The 13th Warrior (1999)

Actie / Avontuur

geregisseerd door John McTiernan
met Antonio Banderas, Vladimir Kulich en Dennis Storhoi

De Arabische dichter Ahmad Ibn Fadlan laat zijn oog vallen op de mooie echtgenote van een invloedrijk man in Bagdad en hij prompt weggepromoveerd als ambassadeur van een uiterst noordelijk gelegen gebied. Op weg naar zijn post komt de Arabier een stelletje Noormannen tegen, wiens barbaarse gewoonten hem aanvankelijk met walging vullen. Als de blonde krijgers terug naar huis worden geroepen om te vechten tegen de Wendol, mythische mensenetende wezens van de mist, blijkt echter dat Ahmad Ibn Fadlan de door de zieneres voorspelde 13e krijger is, die mee moet om de missie tot een goed einde te brengen.

avatar van mr rumson
Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze film gezien heb maar ook nu is de film mij goed bevallen.
Ik vind dit dan ook een fijne avonturen film zoals ze in de jaren 50 gemaakt zijn .
De film is gefilmd in een grimmig landschap wat vooral de sfeer nog eens extra versterkt.
De actie scenes zijn oké al zijn ze zoals coldstorm al aanhaalde niet altijd makkelijk om te volgen omdat het te donker is.
Ook de kostuums en de muziek vond ik in orde.

avatar van renzoroy
coldstorm schreef:

degene die deze film slecht vonden moeten voorderest van hun leven maar kijken naar sesamstraat.

Amen

Altijd grappig om dit soort opmerkingen te moeten lezen van mensen die het niet kunnen hebben als anderen mensen het niet met hun eens zijn over hun mening over een bepaalde film...

Deze film staat bekend als zo'n beetje de grootste box office bom ooit met een productie/marketing budget van rond de 160 miljoen dollar waar ze maar 61 miljoen van hebben terug verdiend (aan de box office dan, dus dvd verkoop en etc niet meegeteld) Komt door al die sesamstraat fans natuurlijk..

Zelf vind ik de film niet heel slecht, maar zeker ook niet goed. Vrij langdradig (wat knap is aangezien de film niet erg lang duurt), Banderas is goed voor rollen als in desperado en zorro enzo maar in overige films, kan die het beter bij bijrollen houden. Ik lees dat mensen sommige scenes creepy vinden... die kijken dan waarschijnlijk niet vaak naar horror films want creepy is het nergens (wat ook niet hoeft, want deze film is geen horror ) Ook McTiernan kan het beter laten bij Die hard films maken, want dat blijft toch wel zijn beste film..

avatar van Brix
renzoroy schreef:

IMDb zegt dat het budget 85 miljoen dollar was, hetgeen mij waarschijnlijker lijkt voor een film die destijds (1999)gemaakt werd.

avatar van renzoroy
Brix schreef:

dat klopt, maar voordat de daadwerkelijke productie begon gingen ze daar al overheen en liepen de kosten al op tot rond de 100 miljoen. Door verschillende productieproblemen zoals meerdere noodzakelijke re-shoots (die voornamelijk door Chrichton zelf zijn geregisseerd), omdat het test publiek niet positief hadden gereageerd op de oorspronkelijke versie. De totale productie heeft ook ongeveer een jaar vertraging opgelopen, ze waren in 1997 al begonnen en de film zou eigenlijk al in 1998 uit moeten komen.. Op imdb staat voornamelijk het oorspronkelijke budget.

avatar van marximaal
2.5 ster voor hoe de film eruit zag maar het verhaal viel tegen

avatar van Timothyvdmeer
coldstorm schreef:
Ik snap sommige gasten ook eerlijk gezegd niet ik vond deze film meer dan het kijken waard
ik vond deze film maar 1 nadeel hebben dat is dat de gevechten in het donker waren
voorderest krijgt deze film van mij een 8 en zit hij dus bij de groep van goeie films met een goed verhaal

Amen

Misschien terug naar school? Daar werd al geleerd om met een punt komma etc te werken.
Leest stukken makkelijker namelijk.

avatar van Vinokourov
Kreeg een beetje Last Samurai-idee hierbij, alleen was deze film wel eerder gemaakt, maar ook weer minder episch. Het gaat over een fijnbesnaarde Arabier (Antonio Banderas moet daarvoor doorgaan ) die bij de ruige Noormannen gaat vechten tegen nog ruigere Noormannen. Een voldoende kan er wel van af vanwege het avontuurlijke wat The 13th Warrior heeft. Verder was het niet bepaald opzienbarend.

avatar van W.V.
Hierboven heb ik heel veel verschillende meningen gelezen en soms vlogen de verbale terechtwijzingen op en neer, ik zag de film heel wat jaren geleden voor het eerst en heb daarna direct de dvd aangeschaft, ik vind het dus wel een goede film, geen topfilm, dat niet maar zeker eentje die ik nog met regelmaat in de dvd speler stop. Waarom, dat is hierboven al meer beschreven, deze film kijkt lekker weg. Je moet de film ook beoordelen als een actiefilm, van een actiefilm moet je een ding verwachten, actie en dat zit er voldoende in en is goed in beeld gebracht. Acteerprestaties moet je ook niet verwachten, als het maar adequaat is en to the point. Banderas doet het hier naar behoren en van de rest wil ik goede gevechten zien en neem hun acteerprestaties dan wel voor lief. Op het moment dat ze voor het eerst in beeld komen weet je al dat die nou niet direct de pannen van het dak zullen spelen, maar in de actie zeker tot hun recht komen. De film kan ook leunen op prachtige natuuropnames en goede muziek.

Sommige vroegen zich af hoe bepaalde zaken toch konden in deze film, zoals snel de taal spreken, hoe kwamen ze aan de kleding en paarden, niet belangrijk om te weten, dit is fictie en het is niet storend, je kunt het ook als een feit zien dat ze paarden hebben en berenvellen. Als we iedere film daarop gaan beoordelen dan duurt een beetje film ongeveer 5 uur om eerst alles logistiek te verklaren, schiet niet op dus

Dat sommige deelnemers aan dit forum de film minder beoordelen of juist nog hoger begrijp ik wel, het licht er naar mijn mening net aan hoe zwaar laat je het mee wegen, dat is voor ieder verschillend. Respecteer elkaars mening daarin een beetje en zet wanneer iemand een andere mening is toegedaan die persoon niet gelijk in de hoek.

renzoroy schreef:

Vrij langdradig (wat knap is aangezien de film niet erg lang duurt)

Klopt. Ik vind het verhaal verder dan ook niet veel soeps. Het gaat om een strijd tegen die "Wendol" die uiteindelijk simpel wordt gewonnen. Hadden ze wel wat meer uit kunnen halen. Er had ook wel een romance in het verhaal mogen voor komen met die Viking-meid die Banderas verzorgde.
Film keek inderdaad wel lekker weg, maar verhaal is te magertjes.

avatar van Corcicus
Toch een half punt moeten aftrekken omwille van de belachelijke historische onwaarheden die echt niet door de beugel kunnen. De Vikingen die aanmeren in het Midden-Oosten, de compleet foutieve wereldkaart, allerlei anachronismen, de taal van de Noormannen (een soort koeterwaals),e.a.. Dat men een Spaans acteur de rol van Arabier laat spelen, ligt eigenlijk volledig in dezelfde lijn.

avatar van RuudC
Grappig. Je noemt historische onwaarheden en komt vervolgens met iets wat dus wel waar is. Vikingen zijn wel degelijk in het Midden-Oosten geweest. Vaak zelfs. Er is zelfs een beeld van Boedha gevonden in Scandinavië uit de vikingtij, dus mogelijk is er contact met volkeren in India geweest. De kaart heb ik gemist, maar sommige acteurs spreken wel degelijk Noors. dat enkele andere mensen niet vloeiend Noors spreken, mag je ze best vergeven.

avatar van AJK
AJK
Toen ik deze film zag vond ik vooral de acteurs goed die de noormannen speelde.
Ook dacht ik wat banderas hier in moest.
Maar begreep wel dat zijn naam wel nodig was voor zo n film.Ik vond het verrassend deze film.
Het is een echte avonturenfilm net zoals je altijd
op de duitse televisie zag.Een beetje sandokan
charme zat er ook wel in.
Het enige wat ik jammer vond is dat die kanibalen
gewoon mensen waren en die lelijke dieren maskers die ze droegen.Daar knapte ik op af.
Ik vond Banderas heel goed in deze film passen.
Want die andere acteurs waren ook niet echt bekend dus moet je daar ook niet een hele grote acteur inzetten.En dit werkte vond ik.
Nogmaals deze film geeft mij echt zo n zdf gevoel op de zondag middag.Niet al te groot opgezet
lekker degelijk en leuk.Kwam ook heel Europees
over.Voor mij kwam jeugdsentiment naar voren.
Ik hou wel hiervan.Ik kan niet hoger geven dan
een 3.5.

avatar van AJK
AJK
Etnisch gezien kan alles.
Als je een DNA test doet uit afkomst, bestaat een
Nederlander ETNISCH gezien ook niet.
Ben je blank en NEDERLANDSE ja dan is de kans
groot dat je DNA aangeeft dat je uit Engeland
Of Scandinavië komt.
Ook wil ik hiermee zeggen dat de Vikings
1 van de eersten waren die ver kwamen.
Ja ook in Arabie!
Zoek maar op.

avatar van Brave-Neo
AJK schreef:
Ook wil ik hiermee zeggen dat de Vikings
1 van de eersten waren die ver kwamen.
Ja ook in Arabie!
Zoek maar op.

Dit is ook goed nieuws voor de tv-serie Vikings waar ze dus nog genoeg seizoenen aan vast kunnen plakken!
Ik moet zeggen dat ik dit ook nog niet wist of dit klopte en deerde mij bij het kijken van deze film verder ook niet.