The Great Gatsby (2013)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Baz Luhrmann
met Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan en Tobey Maguire

In het voorjaar van 1922 verlaat de schrijver Nick Carraway (Tobey Maguire) het Midwesten en verhuist naar New York City. Hij jaagt zijn eigen American Dream na en neemt zijn intrek in de buurt van de mysterieuze, altijd feestende miljonair Jay Gatsby (Leonardo DiCaprio), en zijn nicht Daisy (Carey Mulligan) en haar man Tom Buchanan (Joel Edgerton), een adellijke rokkenjager. Zo wordt Nick in de fascinerende wereld van de superrijken gezogen en wordt hij getuige van obsessie, waanzin en tragedie.

avatar van Noodless
Het dramatische/romantische aspect wist me hier op de één of andere manier niet te raken. Het verhaal heeft veel bombastische en kitscherige momenten die een goede afleiding zorgen voor het best wel trage verhaal. De soundtrack is vaak verkeerd gekozen. Zo vind ik die rapnummers bij deze film gewoon een misser. De cast is zonder meer solide. Tobey Maguire vond ik wel goed gecast als een stille meeloper die het verhaal vanuit zijn uitgangspunt beleefd. Mooie vertelstem trouwens. Zeker geen onaardig verhaal, maar te lang uitgesponnen om blijven te boeien. 6,5/10

Dit is een film die me mijn hele leven bij zal blijven, de sfeer die in deze film wordt neergezet is echt onovertroffen. Ook het mysterieuze aura dat rondom Gatsby hangt wordt magisch in beeld gebracht, fantastisch ingevuld door DiCaprio. Het titelnummer van Lana del Rey vind ik erg passend, al moet ik wel toegeven dat ik haar een geweldige zangeres vind.

Het budget voor deze film was weer eens enorm ! De film is ontzettend mooi vormgegeven. Alles ziet er tot in de kleinste details perfect uit. En ondanks de behoorlijke lengte van de film, loopt het allemaal heel mooi en kijk je hem zo uit. Daarom is het zo ontzettend jammer en zo'n ontzettende teleurstelling dat het verhaal zelf zo leeg is. Een doodgewone liefdesgeschiedenis waarvan er dertien in een dozijn gaan. Ik ken zoveel films met een heel veel beter verhaal en een véél kleiner budget die heel veel beter zijn dan deze film. Daarom komt het zelfs best frustrerend over dat bij een film met dit budget en zulke mogelijkheden, er voor een verhaal als dit gekozen is. En tot overmaat van ramp ontdek ik hier op moviemeter dat het ook nog eens de vijfde film is met deze titel. Dus dit verhaal is zelfs al vier keer eerder verfilmd. Wat moet je daar nou van denken?

avatar van J. Clouseau
Het boek The Great Gatsby is een ongelooflijk meeslepend verhaal waarin de outsider Nick Carraway ons door zijn ogen laat kijken naar de maalstroom aan weelde en hol uiterlijk vertoon die aan hem voorbijtrekt, gecentreerd rond Jay Gatsby, een volledig uit legenden opgetrokken figuur van wie niemand echt het fijne weet en die een heimelijk, verborgen verlangen koestert. En dat terwijl er film noir-gewijs allerlei schimmige complotten, verraad en overspel broeien.

De film The Great Gatsby is... ja, wat eigenlijk? Mooi ziet het er allemaal uit, maar nergens beklijft dit verhaal, nergens blijft het aan de ribben kleven. De film noir in stralende technicolor die ik verwachtte, kreeg ik nergens te zien. De verhaallijnen en de achtergronden van de personages (Carraways middenklasse-afkomst, de schrijfdromen die hij opborg voor de lokroep van het grote geld, Toms denkbeelden over blanken en zwarten) worden afgevinkt, maar komen totaal niet uit de verf. In plaats daarvan wordt het subtiele, verborgen verlangen van Gatsby compleet opgeblazen. Hier is hij geen mysterieuze figuur als in het boek, maar een hughgrantesk personage uit een flauwe romkom. DiCaprio krijgt niet het juiste scenario om zijn personage te laten schitteren, terwijl hij juist de geknipte acteur was om de Gatsby uit het boek gestalte te geven. En de kans om de levensstijl van de jaren 20, toen iedereen op de beurs 'speelde' (en de gevolgen daarvan kennen we), te vergelijken met wat er aan de huidige crisis voorafging, laat Luhrmann al helemaal liggen. Hij is verliefd op de visuele flair van de roaring twenties, de met champagne en swingende jazz overgoten feesten die hij in beeld brengt, en liefde maakt blind. Blind voor alle kansen die hij gemist heeft om van een klassieker van het gedrukte woord ook een klassieker van het witte doek te maken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Baz Luhrmann zal nooit mijn favoriete regisseur worden. Meteen ook de reden dat ik deze film zo lang liet liggen. Romeo + Juliet (moet ik nog eens herzien) en Moulin Rouge waren verschrikkelijke gedrochten. Films waar ik zenuwachtig van wordt. Onvoorstelbaar dat mensen dan kritiek hebben op Michael Bay, terwijl Luhrmann zoveel keer meer kitch en bombastisch is.

Het verhaal is niet veel en de sfeer van de 20's komt vooral door de aankleding. De muziek hoort er al niet bij. Nu hoeft dat niet, maar hier zat het wat geforceerd. Ik hoopte ook meer mysterie rond Gatsby te zien, maar meer dan een rijke man is het ook niet. DiCaprio is een goeie acteur, maar kan de boel niet redden.

Dit verhaal is geknipt voor een film noir vertelling. Geef het aan een andere regisseur en dit kan een topper worden.

Wat een langdraderige film zich. Er was geen doorkomen aan. Ook het verhaal heeft niets om het lijf. Jammer, had er meer van verwacht.

avatar van Lucky Jack
Visueel aantrekkelijke film die verder weinig om het lijf heeft. Er had m.i. meer gezeten in het mysterie van Gatsby, dat komt toch niet heel goed uit de verf. Het verhaal sleurt een beetje voort en is met zijn bijna 2,5 uur dan ook een taaie zit. Jammer.

avatar van des1
Er is tijdloos drama, dat zich leent voor verfilming van tijd tot tijd. Op deze manier werkte The Great Gatsby elk geval niet. Erg 2D allemaal, bijna stripverhaal achtig. Overigens zou Gatsby nou gediagnosticeerd worden als lichtelijk Asperger. Aandoenlijk dat helemaal in zijn hoofd hebben van hoe zaken moeten lopen. Tevens hoe broos leven is "in afwachting van"... Carey Mulligan was weer eens top. Maguire gaat irriteren na verloop van tijd. Hij schijnt tegenwoordig als box office poison te worden beschouwd. is al een tijdje niet meer te zien geweest in een fatsoenlijke rol.

avatar van k.grubs
Ik kan me de verfilming met Robert Redford herinneren als zeer geloofwaardig met een mysterieuze Gatsby. Een soort rol die hij later soort van overdeed in Indecent Proposal.
Het boek is ook mooi. Dit is tamelijk vreselijk, met die kwakende jongen als verteller. De beste scenes zijn de chaotische parties, waar de regisseur erg goed in is.

avatar van aphexfreak
Na herziening kan ik er wel 3,5 aan kwijt (gezien in 3d ondertussen) Hij beviel me een stuk beter dan de eerste keer. Wat is Daisy toch een verschrikkelijk besluiteloos mens zeg...perfect gespeeld want haar besluiteloosheid is subtiel en je kan en wil het haar eigenlijk niet kwalijk nemen. Maar uiteindelijk is ze toch verantwoordelijk voor een groot deel van het trieste einde, typisch een vrouw zou je bijna zeggen

Film komt vrij traag op gang, en onderscheidt zich daarna (in mijn ogen) niet echt van andere films - ondanks het ietwat specifieke karakter van de film. Dat er goede acteurs meespelen in de film (en hoofdrol) wisten we al, maar het helpt deze film wat mij betreft niet aan een hogere score. Ietwat teleurstellende 3*

avatar van IH88
“All the bright precious things fade so fast... And they don't come back.”

Extravagant en uitzinnig schouwspel. The Great Gatsby van F. Scott Fitzgerald komt in de handen van Luhrmann echt tot leven. Het is pure kitsch, maar zeker in het eerste gedeelte wordt je getrakteerd op de ene waanzinnige scene na de andere. Met de opzwepende muziek die ook een hoofdrol speelt. Een kleurrijk spektakel met Nick Carraway (Maguire), die ons een inkijkje geeft in het leven van Jay Gatsby (DiCaprio) en zijn overweldigende rijkdom. Dat er zich achter al dat geld het nodige drama afspeelt behoeft geen uitleg.

Het liefdesverhaal tussen Gatsby en Daisy (Mulligan), het schimmige verleden van Gatsby, hoe hij aan zijn geld komt, de jaloerse Tom Buchanan (Edgerton), en uiteindelijk de desillusie van Carraway, het boek zelf spreekt eigenlijk al genoeg tot de verbeelding. Maar buiten het visuele aspect en alle flair wordt wel duidelijk dat Luhrmann moeite heeft met de dramatische kant van het verhaal. Vooral wanneer in het tweede gedeelte het drama de overhand neemt en de focus echt op het verhaal komt te liggen, wordt dat pijnlijk duidelijk. Het acteerwerk is zeker niet slecht, maar je wordt als kijker niet echt meegesleept in de gedoemde liefde en de afgunst en jaloezie van de personages. Het blijft wat oppervlakkig en soms wat theatraal, maar dat is natuurlijk ook wel het handelsmerk van Luhrmann. De man zorgt er in ieder geval voor dat The Great Gatsby een feest is voor je zintuigen.

avatar van Onceuponanytime
Baz Luhrmann levert opnieuw een glanzende topfilm af. kleurrijke en groteske decors, groots acteerwerk en bijpassende muziek... Enfin, 'proper' afgewerkte film, ook al wordt de inhoud wat overgoten door de adembenemende beelden.

avatar van RnRzombie
Prachtige film, ik kende het verhaal nog niet. Enorm minpunt is de verschrikkelijke rap- en housemuziek. Totaal misplaatst bij een jaren '20 film. Voor de rest niets dan lof.

avatar van TornadoEF5
Een quote vat eigenlijk de film samen: "I just remember today is my birthday", of met andere woorden het moment waarop de film toegeeft dat het hoofdpersonage er niet toedoet, geen rol van betekenis speelt, zelf geen enkele vorm van uitwerking krijgt en enorm vaag is opgebouwd. Wat heeft hij in zijn leven in die periode gedaan terwijl hij de liefdesaffaire observeerde. In de film lijkt het alsof Gatsby geen leven meer heeft omdat alles draait om zijn liefde, maar het leven van het hoofdpersonage van wie ik de naam niet ken, is nog zieliger. Hij voegt simpelweg niets toe in deze film, en brengt deze film naar een betrekkelijk laag niveau. Neem daar dan nog eens bij dat die rol moet opgevuld worden door Tobey Maguire. Andere bijpersonages voegen ook bitter weinig toe en daar weten we uiteindelijk ook niet vel over. Zelfs Daisy en Tom waar het om draait hebben amper een achtergrond gekregen in deze film, terwijl men over Gatsby onnodig lang geheimzinnig blijft. Ook qua inhoud blijft de film ver achterwege op soortgelijke films, waarbij het niveau hier echt nooit hoger uitkomt, dan een doodgewoon stationsromannetje. Er gebeurt eigenlijk achteraf gezien vrij weinig in die 140 minuten.

De sfeer is uiterst gemaakt en artificieel, maar vooral voor een film die zich in de jaren '20 afspeelt niet gepast. Amy Winehouse, Lana Del Rey, een beetje rap en zelfs Flux Pavillion met I can't stop passeren de revue. In de omgeving wordt te veel gebruik gemaakt van de CGI en ziet het er vooral lelijk en onecht uit. Het enige wat wel jaren '20 zal uitademen zijn de kostuums, maar zelfs op dat vlak wordt ik absoluut niet weggeblazen. Het gedrag van de mensen op die feesten, is bijvoorbeeld ook veel meer eigentijds dan het chique en hoffelijke van toen. Het is eigenlijk een beetje lachwekkend op zijn minst. En vooral dan nog eens met die glimlach met zijn: "Shall we". Ik vond het op audiovisueel vlak barslecht, en vooral de muziek is schrijnend met momenten. Hemeltergend slecht. Niet echt de beste film dus om het nieuwe jaar mee op te starten, maar soit.

avatar van Filmkriebel
Vond dit maar matig. De excentrieke sfeer herinnert aan de decadentie van de twintiger jaren en de moderne muziek doorheen de film moet dit toegankelijk maken voor iedereen. Want jaren '20 muziek in een film die resoluut op een jonger publiek mikt kan natuurlijk niet. Maar ik vind het toch niet geslaagd. De melige romantiek tussen DiCaprio en Mulligan spat nooit echt van het scherm en Maguire komt over als een wat overbodige tussenpersoon die nooit echt tot zijn recht komt. Het personage van Gatsby, die het van schrijnende armoede geschopt heeft tot overvloedige rijkdom symboliseert eigenlijk de cliché "American Dream" uit die tijd die een tragische wending aanneemt. Zeer mooie beelden soms, maar helaas vreselijk kitscherig. Beetje Disneyland jaren '20.

avatar van stefan dias
Ik vind Luhrman dik oké, maar hier loopt zijn stijl, zeker in het begin, wat al te veel in de weg. De acteurs zijn meer poppen in zijn marionettentheater en al die CGI helpt ook niet om er iets echts van te maken. Hoeft natuurlijk niet, maar hier werkt het toch niet zo heel goed.
Carrey Mulligan kan ik hoogstens als doorsnee bestempelen en valt dan ook vreselijk tegen als Daisy. Dan was Mia Farrow in de versie van 1974 toch wel iets ravissanter en extravaganter. De film begint pas écht als Gatsby zijn opwachting maakt. Pas vanaf dan kon ik de pracht en praal even opzij zetten en af en toe de tragiek van Gatsby en Daisy voelen. Oké, maar niet veel meer.

avatar van Fisico
The Great Gatsby is één van de weinige films van Leonardo DiCaprio die ik nog niet zag. Samen met The aviator toch één van zijn mindere films. Ook voor J. Edgar is het bang afwachten. Deze The great Gatsby kon me helemaal niet bekoren. Deed me in vele opzichten denken aan “Moulin Rouge!” van juist ja, Luhrmann. Enkel het musicalgedeelte ontbrak hier, maar voor de rest ie het drukke kitscherige gedoe aanwezig.

Kleuren, muziek en spektakel vliegen je om de oren in dit visuele spektakel. De decadentie en het exentrieke droop er bij momenten vanaf. Maar met al dat visueel geweld bleef ik wat op mijn honger zitten qua verhaal. Er gebeurde weinig en het verhaal blerf erg oppervlakkig. Het werd een lange vervelende zit. Leo was niet slecht maar kwam onvoldoende uit de verf met dit scenario.

avatar van Nergenss
Ik vind het een waardig verfilming van het boek al had ik het anders aangepakt. Di Caprio is natuurlijk weer de hoogtepunt.