The Dictator (2012)

geregisseerd door Larry Charles
met Sacha Baron Cohen, Anna Faris en Ben Kingsley

Aladeen (Sacha Baron Cohen) is een rijke en meedogenloze dictator, die wordt gegijzeld. Hij wordt vervangen door een naïeve geitenherder, die als twee druppels water op hem lijkt. Met de hulp van Zoey, een mooie vrijgevige eigenaresse van een Zen Shop, probeert Aladeen zijn macht terug te krijgen. Hij moet koste wat het kost voorkomen dat zijn land in verkeerde handen valt.

avatar van Dying Rose
THE DICTATOR lijkt op het eerste gezicht geen film, maar veelal sketches aan elkaar gemonteerd waar toevallig een rode draad doorheen loopt. Cohen gaat volledig zijn gang waardoor vulgaire grollen de film domineren en niet meteen grappig zijn. De masturbatiescène spant daarbij de kroon, erg beschamend om zien. Gelukkig gaat Cohen total loss met namedropping en ook de cameo’s mogen er zijn.

Verder wel leuke grappen waarmee ik me heb vermaakt en positief zijn de thema’s die in de film voorkomen. Je kunt dan wel lachen met grappen omtrent executies en onderdrukking, daaronder schuilt natuurlijk het minder koddige gegeven dat dit voor een aantal mensen geen fictie is, maar pure realiteit.

Overigens moet ik kwijt dat ik Anna Faris de hele film aanzag voor Ginnifer Goodwin. Kijk, dan word je toch eens verrast.

avatar van Richard_Voorhees
Na Bruno is deze film dan weer een stuk beter en grappiger. Het niveau van Borat word niet gehaald, maar er zitten toch genoeg hilarische stukken in deze film om het vermakelijk te houden van begin tot eind.

avatar van Antonev
Vermakelijke onzin. Alles aan deze film is "wel oké", van het acteren tot aan de humor.

avatar van Kahlo
Ik kon er weinig genialiteit in ontdekken, maar heb me wel vermaakt met deze film. Misschien moet je en man zijn om de humor echt te kunnen waarderen?

avatar van TornadoEF5
Zelfs met het verstand op nul, gewoon te belachelijk. Waarom moet er weer een geforceerd liefdesverhaaltje inzitten dat er gewoon totaal niet in past, en gewoon extreem belachelijk is (met dat einde, met hoe zij nooit doorheeft wie hij is of wat hij predikt, en dan voor zijn lofzang over "democratie" valt. Verder moest ik veel minder lachen dan bij Borat of bij Bruno, en vind ik de film ook aanstootgevend voor alle niet-Amerikanen en niet-joden.

avatar van Uier
Er zit hartstikke veel Joodse zelfspot in Cohen's humor. Hij maakt juist geen onderscheid; ieder volk moet er aan geloven. Ook Amerikanen. Zijn democratie-speech op het einde gemist?

avatar van Kondoro0614
Het is alweer even geleden dat ik ‘The Dictator’ heb bekeken en ik vond het destijds al niet een geweldige film. Ik ben vaak wel in de stemming om de seks, poep en plas grappen te waarderen in films (als ze wel in een gelegenheid waren) maar bij ‘The Dictator’ had ik dit nog niet zo en zag ik dat ook niet bepaald zitten. Ook bij deze herziening heb ik er niet met al teveel smacht naar gekeken en vond ik de film vaak in een saaie dip vallen en werd hij vaak op geen enkel moment echt bijzonder.

Helaas weet de regisseur ‘Larry Charles’ niet van ophouden en ook na de twee voorgaande komedie films (waarvan ik Borat nog wel geinig vond) komt hij nu ook met ‘The Dictator’ die ik echt wel minder vind. Ook Sacha Baron Cohen weet niet van ophouden met zijn irritante typetjes en ook in ‘ The Dictator’ laat hij weer eens zien dat het niet mijn favoriete komedie acteur gaat worden want dat niveau kent Sacha helaas niet.

De film kent gelukkig nog wel eens zijn geinige dialogen. Zo moest ik wel even grinniken waar Aladeen samen met Nadal in een helikopter zitten samen met (waarschijnlijk) twee westerse mensen erbij. Ze spreken daarna in een soort Arabische taal over Osama Bin Laden (die we op het eind nog met een WC ontstopper naar buiten zien lopen), 9/11 en een exploderend voertuig zien praten (dat voertuig is moet een Porsche 911 voorstellen). Wanneer hij dan dat bomgordel tevoorschijn haalde hield ik het niet meer en moest ik wel even lachen. Maar zo ook de scene in de supermarkt waar Aladeen gaat helpen met de bevalling van het kind en wanneer het kind geboren is we het volgende te horen kregen:

Aladeen: “I Sentence you to life.”
- scène
Aladeen: “Oh sorry, oh no”
Vader: “What’s wrong?”
Aladeen :“I am sorry, it’s bad news, it’s a girl”.
“Where’s the trash can?”

Het verhaal stelde niet veel voor. We volgen Aladeen, een dictator uit het land Wadiya en moet na wat ophef over de nucleaire wapens op het matje komen. Hij besluit richting Amerika te gaan waarna hij door Tamir word verraden en gegijzeld waarna Aladeen zijn baard verliest. Niemand herkent hem meer als de leider en dan word Aladeen al snel vervangen door zijn dubbelganger. Hij moet alles op alles zetten om de plannen het land naar een democratie te krijgen te vernietigen en zelf weer leider worden van het land Wadiya en dit niet zonder al te veel gevolgen.

Al om al, aardig trage komedie film die mij niet meer echt kon bekoren. Ik ken betere en dit is helaas een zwakke film.

avatar van Captain Pervert
Voor de tweede keer gezien en nog even grappig.
Natuurlijk is de persiflage op de megalomane zandbak-dictators als Saddam en Khadafi de hoofdmoot voor de humor, maar het personage van Anna Faris viel me dit keer veel meer op.
Haar macrobiotische, mega-feministische, genderneutrale, bomenknuffelende, anti-fascistische ultralinkse personage is vandaag de dag actueler dan ooit. Helaas.

avatar van Shadowed
Oei Oei.

Van de regisseur die Borat in elkaar stak had ik hier toch wel iets meer van verwacht. Ondanks de Cameo's van Norton en Fox (de rest heb ik gemist) en de soms bij vlagen leuke grappen was dit eigenlijk niet meer dan een dun verhaal en het Arabisch achtige accent van Cohen.

Faris was vreselijk irritant, ik zal denken van de actrice die ik in Scary Movie te pruimen vond zo slecht zou spelen. Cohen was natuurlijk wel lollig, maar het niveau dat hij speelde in Borat haalt hij niet. Ook in films zoals Sweeney Todd en Les Miserables haalt hij niet.

Soms wel lollig, maar toch een te matige komedie om echt volop van te kunnen genieten.

avatar van Tommy De Vito
Alweer een heerlijke film met Sacha Baron Cohen alias Ali G, Borat, Bruno en nu 'The Dictator' Admiraal Generaal Aladeen. Haha hoe bedenken ze het.

Deze film heeft mij meer dan vermaakt. Ik heb vaak moeten lachen en ik moet er wel bij gezegd hebben dat het een soort humor is waar je van moet houden. Is dit niet je humor, dan zal je de film waarschijnlijk slecht of belachelijk vinden. Net als bij veel mensen Borat in de verkeerde keelgat geschoten was.

Sacha Baron Cohen is gewoon een geniale komiek. Altijd lachen om deze man wat en wie die dan ook mag spelen!

'Are you having a boy or an abortion?'

avatar van rebelkush
Ik hoop niet dat mijn oude buurvrouw vandaag last van mij had want ik heb zowat een uur lang keihard lopen lachen, man wat is die Sacha toch geweldig.
Grimsby vond ik tot nu zijn beste film en Dictator komt er dichtbij maar de actie van hem en Eminem zal ik waarschijnlijk nooit meer vergeten
Als je Sacha grappig vindt en je hebt dit film nog niet gezien dan is dit een dikke aanrader.

Ik zag net staan dat Sacha een nieuwe serie heeft waarin hij zichzelf vermomt en republikeinen wapens laat promoten voor kleine kinderen, ik kan niet wachten om dat te zien

avatar van mjk87
Ik heb best nog vaak moeten lachen in deze komedie met soms heerlijke foute grappen en soms oprecht geestige momenten. Maar even vaak valt de film wat dood en zelfs die weinige 85 minuten wisten me nooit volledig te boeien. Allicht door het verhaal dat als kapstok dient en niet sterk genoeg is, al zal dat op zich niet moeten uitmaken in zo'n film. Dus geen idee waar het aan lag. 2,5*.