Citadel (2012)

Ierland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Horror

geregisseerd door Ciarán Foy
met Aneurin Barnard, James Cosmo en Wunmi Mosaku

Tommy Cowley is een jonge vader die lijdt aan straatvrees, nadat zijn vrouw op brute wijze is aangevallen door een bende kinderen. Gevangen in de vervallen buitenwijken van Edenstown wordt hij zelf ook geterroriseerd door dezelfde bende, die het nu gemunt hebben op zijn dochtertje. Met de hulp van een begripvolle verpleegkundige en een priester komt Tommy achter de waarheid rondom deze kinderen. Om zijn angst te overwinnen zal hij de confrontatie aan moeten gaan met zijn verleden en de plaats betreden die hij het meest vreest: het verlaten torenblok dat bekend staat als de Citadel.

avatar van duffs
begind boeiend maar wordt op den duur steeds ongeloofwaardiger ik vond er niet veel aan al wordt er niet slecht vgeacteert en vond de film iets weg hebben van de film tjernobyl dairies

avatar van HALVE TAMME.
kampsie1 schreef:
My cup of tea!
Grimmig, duister en morbide sfeer, zo hoort een film te zijn.
Top geacteerd ook!

Bij deze mening/recensie sluit ik me eigen graag aan.

avatar van s0062423
Moeilijk filmpje

En dan heb ik vooral problemen met het narratieve en thematische luik. Ik vraag me dan ook sterk af of Ciaran Foy niet stiekem één of ander 50jarig oerconservatief trutje is uit de Bible Belt. Op zich is er niets mis met een horrorfilm die een monsterbeeld puurt uit sociale thema’s, Eden Lake / Ils / Attack The Block, deden dit immers ook reeds allemaal, maar daar was het toch van een heel ander niveau.
Foy doet namelijk niet eens de moeite om hier verder iets mee te doen. Dit is shocken om te shocken, tegen de schenen stampen om maar te kunnen stampen, maar vooral, dit is een monsterbeeld nemen, er verder niets mee doen, omdat je het creatief ook niet kunt.

De door iedereen gelauwerde hoofdacteur vind ik eigenlijk ook echt niet sterk acteren (zijn agorafobie heb ik dan ook helemaal niet meegekregen, ik dacht dat hij gewoon erg getraumatiseerd was). De baby is imo dan ook veel sterker en overtuigender. Maar die baby overtreft voor mij dan ook de gehele cast. Dit was nu niet bepaald het sterkste groepje acteurs ooit bij elkaar geplaatst.

Setting is sterk, maar ook hier hebben reeds verscheidene voorgangers veel toffere zaken mee gedaan. Erg jammer dan ook dat Foy uit zo’n setting niet meer sfeer heeft kunnen halen, want die lag volgens mij toch gewoon voor het oprapen.
Het enige die van mij een pluim krijgt is het geluidsdepartement. Zeer sterke klankbank, en dan heb ik niet over het muzikale gedeelte, maar enkel en alleen over de schrikeffecten en de poging van hen om hier toch nog meer sfeer uit te halen. Was trouwens de eerste keer dat ik over de gehele lijn de klankbank het beste vond in een film. (Het geluid dat het zombiecrapuul maakte was bijvoorbeeld zeer sterk, en ging bij momenten echt door merg en been).

Sterke openingsscène dat wel, een zeer moedige keuze om een hele film lang met een baby te werken, die het trouwens voortreffelijk doet, en een geluidsdepartement dat alles nog heeft proberen te redden, maar hier jammer niet in slaagt, bezorgen de film toch net geen voldoende.

Foy heeft imo dan ook nog een heel lange weg af te leggen en heeft hier veel te veel op zijn vork proberen te nemen. Waarom zou je in godsnaam zulk dramatisch uitgangspunt proberen te mixen met een wel zeer specifiek horrorgenre, als je nog geen één van de twee genres echt onder de knie hebt? Nu blijven we over met een half drama en een halve horrorfilm, die tezamen verre van één sterke film maken.

Leuke film, totaal niet eng, heb geen een keer kunnen schrikken helaas, lekkere donkere grauwe sfeer, maar er had wel meer ingezeten, beetje goedkoop verzonnen, volgens mij hadden ze ook niet veel budget en dan hebben ze het toch goed gedaan
Wel héél goed geacteerd, maar wat is die gast een mietje zeg

avatar van bjerik76
het had naar mijn idee veel spannender gekund allemaal.
Wel een vrij sombere film door de filters wat het wel een duistere sobere sfeer maakte.
het hele gebeuren rondom de priester en zijn zoontje maakt het weer een min puntje.

avatar van Noodless
Ook weer tegenvallend !

Sfeer is dik in orde, maar het verhaal is vrij saai en zeker naar het einde toe wordt het heel wat minder. Ook het acteerwerk vond ik niet echt goed. Niet dat de hoofdrolspeler mij stoorde, maar ik vond het toch maar gewoon en niet opvallend. De spanning is heel ver te zoeken.
Toch wel heel wat meer van verwacht van dit werkje. 3/10

avatar van candymancandyman
Zaadfilm. Na uur maar doorgespoeld met beeld. Gebeurde echt geen reet. Had na de trailer hier meer van verwacht.

avatar van $pecial
In potentie kon dit een ijzersterke horror-film opleveren, maar persoonlijk komt dit op mij over van een typisch geval dat de regisseur teveel hooi op zijn vork heeft genomen.
De setting is heel erg sterk; grimmig en komt rauw over. Dit is mede te danken aan een aantal shots waar de somberheid van af spat. Dit alles wordt ondersteund door een krachtig sounddesign. Een sterk begin en dat gepaard met bovenstaande aspecten, liet mij een geweldige horror film verwachten.

Toch zakt het geheel behoorlijk in naarmate de film vordert. Tevens is één van de sterke punten van Citadel; de mysterie en de mate van suspense. Ik kan horrorfilms altijd waarderen door zo min mogelijk te laten zien van de 'vijanden'. Het geheel zou een stuk krachtiger zijn geweest als dit werd door getrokken naar het einde toe. Eén van de scenes in het begin was erg spannend (-en eng) te noemen.

Daarnaast zijn de acteerprestaties nou niet bepaald sterk te noemen, met als dieptepunt de priester. Sowieso vond ik al het gedoe met de priester en het blinde kindje maar totale kwats.

Het kon een topper zijn geweest met een geweldige sfeer -en setting.

Aardig. 2.5 *

avatar van Montorsi
Grauwe setting, aardig sounddesign en een paar spannende scenes. Toch weet het allemaal niet echt door te komen door een wat afgezaagd scenario. Het leekin het begin op een soort Ils uit te draaien, maar gaat maar richting de zombie-hoek wat het niet echt sterker weet te maken. SFX zijn ook allemaal iets te opvallend. Toch denk ik dat er best rek zit in deze jonge regisseur.

in het begin best nog aardig.
maar op een gegeven moment slaat de film om op een soort zombie film en toen was het verhaal ook zoek.
verhaal sloeg namelijk als een tang op een varken.
wat een onzin

avatar van Bottleneck
Goed te doen, vooral het eerste uurtje waarin de fobie wordt uitgebeeld door de acteur, het camerawerk en de setting van zijn huis. Langzaamaan treedt steeds meer een sociaal thema op de voorgrond á la Eden Lake, of religieus (maar net wat je erachter zoekt) maar richting het einde overschaduwt dat allemaal teveel in de vorm van de priester en zijn uitspraken. Als die gast er meer alleen voor had gestaan bleef het 'mysterie' groter zoals in het begin. Desondanks redelijk spannend en duister dankzij de setting en sound.

avatar van mcdaktari
Ik weet niet heel goed wat ik hier van moet denken, echt slecht is ie niet maar echt goed vond ik het nou ook niet bepaald. Vreemd is ie wel.

avatar van Bacoboy
Wat een zielige explosie

avatar van Phantasm
mcdaktari schreef:

Ben het helemaal met je eens.

hahaha... ZOOOO SLECHT OM VAN TE HUILEN. ik heb me de hele film doodgelachen. slaat helemaal nergens op en dan die computer explosie op het einde. budget voor deze film was 50 euro denk ik.

avatar van sinterklaas
Man, man, man, wat ben ik gek geworden op die Ieren. Naast Frankrijk en Scandinavie kunnen ze van mij ook boven in de lijst van de beste filmmakers van Europa.

En wat een reacties hierboven. Citadel is helemaal geen afgezaagde zombiefilm, sterker nog, het zombie-thema komt hier niet eens van toepassing.

Citadel is een film dat zich focust op een diep trauma van een persoon en daar ook uitgebreid op een psychologische manier mee aan de haal gaat. Dat deed Ierland ook al met de overtreffende Savage. Dit is nu weer zo'n film daar vandaan en dit soort thema's heb ik nog niet van andere landen kunnen vertoeven, althans, niet op zo'n intense manier.

We volgen het leven vanTommy en zijn zwangere vrouw dat eindelijk de kans krijgt weg te gaan uit een grauw flatgebouw in een verpauperde Ierse achterstandswijk dat al een spookplaats begint te worden. Maar het geluk word al gauw aan puin geslagen wanneer Tommy's vrouw word neergestoken door een jeugdbende (wat al een bekend onderwerp is uit de UK en Ierland). Ternauwernood overleefd het dochtertje de aanslag nog wel, maar Tommy's leven ligt helemaal in brokken. Met zijn overgebleven krachten kan hij nog net zijn dochtertje verzorgen maar is ondertussen verscheurd van verdriet en uiteindelijk ook doodsangst. Hij durft de straat niet meer op en telkens ziet hij maar jeugdbendes op zijn pad en word hij er zelfs door lastig gevallen in zijn huis, wat hem helemaal verlamd maakt van wanhoop. Maar zijn die jeugdbende's die ook als wezens worden neergezet op den duur niet gewoon visioenen?

Die antwoord is moeilijk te vinden in deze film, maar dat de film een stevige boodschap openbaard is hier wel overduidelijk. Je zou eigenlijk zelf moeten weten hoe je de film op moet vatten, maar als je echter deze film slechts gaat bekijken voor het horror-thema (hoe de film ook in koeienletters op de dvd-hoes word aangekondigt) dan is dat imo geen goede instelling en mis je een hele hoop. In princiepe zou je de film gewoon kunnen omschrijven als een grote angst, en het overwinnen daarvan.Tommy vond ik ook erg goed neergezet en verder zijn die rollen van die psychiater, die pastoor en zijn blinde zoontje ook ijzersterk. De grauwheid en de neerslachtigheid druipt er hier ook behoorlijk van af.

Gewoonweg weer behoorlijk verrast door de Ieren, waar hun buurland nog wel een puntje aan kan zuigen, met hun eindeloze catalogus aan uitgepoepte hooligan/gangster (fuck, fucking, cunt, fucking, fuck, cunt, fucking) B-films.

avatar van Gang_Star
Apart werkje.

Qua sfeer zit het wel goed met deze film. De omgeving helpt daaraan mee en je voelt de angst van de hoofdrolspeler. Maar buiten dat sfeertje valt er maar weinig van horror te genieten. Grotendeels gaat het om iets wat psychologisch is en dat zorgt niet voor gore scene's en ook niet voor spanning. De horror zelf komt te laat op gang en daardoor is deze korte film toch nog wat langdradig.

avatar van Erick1985
Rare vreemde film. Het wordt inderdaad gaandeweg steeds ongeloofwaardiger... het had veel beter gekunt ben ik van mening. Op de hoes staat; "AMAZING! Among the best horror films ever"! Nou....... dit vind ik behoorlijk overdreven.

Ik had hier eigenlijk best veel van verwacht. Helaas niet uitgekomen. Al vond ik de sfeer in de film wel lekker lopen. Het verhaal was redelijk. Ik kom niet verder dan 2,5 ster

avatar van mrkos
Film viel me gelukkig mee. Afgaande op sommige reacties hier viel het gelukkig mee en was er redelijk wat spanning bij... Ook geen moment verveeld en gelukkig duurde hij ook niet zo lang. Al met al een prima wegkijk film.

avatar van alexspyforever
In het begin dacht ik ach weer zo een amateuristisch filmpje over iemand die een fobie heeft opgebouwd na een traumatische gebeurtenis en dit op een of andere manier moet kunnen verwerken. Het is een film met een kleine cast, ziet er ook low budget uit. Het verhaal is niet supersterk, maar komt toch vrij geloofwaardig over. Vooral de metamorfose die de vader doormaakt vond ik wel knap. Het horrorgehalte is vrij laag, verwacht geen revenge film waarin de held de kwade monsters gaat afslachten. Hoewel niet helemaal mijn ding vond ik het toch een aangename zit, er zat genoeg sfeer in om niet saai te worden. Ook de rol van het blinde jongetje vond ik knap gespeeld.

avatar van Corcicus
Helemaal niet goed. De hoofdrol is een man met een ruggengraat vol slagroom, duidelijk niet capabel om een gezin te beschermen, laat staan om een kind op te voeden. De overige personages konden me al evengoed gestolen worden. Saai gedoe zonder diepgang. Enkel het sfeertje is, zoals hieronder gezegd, nog te pruimen. Al blijft zelfs dat niet duren.

avatar van leatherhead
Aardig sfeervol werkje.

Maar ook niet meer. Een vergelijking met Eden Lake is gauw gelegd, ofschoon het hier wél wat aan echte uitschieters mist. Verder ontbeert het ook aan bravoure om écht overeen te komen qua kwaliteit.

Maar de ambiance; de deplorabele leefomstandigheden in de spuuglelijke Ierse wijk vol gribussen, zorgt er voor dat Citadel blijft boeien. De beperkte cast, en de algehele verlatenheid binnen de contrei, biedt dezelfde desolate sfeer versterking. Jammer genoeg blijft de film voor de rest iets teveel binnen de conventionele perken, waardoor het nimmer écht verrassend wordt.

De hoofdpersoon was inderdaad een lulletje lampenkatoen; veel compassie kon ik niet voor hem opbrengen gedurende de film. Maar storen deed het gelukkig ook weer niet.

Vooral redelijk sfeervol, deze film, waarbij de troosteloze setting natuurlijk een prominente rol speelt. Maar voor originaliteit, innovatie, en wat dies meer zij, zit je aan het verkeerde adres. Kleine 3,0*.

avatar van Daan258
Noodless schreef:
Ook weer tegenvallend !

Toch wel heel wat meer van verwacht van dit werkje. 3/10

Ben het hier helemaal mee eens.

Man wat kijk ik de laatste tijd slechte films.

avatar van Insignificance
Er zal wel een groot idee achter schuilgaan, dat Gutmensch zal er ook niet voor niks zijn, maar hoe zich dat vertaalt naar de film, is lang niet altijd aan mij besteed. Brute opening, die gaat door merg en been. Barre omstandigheden, kil en bleek gekleurd, zonder meer. Dan proberen Foy en Barnard een trauma vorm te geven, maar hoe zich dat manifesteert, nogal dik aangezet, bevalt beduidend minder. Het slaat als het ware de basis weg onder dat wat komen gaat. De hoodie horror is op zich niet zo verkeerd, maar zonder een klik met Tommy's malheur is het effect niet wat het zijn moet. Of had kunnen zijn.

avatar van mrklm
Gefilmd op mistroostige locaties in Glasgow en Dublin die bijdragen aan de onheilspellende sfeer die deze psychologische thriller aanvankelijk goed weet vast te houden. Maar het verhaal van een vader die zijn baby probeert beschermen tegen dezelfde hoody-dragende, zombie-achtige kinderen (denk David Cronenbergs 'The Brood', maar dan een jaar of 10 ouder) die eerder zijn hoogzwangere vrouw vermoordden is niet al te best uitgewerkt, waardoor de film in de tweede helft langzaam afglijdt naar een weinig bevredigende finale.

avatar van joolstein
Citadel is een low-budget film uit Ierland die zwaar leunt op de dramatische kanten en die door het gebruik van duisternis, licht en schaduw een onheilspellende horror-sfeer weet op te roepen. Tommy Cowley (Aneurin Barnard) staat er nadat zijn vrouw is aangevallen alleen voor om zijn kind op te voeden. Tot overmaat van ramp kampt hij met plein/straatvrees. Een vreemde ontwikkeling ontstaat er als de behulpzame verpleegkundige Marie ( Wunmi Mosaku) pogingen gaat doen tot romantiek. Het zag er onvergeeflijk geforceerd uit en was duidelijk omwille van het plot. Veel special effects zijn er in de film niet aanwezig, en het geweld is vaak net buiten beeld of te ver weg om te zien. Er wordt dan ook een beroep gedaan op de verbeelding van de kijker. Gelukkig maakte de rondlopende enge kinderen nog veel goed. Ze deden ook mij sterk denken aan David Cronenbergs 'The Brood' Ondanks dat niet alles even lekker loopt en er een erg gemakkelijk einde was, weet regisseur Ciaran Foy er gelukkig nog een best aardige film van te maken.

avatar van remorz
Ierse horror.

Ik was er niet zo bekend mee, maar een snelle search op 'horror' en 'Ierland' levert toch al snel 46 hits op, waarvan er 34 uit het afgelopen decennium afkomstig zijn. Toegegeven, veel ervan blijven vooralsnog onder de radar of worden niet uitzonderlijk hoog gewaardeerd, maar er is toch iets aan het broeien aan die kant. En als dat bescheiden pareltjes als dit oplevert, ben ik van de partij.

Sfeer en setting. Het zijn twee kernelementen van het genre die - mits goed neergezet - kleine schoonheidsfoutjes of andere gebreken makkelijk kunnen wegpoetsen. Ook hier is het verhaal wat dun, het acteerwerk redelijk sub par en leunt de wat onevenwichtige vertelling in de eerste helft misschien wat veel op (de weergave van) de agorafobie van de hoofdpersoon. Het beklemmende gevoel van die aandoening komt nooit helemaal effectief over bij de kijker, al is het een aardige toets. Met een beetje goede wil, kun je het verloop van de film zelfs zien als een metafoor voor zijn triomf op de stoornis of breder: zijn rouwverwerking.

Sfeer komt voornamelijk van mooi gecontroleerd hand-held camerawerk, een uitstekende soundtrack met veel lage dreunen (alleen op het einde wat cliché uplifting misschien) en veel rauwe, ongestileerde omgevingen. Denk grijze gebouwen in verval, veel onderbelichte, benauwende ruimtes met roestig metaal of bladderend behang. Het ongepolijste gehalte doet heel onherbergzaam aan en - ongeacht de waarschijnlijk budgettaire noodzaak - dat werkt alleen maar in het voordeel van de film.

Nog een pluspuntje is de faire dosering van schrikmomenten. Schimmen die geluidloos in een reflectie of achter een raam voorbijsluipen, kunnen in de volgende scene makkelijk opgevolgd worden door een puur auditieve jumpscare. Ook de scene met Tommy en de priester in de (door de kinderen belaagde) auto houdt langer aan dan je verwacht, waardoor het onbehaaglijke gevoel navenant versterkt wordt. Foy speelt wat dat betreft goed met bepaalde cliché's of verwachtingen van de kijker.

Net te weinig voor een 4*, maar een dikke 3,5* is hier wel op zijn plaats. Van de regisseur van Sinister 2, dus daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.