ad
  • 8.110.074 stemmen

8 Million Ways to Die (1986)

Avontuur | 115 minuten

Genre: Avontuur

Geregisseerd door: Hal Ashby

Met onder meer: Jeff Bridges, Rosanna Arquette en Andy García

Releasedatum: 25 april 1986

Over 8 Million Ways to Die

"Death comes to all except those who deserve it most."

In de stad zijn 8 miljoen doodsoorzaken te vinden. Een ex-politieman met een drankprobleem wil een hoer helpen het land te verlaten. Ze zegt bang te zijn voor haar pooier maar er blijkt veel meer aan de hand. Ze wordt vermoord en hij benadert haar vriendin, ook een dure hoer, om opheldering te krijgen.

imageimageimage

Matthew 'Matt' Scudder

Willie 'Chance' Walker

Angel Moldonado

Linda Scudder

Laurie Scudder

avatar van gimli f

gimli f

Zoveel manieren? Dan moet ik eens een nieuwe lijst opstellen...

Ik ken alleen de oude vertrouwde bijl!

WHAAARGGH!

avatar van Mischa

Mischa

Volgens mij slaat die '8 million' niet op het aantal manieren waarop je kunt sterven, maar op het inwoneraantal van Los Angeles. Kan me trouwens verdraaid weinig van de film herinneren. Volgens mij was 'ie zo-zo.

avatar van Waku

Waku

Spannende actiethriller.

2 uur spanning.

Typische jaren 80 film.

avatar van blitze810

blitze810

Ik geef hem een 4.0 omdat het in 1986 een knaller van een film was,ik ben nu al zo'n drie jaar op zoek naar deze film hij is namelijk nooit op dvd gezet...en deze film (video band) is in nederland echt spoorloos niet te vinden en te kopen! Tip van iemand misschien??

Ik zou je eeuwig dankbaar zijn.................

avatar van The Dean

The Dean

Zonde. Ik heb m dubbel op VHS gehad maar aan een goeie vriend gegeven.

Heerlijke film met een knappe cast. Jeff Bridges zet een onvergetelijk realistische alcoholicus neer en Andy Garcia is een koele crimineel in een van z'n eerste rollen. Als je op zoek bent naar een harde, in typische 80's fashion gestoken actiethrillers is dit echt een aanrader.

Filmkriebel

Zonde dat dit nog niet op DVD is. Ik wacht al jaren op de DVD-release, want ik herinner me dat dit een goede film was.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Filmkriebel schreef:

Heb hem net voor 50 cent op VHS gekocht.

Maar ook voor jou is er hoop. Dubbele hoop zelfs. Succes.

Filmkriebel

Inderdaad wel een superkoopje, als de kwaliteit meevalt natuurlijk.

Dank voor de tip. Het is al goed nieuws dat die DVD eindelijk eens uitkomt. Dat betekent in de gaten houden, de kans dat hij in de lage landen komt, met ondertiteling en al, is dus ook heel reeel.

Filmkriebel

8 million ways to screw up a movie...

Ik wou deze film zo graag terug zien en heb er zelfs 19 jaar op moeten wachten. Wat een teleurstelling is het geworden ondanks een cast met Jeff Bridges, Andy Garcia en Rosanna Arquette. Zeker niet de opwindende thriller waar ik me aan verwachtte. De film wijkt af naar moralistisch drama met het alcoholprobleem van Scudder en naar romantische rommel om gevoelens tussen Scudder en Sarah te versterken. Wat allemaal niet lukt en ten goede komt van de film die prima zou gewerkt hebben als harde actiethriller alleen, of onder handen van Walter Hill. Dat was geen al te aangename kijkbeurt.

avatar van goongumpa

goongumpa

(Neo-)noir is een van mijn favoriete genres, en als het zich afspeelt in Californië zit het al helemaal goed. Dit vond ik dan ook een prima film. Helemaal gebalanceerd is het niet, het verhaal kraakt soms wat en er zitten een aantal dode momenten in, maar daar tegenover staan een paar schitterende scènes (m.n. de twee ontzettend spannende eindconfrontaties), prachtige cinematografie en een algehele fijne sfeer. Bridges is uitstekend als ex-detective met een zwaar geweten, op zoek naar verlossing, Arquette en Garcia doen het ook verdienstelijk.

Zoals Filmkriebel al aangeeft ligt de klemtoon fel op het alcoholprobleem van Matt, wellicht omdat Hal Ashby zelf heel zijn leven geworsteld heeft met een alcoholverslaving.

Filmkriebel

Zo hier is 'm dan eindelijk.

8 MILLION WAYS TO DIE DVD

avatar van Wouter

Wouter

Matig script, maar een voldoende door Jeff Bridges en Andy Garcia, die de film de moeite waard maken.

90's Kid

8 Million Ways to Die is een ongebalanceerde film waarvan de makers maar moeilijk wisten waar de focus op te leggen. Het drankprobleem van het hoofdpersonage en de relatie met de prosituee zijn subplots die veel te veel screentime krijgen. Combineer dit met het toch al trage tempo, en je krijgt een film die erg lang aanvoelt.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Bij vlagen een onderhoudende film.

Centraal staat het fictieve personage Matthew (Matt) Scudder. Deze werd bedacht door Lawrence Block. Het personage komt in diverse boeken voor. In 2014 vertolkte Liam Neeson deze rol in A Walk among the Tombstones (2014). Dit is ook de enige connectie die ze hebben.

In deze film wordt die rol vertolkt door Jeff Bridges. De rol van prostituee Sarah zou oorspronkelijk worden vertolkt door Jamie Lee Curtis, maar Rosanna Arquette nam haar plek in. Vyto Ruginis maakte zijn filmdebuut, en het was de laatste bioscoopfilm voor regisseur Hal Ashby. De carrière van Ashby raakte in een neerwaartse spiraal. Hij ging drugs gebruiken, en werd 20 dagen na de opnames ontslagen. Hij kon enkel nog als televisieregisseur aan de bak komen. Helaas is hem een comeback nooit gegund. Hij overleed op 27 december 1988 op 59-jarige leeftijd aan de gevolgen van alvleesklierkanker.

Het originele script van Oliver Stone werd herschreven door R. Lance Hill. Stone liet op zijn beurt weten hier niet bepaald blij mee te zijn, omdat veel dingen werden aangepast. Hierdoor werd er teveel afgeweken van het originele script. De producenten waren eveneens niet blij met Hill's aanpassingen, en deden een beroep op Robert Towne. Hill voelde zich zwaar genaaid, en liet dit duidelijk merken. Volgens Mark Damon heeft Ashby het script uiteindelijk weggegooid, en kregen de acteurs en actrices de opdracht om hun dialogen te improviseren.

Jammer dat het script niet helemaal de verwachtingen weet waar te maken. Ik irriteerde mij enorm aan het einde. De spanning wordt onderdrukt door een heleboel onnodig en luidruchtig geschreeuw van de personages. Toch kijkt de film redelijk weg, maar is het verre van een topfilm.

Andy Garcia werd genomineerd voor een NYFCC Award als zijnde beste mannelijke bijrol.

2,5 *

avatar van clubsport

clubsport

• 1988 berichten

redelijk middelmatig en had af en toe het gevoel naar een lange aflevering van miami vice te kijken .

Garcia speelt weer eens geweldig zijn rol als maffiosi en Bridges en arquette doen het ook aardig .

maar het kon me allemaal niet geweldig boeien .