The Great Gatsby (2013)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Baz Luhrmann
met Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan en Tobey Maguire

In het voorjaar van 1922 verlaat de schrijver Nick Carraway (Tobey Maguire) het Midwesten en verhuist naar New York City. Hij jaagt zijn eigen American Dream na en neemt zijn intrek in de buurt van de mysterieuze, altijd feestende miljonair Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio), en zijn nicht Daisy (Carey Mulligan) en haar man Tom Buchanan (Joel Edgerton), een adellijke rokkenjager. Zo wordt Nick in de fascinerende wereld van de superrijken gezogen en wordt hij getuige van obsessie, waanzin en tragedie.

avatar van Roger Thornhill
Het verhaal heeft me nooit bijzonder geboeid, noch in de roman noch in de verfilming met Alan Ladd noch in die met Robert Redford, en ook in déze versie voel ik me niet voortgestuwd door het raadsel van Gatsby of door zijn band met Daisy of door de verwondering van Nick. Desalniettemin biedt deze film uitstekende vertolkingen van DiCaprio, Maguire en Debicki, en bovendien geeft de visuele uitzinnigheid van de feestjes uit het begin mij voor het eerst het gevoel dat ik me nu kan voorstellen hoe onstuimig die jaren 20 moeten zijn geweest (althans voor de happy few voor wie de hemel de limiet was). Dat is zeker ook wat waard.

avatar van Basto
Visueel is het pracht en praal, maar in tegenstelling tot Moulin Rouge! Weet Luhrman hier geen emotionele snaar te raken en blijft het te gemaakt en afstandelijk. Jammer.

avatar van Pecore
Die combinatie van Ye en Jay over oude sfeerbeelden van New York doet het erg goed hier. Op dat soort momenten is het echt genieten geblazen. Visueel is er veel te beleven en ik houd ook wel van dat kitscherige. Inhoudelijk is het echter weinig bijzonder.

avatar van AnyaH
20 minuten heb ik het volgehouden, daarna de film uitgezet, zoveel kitsch en bombastisch, leeg Amerikaans feestgedruis zonder enig doel trek ik niet, ik ergerde me kapot, dus nog 2 uren kon ik echt niet volhouden, alle goede recensies, reviews en lovende woorden ten spijt, ik vind het een draak van een film!

avatar van Aurum
AnyaH schreef:
20 minuten heb ik het volgehouden, daarna de film uitgezet [..]

Daar heb je heel goed aan gedaan dan. Ik heb gisteren die 140 minuten wel 'uitgezeten' in de hoop dat het verderop beter zou worden, maar tevergeefs. Wat een gedrocht dit.

Het lijkt wel of de halve film voor een groen scherm is opgenomen, verschrikkelijke CGI. Verder een langdradig verhaal, foute combinatie met die moderne muziek en alles is vreselijk bombastisch en over the top (tot de autoritten aan toe). Wat een tijdverspilling.

avatar van AnyaH
Aurum schreef:

Daar heb je heel goed aan gedaan dan. Wat een tijdverspilling.

Die tijdverspilling wilde ik voorkomen, dan kan ik die tijd beter besteden aan een film die wel de moeite waard is!