• 8.260.900 stemmen

Spawn (1997)

Actie / Fantasy | 96 minuten / 98 minuten (director's cut)

Genre: Actie / Fantasy

Speelduur: 96 minuten / 98 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Mark A.Z. Dippé

Met onder meer: Michael Jai White, John Leguizamo en Martin Sheen

Releasedatum: 28 mei 1998

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Spawn

"Born in darkness. Sworn to justice."

Een huurmoordenaar wordt bedrogen en vermoord door zijn baas Jason Wynn. Wanneer de man een deal maakt met de Duivel keert hij als Spawn terug naar de aarde. Hij wordt door een hulpje van de duivel opgedragen om Wynn te vermoorden. Spawn wordt gedwongen om te kiezen tussen goed en kwaad.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jessica Priest

The Devil Malebolgia

avatar van Lennert

Lennert

Spawn is een baggerfilm. Ook vroeger toen ik hem met zoveel plezier meerdere malen per maand keek, wist ik al zeker dat het een baggerfilm was. De manier hoe het verhaal vormgegeven wordt door de voice-over van een zinloos personage (gespeeld door een weergaloos acteur die er duidelijk geen zin in had) is verschrikkelijk kitscherig, Jai White had hier nog duidelijk niet de kracht om een hoofdrol te spelen, Martin Sheen is te goed voor deze film, Melinda Clarke daarentegen weer perfect (waarmee ik bedoel dat ze goed weg komt met het spelen van een inhoudsloos personage in te strakke pakjes) en alleen John Leguizamo is weergaloos. Er zit veel actie is in die te bloedeloos voor woorden is, de CGI is verschrikkelijk (maar oh zo passend cartoony in een film als deze) en het verhaal is afgeraffeld. Het is allemaal niet goed, maar oh, wat vermaakt het me iedere keer toch weer goed door de verschrikkelijke oneliners, de clown en enkele puike scenes. Het is logisch dat Spawn overal de grond in geboord wordt, maar verdomd als het niet leuk is om te zien.

avatar van hijman1946

hijman1946

Mwah nu op tv,ga slapen

avatar van ILDIB

ILDIB

gottegottegod was dit voor een ellende..?

avatar van Terminator05

Terminator05

Dit was echt wel een schandalige vertoning. Ik snap uberhaupt niet hoe todd mcfarlane dit heeft kunnen goedkeuren. Ik was een grote fan van de comics (spawn, curse of spawn, spawn the undead) en de tekenfilm serie. De film leunt niet echt aan op het verhaal, en het ziet er ook niet goed uit. Ik heb wel gehoord dat ze aan een nieuwe film bezig zijn, dus duimen maar ???

avatar van Eminem8Milefreak

Eminem8Milefreak

Vermakelijke film, Spawn zelf ziet er ok uit maar de special effects (zoals hierboven al meermaals vermeld werd) zien er anno 2020 erg gedateerd uit. Het acteerwerk is niet super goed maar stoort niet met zo'n film voor mij. Ben benieuwd mochten ze dit comic personage opnieuw verfilmen hoe het eruit zal zien.

avatar van duffs

duffs

Misschien omdat ik de stripboeken niet ken van geen Eene superheld eigenlijk vond ik hem toen heel erg vet vond alleen die clown wat neppig aan het einde maarja toen had je al die sf effecten nog niet volgens mij wel de voorloper van andere vette films als x men ik vond hem erg gaaf en wacht al 20 jaar met smacht op een vervolg hoe vet zou dat zijn met de huidige effecten alleen j waite zou ik niet meer nemen dat is toch een net niet acteur al deed hij het toen wel aardig in Spawn

avatar van FlorisV

FlorisV

Misschien wel een van de meest onderschatte stripverfilmingen. Destijds voor een relatief schamele 40 miljoen gemaakt (het dubbele bedrag is aan tickets verkocht) waarbij het budget toch net wat te snel op is gegaan. En dat is vooral te zien aan de povere animatie van de opperbaas in de hel, Malebolgia, die veel teveel detail mist. Het lijkt wel voor de Playstation 1 gemaakt. Hadden ze net een miljoent extra gedaan, dan was dat waarschijnlijk prima in orde geweest.

Het haalt de film erg onderuit en veel liefhebbers vonden de film vooral hierdoor slecht terwijl er toch echt wel wat te genieten valt. Want veel andere effecten zijn voor die tijd best goed gedaan en het monster waar Clown (een schmierende John Leguizamo in een fat suit, met lekker vunzige one liners) in muteert, Violator, is best wel bruut gedaan. Michael J White is net zo'n stoere badass voordat hij in Spawn verandert als erna. Nicol Williamson (Merlijn in Excalibur) voegt ook genoeg toe met zijn fantastische stem, als mentor Cogliostro, ook al leren we te weinig over zijn geschiedenis. Dan worden we in het begin nog getrakteerd op een heerlijke Jessica Priest in strak leer en een fraaie Theresa Randle. D.B. Sweeney's bescheiden rol past gelukkig, dat is niet echt iemand die je als lead in kunt zetten.

Natuurlijk moet ik Martin Sheen nog noemen, de slechterik hier. Ik mag hem altijd graag zien werken hoor, zelfs op automatische piloot. Maar hij voelt net niet slecht genoeg.

Het leuke van Spawn is dat het niet zo'n braverik is, hij mag doden, is lekker boos en broeierig. En aparte krachten die wel iets weghebben van die van Pinhead in Hellraiser. Het verhaal heeft verder wat weg van Darkman en Constantine. Volgens mij was dit een razend populaire comic in die tijd en maker Todd McFarlane was een zeer gewild tekenaar. Toch is het bij alleen deze film gebleven.

Met al die lauwe Marvel kliekjes die ze nu opdienen mogen ze van mij liever dit een vervolg geven. Maar dan eerst een Special Edition van deze en die Malebolgia even opnieuw doen want dit kan echt niet.

avatar van FlorisV

FlorisV

Sjoerdow schreef:

De man die Al Simmons/ Spawn speelt, krijgt er niet meer uit dan "Stay away from her" en "I'm going to kill you". Wat een talentloze knurft is dat zeg.

Dat ligt toch echt aan het script hoor. Michael J White loopt voor het merendeel zwaar geschminkt rond, heeft weinig tekst en kleurlenzen in. Snap niet wat er met zijn vertolking mis zou moeten zijn.

Zou de op het vermoeiende af bejubelde Heath Ledger dit beter gedaan hebben? Nee, het zijn gewoon gimmicks. Lichaamstaal, schmink, stemmetje. In een stripverfilming heet dat gewoon je werk als acteur doen dus. White had eigenlijk niet zo'n fijne rol (waarschijnlijk dagelijks uren in de makeup stoel) maar deed wat hij moest doen en was fysiek ook geschikt. Prima casting van White.