ook alleen maar in films uit Scandinavië Vraag me toch af hoe ze het voor elkaar krijgen, om van zo`n toch wel standaard verhaal, zo`n mooie en spannende film weten te maken? De (jonge) cast brengt het erg mooi en vooral María Birta is een heerlijke verschijning en Damon Younger heeft een prachtige kop en rol!

avatar van Noodless
joolstein heeft hiervoor al goed verwoord.
Leuke misdaadfilm uit Ijsland waarin de rauwe wereld rond drugs en geld gepaard gaat met heel wat feesten, seks, verraad, bruut geweld, maar waar de regisseur ook aandacht heeft voor hier en daar een grappig moment. Denk aan die bankoverval. Toch had de finale iets meer rauwer mogen zijn. Beetje simplistisch uitgewerkt. 7/10

In tegenstelling tot veel anderen: ik vond er helemaal niets aan, het kon mij niet boeien.
Ik heb het een uur aangekeken, verder kon ik het niet opbrengen.

avatar van Onceuponanytime
Aanvankelijk zou ik afhaken, maar geleidelijk aan krijgt de film zijn vorm en is het volgen de moeite waard. Het is even wennen aan het taalgebruik. Prima, grimmige film en fan de muziek.