Live by Night (2016)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ben Affleck
met Ben Affleck, Zoe Saldana en Sienna Miller

Boston, de jaren 20. Tijden waarin de alcohol rijkelijk vloeit, kogels je om de oren vliegen en iedereen zijn stempel op de wereld wil drukken. Joe Coughlin is de jongste zoon van een prominente politieagent, die inmiddels zijn familie de rug heeft toegekeerd en zijn heil zoekt in de criminaliteit tussen de meest gevreesde gangsters van de stad. Behalve geld en aanzien kent zijn nieuwe levensstijl echter wel een keerzijde, Joe bevindt zich in een wereld waar hij niemand kan vertrouwen en waarbij hij een vroege dood op de koop toe moet nemen.

avatar van Metalfist
Repent. Repent. Repent

De verwachtingen waren hoog voor de nieuwe Ben Affleck film. Zo'n 4 jaar na zijn succes met Argo keerde hij terug met een nieuwe langspeelfilm. Het werd een verfilming van een boek van Dennis Lehane wiens verhalen (Mystic River van Clint Eastwood, The Drop van onze eigen Michaël R. Roskam en natuurlijk ook Gone, Baby Gone van Ben Affleck zelf) de laatste jaren het erg goed doen in Hollywood.

Het succes in de zalen bleef echter uit en de film heeft ondertussen de dubieuze eer gekregen van grootste drop qua tentoonstellingen in de geschiedenis. Dat komt namelijk omdat de film in de eerste twee weken van zijn release in Amerika en Canada in zo'n 2,800 cinemazalen speelde en dat het vanaf week 3 gereduceerd werd tot zo'n kleine 160.. Dat is een duidelijk signaal en hoewel Affleck inderdaad niet het niveau haalt van Argo, is het me een brug te ver om de film compleet af te branden. Meer zelfs, Live by Night verveelt in die 2 uur geen moment, de jaren '20 sfeer komt goed tot zijn recht en qua aankleding ziet dit er goed uit. De film heeft alleen een beetje het probleem dat hij wat te lijden heeft onder een onevenwichtig verhaal. Het is de vraag in hoeverre dit de schuld is van de regisseur zelf, naar het schijnt zou de oorspronkelijke versie een speelduur van ongeveer 3 uur hebben en legde die veel meer focus op de personages en niet op de actie, maar het lijkt wel alsof Affleck wat teveel hooi op zijn vork heeft genomen. De combinatie acteur - regisseur ging hem in het verleden al wel goed af, maar om ook nog eens het scenario voor zijn rekening te nemen...

Want als regisseur blijft hij toch erg kundig. De openingsscène met de achtervolging zet meteen de toon en doorheen de film zitten er wel meer van zulke geslaagde scènes. Als acteur heb ik hem iets minder hoog zitten en toch is dit verbazingwekkend genoeg ook een rol die hem goed afgaat. Hij mist een beetje het dreigende dat dit soort personages moet uitstralen, maar die confrontatie met één van de leden van de Ku-Klux-Klan is wel heerlijk gedaan. De film oogt verder wat fragmentarisch en het lijkt wel alsof elk deel zijn vrouwelijke lead heeft gekregen. Die zijn echter niet allemaal even goed in hun rol. Over Elle Fanning valt weinig slechts te zeggen en ook Zoe Saldana doet weinig verkeerd, maar Sienna Miller is niet op haar plaats als gangsterliefje. Verder nog wel degelijke bijrollen van onder andere Brendan Gleeson en Chris Cooper.

Affleck heeft zijn eigen status wat tegen ondertussen. Vanaf zijn debuut versierde hij telkens de ene na de andere mooie prijs en dan moet je al van goede huize zijn om dat niveau te kunnen volhouden. Met Live by Night lukt dat niet over de gehele lijn, maar de manier waarop dit wordt afgerekend is onterecht. Ik kijk in ieder geval al uit naar de volgende, al laat hij dus het script misschien beter aan iemand anders over.

avatar van mnrk
I don't wanna be a gangster. Stopped kissing rings a long time ago.

Een prima misdaad film van Ben Affleck...

Het verhaal is goed uit gewerkt en de gehele setting en aankleding geven deze film de typische sfeer mee die deze film draagt. De gehele film kijkt ook lekker weg door de prima actie scene's en de manier waarop deze gebracht worden...

Als regisseur is Ben Affleck steeds beter aan het worden en gelukkig ook als acteur in deze film, de overige cast is ook dik in orde en past er absoluut prima bij...

avatar van Zeriel
Ziet er allemaal prima uit, genrefilm binnen de lijntjes. Zwakste punt is Ben Affleck als de Joe Coughlin, hij speelt altijd min of meer dezelfde persoon; Ben Affleck en dat is niet het meest boeiende karakter...
Daardoor is de film een lange vrij monotone zit.

avatar van Thomas83
Zo bizar om van begin af aan hoofdpersoon Joe, een beroepscrimineel, zo geromantiseerd te zien worden. Alles wordt een kant op gebogen om Joe een good guy, een romantische outlaw, te doen lijken. Daarnaast loopt de film ook nog eens stroef. Er gebeurt belachelijk veel, en alles wordt in het begin echt gigantisch afgeraffeld gebracht. Maar tegen het einde van de film (voor je gevoel na een eeuwigheid) begint alles juist ook een beetje te kruipen.

Scènes voelen vooral vaak te kort, en letterlijk alles wordt middels voice-overs en dialogen verteld. Er zijn romances in de film, maar die worden alleen uitgedrukt in scènes waarin de geliefden een beetje aan elkaar lopen te friemelen. Wat dan ook nog niet helpt is dat Affleck de meest saaie hoofdpersoon speelt. Zijn status is de laatste jaren gestegen, maar in deze film zie je weer echt zijn beperkingen. De film ziet er op een handjevol spuuglelijke scènes met hippe moderne effecten na wel goed uit, en Messina en vooral Cooper zijn lichtpuntjes in de film. Messina speelt een bekend soort rol maar doet dit wel naar behoren. Cooper maakt van een heel matig geschreven rol nog behoorlijk wat. Fanning speelt zijn dochter in dit subplotje, maar speelt onder haar kunnen.

Vond het gedoe met de KKK een beetje plat en eerder luchtig dan dat het brengt wat je zou verwachten. Misdaadfilms die niet echt voor de komedie gaan horen niet zo luchtig te zijn eigenlijk. Alles in de film voelt zo gepolijst en gejaagd. Het hele KKK-verhaaltje is ook maar om aan te sluiten op de prekerige kant van de film en de goedheid van de hoofdpersoon. Het einde van de film is er echt zwaar overheen en is ook weer langer dan nodig. En het wordt een beetje komische als als voor de zoveelste keer iemand een ander verraadt. Kutfilm. 1.5*.

Tsja, de originaliteitsprijs verdient het gewoonweg niet, maar dankzij de vakkunde van Affleck is het ook zeker geen sof geworden. Het lijkt alsof Affleck in zijn jeugd fervent idolaat van dit soort films is geweest, en hij deze film een keer moest maken van zichzelf. Dat is prima, maar het heeft helaas niet die knipoog van een Tarantino. En dan begeef je je natuurlijk op glad ijs, met iets dat al zoveel malen eerder is gedaan. Het enige verfrissende was het plotje met de ex-junkie die een zeloot en predikant was geworden. Daar kwamen de meest interessante dialogen vandaan.

avatar van Boneka
De film ziet er geweldig goed uit en we krijgen zeer veel te zien en dat is nu juist het makke van deze mooie film. Vooral het eerste uur is gejaagd door een spervuur aan beelden. Zeer mooi en fraai gemaakt, maar dat doet het plot geen goed. Wil je zoveel beelden laten zien dan is 2 uur echt te krap. Elders las ik dat een mini serie van twee delen beter was geweest. De andere kritiek is de hoofdpersoon zelf. Beetje zoutloos allemaal terwijl de cast erom heen juist uitstekend is. Met een andere hoofdpersoon en een dieper geheel in de dialogen hadden we hier een dijk van een film gehad. De vrouwen spelen uitstekend. Vooral de rol van Zoe Saldana past uitstekend bij de tijd. Ook de dialoog aan tafel was eindelijk de verdieping die we wilde zien. Gelukkig zijn de laatste drie kwartier beter en zien we meer rust. Het berouw vond ik wat overgeacteerd en al helemaal op het eind. Niet nodig! Valt nog mee dat ie niet terug gaat naar zijn eerste vrouw Dat had nog gekund na zijn latere ontmoeting en was wellicht beter tot zijn eind gekomen.

LIve by night is zeker geen slechte film. Ziet er schitterend uit, maar te vluchtig en te snel gefilmd. Vooral in het begin bijna fragmentarisch. Het is nog net te volgen allemaal, maar de verdieping is ver te zoeken. Een voldoende voor de cast behalve Ben Affleck en de fraaie beelden. Soundtrack is zeker ook prettig, maar meer dan 3 sterren zit er niet voor mij in. Minder trouwens ook niet....;)

Puike gangsterfilm, met Ben Affleck in de hoofdrol, maar ook neemt hij het scenario en de regie voor zijn rekening.
Dat de man vele talenten heeft had hij al lang bewezen en dat doet hij ook hier weer, hij levert een prachtige film af.
Spannend en goed verhaal, een topcast en prachtige locaties.
Een film die vlot wegkijkt, de 2 uur zijn zo om.
Heb genoten van deze 'ouderwetse' gangsterfilm.

avatar van Alathir
Ben Affleck heeft al enkele leuke films geregisseerd maar als acteur lijkt het wat bergaf te gaan. Batman ligt hem niet zo vind ik en The Accountant vond ik ook een tegenvallende film. Toch staat daar een sequel op het programma. Blijkbaar toch een vrij groot succes dan die film.

Live by Night is lang toch een twijfelgeval geweest om te bekijken maar ik ben er nu toch toe gekomen. Het eerste uur vond ik best goed met een boeiende voice-over. Helaas is Ben Affleck's figuur nu ook niet de meest kleurrijke persoon. Hij runt zijn zaken op een andere manier dan de normale gangsters maar weet niet echt te overtuigen als grijze muis. Beetje jammer dat hij steeds zichzelf lijkt te spelen. De nieuwe Harrison Ford zeg maar ook al heeft die heel wat iconische personages gespeeld, ik zie Affleck daar zeker ook toe in staat. Toch denk ik niet dat Joe Coughlin binnen 30 jaar nog een belletje zal doen rinkelen zoals een Tony Montana of een Michael Corleone.

Eenmaal dat de aandacht op Elle Fanning wordt gevestigd ging de film in sneltempo stroomafwaarts. Ik snap niet wat iedereen in haar ziet maar ik vind haar maar niets. De enigste die wat charme brengt is Zoe Saldana, een knappe vrouw die helaas niet past bij Affleck. De liefdesplotjes in deze film zijn uiteindelijk te vlak om er echt in mee te gaan waardoor het einde ook niet bepaald hard aankomt. Het is wel een knaller maar dan op een andere manier. De actie komt dan wel net op tijd want ik viel bijna in slaap van Fanning haar gepredik. 3*

Aardige en erg kijkbare film, die vooral opvalt wegens de sterke bijrollen en de mooie aankleding. Affleck zelf weet helaas niet echt te overtuigen deze keer, hij is toch beter als regisseur of in iets luchtigers.

Ik heb ook het boek gelezen waarop deze film gebaseerd is en hoewel dat ook niet het beste boek Dennis Lehane is het toch een prima bron voor een film. Het probleem bij de film is dat er wel erg veel verteld moet worden in een kleine twee uur. De film laat danook behoorlijk veel weg en van een soort van epische strijd van een man die het in principe goed bedoelt maar toch steeds verder wegzakt in de criminaliteit is niet echt sprake, het is meer een aaneenschakeling van fragmentarische problemen geworden (eerst problemen met de rivalen, dan met de KKK, dan met een religieuze fanaticus etc.

Dat gezegd zijnde kijkt de film lekker weg, bevat hij een aantal sterke rollen en lekker scherpe dialogen. Wat er is is dus allemaal best interessant maar er had gewoon meer van mogen zijn (misschien dat een miniserie dan ook beter was geweest).

Het einde komt wel veel te veel uit de lucht vallen, zeker als je het boek niet gelezen hebt.

avatar van Rodger
Vond het wat tegenvallen, traag, en veel saaie momenten.
Misschien zo bedoeld, maar niks voor mij.
Wel mooie beelden.
2.5 **

Tarkus schreef:
Spannend en goed verhaal, een topcast en prachtige locaties.
Een film die vlot wegkijkt, de 2 uur zijn zo om.
Heb genoten van deze 'ouderwetse' gangsterfilm.

Het was nog niet zo lang geleden dat ik deze film voor het eerst had gezien.
Maar heb hem nu aangeschaft op Blu-ray en vond hem zelfs nog iets beter dan de eerste keer.
Het verhaal is puik, en de cast doet het prima.
Prima film die ik warm kan aanbevelen.

Goeie film waarin een gangster naam maakt in Florida tijdens de drooglegging. Een simpel verhaal, maar aangezien er genoeg gebeurd blijft de film de hele lengte onderhoudend en ook de toon is juist. De personages zijn goed uitgewerkt en de aankleding is ook prima (de film speelt zich af eind jaren '20 en begin jaren '30). Ben Affleck doet het hier beter als regisseur dan als acteur.

Heb hem net aangeklikt...gansta -movie is niet mijn ding...Wat valt er nu nog aan toe te voegen aan 1000 gansta-movies.?.De reacties hier doen mij besluiten de film niet te zien..Mis ook niks denk ik. Ga een movie zoeken met een echt boeiend verhaal......Op Netflix....dat zal niet mee vallen..hahaha Tnx Moviemeters!!!!

avatar van Toontje G
Prima film, alleen vind ik de hoofdrol niet voor Affleck weggelegd, maar dat is mijn mening. Voor de rest is er absoluut niets mis met deze film.

avatar van Big Chris
Best een aardige film van Affleck. Maar als acteur in deze film vind ik hem niet erg overtuigend in zijn rol. Het is in ieder geval niet zijn beste acteer prestatie.
De film op zich is verder vermakelijk.

Gewoontjes.

Zoals de meeste films van Affleck eigenlijk. Past ook wel een beetje bij z'n imago, een degelijk maar vooral toch saai acteur. Wanneer Affleck dan achter én voor de camera kruipt om zichzelf twee uur in het midden van het frame te plaatsen, tja ...

Live by Night is een eenvoudig misdaad dramatje. Niet teveel actie, iets meer oog voor de setting en de personages. Al blijft ook dat redelijk aan de oppervlakte allemaal, want er moet een hoop verteld worden in die 120 minuutjes.

Qua aankleding is het dan nog best mooi, af en toe een leuk shot en Tampa tijdens de drooglegging is ook redelijk onbekend terrein, maar verder is het toch allemaal veel te netjes en braaf om te kunnen beroeren. Geen slechte film, maar ook absoluut geen goede. Doorsnee dus.