Space Jam (1996)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Joe Pytka
met Michael Jordan, Wayne Knight en de stem van Billy West

Swackhammer, eigenaar van een groot amusementspark, is op zoek naar een nieuwe attractie. Hij besluit dat de Looney Toons karakters perfect zijn, en ontvoert ze. Hij gaat echter akkoord met Bugs Buggy's voorstel om voor hun vrijheid te spelen in een potje basketbal. De Toons krijgen hiervan de hulp van de gepensioneerde Michael Jordan. De andere topbasketballers uit de NBA zijn allemaal van hun talent bestolen door Swackhammer.

avatar van TheLionKingFan
Ik vond deze eerst heel erg leuk maar als ik hem nu kijk is ie op sommige stukken wat saai

avatar van movie acteurs
In de jaren 90 hadden we veel familie films die op VHS werden uitgebracht door "Warner Bros".
Zelf vond ik dit maar een slappe, matige film. De "Looney Toons" figuurtjes zijn leuk maar daar houd het helaas mee op. 1,5.

avatar van RSmovie91
Toen ik nog klein was heb ik deze film heel vaak gezien. Ik vond hem echt geweldig.
Als ik er nu naar zal kijken zou ik het niet zo geweldig meer vinden denk ik, maar vanwege de geweldige tijd die ik er vroeger aan heb beleefd toch een ruime voldoende.

avatar van Vinokourov
Michael Jordans populariteit werd midden jaren '90 extra opgepompt door samen met de Looney Tunes in Space Jam te figureren. Het is een behoorlijke ADHD-film geworden geheel in de trant van wat mogelijk is in de Looney Tunes-wereld. Na een tijdje gaat het wel irriteren al die lichaamsdelen die uit elkaar gestrekt worden, etc. Ook de humor is niet bepaald briljant te noemen. Het is echter de immer grappige Bill Murray, die twee keer in de film langskomt en de hele bende nog een beetje weet te redden.

avatar van Spetie
Redelijke film, maar ook niet meer dan dat.

De film probeert een leuk slaatje te slaan uit het feit dat de Looney Tunes destijds erg populair waren evenals Michael Jordan. Het verhaal is wel geinig en de uitwerking is dat bij vlagen ook wel, al moet ik eerlijk bekennen, nooit zo gecharmeerd te zijn van films waarin echte mensen en animatiefiguren door elkaar heen lopen.

Het acteerwerk is daarnaast niet echt om over naar huis te schrijven en verder dan enkele geslaagde grappen weet de film ook niet komen. Toch kijkt het allemaal wel lekker weg en is de uiterst voorspelbare afloop op de een of andere manier toch best bevredigend.

avatar van booyo
For good old times is het nog prima te pruimen. De looneys blijven grappig, maar de rest is niet om naar huis te schrijven. Zou het afraden om nu voor de eerste keer te bekijken, zonder nostalgie vrees ik dat er helemaal niks an is!

avatar van Waackx
Waar het Disney jarenlang lukte om Mickey Mouse,Donald Duck,Goofy etc. "groot"te houden lukte het Warner Bros. het maar niet met de Looney Tunes.

Door de introductie van Taz the Tasmanian Devil en zijn tekenfilmreeks en natuurlijk de Flippo's werden de Looney Tunes opeens weer populair en kreeg men opeens het idee om film over ze te maken met 1 van de populairste sportmensen van rond die tijd: Michael Jordan.

Krankzinning idee maar het werd een wereldwijde hit.

Het verhaal voor de aanloop voor de "grote"wedstrijd is goed bedacht en uitgewerkt.
De Looney Tunes waren weer ouderwets grappig en charismatisch.
En The MonstArs waren een geweldige toevoeging.
Michael Jordan doet zijn ding en Wayne Knight speelt een leuke rol.

Nog steeds heeft deze film 1 van de beste soundtracks ooit en de film bewees net als Mary Poppins en Who Framed Roger Rabbit ? het mogelijk is om een goeie film te maken met echte mensen en tekefilmfiguren.

avatar van wilofski
Oké, eigenlijk verdient hij zijn 4* niet, maar omdat deze film zo jaren '90 is krijgt hij ze toch.
Eerlijk, niets vat de jaren 90 zo goed samen als deze film, en daarnaast kan ik de humor ook nog best wel pruimen eigenlijk.

Komt er eigenlijk gewoon op neer dat ik deze film niet aan mensen ga aanraden die 'em niet in hun jeugdjaren hebben gezien. Maar ik ken niemand uit mijn vriendenkring die deze film niet fantastisch vindt.

avatar van Chucky92
Deze vond ik als kind echt geweldig. Heb hem al heel lang niet meer gezien, jammer. Hebben hem op VHS maar niet op dvd. Misschien dat ik hem een keertje oppik als ik de film goedkoop op dvd zie liggen in de winkel.

avatar van Metalfist
Please! What kind of Mickey Mouse orginization would name their team The Ducks?

Een tijd geleden kwam ik op een afbeelding waarin Michael Jordan en het logo van de Looney Tunes stond met daaronder het opschrift: If you remember the relation between them, you're childhood was awesome. Ik kende de relatie natuurlijk (jaren '90 kid dus de childhood was sowieso awesome) en ik kreeg meteen een dikke smile op mijn gezicht wanneer ik aan Space Jam terug dacht. Ik wist dat ik de film nog ergens opgenomen op VHS moest liggen dus diezelfde avond gaan graven in de VHS kist en wonder boven wonder deze teruggevonden. Natuurlijk meteen opgezet.

En oh, wat heb ik me hier weer terug mee geamuseerd. Mijn herinnering van de film was al erg goed (al stond die hier maar op een 3* genoteerd, waarom weet ik ook niet meer) maar dit overtrof nog echt alle verwachtingen. Ik ben sowieso al een enorme fan van The Looney Tunes (had ook heel dat voetbalveld 2x compleet dat je met de zakken Lays moest verzamelen. Mooie tijden, mooie tijden...) en in dat opzicht is dit dan ook heerlijk om naar te kijken. Van de eerste cartoon ster van Warner Brothers (Bosko, te zien in een foto ergens tegen de muur) tot aan de oude getrouwen zoals Bugs Bunny en Tazmanian Devil. Het is een blij weerzien geworden met talloze cartoonfiguren van toen ik net mijn eerste game-boy had of toen ik 's morgens televisie zat te kijken als klein manneke. De nostalgie spat van de film af en wordt dan ook in mijn opzicht mooi in ere gehouden. De animatie ziet er hier en daar iets te digitaal uit om echt de sfeer van weleer te doen herleven maar over het algemeen is dit erg netjes. De combinatie tussen animatie en live-action beelden lukt over het algemeen vrij goed en de basketbalwedstrijd is dan ook fantastisch om te zien. Die love-interest met Lola Bunny is ook wel leuk trouwens.

Qua verhaal viel dit me beter mee dan ik had verwacht. Dit soort jeugdfilms zijn vaak doordrongen met een enorm dik moraliteitssausje waar je als klein kind niets van merkt maar waar je als volwassene enorm aan stoort. Ik ga niet zeggen dat dat hier niet het geval is (de openingsscène alleen al glibbert van het scherm) maar storen deed het me helemaal niet. Misschien ook omdat het plot erg vlot is in al zijn eenvoud. Heel het plot is dan ook een kapstok om zoveel mogelijk fratsen van de Looney Tunes in te stoppen en die zijn vaak volwassener dan ik had gedacht (de Pulp Fiction parodie met Yosemite Sam en Elmer Fudd is heerlijk) waardoor de film niet verveelt. De stemmen zijn ook van een hoog niveau. Normaal gezien was het het plan dat Noel Blanc, de zoon van Mel Blanc (degene die zowat alle stemmen van elk belangrijk Looney Tunes personage deed!), de stemmen ging doen maar wegens contractredenen is dit er niet van gekomen. Langs de ene kant is dat jammer want Noel heeft de fakkel met verve van zijn vader overgenomen maar langs de andere kant doen de 4 andere stemacteurs het meer dan oké. Michael Jorden doet het eerlijk gezegd ook beter dan verwacht. Nu ben ik nooit zo een enorme fan van basketbal geweest (de andere spelers zeiden me dan ook niets) maar ik had verwacht dat het meer een houten plank ging zijn dan wat anders. Hoewel dit in sommige scènes vrij duidelijk is, doet hij het over het algemeen degelijk. Het zijn echter de geniale bijrollen die dit nog naar een net-iets hoger niveau tillen. De belangrijkste bijrol is natuurlijk de immer geweldige Bill Murray. Fantastische bijrol die heerlijk wordt vertolkt vanwege Murray's sublieme kop. Ook leuk om Dan Castellaneta (nog zo'n bekende in het animatievak) even in een kleine bijrol te zien.

Ik zou hier over kunnen blijven doorgaan maar ik teer volgens mij nu al iets teveel op nostalgie. De film is echter op dit gebied erg sterk en de combinatie van al die bekende animatie figuren en de live-action valt erg goed mee. Jordan deed dit natuurlijk voor reclame (er is zelfs een zin waarin zo'n 5 van zijn sponserproducten in één adem wordt genoemd) maar hij doet het verrassend goed. Bill Murray is natuurlijk ook mooi meegenomen.

Verdiende 4*

avatar van Naomi Watts
. Die andere spelers zeiden je niks? Dude .

avatar van Metalfist
Erg hé Ik heb basketbal nooit gevolgd (speel het ook absoluut niet graag) en mijn kennis reikt dan ook niet verder dan een paar grote namen zoals Jordan (obviously) en Shaquille O' Neal..

avatar van Naomi Watts
Barkley en Ewing kende je ook niet? Al best begrijpelijk als je geen basketbalkenner bent .

avatar van Metalfist
Nope, Barkley deed een belletje rinkelen maar toen bleek ik me te vergissen met Gnarls Barkley Not one of my finest moments, ik weet het

PriestMaiden
Vroeger toen ik 8-9 jaar was, was ik helemaal in de ban van Bugs Bunny, Roadrunner en co. Dit is een mooie film uit die tijd ongeveer. Het heeft sport en humor. Noem het pure nostalgie maar deze film doet me nog steeds glimlachen als ik hem zie.

avatar van MizKriz
Heerlijke Looney film.
Ik, als Looney fanaat, vind dit wel wel een van de beste Looney films.
Michael Jordan speelt dit perfect.
Goed verhaal ook, kei veel Looney-humor zoals je het kent.

avatar van FilmProduction
Als er een film is die ik als kind het liefste zag, dan is het deze wel. En hoewel ik het niet wist, ik kwam er laatst achter dat ik deze op video had. Jaren niet gezien en zie ik hem zo liggen in het kastje, ik denk dat ik hem weer eens een keer een kans moet geven. Ik kan nu niet stemmen, omdat het al veel te lang is geleden, maar er zal er zeker een volgen.

avatar van Gang_Star
Jaren na voor het laatst toen te hebben gezien, heeft de herziening nog altijd mij meer dan vermaakt. Film voor jong en oud, en hoe vaak je hem ook ziet, hij blijft leuk. Ook al ken je een hoop teksten uit je hoofd en ze ook regelmatig moeiteloos mee opnoemen (Ja zo vaak heb ik hem dus al gezien).

avatar van king-kevino
deze film is echt jeugdsentiment voor mij

vaak gekeken in het nederlands en kon het op een gegeven moment wel dromen

Iegh.

Toegegeven, ik heb de film vroeger nooit gezien, dus op dat gebied viel er al niet veel te rapen. Punt blijft wel dat wat er overblijft de tijd abominabel slecht doorstaan heft. Space Jam is niks meer dan één of ander populistisch verhikel dat draait rond merkbekendheid.

Jordan is geen best acteur, Pytka een onzichtbaar regisseur en de Toons komen er zeer bekaaid vanaf. Visueel zal dit allicht redelijk hoogstaand zijn geweest, maar ondertussen is het flink achterhaald en is de CG verblindend lelijk. Ook de perspectieven schieten echt alle kanten uit.

Verhaaltje is prut (natuurlijk zou ik zeggen) en de moraaltjes worden ook dik op elkaar gestapeld. Rest 90 minuten lichtelijke irritatie en welgeteld één geslaagde grap. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik dit vroeger wél geweldig zou gevonden hebben, maar ben dan ook nooit een basketball liefhebber geweest.

avatar van thoyouknow1980
Gefeliciteerd Space Jam 20 jaar
En deze film heeft de tand des tijds goed doorstaan,zo heerlijk kleurrijk allemaal.
Ik had NBA Jam voor de xbox 360 gehaald.Vandaar dat ik ineens aan Space Jam moest denken.
Gelijk besteld natuurlijk en na 20 jaar eindelijk herzien.
Geen seconde spijt van de film,en die game ook niet trouwens.
Voor mij een van de leukste tekenfilm/feel good movies ooit
Dit vooral dankzij een mooi verhaal,schattige Looney tunes,en verder leuke cast

avatar van Thomas83
Deze vond ik erg leuk in de bioscoop destijds, maar nu ik de film 20 jaar later thuis kijk blijft er niet geheel verrassend niet zoveel van over. Ik had verwacht alsnog best vermaakt te kunnen worden, vooral door de sterke en zo lekkere typisch 90's soundtrack, maar daarvan zit eigenlijk een heel stuk minder in de film dan in mijn herinnering. Ook herinnerde ik me niet dat het zo lang duurt en vaak oninteressant is tot de wedstrijd begint. En zelfs die wedstrijd valt echt tegen. Ze doen niet eens een poging serieuze spanning te creeëren. Het is de meest gehaaste uitvoering van de standaard opbouw van de belangrijke sportfilmfinale.

De humor is op dat moment wel wat leuker dan eerder in de film, maar het stelt ook weer niet zoveel voor. De beste scène (en een van de keren dat animatie en live-action echt goed samen gaan) is als Bugs Bunny en Daffy Duck Jordans basketbalspullen bij hem thuis op gaan halen 's nachts en zijn kinderen hem zien, met zo'n mooie warme toon van kinderlijke fantasie en verwondering. Maar helaas heeft de film verder niet meer zo'n soort scène. Eigenlijk gewoon een heel foute en gigantisch commerciële film, enkel leuk door zijn soundtrack, een nog redelijke Jordan die lekker overdreven wordt verheerlijkt, de bijrol van Knight en de cameo's van Murray en de NBA-sterren. 2.5* is nog best gul.

avatar van Ajax&Litmanen1
Space Jam is toch wel een absolute bekende klassieker uit de 90´s, waar ik als kind regelmatig naar heb gekeken. De Looney Tunes waren met hun drukke ADHD gedrag best grappig en het plotje over basketbal was niks bijzonders, maar viel te pruimen. Maar waar ik Disney en dan vooral de wereld van Donald Duck altijd leuk ben blijven vinden, daar verdwenen de Looney Tunes bij mij ver naar de achtergrond en daarmee heb ik ook Space Jam nooit meer opnieuw gekeken sinds die tijd. En dat terwijl ik de film al wel een jaar of 10 in mijn DVD kast had staan.

Nu toch eens die herziening gedaan en ik heb er mixed feelings aan over gehouden. Op zich staat de film nog wel redelijk overeind met een kort maar krachtig tempo waarin binnen een minuut of 80 wel erg veel gebeurd. Het basketbalsfeertje is nog prima, maar de overdreven verering van Michael Jordan is wel een tikje lachwekkend. De film voelt wel ontzettend commercieel en gehyped met alles rondom Jordan en het NBA wereldje. De Looney Tunes hebben toch wel tot de grote wedstrijd een beetje een bijrol, al geeft dat ook weer niet want Jordan is weer best likable als personage en de onderlinge chemie tussen hem en de Looney Tunes is best vermakelijk. Maar echt hele opvallende scenes kent de film weer niet en de film is voorspelbaar tot het laatste moment toe.

En wat ook 21 jaar na dato wel op valt is dat de grafische kwaliteiten van Space Jam niet echt briljant meer zijn. De tand des tijds heeft wel redelijk toegeslagen en zo voelt de gehele film eigenlijk. Best vermakelijk, maar de charme van destijds is verdwenen. En dat hoeft niet altijd, want tig Disney en Pixar films die het tegendeel bewijzen. Maar toch geef ik nog wel een kleine voldoende.

3* (was 3,5*)