Gremlins (1984)

2025 stemmen

Horror / Komedie

geregisseerd door Joe Dante
met Zach Galligan, Phoebe Cates en Hoyt Axton

Een man zoekt een cadeau voor zijn zoon en vindt in Chinatown een klein lief beestje. Er zijn echter drie regels waar hij zich moet houden: geen water, geen eten na middernacht en geen fel licht. Als het beestje echter, doordat zijn zoon hier niet goed op let, groene Gremlins begint te kweken, breekt de hel los.

avatar van RuudC
De combinatie van horror en komedie op z’n best. Als kind vond ik Gremlins nog eng, maar tegenwoordig is het vooral genieten en lachen geblazen. Gizmo is een cool kereltje, maar de gremlins zelf stelen de show met hun belachelijke streken en idiote lachjes. Het is jammer van het ietwat trage begin, maar eenmaal op gang volgen de gave scenes elkaar in rap tempo op. Of het nu het ontregelen van het verkeer is, de liftstoel van Mrs. Deagle of het typetjesballet in de kroeg is. In feite is het gewoon een aaneenschakeling van erg foute stukjes (hoe fouter hoe beter!) met behoorlijk wat gore en sfeerschepping. Alleen al hoe de gremlins losse woorden grommen, doet mij al bijna over de vloer rollen van het lachen. Met stopmotion effecten is het tenminste leuk om te aanschouwen. Jammer van het begin, maar verder niets dan lof!

avatar van VforVictor
leuke en onderhoudende film, daarom 3,5 ster

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien. 'k wist niet dat het zo'n duistere/griezelige film was, 'k dacht eerder een soort familiefilm.
Het verhaal is leuk, niet super origineel, maar kijkt vlot weg. De wezentjes zien er (ondanks dat de film al uit '84 is) nog altijd erg goed uit., vooral Gizmo is superschattig.
Er zaten enkel grappige stukjes in, vooral het oude dametje op haar trapliftje en de Gremlins die naar Sneeuwwitje kijken.
Een donkere Kerstfilm, die nog steeds de moeite is om te bekijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sommige films kan je eigenlijk beter niet herzien. Als kind was dit best wel een leuke film. Maar als je dit nu terug ziet, vallen toch veel minpunten op. Slecht acteerwerk, soms flauwe humor en een verhaal dat toch wat wankelt. Maar het moet gezegd worden dat de gremlins zelf wel goed zijn. Ze zorgen nog altijd voor de nodige charme. Ik ben ervan overtuigd dat een remake van deze film zeker zal werken. Terend op jeugdnostalgie met meer aandacht voor de visuele aankleding, iets donkerder mag wel maar met de charme van Gizmo en de humor van Stripe (die wel werkt tegenover andere figuren in de film). Gremlins is met andere woorden een goeie film in de jaren '80, maar helaas tegelijkertijd een product van zijn tijd en ondertussen wat gedateerd. Dit valt onder dezelfde categorie als The A-Team, Teenage Mutant Ninja Turtles en McGuyver. Allemaal leuk, maar echt veel te brave 80's producten.

avatar van stfuympos
Ben ook wel voor een remake maar gizmo word moeilijk te verbeteren.

prima film

avatar van TheLionKingFan
''Bright light,bright light!''

Gremlins is een fantastische film,zeker voor zijn tijd,met fantastische karakters en goed acteerwerk. 4,0*

avatar van mikey
Film Pegasus schreef:
Allemaal leuk, maar echt veel te brave 80's producten.
Een gremlin als potloodventer in een familiefilm, vind ik persoonlijk op het randje balancerend.

avatar van Timothyvdmeer
Geweldige film. Laatst weer herzien en blijft voor mij dikke pret. Aangezien het een tijd geleden was dat ik hem zag was ik het verhaal een beetje vergeten.
Maar de 4 * blijven voor mij dik staan...wat een schatje is Gizmo.
Dat het er gedateert uitziet mag van mij wel...

avatar van bjerik76
deel 3 / 3d is weer in de koelkast gezet wegens auteursrechten ect.
jammer !!!

gizmo in 3d lijkt me erg lief.

avatar van mikey
phew... mazzeltje! Geen Gizmo in 3D ajb!

avatar van Eraser2
Prachtige mix van komedie en horror in deze door Spielberg geproduceerde cultfilm.
De film bouwt goed op met een erg gemoedelijke kerstsfeer en maakt het daardoor des te leuker als alles uiteindelijk met de grond gelijk wordt gemaakt door de behoorlijk angstaanjagend uitziende Gremlins.
De vele verstopte verwijzingen en grapjes plus de heerlijke eighties special effects maken het geheel compleet.

NB. Leuk is ook om achteraf te lezen dat Spielberg en Dante in eerste instantie een veel gruwelijkere film voor ogen hadden dan het uiteindelijke resultaat. Om de film toegankelijk te maken voor jonger publiek hebben ze uiteindelijk maar besloten om het 'netjes' te houden.

avatar van Filmkriebel
Eraser2 schreef:

Gremlins is één van de allereerste films die de PG-13 rating in het leven riep.

avatar van Eraser2
Klopt! Samen met Temple of Doom toch?

avatar van Filmkriebel
Eraser2 schreef:
Klopt! Samen met Temple of Doom toch?

Inderdaad.

avatar van miss_efron
Eindelijk de eerste Gremlin film gezien!
De film krijgt van mij een 5 alleen al voor de superschattige Gizmo.

Het plot is heel goed bedacht.Je geeft deze schattige mogwai water of eten na middernacht en het gaat fout.heel de stad staat in rep en roer nadat deze schattige mogwai zich heeft voortgeplant tot honderden mogwai's.

Wat ik wel leuk vond is dat Gizmo zijn schattige ik bleef en niet veranderde.
Als het bestond zou ik zelf zo'n mogwai in huis halen

SENGOK
Puur jeugdsentiment deze originele horrorkomedie.

avatar van Phantasm
Erg leuke film die mooi in elkaar is gezet, kijkt lekker weg, wel wat gedateerd, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van baspls
Fantastische Film!
Het is wel zo dat het eerste deel van de film eigenlijk echt voor kinderen is (6+) en vanaf de transformatie van de gremlins meer een echte horror/thriller is (12+).
Echt fantastisch!

avatar van PEN15

Ugh, ik was die hype al een tijdje vergeten. Wat was dat een ellende. Konden ze deze dingen maar nieuw leven in blazen, die vond ik veel leuker.

Ik zag deze filmhoes destijds ook vaak, maar het lijkt me dat deze veel later verscheen.

avatar van Drs. DAJA
Op dinsdag 4 december draait Gremlins samen met Silent Night, Deadly Night op groot scherm in Cinema OT 301 in de 'A Gruesome Christmas' double feature avond.

Meer info op: facebook en OT301

avatar van Sergio Leone
Mwah.

Horror in combinatie met komedie vind ik meestal een erg leuke mix. Ik had dan ook behoorlijk wat verwacht van Gremlins, maar blijf uiteindelijk op m'n honger zitten.
Het grootste manco is uiteraard de intro. Die duurt en duurt en blijft maar duren. De meeste films uit mijn top 10 hebben allemaal een laag tempo, daar niets van, maar het moet natuurlijk wel aan het geheel bijdragen. En dat doet het hier niet. Gremlins is een kerstparodie op Alien met een vleugje E.T. Een dergelijk uitgangspunt heeft aan een kwartiertje intro genoeg.
Want het vermaak dat na de oersaaie "intro" volgt is zeker niet slecht. De Gremlins zijn geweldig fout en zorgen voor een heleboel leuke taferelen.

Van het acteerwerk moeten dergelijke films het niet hebben. De Gremlins stelen sowieso de show, maar een mooi snoetje als Phoebe Cates mag al wel eens door het beeld huppelen.

Qua sfeer en beleving zit het verder ook allemaal snor. Het begin in Chinatown is heerlijk donker en relax; nadien neemt de kerstsfeer het voortouw en met succes.
Bijna 30 jaar na datum zien de Gremlins er nog beest leuk uit. Uiteraard is e.e.a. wat verouderd, maar zowel qua design als uitwerking kunnen de beestjes nog bekoren.

Mijn lievelingsfilm voor kerst zal deze evenwel niet worden.

avatar van Drs. DAJA
Bespreking van Gremlins tijdens de 'A Gruesome Christmas' filmavond:

Gremlins - A Gruesome Christmas

avatar van FillumGek
Als klein kind was dit één van mijn favoriete films en ik keek hem niet alleen met Kerst, maar het hele jaar door. Na misschien wel tien jaar eens herzien en een aantal scenes herinnerde ik me nog als de dag van gisteren. Gremlins heeft de tand des tijds wat mij betreft doorstaan.

Het intro in Chinatown is sfeervol, maar in het algemeen duurt het inderdaad een poosje voordat de film echt lekker op gang komt. Het idee is origineel en erg leuk. Raar dat niemand zich écht afvraagt wat zo'n Mogwai is, maar Gizmo is zonder meer schattig. Vroeger moest ik nog wel eens om zijn reacties lachen, maar die humor ben ik toch wat ontgroeid.

De evil Gremlins daarentegen stelen absoluut de show. Ongestoord halen ze alle streken uit waar je als kleine kleuter van droomde. Heerlijk om te zien hoe de boel op stelten wordt gezet. Qua design erg geslaagd en de kwaadaardige lachjes maken de mix tussen horror en komedie geslaagd. Veel bloedvergieten zul je niet aantreffen, maar het is niet moelijk voor te stellen hoe het eruit gezien zou hebben mocht dit een 16+ film zijn.

Het acteerwerk is soms wel belabberd, vooral van die pa. Phoebe Cates was een erg mooi meisje, jammer dat ze verder nooit echt is doorgebroken. En thumbs up voor Danny Elfman die met zijn Gremlin-theme de juiste sfeer weet te realiseren. Nog steeds goed vermaak!

avatar van baspls
Geweldige film! Leuk en vermakelijk maar ook erg goed. Heel erg goede muziek van Jerry Goldsmith. Redelijk geacteerd. En erg goede effecten. Net als bij The Black Cauldron is de doelgroep niet helemaal duidelijk bij Gremlins. Aan de ene kant heel erg kinderlijk en komisch en aan de andere kant een dikke thriller. Vond het zelf niet eng natuurlijk maar wel erg dramatisch. Goede film die iets minder kinderlijk had gemogen.

avatar van baasbas17
dus deze film was oorspronkelijk voor 16+ bedoeld, dat snap ik wel zeker als je de kills ziet die die moeder in de keuken maakt, dit was mijn eerste horrorfilm en kan me herrinderen dat ik de eerste keer in mijn broek scheet. maar heel leuke klassieker en een aanrader voor de wat oudere kinderen, of tieners

avatar van Insignificance
Schat van een film dat met een knus en oubollig decembersfeertje aftrapt, een pluizig beestje voorstelt en dan is het wachten totdat de kleine, gemene hooligans aan de slag gaan. De scène in de bar is wat dat betreft het hoogtepunt, al gaat daar qua humor ook wel wat mis. Laten we het er op houden dat de film in een andere tijd iets leuker was.

Sowieso valt anno nu op dat het nogal uiteenlopend van toon is. Zo'n Mrs. Deagle verwacht je in een zoete kinderkerstfilm, maar daar worden voor de fun van de kijker doorgaans geen beestjes in een magnetron opgewarmd. Maakt verder niet echt uit. Het moraaltje zal me worst zijn, Gizmo in de motorhelm is nog altijd aandoenlijk en Stripe is een baas.

Zeer populaire (kinder)film in de jaren 80. Het verhaal was best aardig en wist ook te boeien en de pluizige gremlins waren natuurlijk schattig. Zelf vond ik natuurlijk als jochie van 13/14 jaar de gemene baldadige gremlins het leukst. Verder zit er de nodige humor (natuurlijk vooral op conto van van de baldadige gremlins) in en ook de cast deed het aardig (inclusief jaren 80 sterretje Corey Feldman). Al met al bevat deze film alle ingrediënten voor een leuke en spannende kinderfilm.

Jeugdsentiment! Ik weet nog goed dat ik zo'n beest moest en zou hebben.Was toen een enorme hype in de winkels. En na lang zeuren ook gekregen.
Als je de film nu kijkt besef je hoe lang het ook alweer geleden is en hoe slecht de acteerprestaties wel niet zijn.
Maar goed we zijn inmiddels heel veel jaren verder.
Wel leuk om nog eens gezien te hebben, maar niet meer zo'n indruk als *vroeger*

De tijd vliegt inderdaad, want tieneridool Phoebe Cates destijds is nu inmiddels 50 jaar (is wel niet aan haar te zien). Sowieso al heel lang niets meer van haar gehoord/gezien.