A Slight Case of Murder (1938)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Lloyd Bacon
met Edward G. Robinson, Jane Bryan en Allen Jenkins

Na het einde van de drooglegging wil gangster Remy Marco (Edward G. Robinson) een respectabel burger worden door als legale brouwer verder te gaan. Maar omdat niemand hem durft te vertellen dat zijn bier niet te zuipen is, ligt een faillissement op de loer. Dat weerhoudt de altijd optimistische Marco er niet van intrek te nemen in zijn zomerresidentie waar hij een aantal gasten ontvangt: een 'weeskind-van-het-jaar' dat gedurende de zomer bij hem mag blijven, zijn toekomstige schoonzoon en diens familie. Dat naast de lijken van een aantal gangsters, die in het huis verstopt zijn.

avatar van mrklm
Robinson is in topvorm in deze razendsnelle, knotsgekke farce. Hij speelt de nogal zelfingenomen Remy Marco - het type dat naar zichzelf verwijst in de 3e persoon - die tijdens de drooglegging een fortuin heeft verdiend met zijn bier. Hoewel hij na het einde van de drooglegging doorgaat als legale bierbrouwer lijdt hij enorme verliezen. De oorzaak is simpel: nu bier legaal is wil niemand zijn bocht meer drinken. Het probleem is dat Marco's mannen hem dat niet durven te vertellen! Maar dat is bij lange na niet het enige probleem waar Marco mee te maken krijgt wanneer hij intrek neemt in zijn zomerresidentie!

Hoewel Lloyd Bacon er niet goed in slaagt de film los te maken van zijn toneelmatige wortels, houdt hij het tempo er flink in. Robinson krijgt voortreffelijk tegenspel van Ruth Donnelly die de beste one-liners heeft als Marco's echtgenote die wanhopig probeert de façade van respectabiliteit hoog te houden en volhardt in haar pogingen Marco's handlangers wat manieren bij te brengen. Jane Bryan en
Allen Jenkins spelen hun rol als Marco's brave dochter en diens nietsvermoedende verloofde zonder enige ironie en gezien de idiote situaties waaruit Marco zich probeert te redden werkt dat nog meer op de lachspieren. Hilarisch!