Devil's Knot (2013)

2,95

Misdaad / Drama

geregisseerd door Atom Egoyan
met Reese Witherspoon, Colin Firth en Kevin Durand

In 1993 worden drie kinderen op beestachtige wijze vermoord. Weken later kondigt de politie aan dat ze drie tieners hebben gearresteerd die de moorden hebben gepleegd als onderdeel van een satanisch ritueel. Tussen de bewijsstukken zitten posters van de rockband Metallica en boeken van Anne Rice en Stephen King. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een beruchte moordzaak in Arkansas.

54 BERICHTEN 14 MENINGEN
geplaatst: 22 juni 2014, 18:48 uur [permalink]
Na het zien van deze film zou ik denken dat de jongens onschuldig waren ik ben benieuwd of dit mysterie ooit zal worden opgelost.

geplaatst: 23 juni 2014, 11:08 uur [permalink]
Als je de documentaires gezien hebt weet je ook wel dat ze onschuldig zijn.

avatar van VincentL
geplaatst: 1 juli 2014, 22:33 uur [permalink]
Devil's Knot

Ik ging totaal zonder vooroordelen de film in. Nog nooit van de zaken gehoord zou ik hem in de bios gaan kijken, maar ivm het voetbal tegen Chili moest ik verstek laten gaan. Nu dan toch de film gekeken. Mijn eerste indruk: apart, maar zeker niet slecht. De film hanteert een bepaalde stijl die me vreemd voorkomt. Toch is het geen onprettige style. Verder is het verhaal verre van slecht uitgewerkt, toch ontbreekt een klein beetje spanning, en is de film gewoon een rechtbank klassieker.

De film probeert eigenlijk een balans te vinden tussen de dramatiek rondom de moorden voor de familie en de gemeenschap, en de gebeurtenissen in de rechtbank die op zijn mist opzienbarend zijn. Vooral de dramatiek vind ik op een vreemde manier verwerkt. Je ziet wel degelijk dat Egoyan er focus op legt, maar bijvoorbeeld de scènes tussen Stevie's moeder en vader zijn minder overtuigend. Ik kan mijn vinger er niet echt goed op leggen eigenlijk...
Verder zijn de rechtbankscènes gewoon goed uitgewerkt. De obscure werkwijze van de politie is begrijpelijk; de druk was immens, de fouten desastreus. Naarmate het eind vordert vind ik de film steeds sterker hierin worden. Met een mooi ontroerend einde: zoals het hoort.

De film heeft in het dramatische deel vooral Reese Witherspoon en Alessandro Nivola centraal staan. Zoals ik al eerder aangaf hebben die een aparte chemie met elkaar. Een chemie die zeker niet slecht is, maar ook veel beter kan.
James Hamrick, Seth Meriwether en met name Kristopher Higgins spelen mooi. Higgins zet overtuigd een simpel persoon neer. Niet voor iedereen weggelegd. Hamrick is sterk stoïcijns. Meriwether zweeft er tussenin.

De sfeer in de film is gewoon op orde. Met een paar mooie locaties, zoals de moordplek, krijg je een aardige indruk van wat zich daar nu heeft afgespeeld. Ook het gebruik van flash-backs en echte beelden geven alles een extra impact. Mooi gedaan. Voor de rest schittert het in zijn eenvoud en valt er verder niet veel over te zeggen.

Devil's Knot is een leuke film. Niet memorabel, maar een goede meeslepende weergave van de gebeurtenissen. De film schittert niet, maar is zeker niet slecht. Leuk voor een keertje.

avatar van spirit2011
geplaatst: 5 juli 2014, 00:22 uur [permalink]
Uitstekende film. Zeker niet traag aan het einde. Ik werd helemaal in de film gezogen en vond de film boeiend tot en met het einde. Aanrader.

avatar van DragQueen
geplaatst: 8 juli 2014, 14:24 uur [permalink]
Uitstekende Drama-Misdaad film, met een sterk uitgevoerd verhaal. Ook het camerawerk is dik in orde, en de gebrachte sfeer neigt naar het broeierige toe. Knap gedaan. Verder is de gehele cast goed uitgekozen. Iedereen acteert ook erg overtuigend. 3,5 Ster.

avatar van Drifter
geplaatst: 18 juli 2014, 23:49 uur [permalink]
En als je weet dat het op een waargebeurd verhaal is gebaseerd geeft het kippenvel.
Dit is vast geen uitzondering.

avatar van 606
geplaatst: 29 juli 2014, 15:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel erg dat de dader (s) van de 3 misbruikte en mishandelde jongetjes nooit zijn veroordeeld. De echte dader (s) zouden heel erg hard gestraft moeten worden. hoop toch echt dat het ooit gaat gebeuren.

avatar van Kuwiel
geplaatst: 31 augustus 2014, 11:28 uur [permalink]
Onderhoudende film,
Het zal je als ouders maar gebeuren......!
Hoop dat toch ooit eens de waarheid naar boven komt.

geplaatst: 1 september 2014, 17:28 uur [permalink]
Goeie film maar doordat ik nog al net wat beter heb gezien een 4 gegeven.
Goeie acteurs, spannend ook.
Waargebeurd ook, zo'n films zijn meestal heel goed.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 11 september 2014, 18:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Knoop in je maag verhaal.

Gruwelijk en naargeestig omdat je weet dat het waargebeurd is en er nog zoveel onduidelijkheid is over de dader (s)
Ik moest er even inkomen en bij vlagen vond ik de film wat traag mede doordat het zich tot een courtroom drama ontwikkelde. Wat op zich logisch is maar ik ging dan op die momenten googelen naar berichtgeving over deze zaak.
Geen vrolijke kost.

avatar van clubsport
geplaatst: 15 september 2014, 23:25 uur [permalink]
er zijn in de loop der jaren heel wat van dit soort films gemaakt en er zaten soms hele goede en behoorlijk matige tussen .
het verhaal heeft alles in zich om er een aangrijpende film van te maken maar hoe het word gepresenteerd komt af en toe vreemd over , personages en situaties worden erg rommelig geintroduceerd en zo blijft het af en toe wat moeilijk te volgen , later in de film word het wat duidelijker maar er blijft een vreemd sfeertje rond de film hangen .
niet de beste verfilming , ook niet de slechtste maar het had veel beter gekund .

avatar van bjerik76
geplaatst: 19 september 2014, 16:20 uur [permalink]
Had hem iets spannender verwacht, maar dat komt ook omdat er eigenlijk zoveel onbekend is over deze zaak, en nog steeds niemand weet wat er precies gebeurt is.
In het eerste half uur komen er al zoveel namen in korte tijd, dat ik niet meer wist wie nou wie was. Duurde naar mijn gevoel ook allemaal iets te lang.

aardig drama, met een naar gevoel vanwege de waar gebeurde geschiedenis.

avatar van Do88
geplaatst: 22 september 2014, 16:03 uur [permalink]
Spannende film met goede acteurs.
Dat het waargebeurd is voegt zeker wat extra's toe aan de film.

avatar van Montorsi
geplaatst: 14 oktober 2014, 12:18 uur [permalink]
Beetje vlees noch vis. Hangt wat besluiteloos in tussen een spannende thriller en een meer klinisch beschouwend drama. Een voordeeltje is dat de zaak me dankzij de docu's nog steeds wel echt boeit, en het blijft echt akelig dat die tieners gewoon dik 15 jaar vast hebben gezeten. Binnen de film komt het eigenlijk niet genoeg uit de verf, en als een zoektocht naar de waarheid schiet het ook flink tekort. Weet niet zo goed welke kant Egoyan op wilde. 2.5*

avatar van area51
geplaatst: 21 oktober 2014, 22:44 uur [permalink]
Slechte verfilming van zo een komplex verhaal.Ook Colin Firth is waardeloos , loopt de hele film rond met 1 gelaatsuitdrukking: 'wat doe ik hier'.Snel vergeten.

avatar van knusse stoel
geplaatst: 27 oktober 2014, 19:36 uur [permalink]
Wij (tweetjes) vonden het een aardige film die best boeiend en spannend is. Het element van 'waar gebeurd' voegt iets toe aan de realiteit van het verhaal en is als je er bij stilstaat, een horror geweest voor de nabestaanden. In dit genre is de film best de moeite waard!

geplaatst: 2 november 2014, 10:29 uur [permalink]
Zware kost. Er heerst continu een mistroostige sfeer en als kijker voel je dat er het een en ander niet pluis is. Het is frustrerend dat pas vlak voor de aftiteling de (min of meer) ontknoping wordt toegelicht, maar dat maakt het meer realistisch. Ik ben dus blij dat de regisseur niet koos voor overdramatisering of een netjes afgerond verhaal, want dat zou het ware verhaal misschien onrecht aandoen.

Witherspoon is overtuigend, maar Firth is nogal een grijze muis. Dehaan is een krak in getormenteerde personages, helaas komt zijn personage niet zo vaak aan bod. Er zaten best wel wat mooie shots in de film, bijvoorbeeld de camera die langzaam het bos binnengaat of een shot van een achteruitkijkspiegel.

Een schokkende en gruwelijke film. 3,5/5

avatar van wendyvortex
geplaatst: 28 november 2014, 21:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eerste keer dat ik van deze zaak hoorde was n.a.v. van een benefiet-album met Black Flag-covers voor de veroordeelden in deze zaak.
Wie nu precies de daders zijn en voor zover daar vermoedens over bestaan, wat dan het motief was blijven we tot op heden over in het ongewisse.
In ieder geval gaan politie en de rechter hier nogal frontaal voor de tunnelvisie, al dan niet bewust.
Reconstructie van het onderzoek en de rechtszaak vanuit het oogpunt van de verdediging.
Film weet gelukkig ook gewoon goed op sfeer te zijn.
Enige minpuntje is misschien dat het voor regisseur Atom Egoyan een nogal straight-forward vertelde constructie is, doet hij goed, maar z'n eigen stempel ontbreekt een beetje.

avatar van Rodger
geplaatst: 13 maart 2015, 09:27 uur [permalink]
Mooie verfilming van deze waargebeurd verhaal.
Als je de documentaire hebt gezien, dan weet al hoe het verder gaat verlopen...
Maar prima gebracht deze film.
3.0

avatar van Decec
geplaatst: 2 mei 2015, 08:56 uur [permalink]
Een goede misdaad/drama/thriller/biopic film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Colin Firth...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van ambrosini
geplaatst: 1 juni 2015, 09:48 uur [permalink]
ik heb er naar gekeken zonder dat ik wist over het verhaal/documentaire. Acteerwerk was goed..

avatar van K. V.
geplaatst: 11 augustus 2015, 21:13 uur [permalink]
Me er ook eens aan gewaagd en vond het wel een prima film. Een bijzonder verhaal waar je niet echt blij van wordt. Toch wel een opvallende cast, Reese Witherspoon is misschien een beetje een minder evidente keuze, maar deed het toch prima.
Verder zag het er prima uit en verveelde de film niet.
'k vond het wel eens het bekijken waard.

geplaatst: 18 oktober 2015, 14:57 uur [permalink]
Sterke film. Weer maar eens een film gebaseerd op ware feiten (bedoel dit niet negatief).
Drie kinderen worden vermoord teruggevonden. Drie 'verdachte' tieners worden aangehouden en verhoord. Ze moeten voor de rechter verschijnen. Een volksjury zal over hun lot beslissen.
Het was alsof men wist wie ze moesten vinden. Privédetective Ron Lax (een schitterende rol) vind een en ander zo verdacht dat hij de zaak wil uitpluizen. Veel ruimte krijgt hij niet... Zoeken naar de waarheid is als zoeken naar een speld in een hooiberg.
De rest mag ik niet verklappen. Toch nog zeggen dat Reese Witherspoon als moeder (Pam) van Stevie (één van de vermoorde kinderen) een mooie en geloofwaardige acteerprestatie levert!
- Ben helemaal niet akkoord met area51 !

geplaatst: 24 augustus 2016, 22:16 uur [permalink]
Redelijke film waarin drie tieners gearresteerd worden voor de satanische moord op drie kleine kinderen. Een boeiend waargebeurd verhaal gebaseerd op de Memphis Three. Zolang de film zich hierop focust, is dit een prima film. Helaas is dit niet geval en neemt de regisseur iets te veel hooi op zijn vork (zoals de wat misplaatste scene in het klaslokaal). Net geen 3.5 sterren.

Voor een diepere blik kun je beter terecht bij de driedelige documentaire-reeks: Paradise lost.