Spawn (1997)

Actie / Fantasy
96 minuten / 98 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mark A.Z. Dippé
met Michael Jai White, John Leguizamo en Martin Sheen

Een huurmoordenaar wordt bedrogen en vermoord door zijn baas Jason Wynn. Wanneer de man een deal maakt met de Duivel keert hij als Spawn terug naar de aarde. Hij wordt door een hulpje van de duivel opgedragen om Wynn te vermoorden. Spawn wordt gedwongen om te kiezen tussen goed en kwaad.

avatar van Arbiter
Deze film was toch gewoon mooi? ik snap niet dat die zo laag staat en erg aparte effecten en figuren vooral spawn en die demon waren mooi gemaakt.

avatar van namingway24
De onherkenbare John Leguizamo als Clown/Violator was het hoogtepunt van deze aardige comic-verfilming. De special effects variëren van goed tot belabberd, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Zuzuu
Ik wist niet dat het zo een flop film was. Had eerst 4 punten gegeven omdat ik deze film had gezien toen ik 12 jaar was. Opnieuw bekeken en ik vond het erg bagger.

Slechte acteerwerk, slecht special effects, slecht muziekeffecten. Alles was gewoon slecht.

avatar van Sjoerdow
Hier moeten ze echt een fatsoenlijke remake van gaan maken.

Wat een topfilm is dit in potentie!

avatar van fonzie96
niet slecht!

avatar van DonOswaldo
Nooit echt erg bekend geweest met spawn, maar het idee stond me allemaal wel aan.

Alleen deze film is niet al te best..

Slecht acteerwerk, veel onzinnig geneuzel, gematigd en slechte actie en ongrappige humor.

Effecten nog wel oke voor die tijd.

Had veel meer potentie.

avatar van 606
Erg gave film en de personage spawn is cool.
En dan nog die clown prachtig gespeeld door John Leguizamo is komisch.
Minpunt is de hell dat zag er minder uit,
Rest was gewoon goed.

4 sterren

avatar van Minority_Check
na lange tijd opnieuw gezien
het is vooral de special effects die deze film slecht maken
ik hoop echt dat er een remake van gemaakt wordt
verhaal, acteurs etc. niks mis mee

avatar van Sjoerdow
De regisseur heeft duidelijk niet begrepen waarom de Spawn strip zo populair en spannend was.

Spawn was mysterieus en gesloten tegenover anderen uit de steeg en maakte juist gebruik van wapens (in plaats van magie), om zijn eigen dood uit te stellen.

Deze film verdiend het niet "Spawn" te heten.

Alleen John Leguizamo vertolkt zijn rol voldoende. De man die Al Simmons/ Spawn speelt, krijgt er niet meer uit dan "Stay away from her" en "I'm going to kill you". Wat een talentloze knurft is dat zeg.

Daarbij is het verhaal ook nog eens erg voorspelbaar en simpel.

Nee deze regisseur heeft er duidelijk geen kaas van gegeten.

1,5 ster voor Leguizamo.

avatar van sofripa
De strip van Spawn ken ik niet maar vond de film best te hebben. Effecten zijn niet top maar ook niet beroerd. 'De clown' was soms grappig, soms over de top. Al met al best aardig vermaak. 3 sterren

avatar van Terror-Freaker
Na al die lange tijd opnieuw gekeken.
Afgezien van de achterhaalde effecten, vond ik het nog best een aangename film om te kijken.

avatar van mrwhite
Born in darkness. Sworn to justice !

Op de dvd hoes van deze film staat er "the special effects movie of the year"
Ben eens vlug gaan kijken welke films er zo uitkwamen in 1996 met special effecs : Dragonheart ,Independence Day ,Twister en er zijn er nog die veel betere effecs hebben.

Zoveel is er niet goed te noemen aan deze film buiten mss de clown die bij momenten wel nog grappig was en het pak die Spawn draagt is best wel nog cool.

Maar de dialogen, acteerprestaties ,actiescene's, special effects en verhaal is zeer zwak tot slecht te noemen. Ik denk dat ik Martin Sheen nooit slechter heb zien acteren.

1,5 meer kan ik deze film echt niet geven.

Tegenover de comic van spawn slaat deze film de plank echt mis. Spawn in de comc is nog veel duisterder en bloediger. Deze comic reeks verdient veel beter dan dit zeer slecht geacteerd wanproduct

avatar van akira124
Deze film blijft mij boeien, goede effects en een retegaaf outfit!

avatar van creature creator
erg jammer, heb deze film voor het eerst gezien ongeveer 7 jaar geleden. Ik was al bekend met de strips en kon niet wachten totdat ik deze mocht zien! Maar zodra ik deze keek miste ik de creepy en duistere stijl. Het hoeft nog eens niet bloederig te zijn maar gewoon een duistere sfeer hebben. En dat is totaal niet gelukt bij deze film. De sfeer in deze film ontbreekt totaal, special effects zijn erg slecht en dan nog het acteren......Het is gewoon een slechte actie film.

en daarom 4-> 2*

Erg jammer dat dit is gebeurd aangezien er een zo mooie film uit de strips zou kunnen worden gehaald, hoop dat deze nog een keer overgedaan wordt door een goede regisseur.

avatar van kokkie92
HARD!!

avatar van yacoub
ik kan geen cijfer geven omdat ik de film gisteravond op tv niet heb af gekeken, wat een slechte acteerwerk. special effects zijn ook bagger, maarjah het is wel een film uit 1997. Destijds vast een hit. Ik heb em na een half uur uitgezet!

avatar van Buurman Zijlstra
Martin Sheen mooi slechte rol. Dat was het enige hoogtepuntje.

avatar van Banjo
Deze film vind ik eigenlijk net wat te fout om een voldoende te geven maar ik vond ik m ook wel weer vermakelijk.. een 2 strijd.
ik doe toch eerst 3 sterren zit er ook nog een vervolg aan te komen een spawn 2 ?

3 sterren

avatar van maus9
Zuzuu schreef:

Had precies hetzelfde! Vind dit wel een remake waardig aangezien je deze film boordevol kan stoppen met 3D effecten.

*1,5 voor de rol van de onherkenbare John Leguizamo.

vind deze film wel goed beter dan sommige nieuwe comic films zoals wolverine, electra, aoen flux of ultraviolet.
heb onlangs de tekenfilmserie seizoen 1 gekocht weet iemand waar deel 2 3 te vinden zijn?

avatar van Gang_Star
Duistere vrij vermakelijke actie/horrorfilm die een standaard rol van White bevat (helaas, ben wel een liefhebber van hem) en waarin Leguizamo scoort als gestoorde clown, en dit overduidelijk met veel plezier doet. De actie is bij vlagen zeer vermakelijk.

avatar van RuudC
Spawn wordt over het algemeen geroemd vanwege de special effects. Op de poster staat dan ook doodleuk “The special effects movie of the year”. Gelukkig voor de film, kijk ik ‘m op VHS en zal het allemaal iets minder lelijk zijn. Dat het soms echt schrijnend is, mag duidelijk zijn. Zo bevat Spawn de lelijkst geanimeerde duivel ooit, maar er zijn meer scenes waarbij ik toch echt mijn vraagtekens heb.

Maar om heel eerlijk te zijn had Spawn op visueel vlak ook z’n goede punten. Violator vond ik er eigenlijk best gaaf uitzien. Ook de grauwe stad (in de hel?) is een gaaf decor. De comics ken ik niet, maar we mogen er wel vanuit gaan dat die wel iets ingewikkelder zijn dan het wraakengelverhaal dat hier geboden wordt. Niet dat Spawn een verkeerde film is. Liefhebbers van campy actie in een fantasierijke setting zitten hier sowieso wel goed. Niet in de laatste plaats door het acteerwerk. Michael Jai White zet geen wereldrol neer, maar is vanwege zijn skills een prima Spawn. Martin Sheen verrast vanwege het overacteren dat ik eerder van zijn zoon zou verwachten. De gaafste rol is die van John Leguizamo als clown. Clown heeft sowieso de leukste oneliners (I hate ansjovis!), maar zijn karakter is over het algemeen erg gaaf en past perfect in een pulpproductie als deze. Met Michael Jai White heb je in elk geval de garantie dat de actie goed genoeg is. Het verhaal is goed genoeg voor popcornvermaak. Weet alleen waar je aan begint.

avatar van Spetie
Spawn is een strip die ik nooit gelezen of gezien heb. Of de film zich aan de strip houdt kan ik dus niet beoordelen.

De film zelfs stelt echter bijzonder weinig voor. Michael Jai White speelt de hoofdrol, maar acteert echt ontzettend matig. Op actiegebied valt het nog mee, maar vooral zijn uitspraken zijn vaak erg houterig en niet altijd even natuurlijk. Hetzelfde mag gezegd worden van de overige cast. Niemand lijkt er echt zin in te hebben en zelf een gerenommeerde acteur als Martin Sheen scoort ondermaats.

Qua special effects is het nogal wisselend. Sommige zaken zijn erg mooi, zoals de metamorfose van de clown. Andere stukken zijn vaak echter van een veel minder niveau. Ook de personages vallen tegen, hoewel sommigen best interessant zijn. Zo’n clown als hier zou bijvoorbeeld veel duisterder kunnen worden neergezet. Nu komt hij juist vaak nogal kinderachtig over, en missen zijn daden vaak scherpte. Ook de muzikale bijdrage is niet mooi. Het is overweldigende muziek, die vaak te nadrukkelijk aanwezig is.

Het moge duidelijk zijn dat ik Spawn verre van geweldig vind. Op papier heeft het waarschijnlijk best potentie, maar hier is het allemaal nogal een zooitje en scoort Spawn op bijna elk front ondermaats.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heeft absoluut z'n charmes (MJW is een baas), maar wat blijven die 90's clichés toch ongelooflijk kut. Zo'n dikke side kick is meestal de grote boosdoeners wat betreft de frustraties in deze periode en wat dat betreft is het behoorlijk terecht dat dit decennia altijd een tikkeltje wordt vervloekt, want het blijft maar terugkomen. Wie bedenkt dat soort vreselijke figuren en wat is het publiek dat zich geroepen voelt? Het blijft apart, want het is niet grappig noch slim.

Effecten zijn best geestig, vooral omdat ik het gedateerde uiterlijk van de scenes in (o.a) de hel wel kan waarderen.

avatar van Karl van H.
Een grappig slechte film. Pijnlijk slecht verhaal, houterige dialogen, belabberde montage, lelijke setting, ronduit afstotelijke special effects (opvallend genoeg af en toe afgewisseld door best aardige CGI)... Al met al is Spawn gewoon niet om aan te zien, maar dat heeft ook wel weer zo zijn charme. Ik kan er in ieder geval erg om lachen dat Martin Sheens geheime organisatie maar uit vier personen lijkt te bestaan of dat Spawn maar twee emoties kent, te weten 'boos omdat mijn vrouw met iemand anders getrouwd is' en 'vergevingsgezind omdat ik een dochtertje heb'. Leuk, maar aan het eind van de dag toch echt vooral slecht.

avatar van MaNiAc E
Karl je moet het wel in perspectief blijven zien dit was 1996/1997 CGI was helemaal nog niet zo ver gevorderd en eigenlijk stond deze film als 1 van pioneers van CGI.

avatar van mrwhite
MaNiAc E schreef:

Totall Recall 1990, Backdraft 1991, Terminator 2 1991, The Abyss 1989, Jurassic Park 1993 om er maar een paar te noemen

avatar van Betamax
Gewoon een leuke film om een keer te zien.
Matige effecten maar wel een apart verhaal.
Een beetje fantasie doet wonderen bij zo'n film.
Als je hier met "te" hoge verwachtingen voor gaat zitten snap je het niet.

avatar van Confusie
Had best wat met de strip in mijn vroege tienerjaren. Deze film heb ik echter altijd ervaren als een redelijk koude douche.

Spawn is een baggerfilm. Ook vroeger toen ik hem met zoveel plezier meerdere malen per maand keek, wist ik al zeker dat het een baggerfilm was. De manier hoe het verhaal vormgegeven wordt door de voice-over van een zinloos personage (gespeeld door een weergaloos acteur die er duidelijk geen zin in had) is verschrikkelijk kitscherig, Jai White had hier nog duidelijk niet de kracht om een hoofdrol te spelen, Martin Sheen is te goed voor deze film, Melinda Clarke daarentegen weer perfect (waarmee ik bedoel dat ze goed weg komt met het spelen van een inhoudsloos personage in te strakke pakjes) en alleen John Leguizamo is weergaloos. Er zit veel actie is in die te bloedeloos voor woorden is, de CGI is verschrikkelijk (maar oh zo passend cartoony in een film als deze) en het verhaal is afgeraffeld. Het is allemaal niet goed, maar oh, wat vermaakt het me iedere keer toch weer goed door de verschrikkelijke oneliners, de clown en enkele puike scenes. Het is logisch dat Spawn overal de grond in geboord wordt, maar verdomd als het niet leuk is om te zien.

avatar van hijman1946
Mwah nu op tv,ga slapen

avatar van ILDIB
gottegottegod was dit voor een ellende..?