Dark Places (2015)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Mystery / Thriller

geregisseerd door Gilles Paquet-Brenner
met Charlize Theron, Nicholas Hoult en Corey Stoll

Libby Day (Charlize Theron) is een vrouw die op 7-jarige leeftijd een bloedbad overleeft. Ze getuigt hierbij tegen haar broer Ben (Tye Sherridan) die hun familie vermoord heeft. Vijfentwintig jaar later confronteert een groep die geobsedeerd is met het oplossen van beruchte misdrijven haar met vragen over de gruwelijke gebeurtenis.

avatar van james_cameron
Ik heb het gelijknamige boek van Gillian Flynn een paar weken terug gelezen, iets dat zeker geen pluspunt is bij het bekijken van de film. Dan valt natuurlijk extra op hoe één en ander gecondenseerd is om er een vlot lopend geheel van te maken. Veel interessante details en plotlijnen komen natuurlijk niet aan bod, maar in hoofdlijnen volgt de film het boek vrij nauwkeurig. Het is allemaal vakkundig in elkaar gezet en er wordt degelijk geacteerd, maar visueel oogt de film niet bepaald bijzonder en Charlize Theron is te bedeesd (en veel te mooi) in de hoofdrol. Het spannende en intrigerende verhaal blijft gelukkig wel overeind.

Markie schreef:
wat een saaie film tergend langzaam je kan beter naar antman die is veel leuker

Dan kun je beter De Boskampi's kijken, dat slaat ook nergens op,is een heel ander soort film

avatar van kelama3
Zeker geen slechte film,en ja,Charlize Theron is en blijft voor mij nog steeds een van de beste actrices ever!
Aan haar en haar mede-cast ligt het dan ook niet, het verhaal viel me achteraf toch wat tegen...ik had wat meer spanning verwacht.
Jammer hoor!

Behoorlijk zwaar thriller drama.
Ik keek hem als tweede film laat in de avond en dan is dit niet de meest geschikte film als je scherp wilt blijven. Moeite om wakker te blijven maar dat lag niet aan de film.
"Dark Places" is ijzersterk in zijn genre vooral door puik acteerwerk. Op nieuw is er een bijzondere rol weggelegd voor Charlize Theron.
Het verhaal is eveneens boeiend en meeslepen.
Film is nogal traag kwa voortgang maar dat geeft juist weer dat extra donkere sfeertje meer diepgang.

Slechter verwacht, maar toch een mooie film geworden.

avatar van Drivers
Prima drama/thriller. Geen moment verveeld.

avatar van blurp194
Wat teleurstellend.

Het verhaal is best intrigerend, maar de sfeer in de film is eerder duister en traag dan dreigend en spannend. De vergelijking met Gone Girl - die de poster maakt - is op zich wel raak, maar houdt ook wel op bij de naam van de schrijfster - of dit boek nou zoveel zwakker is, of dat de film dat is, laat ik aan de geïnteresseerde lezer over.

Theron speelt goed, heeft alleen niet precies een bijster sympathieke rol misschien. De rest van de acteurs maakte op mij niet echt indruk - net zomin als regie, camera of sound dat deden.

Langzame thriller, die net toen ik mijn concentratie aan het verliezen was, weer spannend werd. Je moet wel geconcentreerd blijven anders wordt het best wel ingewikkeld.

Helemaal geen verkeerde film. Ik hou wel van dat trage "dramatische" tempo. De hele "who-done-it" was ook fijn uitgewerkt. Een tijd lang heb ik toch op het verkeerde paard gewed. Charlize Theron speelde top. Mooie film voor op de late avond.

avatar van mjk87
Typisch een boekthriller, met een whodunnit waar je als kijker (lezer) nooit precies weet tot het eind hoe het nu zit. Vind dat altijd wat gemakkelijk, want ergens ben je natuurlijk er wel benieuwd naar maar dan moet je nog een hele film door, en nu eens is die goed en nu eens niet heel bijzonder, zoals deze Dark Places.

Want het hele verhaal is verder allemaal dertien in een dozijn. En de finale is eigenlijk een kleine anti-climax. Verder merk je dat er wel geprobeerd is een wat duistere sfeer van te maken met die Satansrituelen en wat donkere meer lugubere locaties en scènes, maar nergens lukt dat echt. Dit is zeer beslist geen Se7en. Het is al met al een nogal mak lammetje zo en de film wordt ook nergens spannend. Wel is het zo dat het lange tijd best weet te onderhouden en prima wegkijkt.

Wat wel positief eruit springt is het acteerwerk. Theron is goed en weet geloofwaardig een gefrustreerd persoon neer te zetten die langzaamaan wat open bloeit. Maar ook alle andere rollen worden prima neergezet op de jonge Ben na allicht. 2,5*.

avatar van Left4Dead
Een beetje traag, dat vooral. Maar het verhaal trekt je wel door de lengte van de film. Bijzonder ist allemaal niet, klein vermaak om onderuit gezakt bij te gaan hangen.

avatar van Noodless
Tegenvallend !

Het verhaal stelt niet zoveel voor en wordt nergens echt boeiend. Qua spanning schiet de film duidelijk te kort. De film moet het vooral hebben van zijn duistere sfeer en het goede acteerwerk van Theron.
Matige film die soms het indommelen in de hand werkt. 5/10

avatar van benni
Gek, dat een paar hem niet spannend vonden. Vond het een apart en mooie film. Snap de kritieken niet. Gewoon een leuke film om mee te pakken.

avatar van K. V.
Toch wel een intrigerende film die blijft boeien tot het einde. De film mocht misschien een tikkeltje korter, maar het acteerwerk maakt veel goed.
Een beetje een apart einde.
'k vond hem toch wel het bekijken waard. Gone Girl vond 'k wel sterker, maar deze is zeker ook de moeite waard.

avatar van Norma
Geen verkeerde thriller! Heb achteraf even het boek –dat ongetwijfeld sterker is- er bij gezocht, op basis van wat ik daar zo snel uit opmaakte lijkt Theron me niet de meeste voor de hand liggende keuze voor de hoofdrol. Maar goed, niet gehinderd door enige voorkennis begon ik aan de film en ik moet zeggen: ze worden veel slechter gemaakt. Geen enkele acteur lijkt een echt zwakke schakel te zijn, zo nu en dan is het redelijk spannend (oké niet nagelbijtend, maar eerlijk gezegd, hoe vaak komt dat voor) en tot het einde aan toe bleef het mysterie in tact.
Het is spijtig dat er in visueel opzicht weinig aan te beleven is; hoe had dit verhaal uit kunnen pakken in handen van bijvoorbeeld een Villeneuve of een Fincher vraag ik me dan af. Maar goed, het eindresultaat vind ik echt niet onverdienstelijk.

avatar van AmazingPP
Ik heb al een paar jaar terug dit boek gelezen en zag het toen al helemaal voor me als film zijnde. Is de film geslaagd? Zeker wel, alhoewel ik hem wel heeeeeel veel van vroeger naar nu en terug vond gaan. Theron zet een geweldige rol neer, precies zoals ik haar had voorgesteld in het boek: een koelbloedig persoontje, duidelijk getraumatiseerd. Het enige probleem wat ik had met de film (en nu komt ie): Ik vond hem te donker! Ik kon sommige details echt niet goed zien en ik heb echt geen klein scherm! Er had voor mij iets meer licht gemogen in "Dark Places". Voor de rest: prima thriller geworden, maar Fyncher heeft beter werk dan deze regisseur afgeleverd met zijn verfilming van een Flynn-boek ("Gone Girl") naar mijn mening. 3,5 *

avatar van Mr-Mcmovie
Weer eentje die goed is voor één keer te zien en dan heb je het wel gehad.

Vult zeker een luie dag, en genoeg goed acteerwerk van Theron, en Grace Moretz die ik altijd wel goed vind.

Net als Gone Girl een echt sterk verhaal, maar als je weet hoe het in elkaar zit, en je weet alles is het ook goed voor een keer te zien.

avatar van Decec
Een goede drama/mysterie/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Chloë Grace Moretz...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heel goed!

avatar van Nohands
Deze tamelijk onbekend film heeft mij toch wel verast. Wist totaal niks van deze film, maar hij heeft me van het begin af aan geboeid. Charlize Theron speelt een redelijk ingetogen rol maar doet dit toch uitmuntend goed. Goede thriller, prima mee vermaakt!

avatar van hannes64
Decec schreef:
Een goede drama/mysterie/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Chloë Grace Moretz...
Heel goed!

Konden mijn woorden zijn..........ditto.
Geweldig gespeeld, prima thriller.

geweldige thriller 3 sterren waard!

avatar van Diederik58
Onderhoudende thriller. Tempo had wat hoger gekund. De back flashes waren een keertje zinvol ingezet. Telkens wordt er een stukje aan de puzzel toegevoegd.
Uitstekend geacteerd.

avatar van mcdaktari
Best een redelijke film. Niks speciaals maar toch goed te doen.

Charlize Theron is altijd wel goed, in gelijk welk genre. En is ook altijd leuk om zien.
Maar dit vind ik toch wel een van haar minder geslaagde films.
Vond het niet echt een thriller, was een traag verhaal met weinig boeiende scènes.
Voor mij is dit dus een beetje een tegenvaller.
Vond 'Gone Girl' van dezelfde auteur als het verhaal in deze film trouwens veel beter, maar over de boeken zelf kan ik niet oordelen, heb ze niet gelezen, maar de eerste verfilming is beter dan deze.

avatar van IH88
Dark Places

Een op zich wel lekker donkere en naargeestige film maar het duurt gewoon te lang voordat de film tot de kern komt en het verhaal is wat zwakjes. Ik denk dat dit wel het schoolvoorbeeld is van wat een topregisseur (Fincher - Gone Girl) kan doen met een film ten opzichte van een middelmatige regisseur (Paguet-Brenner- Dark Places).

Beide films zijn boekverfilmingen van schrijfster Gillian Flynn maar waar Gone Girl constante spanning en dreiging had, kan Dark Places dat niet volhouden. Er zitten ook te veel oninteressante personages in de film en met interessante personages (Hoult), wordt uiteindelijk niets gedaan. Theron is wel uitstekend en ook de andere acteurs zijn zeker niet slecht. Jammer genoeg is het plot niet van hetzelfde niveau. Het is altijd wel interessant hoe het allemaal in elkaar steekt en ik moet de film daar de credits voor geven. De twist was origineel. Prima thriller maar geen hoogvlieger.

Redelijke film over een vrouw die na 30 jaar de waarheid leert achter het gezinsdrama dat zij overleefde. Een onderhoudend plot met ook een prima ontknoping. De personages hadden wel wat beter uitgewerkt mogen worden (vooral het hoofdpersonage). Ook Charlize Theron weet dit niet te verbeteren. Het kijkt verder wel gemakkelijk weg.

avatar van dvdfreak123
Toch wel prima thriller/drama. Die wel traag op gang komt. Maar zeker niet saai is ondanks de traagheid. Theron speelt zeer goed net als de rest van de cast. Plot had ik niet verwacht en was wel goed. Niet de beste in het genre maar wel een prima film die van mij een 7/10 krijgt.

avatar van david bohm
Matige vertoning dit. Met een aansprekende cast wordt het whodunnit verhaaltje tergend langzaam uit de doeken gedaan. Acteerwerk ook niet om over naar huis te schrijven.

avatar van m1chel
Na het indrukwekkende oorlogsdrama Sarah’s Key komt regisseur Gilles Paquet-Brenner met deze duistere suspense thriller. Dark Places is gebaseerd op een novelle van Gillian Flynn, waarvan vorig jaar nog de indrukwekkende verfilming van bestseller Gone Girl in de bioscopen te bewonderen was. Qua opbouw van het verhaal zit Dark Places dan ook een beetje in dezelfde hoek, maar waar Gone Girl teveel plottwists bevatte wordt het mysterie van Dark Places een stuk rechtlijniger verfilmd. Daarnaast kiest Paquet-Brenner duidelijk voor een donkerdere setting. Dat pakt prima uit en mede hierdoor ontpopt de film zich tot een prima thriller.

In de hoofdrollen zien we Charlize Theron en Nicolas Hoult schitteren, die eerder ook al samen waren te zien in de spectaculaire actiefilm Mad Max: Fury Road. Theron toont zich opnieuw een begenadigd actrice, die erg natuurlijk en geloofwaardig overkomt. Zo is de pure wanhoop op een begeven moment van haar gezicht af te lezen. Maar ook Hoult is geknipt voor zijn rol van Lyle Wirth. Lyle is degene die Libby benaderd om tegen een aanzienlijke vergoeding informatie aan zijn bizarre club te verstrekken. Dit gaat niet van harte, want Libby weigert te geloven dat haar broer Ben onschuldig is.

Het verhaal wordt pas echt interessant als het verleden stukje bij beetje wordt ontrafeld aan de hand van flashbacks. Het is een gedurfde combinatie, want in hoeveel films begint dit uiteindelijk niet als stoorzender te werken? Gelukkig weet Dark Places daar stijlvol en goed mee om te gaan, wat vooral komt door de uitstekende jonge acteurs. Zo speelt de talentvolle Tye Sheridan een geweldige rol als de jonge versie van Ben. Een sleutelrol zo blijkt, want Ben wordt voor de moorden plaatsvinden al beschuldigd van het onzedelijk betasten van kleine kinderen en daarnaast aanbid hij Satan ook nog eens. Maar zoals zo vaak is de verdachte in vijfentwintig jaar tijd compleet veranderd.

Steeds als je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, blijkt alles toch weer anders in elkaar te zitten. Daar zit echter ook een punt van kritiek, maar het einde toe wordt teveel weggegeven waardoor de ontknoping wat onbevredigend is. Gelukkig weten de makers te voorkomen dat de film langdradig wordt en wordt je genoeg meegezogen in het vlotte verhaal om niet af te haken. De spanning wordt overal goed gedoseerd en bij tijd en wijlen zelfs flink opgevoerd waardoor de film zelfs een echte nagelbijter wordt. Waar de meeste films hiervoor een beroep doen op de actie, mikt Dark Places op het constant een klein beetje verder ontplooien van de waarheid.

Dark Places is een sterke thriller geworden die staat als een huis. Theron en Hoult hebben een prima chemie en Sheridan onderstreept opnieuw zijn naam als groot talent. Hoewel de film in het tweede deel wat inzakt blijft je tot het einde tot geboeid. Verwacht geen actiefilm, want het verhaal ontplooit zich vooral in de dialogen van de karakters. Het bewijst maar weer eens dat een goed verhaal meer indruk achter laat bij een spannende film dan gemakzuchtige en bombastische actiescènes.

avatar van Daan258
Tja, een aardige thriller/mysterie met een leuke cast maar verder niet veel vernieuwends.
Het is gewoon een aardige wegkijker. Het verhaal weet nog wel te boeien maar de speelduur is net wat te lang en de ontknoping was niet meer dan oké te noemen.

Voor tussendoor was het nog prima te doen.