The Harvest (2013)

Alternatieve titel: Can't Come Out to Play

Horror / Thriller

geregisseerd door John McNaughton
met Samantha Morton, Michael Shannon en Natasha Calis

Een jongen, Andy die door een ziekte zijn beschermende huis niet kan verlaten, speelt met een meisje Maryann dat naast hem komt wonen en ze sluiten vriendschap. Ze krijgt hierdoor echter te maken met Andy's overbezorgde en beschermende moeder, die fel tegen de vriendschap is.

Heeft niets met horror te maken en enigszins voorspelbaar, niet zo snel maar desondanks vermakelijk om naar te kijken.

avatar van Filmkriebel
Best een goede thriller met een dramatisch kantje. Ik ging totaal blanco in deze film, afgaand op positieve echo's en was aangenaam verrast. Het ziet er geen duur filmpje uit, met amper tien acteurs, beperkte locatie, beetje 90s achtig. Toch spat er heel wat originaliteit vanaf met de verrassende twist en is het vrij spannend, hoewel de Misery-invloed niet te ontkennen valt. Wat meer visuele sfeerschepping ontbreekt soms en dit kost een halve ster. Morton evenaart nergens Kathy Bates' prestatie maar Shannon als onder de sloef liggende echtgenoot bewijst nogmaals een kwaliteitsacteur te zijn. Ook de acterende kinderen weten de film tot leven te brengen.

Creepy mama zeg.. fantastische film, naar mijn mening.
Geen horror, toch zenuwslopend soms.

avatar van Antonev
Aardige thriller/drama met een duister sfeertje en de nodige verassingen. Het oogt allemaal redelijk traag, maar dat doet gelukkig geen afbreuk aan het geheel. Ik vind het Shannon toch altijd erg goed doen in dit soort films. Voor liefhebbers van Shannon kan ik 'The Iceman' ook wel aanraden. Ook weer een typische rol waarin Shannon het uitstekend doet.

avatar van Erick1985
Een piepklein meesterwerkje.

Normaal erger ik me altijd kapot aan het soort typische ouders in films die alles maar beter denken te weten of kinderen steevast niet willen geloven, etc etc. Maargoed, nog niet wetende wat het onderliggende verhaal/plot zou zijn. Ik had die moeder dolgraag een paar rake klappen willen verkopen, zodat ze eindelijk haar rotbek eens zou houden... maar haar rol is eigenlijk zó goed dat het irritatie opwekt op bepaalde momenten. Vader is een door haar ondergesneeuwde schim en doet het verder best aardig.

Het eerste halfuur vond ik wat traag op gang komen, maar heb bijzonder genoten van deze film. Camerawerk erg mooi, de "kale" locaties en huizen ook echt prachtig. (Ooit zelf eens bij vrienden in Amerika verbleven, had in diezelfde buurt geweest kunnen zijn, en je krijgt er inderdaad een heel apart gevoel van ietwat isolement enzo, helemaal als het bewolkt en grauw is).

De acteerprestaties vond ik zeer goed, vooral van de kinderen en helemaal van het meisje!

Het begin, met name de proloog, over dat jochie wat op sterven na dood bleek omdat ie een honkballetje tegen zich aan kreeg, vond ik behoorlijk overdreven en verwarde me in het begin. De hele film vroeg ik me om de zoveel minuten af wanneer het weer over (ook) dat jochie zou gaan, maar ik denk dat dit gewoon een verder-niks-betekenend proloogje was.

Hier en daar inderdaad wel een "Misery"-flashbackje, maar "Misery" valt natuurlijk niet te vergelijken met deze film.

Het uiteindelijk plot had ik nooit zien aankomen en ik kan dat soort wendingen altijd erg waarderen. Geweldig en heel origineel.

Het einde van de film vond ik ietwat te snel en te makkelijk want ik had graag gezien hoe de politie van de zaak lucht zou krijgen, media, en natuurlijk de échte familie van de jongen die hun kind natuurlijk al sinds de geboorte kwijt zijn en dus weer mee herenigd zouden worden. Dus qua einde had het nog wel 20 minuten langer kunnen duren.

Hoe dan ook, erg van genoten, maar omdat het einde ietwat te snel afgerond werd; geen 4 sterren maar 3,5.

De film juist bekenen, ik wist totaal niet over wat hij ging maar hij begon goed.
Je voelde een sfeertje dat er duidelijk iets niet juist was maar wat het was wist ik niet en de plotwending kon me dan ook zeker bekoren.
Voor mij is dit een zeer goede drama-thriller en daarom 3,5 sterren.

avatar van Sherrytjuh
Had er eerlijk gezegd niet veel van verwacht, maar dit was echt een verrassend goede film! 4*

avatar van Richard_Voorhees
Ik ben eerder deze avond enthousiast gemaakt voor deze film door een huisgenoot die deze film goed vond. Het concept klinkt in ieder geval erg interessant, dus misschien toch eens een keer zien.

avatar van Noodless
Best een degelijke thriller die tot het einde boeiend blijft door het prima duister sfeertje en de verrassende plotwending. Daarbij ook goede rollen zoals Michael Shannon die als vader het allemaal moet doorstaan en dit op een geloofwaardige manier weet over te brengen. Ook Morton weet de rol van een totaal geflipte mama over te brengen. En niet te vergeten de jonge cast Charlie Tahan en Natasha Calis die het meer dan behoren hun rol wisten in te vullen. Niet echt spannend, maar best wel onderhoudend. 6/10

avatar van Djek
Fantastisch hoe een actrice als Samantha Morton je de creeps kan geven, zoals ze in haar rol zit.
Vanaf de plotwending blijf je gissen naar hoe het nu werkelijk in elkaar steekt. De spanning zit in de kleinste nuances en wordt langzaam opgebouwd. De sfeer is vaak om te snijden. Uitstekend acteerwerk alom (als je iemand op haar bek zou willen slaan en een ander eens flink door elkaar zou willen schudden, zegt dat veel). Kortom: ik heb hier volop van genoten.

avatar van Daan258
Best een aardige thriller/drama.
Het verhaal wist goed te boeien tot het eind, prima en overtuigend acteerwerk van de gehele cast en zat er af en toe best een lekkere sfeer in de film. Enige kleine minpunt was dat de plottwist te snel aan de orde kwam. Dat hadden ze van mij toch wel iets langer vast kunnen houden tot het eind.
Maar al met al een lekker tussendoortje.

Iets te serieuze en lichtelijk deprimerende film vol apathische karakters die volledig in het teken staat in het toewerken naar de climax, je weet van begin af aan dat daar alles om draait. Leuke rol van Calis als energieke meid en Morton is best angstaanjagend.

avatar van james_cameron
Regisseur John McNaughton heeft de belofte van zijn fenomenale debuut, Henry: Portrait Of A Serial Killer (inmiddels al weer dertig jaar oud!) nooit helemaal waar weten te maken, maar toch levert hij af en toe wel een aardige film af, zoals deze. Het is een rustig opgebouwde en subtiel uitgewerkte thriller, met hier en daar wat verrassende ontwikkelingen. Voornaamste pluspunt is het sterke spel van de cast. Samantha Morton (wat is die dik geworden zeg!) is angstaanjagend maar constant menselijk in de hoofdrol en Michael Shannon is aandoenlijk als haar wat sullige man. De twee kinderen, waar de plot om draait, zijn ook prima. Visueel nogal doorsnee en echt spannend wordt het nergens, maar al met al niet verkeerd.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette thriller die lekker wegkijkt, heeft niets met horror te maken.

Leuke film, klein foutje want de TLbalk boven Jason zijn bed beweegt nog een beetje als Andy de kelder binnenkomt, die hebben ze dus net voor de opname opgehangen!

avatar van jeroentjuhhhhh
Heb van McNaughton alleen The Borrower (1991) (4*) gezien en ben nog enorm benieuwd naar Henry: Portrait of a Serial Killer (1986) die hier al jaren op de planken ligt. Had dus ook wel redelijke verwachtingen bij deze Harvest, maar het blijkt een simpel werkje te zijn die volledig teert op goedkoop effectbejag. Het is namelijk helemaal geen kunst om iemand zo compleet unlikeable te maken. Overdrijven is in dit geval geen vak. Een beetje subtiliteit in het personage van de moeder, misschien een ontwikkeling(?), had de film veel goed gedaan. Nu blijft er een aardig tussendoortje over, die door zijn lompe antagonist en vreemde muziekkeuze (leek wel allemaal uit een Disney Family library gepikt) niet overtuigd. Wel vermakelijk en met een korreltje zout te nemen.

Goeie film over een in een rolstoel gekluisterde jongen die een nieuw buurmeisje krijgt. Een origineel en goed verhaal waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen. Alhoewel niet overal even geloofwaardig, blijft de spanning er redelijk in zitten. Samantha Morton zet een sterke rol neer als de psychotische moeder.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en vond het een geslaagde film. Een intrigerende film die wist te boeien van begin tot einde. De cast deed het ook uitstekend, zeker die moeder sprong er uit, maar de rest deed het ook prima.
Verder was de speelduur ook goed, niet te lang en niet te kort.
Een geslaagde thriller.