ad

Met onder meer: Antonio Banderas, Diane Venora en Dennis Storhøi

Releasedatum: 13 augustus 1999

Over The 13th Warrior

"Prey for the living."

De Arabische dichter Ahmad Ibn Fadlan laat zijn oog vallen op de mooie echtgenote van een invloedrijk man in Bagdad en hij prompt weggepromoveerd als ambassadeur van een uiterst noordelijk gelegen gebied. Op weg naar zijn post komt de Arabier een stelletje Noormannen tegen, wiens barbaarse gewoonten hem aanvankelijk met walging vullen. Als de blonde krijgers terug naar huis worden geroepen om te vechten tegen de Wendol, mythische mensenetende wezens van de mist, blijkt echter dat Ahmad Ibn Fadlan de door de zieneres voorspelde 13e krijger is, die mee moet om de missie tot een goed einde te brengen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Rethel the Archer

Roneth the Rider

avatar van Ronhart

Ronhart

Na 4 jaar de film weer eens opnieuw gezien en ik vind hem nog steeds sterk. Banderas zet de beschaafde en hoogontwikkelde mohammedaan prachtig neer tussen de ruwe, onbehouwen Noormannen.

Ook de magisch mythische sfeer is schitterend neergezet.

Dit blijft voor mij genieten dus nog steeds 4***

avatar van Veni Vidi Film

Veni Vidi Film

Ronhart schreef:

Ook de magisch mythische sfeer is schitterend neergezet.

Dit blijft voor mij genieten dus nog steeds 4***

Hoogontwikkeld.....niet wat psychologische oorlogsvoering betreft

Schitterende film!!!!

avatar van Brimmi

Brimmi

Heb me behoorlijk verveeld, hoewel hij maar 90min is...

Dat hij de taal in een paar avonden leert is erg dom, je kan wel zitten luisteren maar al doe je dat een maand, dan kan je nog steeds een vreemde taal niet vloeiend spreken.

De gevechten waren wel ok, het verhaal vond ik niet echt boeiend. De omgeving zag er wel goed uit. Heel voorspelbaar allemaal, en ik vond Banderas verschrikkelijk slecht spelen.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Vond hem wel aardig vermakelijk, goed genoeg voor 3* in ieder geval.

avatar van rep_robert

rep_robert

Hmmhmmhmmm

Grote twijfels, aan de ene kant is het best een slechte film. Het plot in het begin slaat nergens op en wat Banderas als Arabier tussen een stel Noormannen doet is ook alles behalve logisch. Ook walst de film in het begin door de film heen, tijd om aan character development te doen lijkt er niet te zijn en Banderas kan wonderlijk snel andere talen leren.

Aan de andere kant zijn de decors prachtig, is het simpele verhaal na een half uur best onderhoudend en kijkt de film lekker vlot weg. Ik laat de minpunten toch iets zwaarder wegen.

avatar van Reinbo

Reinbo

Nou, krijg toch erg de indruk dat je met de pluspunten mee gaat....

avatar van rep_robert

rep_robert

Wilde hem eerst 3 sterren geven

avatar van Cleanshot

Cleanshot

Leuke actie film natuurlijk volledige fictieve situatie dat vikingen de arabieren zouden ontmoeten.

Maar al met al leuk actie vermaak met stoere vechtscenes.

avatar van Picker

Picker

rep_robert schreef:

Hmmhmmhmmm

Ben het hier mee eens.

avatar van RuudC

RuudC

Het plot slaat juist wel ergens op. Ibn Fadlan heeft werkelijk bestaan en er zijn memoires van hem bekend waarin hij duidelijk omschrijft hoe de vikingen leefden. Het begrafenisritueel (zoals in de film) heeft hij bijgewoond, alleen beschreef hij de noordlingen behoorlijk negatief. Hij vond ze erg barbaars (vanuit zijn oogpunt en achtergrond nog best logisch eigenlijk).

avatar van RuudC

RuudC

Ik ben verbijsterd om te lezen hoe een film voor velen valt of staat met een moment dat vermoedelijk nog geen twintig seconden duurt. Goed, iemand leert een taal in (ogenschijnelijk) een avond. Nou en? Het is een aardige oplossing om een taalbarriere in een klap te doen verdwijnen. Zullen we dan maar meteen een verbod uitbrengen op alles dat fictie is?

The 13th Warrior is gewoon een heerlijke historische actiefilm in mijn optiek. Niet historisch correct (behalve dat Ibn Fadlan wel degelijk bestaan heeft en in het Scandinavië is geweest van de tiende eeuw), maar ook geen storende geschiedsvervalsing. Het plot is vrij simpel in elk geval. Gewoon een ‘goeierikken versus de slechterikken’film. Het koninkrijk van koning Hrtohgar (waar hebben we die naam toch eerder gehoord ) wordt belaagd door de Wendol. Een waarzegster voorspelt dat zij alleen door dertien krijgers verslagen kunnen worden, waarvan een een buitenlander moet zijn. Je raadt het al, Antonio Banderas gaat mee, omdat hij een moslim speelt.

Eenmaal echt op gang gekomen speelt de film zich af in een prachtige middeleeuwse setting. De actiescenes (en de voorbereidingen daartoe) doen het standaard verhaal makkelijk vergeten. Hetzelfde geldt overigens ook voor de cultuurclashes tussen Ibn Fadlan en de vikingen. De gevechten worden steeds beter, omdat ze ook steeds epischer worden. Wat daar vooral aan bijdraagt is ten eerste de muziek (erg goed!) en de Wendol, die toch vrij interessante creaturen zijn. Vooral het eindgevecht is prachtig. Kippevel op mijn armen wanneer de krijgers hun litanie opvoeren, voordat de stijd begint. De regen maakt het allemaal nog dramatischer. Op veel fronten onorigineel, maar de uitwerking is fantastisch. Heerlijke avonturenfilm en misschien wel de beste met vikingen in de hoofdrol.

Tarkus

De film is best vermakelijk, maar een echt goed scenario heeft ie niet.

Heb zowel van regisseur McTiernan als van hoofdrolspeler Banderas al betere dingen gezien.

avatar van MASSIVE70

MASSIVE70

Cleanshot schreef:

Maar al met al leuk actie vermaak met stoere vechtscenes.

Misschien moet je jezelf eerst beter informeren wanneer je iets post.

Ibn Fasian heeft echt bestaan en zijn ontmoeting met de vikingen heeft daadwerkelijk plaatsgevonden. Deze film is gebasseerd op diens reisverslag.

Ahmed ibn Fadlan - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Brix

Brix

Toevallig bekeek ik gisteravond 'Outlander' (2008)nog eens, en vielen de gelijkenissen met deze film mij weer op.

Maar ook hoe goed The 13th Warrior bij vergelijking van beide films uit de bus komt.

Ik blijf dit toch een goed gemaakte en spannende film vinden, ook na meerdere kijkbeurten.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De boeken van Crichton vallen best wel mee. Jurassic Park, Timeline, The rising sun, The great train robbery, ... maar ze worden pas groot in de juiste handen. Congo en Disclosure waren al voorbeelden hoe het niet moet. The 13th warrior begon met een goed idee. Het gedicht rond Beowulf in een Magnificent Seven kleedje gegoten. Alleen wordt het nergens echt origineel, is de film vrij lelijk geschoten en is het acteerwerk vrij houterig. Gaandeweg komt er wel wat actie in, en de tegenstanders van die noormannen blijven gelukkig lang genoeg uit beeld om wat spanning op te bouwen. Maar echt goed wordt de film helaas nooit. Dit wordt er een die niet lang zal nablijven. En die me ook niet zal aanzetten om het boek van Crichton eens te lezen.

avatar van ExXxtreme

ExXxtreme

rep_robert schreef:

Banderas kan wonderlijk snel andere talen leren.

Het is gefilmd alsof hij het allemaal op een nacht onder de knie krijgt maar als je goed kijkt zal je zien dat hij geduurdende die nacht ineens een heel stuk ouder wordt... het duurt hem dus een hele tijd maar aangezien het maar saai zou zijn om maanden te filmen dat hij weinig verstaat hebben ze dit zo weergegeven.

avatar van DDT

DDT

Zo laag stemgemiddelde voor zo mooie film,allee zeg........

avatar van zxstyle

zxstyle

Hoewel de titel en beschrijving veelbelovend waren, viel me de film toch tegen.

Vooral het onsamenhangende is me bijgebleven van de film. Wie beslist er nu in een ogenblik of hij/zij wil deelnemen aan een troep mensen met een andere cultuur. En enkele andere beslissingen die ik niet kan volgen.

Desondanks zaten er toch leuke elementen in deze film.

Zoals de wendel en de grottenscene.

avatar van mnrk

mnrk

Blijft nog steeds een prima film van John McTiernan.....

Het verhaal is in orde,maar het is de gehele setting en aankleding wat ervoor zorgt dat er rond deze film een prima sfeer hangt en het net allemaal wat interessanter maakt.

Het acteerwerk in deze film is ook goed, Antonio Banderas als Ahmad Ibn Fadlan is goed gecast....net zoals de overige cast goed bij deze film past (Vladimir Kulich en Tony Curran).

avatar van TheThirdMark

TheThirdMark

zxstyle schreef:

Hoewel de titel en beschrijving veelbelovend waren, viel me de film toch tegen.

Desondanks zaten er toch leuke elementen in deze film.

Zoals de wendel en de grottenscene.

Als je de eerste 5 minuten van de film opgelet had had je ''dat onsamenhangende'' gevoel niet gehad, wordt allemaal perfect uitgelegd.

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Ik heb de Mistmonsters gelezen en dit boek is vele malen beter dan deze 'verfilming'.

Nu is het verhaal oninteressant, ongeloofwaardig en lelijk, fantasieloos en goedkoop.

De hoofdrolspeler komt niet genoeg uit de verf en heel even -ergens voorbij het midden van de film- wordt het een beetje leuk om te kijken maar het blijft een zoveelste boek verfilmde miskleun.

ala gooi maar in m'n pet;

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2008 stemmen

Leuk.

Maar The 13th Warrior is toch vooral een guilty pleasure. Er is genoeg aan deze film dat eigenlijk schort. Zo is de hele opzet nogal kitscherig: in mijn herinnering (jawel, een dikke 10 jaar geleden was dit zowat mijn lievelingsfilm) waren de Wendol veel mysterieuzer. Nu blijf ik vrij ontgoocheld achter dat het 'maar' mensen in een berenpakje zijn, hetgeen ik dus vergeten was.

De Noormannen zijn zo mogelijk nog vlakker dan de Arabische Alleskunner en de eindafrekening vind ik maar lauw, maar als geheel kijkt het toch aangenaam weg.

In tegenstelling tot de acteurs die de Noormannen neerzetten (en dus enkel een ruige kop moeten hebben) is Antonio Banderas miscast. Niet door het feit dat hij als latino een Arabier speelt, dan wel dat hij simpelweg erg saai is.

De pluspunten van The 13th Warrior liggen ongetwijfeld in zaken als aankleding en kostumering. De middeleeuwse setting is erg mooi vormgegeven, dat wordt visueel ook wel benut, en de soundtrack is ook dik in orde.

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Geweldige avonturenfilm met een lekker donkere sfeer/soundtrack, prachtige noordse locaties, veel spannig, enge bad guys en Banderas in een van zijn beste rollen. Verder ook interessant om te zien dat Arabieren in de middeleeuwen stuk verder waren dan de Europeanen.

avatar van notsub

notsub

Veel stelt het allemaal niet voor, deze mini-epic. Vooral de gevechten zien er niet echt goed uit, teveel ballet. De eind scene maakt nog wat goed, maar is dan weer te kort. Het hele verhaal met die mythologische aandoende monsters komt niet echt van de grond en Banderas zit toch echt niet op zijn plek in deze rol. Amusant was het zeker, maar het is echt voor één keer.

avatar van Balotelli

Balotelli

Epische cult-klassieker met prachtige kostuums, bloederige zwaardgevechten, dreigende ondertoontjes, bombastische achtergrondmuziek, kleurige cinematografie, echte Scandinavische en Noord-Europese acteurs met blonde en rode snorren die de Vikingen moeten vertolken (dus geen Idris Elba als een Noorse god puur vanwege commerciële redenen of politieke correctheid), verschillende invalshoeken, clash der culturen en boordevol avontuur.

De enige film waarin moslimstrijders ook de good guys kunnen zijn. Normaal gesproken worden ze getypecast als doorgewinterde idioten als in bijvoorbeeld True Lies.

Een echte Vikingen-saga, rechtstreeks uit het Walhalla. De film zou nog beter en langer zijn geweest als de filmcommissie om onverklaarbare redenen niet zoveel knip-en-plakwerk had doorgevoerd. Er zijn talloze scenes vol bloed en actie verwijderd en ook moest de Scandinavische componist worden ingeruild voor Hans Zimmer vonden de producenten.

avatar van neo

neo (crew)

De oorspronkelijke score was Graeme Revell (geen Scandinavische) en werd later vervangen door een nieuwe score van Jerry Goldsmith....

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2008 stemmen

The 13th Warrior

Redelijke actie film die op Netflix aangegeven word als "Actie/Sci-Fi".. Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier weinig sciencefiction aan vind. Waar ik het begin een beetje moeilijk vond beginnen maar na mate de film bezig was je er wel wat meer plezier in kreeg. Soms beetje creepy, vooral in de grot. Kwa actie zit het helemaal snor, en toen was de film echt leuk om te kijken. Bij de actie scene's. Maar goed..

Antonio Banderas ook wel "Ahmed Ibn Fahdlan" speelde een leuke rol. En acteerde redelijk. De rest van de acteurs deden het ook wel leuk, en vechten konden ze zeker.

Het verhaal vond ik soms beetje creepy, zoals ik al zei. Maar aan de andere kant is hij ook wel leuk en goed te volgen.. Het concept is ook wel redelijk.. Wel leuk om een keer gezien te hebben! Ik zelf heb hem gekeken op Netflix.

Onderhond

McTiernan

Puur gekeken op basis van zijn credits bij deze film, en dat viel eigenlijk nog goed mee. Had er een beetje een hard hoofd in het begin want de setting boeit mij normaal niet zo. Dit soort semi-geschiedkundig gedoe met woeste wildemannen is vaak niet echt aan mij besteed.

Ook het acteerwerk hielp niet echt mee. Banderas is gewoon een slecht acteur, zijn bende noormannen steekt daar zeker niet boven uit. Maar McTiernan weet het gelukkig genoeg op te vangen met een redelijk grimmige zoektocht naar de mistwezens. Qua omgevingen vond ik het ook best sfeervol allemaal. Kan er niet echt helemaal m'n vinger opleggen, maar het avontuurgevoel komt veel beter over dan in soortgelijke films.

Leuk tussendoortje, McTiernan is er eentje van de redelijke middelmaat en deze film past daar goed in. Binnenkort de resterende films uit z'n oeuvre ook maar eens afwerken.

avatar van baspls

baspls

"Lo, there do I see my father. Lo, there do I see my mother, and my sisters, and my brothers. Lo, there do I see the line of my people, back to the beginning. Lo, they do call to me. They bid me take my place among them. In the halls of Valhalla... Where the brave... May live... ...Forever."

De nogal lage beoordeling verbaasd mij enorm, duidelijk een geval van onderwaardering. Ik verwachte zelfs dat deze in de top 250 zou staan... moet je nagaan. Ik vond dit een erg sterke film van John McTiernan.

Antonio Banderas doet het wel prima, al vind ik hem niet helemaal geloofwaardig als arabier. Hij is duidelijk Spaans, dat hoor je aan z'n accent (aan de andere hand praten sommige Noormannen later ook Schots of Brits). Vond het wel sterk dat ze een hoop Scandinavische acteurs de Noormannen hebben laten spelen. Mooi gedaan hoe ze eerst allemaal Deens/Noors praten totdat Ahmad ze leert te verstaan. Niet echt iets aan te merken op het acteerwerk.

De film is gebaseerd op Eaters of the Dead van Michael Crichton en is misschien niet 100% historisch correct maar toch vond ik het wel sterk gedaan. De tradities van de Noorman lijken mij allemaal juist overgenomen en het taalgebruik is niet te modern ofzo. Ik vond het verhaal best sterk, al hadden ze misschien iets meer mysterie kunnen hebben en wat dieper in de achtergrond van de Wendol kunnen gaan. Het laatste gevecht vond ik ergens een beetje te snel maar aan de andere hand was het toch wel een schitterend einde.

McTiernan's originele versie viel totaal niet in de smaak bij het testpubliek en zelfs sommige acteurs waren erg teleurgesteld. De studio maakte Michael Crichton regisseur, die de hele film opnieuw editte, Jerry Goldsmith de film opnieuw liet scoren en een aantal scènes (waaronder het einde) opnam. Na overleg besloten ze om de credits niet te veranderen. De film was ver over budget en flopte uiteindelijk alsnog.

De film is goed opgenomen en op de golven van de zee na is er geen CGI te bespeuren. Goede effecten en stunts en sterke gevechtsscènes. De kostuums zagen er niet goedkoop uit. Ook een erg mooie soundtrack van Jerry Goldsmith met een aantal epische stukjes.

Al met al toch wel echt een sterke film. Erg vermakelijk en niet te lang.

avatar van coldstorm

coldstorm

Ik snap sommige gasten ook eerlijk gezegd niet ik vond deze film meer dan het kijken waard

ik vond deze film maar 1 nadeel hebben dat is dat de gevechten in het donker waren

voorderest krijgt deze film van mij een 8 en zit hij dus bij de groep van goeie films met een goed verhaal

degene die deze film slecht vonden moeten voorderest van hun leven maar kijken naar sesamstraat.

Amen