ad
  • 8.180.180 stemmen

Space Jam: A New Legacy (2021)

Animatie / Avontuur | 116 minuten

Releasedatum: 14 juli 2021

• Bioscoop Te zien in 103 bioscopen

Over Space Jam: A New Legacy

"Welcome to the Jam!"

Tijdens een reis naar de studio's van Warner Bros. raken LeBron James en zijn zoontje gevangen in een wereld vol bekende verhalen en personages, welke gecontroleerd wordt door een op hol geslagen kracht genaamd Al G. Om zijn zoontje te redden, gaat James met de Looney Tunes op avontuur door een fantasiewereld vol iconische filmscènes. Om terug naar huis te kunnen, moeten ze tot slot een wereldwijd bekeken basketbalwedstrijd zien te winnen waarbij Al G digitale superversies van NBA- en WNBA-spelers heeft gecreëerd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

LeBron James

Al G. Rhythm

Dominic 'Dom' James

Bugs Bunny / Sylvester / Yosemite Sam / Fred Flinstone (stem)

Daffy Duck / Porky Pig / Foghorn Leghorn / Elmer Fudd (stem)

Lola Bunny (stem)

Shanice James

avatar van mrklm

mrklm

Het succes van de oorspronkelijke Space Jam was voor een groot deel te danken aan het charisma van Michael Jordan, de medewerking van beroemde collega’s als Larry Bird en Patrick Ewing, en niet te vergeten het komische talent van Bill Murray. LeBron James doet het niet onaardig, maar hij is geen Michael Jordan. En het idee om échte basketballers te vervangen door karakters die Al G Rhythm [Don Cheadle] heeft ontworpen in het zogenaamde ‘Senserverse’ werkt gewoon niet. De moraliserende, familievriendelijke boodschap over vaderschap ligt er bovendien duimendik bovenop en bevestigt dat dit in grote lijnen meer een remake is dan een sequel van de film uit 1997. Maar de vele expliciete verwijzingen naar klassieke grappen uit de hilarische Looney Tunes (waaronder Rabbit Seasoning en het Oscarwinnende Duck Dodgers in the 24½th century) zal de fans deugd doen. En het bevat één van de grappigste cameo’s uit de filmgeschiedenis!

avatar van Shadowed

Shadowed

Stapje terug.

Het zou met hedendaagse technologie niet al te moeilijk moeten zijn om het eerste deel uit de reeks te overtreffen. Space Jam 2 had al een belachelijk hoog budget van wel 155 miljoen en ook nog eens LeBron James in de hoofdrol. Gooi daar nog wat iconische cameo's bij en je moet een heel eind komen met je film.

En toch blijft deze film haken op een score van 2 sterren. Space Jam 2 mist ten eerste inhoudelijke originaliteit en creativiteit. Het verhaal wordt zo basic mogelijk ingevuld met het typische vader-ziet-zoon-niet verhaal. Cheadle vult verder ook een erg normale schurkenrol in en de film blijft ook altijd voorspelbaar. Voor een film die zichzelf zo goed had gepromoot is dat een serieuze tegenvaller.

Verder is het acteerwerk van de heer LeBron ook niet briljant, en zelfs als cartoonfiguurtje valt hij door de mand. Betreffende cameo's, er zit een hele geslaagde scene tussen met de Boze Max: Fury Road in de achtergrond, en wat iconische figuurtjes die voorbij komen lopen, maar verder blijft die boel gewoon op de achtergrond. De Looney Tunes overigens ook. De band tussen vader en zoon staat hier centraal, en daardoor zijn al die knuffelfiguurtjes bijfiguren geworden in hun eigen film.

De vervangingen voor de stemmencast zijn regelmatig dramatisch gekozen, met Zendaya in de eerste plaats. Vreselijke actrice in het algemeen ook. Visueel zit er wel een grootse vooruitgang in. Prachtige effecten vullen het scherm op met mooie kleurtjes en wat vernieuwende vondsten. Ze hebben het budget goed benut, en daar kan ik de film enkel en alleen op prijzen.

Jammer dat de basketbalwedstrijd iets minder de focus krijgt na een tijdje, maar niettemin vermakelijk is om naar te kijken. Aan tempo ontbreekt het de film niet, wel aan originaliteit en gezicht. Met dit soort basisreceptjes aankomen kan gewoon niet meer, en daarom krijgt Space Jam 2 verdiend slechte recensies. Erg jammer, maar misschien dat ze een goede comeback maken in Space Jam 3. Ik hoorde dat die namelijk ook nog komt.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Met een 4,3 op IMDb krijgt die woke flutregisseur gelukkig mooi de bevestiging dat hij maar beter geen deel 3 moet maken.

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Mijn jeugd verpest

begrijp me niet verkeerd het is oké voor kinderen maar voor de fans nee.

gewoon een 117min lang durende reclame

kort maar bondig

1,0 voor de moeite

avatar van Pepino

Pepino

Amai, de reacties hier kan je nu niet echt positief noemen. Ik ga de sequel uit nieuwsgierigheid (en uiteraard vanwege de 2D animatie!) morgen zien en wil hem alvast het voordeel van de twijfel geven, zonder vooroordelen.

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Pepino schreef:

Kan zijn dat jij hem goed vind hoor..

Vooral zonder vooroordelen gaan dan kan je enkel verast worden.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1971 berichten

Go woke, go broke. Zo luidt het adagium en zo geschiedde bij deze film met LeBron James.

avatar van H€yoka

H€yoka

Deze film heeft een paar dingen die werken. De kleuren die gebruikt worden, Daffy Duck en nog een aantal kleine dingetjes.

Maar over het algemeen valt ie tegen. Het hoeft in dit genre niet allemaal te kloppen, maar het uitgangspunt (de basketbal match) hoeft helemaal niet. Die server dude beslist om dat te doen, ook al is hij quasi almachtig in zijn wereld. Waarom dan een wedstrijd houden? Because movie's gotta movie, I guess.

Nu, dat was ook in de eerste film al een probleem. Daar werd dat nog degelijk opgelost door een Bugs Bunny tricks his opponent moment in te lassen. Je kan dus gerust zeggen dat nog deel 1 nog deel 2 hoogvliegers waren.