- Home
- Films
- Death and the Maiden
- Filtered
Genre: Thriller / Drama
Speelduur: 103 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: Roman Polanski
Met onder meer: Sigourney Weaver, Ben Kingsley en Stuart Wilson
IMDb beoordeling: 7,2 (26.644)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 26 januari 1995
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Death and the Maiden
"Prepare yourself for the moment of truth."
Tussen 1975 en 1980 werden oorlogsmisdaden gepleegd door de Junta. Paulina (Sigourney Weaver) is toen gedurende twee weken verkracht en gemarteld door een arts. Haar man zit nu de commissie voor die de moordenaars voor de rechtbank moet leiden. Omdat Paulina is verkracht en gemarteld wil zij ook rechtvaardigheid. Op een nacht valt de elektriciteit uit op het schiereiland en wordt haar man thuisgebracht door een arts (Ben Kingsley), die ze meent te herkennen als haar verkrachter. Maar heeft zij het wel bij het rechte end?
Externe links
Acteurs en actrices
Paulina Escobar
Dr. Roberto Miranda
Gerardo Escobar
Dr. Miranda's Wife
Dr. Miranda's Son
Dr. Miranda's Son
String Quartet Player
String Quartet Player
String Quartet Player
String Quartet Player
Video's en trailers
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 72559 berichten
- 5771 stemmen
Goede psychologische thriller!
De hele film speelt zich nagenoeg af op een locatie. En toch wist de film me tot het einde te boeien, omdat je als kijker nieuwsgierig bent of de gegijzelde man nou wel of niet de dader is van hetgeen er 15 jaar geleden gebeurde.
renske
-
- 1105 berichten
- 926 stemmen
Het is een bewerking van een toneelstuk van de Chileen Ariel Dorfman. De film is niet zo anders als het toneelstuk. Beiden overtuigden mij niet, hoeveel sympathie ik ook wil hebben met de schrijver (die president Allende persoonlijk kende en jarenlang gestreden heeft tegen Pinochet), de personages, de acteurs, de regisseur en alle ideeën dat het wil behelzen. Het is te nadrukkelijk politiek en geeft me geen gelegenheid zelf iets te denken - wat eigenlijk vreemd is want je zou denken dat het feit dat we niet zeker weten of Roberto Miranda inderdaad de misdadiger was destijds en dat daar geen daadwerkelijk antwoord op gegeven wordt me aan het denken zet en mij doet besluiten het een goed stuk te vinden maar dat is niet het geval. Evenals dttom vond ik het een irritant geval. Het ergert me dat ik me erger aan Sigourney Weaver. Blijkbaar heb ik behoefte om haar gewoon als een simpel slachtoffer van marteling te zien in plaats van een mens met een jarenlange angst en frustratie die dat eindelijk kan botvieren op de dader, waarmee ze dus zelf gedeeltelijk dader wordt. Heb ik daar begrip voor en wat zegt dat over mij?
Hmm, waarschijnlijk doet deze film me toch meer dan ik dacht, realiseer ik mij terwijl ik dit typ. Ik ga 'm hoger waarderen dan ik van plan was.
starbright boy (moderator films)
-
- 21266 berichten
- 4450 stemmen
Ik dacht dat ik door de goede Polanski's heen was. Niet dus. Ook dit is een erg sterke film. Continu een beklemmende sfeer. Sterke dialogen en behoorlijk spannend. Uit een eenvoudig uitgangspunt wordt bijna al het haalbare gehaald. Polanski stoeit met een aantal bekende thema's van hem (paranoide gedrag, relatie wordt verstoord door indringer) maar geeft er weer een zeer interessante draai aan.
4.0*
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30428 berichten
- 5196 stemmen
Zeer sterke film. Vooral omdat de film compleet gedragen wordt door de 3 acteurs en hun dialogen. 1 echte locatie (die buitenscene van 5 minuten telt niet mee) en geen afleidende actiescenes. Knap hoe die 3 acteurs dan de film kunnen boeien. Ook deels de prestatie van regisseur en het script. Ik heb de film gekochte in de Quality Film Reeks, waar hij zeker in thuis hoort.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5481 stemmen
Sterke film toch wel, die zich grotendeels op één locatie afspeelt, maar dankzij het goede acteerwerk en de gedeeltelijke onvoorspelbaarheid van de film toch behoorlijk wat spanning bevat. Ben Kingsey spant wat mij betreft de kroon en zet een uistekende rol neer, waarvan het lang onduidelijk is hoe de vork rond zijn persoon nu precies in de steel zit. Ook Sigourney Weaver is sterk als vrouw die zeker lijkt van haar zaak. Daarnaast is de locatie ook nog eens redelijk mysterieus op een afgelegen plek met een vuurtoren op de achtergrond bij het water. Hoewel de spanningsboog niet de hele film even hoog is, weet Polanski er in ieder geval een boeiend en interessant geheel van te smeden, dat niet top is maar zeker bovengemiddeld.
3,5*
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3629 stemmen
Half om Half
Polanski heeft geen heel groot oeuvre gelukkig en meestal vermaken zijn films me wel, dus nog maar eens 1 van hem opgezet. Gekke is wel bij Polanski dat zijn films vrij makkelijk te verteren zijn maar hij toch erg gewaardeerd word door de wat oudere elitaire filmliefhebber heb ik altijd het idee. Heb nog niet helemaal een idee waarom dat is.
Ook hier is het weer vermakelijk, geestig idee aardig qua scenario uitgewerkt. Er gingen wel veel dingen door me hoofd alleen. Was het niet sterker geweest als we de verkrachting hadden gezien aan het begin zonder uiteraard het gezicht van de dader. En was het niet beter geweest dat we het helemaal niet zouden weten. Ik kan wel wijsneuzig doen en zeggen dat dit zo zou zijn geweest maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Kingsley's slotwoord was ook wel weer heel sterk bijvoorbeeld. Wel denk ik dat het in een eventuele remake wel het proberen waard is.
Waar de film wel duidelijk ten onder ging was in de kleurloze setting. Vreselijk saai huisje met een brakke aankleding. Erg jammer, hoeft echt geen heel modern huis te zijn. Maar deze inrichting heb je bij een willekeurig vakantiehuisje ook, mocht wel wat meer aandacht naar uit.
Dat maakte het voor mij allemaal wat droogjes, en uiteindelijk dus een half geslaagde film. Acteerwerk was soms wat te duidelijk, getraumatiseerde vrouw is ook wel meteen een heel beeldende getraumatiseerden vrouw met Weaver. Kingsley balanceert altijd tussen goed en totaal debiel ook hier weer.
Paar pijnpuntjes die het geen goede film laten worden, maar een vermakelijke film blijft zeker over.
3 sterren
Zandkuiken
-
- 1693 berichten
- 1359 stemmen
Alleen is het weer jammer dat er aan het eind toch weer duidelijk wordt gemaakt aan de kijker hoe de vork precies in de steel zit. Dit vind ik tevens het grootste minpunt van Rosemary's Baby en The Tenant.. Beiden uitermate goede films waarbij de paranoia van de hoofdpersonen voor de kijker letterlijk voelbaar is, maar net als hier wordt ook daar aan het eind die paranoia ontkracht danwel bevestigd, zodat de film voor de kijker niet meer 'doorleeft'.
Was dit dan zo hier? Mij leek het einde redelijk dubbelzinnig. Spreekt Kingsleys personage de waarheid of is het een ultieme poging om zijn eigen leven te redden? Is hij echt de verkrachter of probeert hij alsnog een overtuigende bekentenis af te leggen?
Sowieso vond ik het best een intrigerende prent, thematisch een typische Polanski. Heel claustrofobisch en net dat is de kracht van de film. Er wordt ook prima geacteerd, en dan vooral door Kingsley. Normaal geen fan, maar hier doet 'ie het voortreffelijk.
Niet één van Romans beste wat mij betreft, maar zeker boeiend. 3*
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
In a democracy, the midnight knock on the door can be friendly
Tot sinds kort had ik eigenlijk nog niets van Polanski gezien en als filmliefhebber stak me dit eigenlijk wat tegen van mezelf. De man kwam nogal veel in opspraak vanwege de rechtszaak rondom hem en dat was blijkbaar het sein voor de televisie om een aantal films van hem uit te zenden. Met deze Death and the Maiden kwam ik bij mijn 4e Polanski aan en ik was benieuwd of deze nu de doorslag zou geven of hij een regisseur was die me kon blijven boeien want met uitzondering van The Ninth Gate had ik eigenlijk nog niet zo heel veel bijzonders ontdekt.
Het doet me dan ook deugd om eindelijk eens een film onder ogen te krijgen waarin het kunnen van Polanski blijkt. Death and the Maiden, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Ariel Dorfman, is een film die zich nagenoeg op één locatie afspeelt. Dit kan altijd in 2 richtingen uitdraaien want ofwel heb je een oersaaie film die nergens boeiend wordt ofwel krijg je een klein pareltje voorgeschoteld zoals hier het geval is. Polanski weet een ontzettend beklemmende sfeer neer te zetten en laat je als kijker dan ook gedurende heel de speelduur in het ongewisse. Toen ik de film opnam, zal ik waarschijnlijk wel hebben geweten over wat het ging maar vermits het ondertussen al meer dan 2 jaar geleden is dat ik de film had opgenomen, was ik het eigenlijk al compleet vergeten. En daar prijs ik me ergens gelukkig om want ik heb de indruk dat het nu nog allemaal net iets meer tot zijn recht komt. Het idee van een gevangene die opeens oog in oog komt te staan met haar martelaar is iets wat we al wel eens eerder in films hebben gezien maar het wordt hier wel sterk uitgewerkt. Vooral dankzij de onduidelijkheid betreffende het einde waar we eigenlijk nog altijd niet te weten komen of Miranda nu effectief al die misdaden heeft gedaan of het uiteindelijk toch een ultieme leugen was om zijn eigen leven te redden. Het laatste shot betekent dan ook zo veel want je weet nog altijd niet of Miranda nu de dader is of dat het gewoon een blik van haat naar Paulina en Gerardo is. Persoonlijk heb ik de indruk dat Miranda de misdaden heeft gepleegd maar dat kan natuurlijk ook door die geweldige slechte karakterkop van Ben Kingsley zijn.
Geen idee waarom maar het meeste van de tijd heb ik een vrij grondige hekel aan Sigourney Weaver. De enige actrice die voor mij nog erger is, is Susan Surandon maar die loopt hier gelukkig nergens in rond. Weaver doet het nochtans nog niet zo slecht maar komt af en toe iets te fake over. Ik kan er niet juist mijn vinger op leggen waar het mis loopt maar af en toe komt haar performance gewoonweg ongeloofwaardig over. Neen, geef mij dan maar Stuart Wilson en Ben Kingsley. Wilson was voor mij de onbekendste van de drie maar speelt wel een uitstekende rol. Het is echter Ben Kingsley die hier compleet de show steelt. Ik kende hem tot een paar dagen geleden alleen maar als Fagin uit Polanski's Oliver Twist maar recentelijk zag ik hem ook in Prince of Persia waar hij ook wel goed op dreef was. Dat komt natuurlijk door die karakterkop van Kingsley en eigenlijk zit er niet zo veel verschil tussen nu en 17 jaar geleden, iets minder rimpels misschien. Kingsley zet hier voor mij dan toch wel zijn beste performance tot nu toe neer. Knap ook dat de combinatie van de drie acteurs de gehele speelduur blijft boeien, zegt toch ook wel wat over hun kunnen want het lijkt me verdomd moeilijk om dit niveau hoog te houden.
Het beste wat ik tot nu toe van Polanski heb gezien maar dat zegt misschien niets want de klassiekers zoals Rosemary's Baby en Chinatown heb ik nog niet gezien. The Death and the Maiden is een interessante en boeiende film die geen moment lijkt te vervelen, al komt het begin nogal traag op gang. Toch maar eens wat meer van hem opzoeken, dat zal hoogstwaarschijnlijk Chinatown worden want die heb ik hier nog op DVD liggen.
4*
mister blonde
-
- 12458 berichten
- 5403 stemmen
Erg de moeite waard, net zoals bijna alle films van Polanski. De interessante setting en intrige, perfect acteerwerk (van met name Kingsley in zijn sterkste rol), het sterke verhaal waar ik een aantal ongeloofwaardigheden (viel op zich wel mee) voor lief neem en mooie muziek van Schubert die een nieuwe betekenis krijgt, zijn de ingredienten voor wederom een ijzersterk stuk film. Het psychologische spel is meer dan boeiend al had ik nooit het idee dat Kingsley onschuldig was. Dat had voor mij wat meer in het midden gelaten mogen worden. De bekentenis van Kingsley aan het eind isontzettend overtuigend en geeft je het gevoel alsof je er zelf bij was. 4 sterren.
Was dit dan zo hier? Mij leek het einde redelijk dubbelzinnig. Spreekt Kingsleys personage de waarheid of is het een ultieme poging om zijn eigen leven te redden? Is hij echt de verkrachter of probeert hij alsnog een overtuigende bekentenis af te leggen?
Absoluut niet dubbelzinnig. Kingsley vertelt tot in detail wat er heeft plaats gevonden. Dat bedenk je niet, vooral niet op de manier waarop hij het brengt. Het definitieve bewijs wordt geleverd in 'details' zoals dat hij wist te vertellen dat ie Paulina 14 keer heeft verkracht. Dat is hem in de film verder nooit verteld, maar vernemen wij van Paulina op het terras, iets dat Kingsley niet gehoord kan hebben (Schubert stond loeihard aan). Dit was de enige uitweg die hij nog had; een oprechte bekentenis, die hem trouwens ook wel misschien zijn leven had kunenn kosten. Bovendien laat de scene in de concertzaal op het eind al helemaal geen ruimte voor twijfel over.
K. V.
-
- 4099 berichten
- 3590 stemmen
Deze eens bekeken en het is een film waar je een beetje in moet komen. Het eerste half uur was eigenlijk niet zo boeiend en 'k had bijna zin om hem uit te zetten, maar gelukkig heb 'k dit niet gedaan. Langzaam maar zeker wordt alles duidelijk en is het wel een meeslepend verhaal. De film is gebaseerd op een toneelstuk en 'k vond dat je het er wel een beetje aan zag.
De acteerprestaties waren erg goed, vooral van Sigourney Weaver en Ben Kingsley.
Uiteindelijk vond 'k het wel een goeie film. Het is wel geen film die 'k nog vaak zal terugzien, maar 'k heb het me ook niet beklaagd.
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
Death and the Maiden. Ik had hier meer van verwacht, de setting is nogal saai en ondanks dat het verhaal zich op 1 locatie afspeelt vond ik het geheel weinig sfeervol. Buiten dat stuk van Schubert is er denk ik geen andere muziek te horen en dat maakt het moeilijk om een sfeer te zetten. Het huis is daarvoor alleen veel te saai. Er was weinig spanning en ik vond Sigourney Weaver nogal irritant, waarschijnlijk heeft haar rol er ook wel iets mee te maken. Ook Ben Kingsley speelt nogal wisselvallig. Stuart Wilson is dan weer redelijk consistent, hoewel hij zeker geen topprestatie neerzet.
Ook de film is erg wisselvallig. Er zijn momenten die 4* waard zijn (al zijn die zeldzaam), maar er zit ook veel herhaling in en de dialogen waren vaak nogal oninteressant. Het einde bevredigt bovendien ook niet echt.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Death and the Maiden verteld het verhaal van een Zuid-Amerikaans land vlak na de val van de dictatuur. Als haar man wordt thuisgebracht door een goedhartige Samaritaan omdat hij een lekke band had, herkent ze deze goede buur als de arts die haar tijdens ondervragingen heeft verkracht. Maar is dat ook zo?
Op zeer Hitchcockiaanse wijze weet Polanksi een film die zich op één locatie afspeelt met slechts 3 acteurs nog steeds erg boeiend te maken. Het concept van de film en de confrontaties die daarmee gepaard gaan zijn erg goed gevonden. Met name Sigourney Weaver en Ben Kingsley speelde erg sterk. Ook is de film degelijk opgenomen en ik vond de muziek van Wojciech Kilar erg mooi.
Aanvankelijk lijkt Weaver totaal paranoïde en Kingsley de goedheid zelve, maar helemaal aan het einde blijkt dat de dokter wel degelijk iets te maken heeft gehad met het regime en ook verkracht heeft. Het is echter nog steeds niet duidelijk of hij de dokter in kwestie was, al is dat door alle toevalligheden wel erg waarschijnlijk. Maar de vraag is of dat iets uitmaakt.
Sommige confrontaties hadden beter gekund en ook had Polanski meer op suspense kunnen teren, maar desalniettemin is Death and the Maiden een boeiende en spannende minimalistische film.
Fisico (moderator films)
-
- 8314 berichten
- 4679 stemmen
Ik heb best genoten van deze Polanski. Behoort voor mij zelfs tot één van zijn beste films. Vanuit historisch standpunt kon dit gaan over zowat elk Zuid- of Midden-Amerikaans land waarbij het dictatoriale regime van weleer nog steeds diepe wonden slaat (letterlijk en figuurlijk) bij het langzame herstel naar een democratie. Een land wordt hier niet genoemd wat op zich geen noodzaak is, alleen wat jammer dat er Engels in plaats van Spaans werd gesproken.
Het is een film die zich bijna uitsluitend afspeelt in 1 ruimte met slechts 3 personages. De drie hoofdrolspelers zijn uitstekend op elkaar ingespeeld. Ik vond de opbouw net wél interessant waarbij de idee van Paulina zich langzaam, maar minutieus ontvouwt. De twijfel of ze het al dan niet bij het rechte eind heeft, blijft een tijdje behouden en ook de rol van haar partner draagt daar zeker toe bij. Op die manier wordt de spanning hoog gehouden.
Ik zag zeker een prima Sigourney Weaver. Ondanks de labiliteit toch een zelfzekere dominante vrouw. Ook de combi van muziek van Schubert verweven met de intrige en de setting vond ik top. Prima einde ook waarbij ik niet dacht dat hij het zou overleven.
wizard of midian
-
- 130 berichten
- 116 stemmen
Typische Polanski film.
* Weinig acteurs, hier zijn het 3 mensen.
* Slechts 1 locatie
* Dialoog is belangrijk.
* Er is vorm van spanning in de lucht, die moeilijk onder woorden te brengen is.
Vond het een goede film alhoewel het in het begin wat rommelig en onduidelijk over kwam. Ik vond het einde wel goed.
Als je interesse hebt in de films van Polanski dient wel gezegd zijnde dat hij betere heeft gemaakt (maar ook slechtere).
Zijn toppers vind ik Carnage, Bitter Moon, The Ninth Gate, Rosemary's baby ... .
Deze film is goed maar behoort niet tot zijn topwerk.
Het laatste nieuws
Duitse Netflix Original-serie 'Das Signal' wordt kapot gestreamd, maar de beoordelingen vallen tegen
De duivel bezoekt een avondshow in trailer van horrorfilm 'Late Night with The Devil': 'Een instant cultklassieker'
Waargebeurde film 'Sound of Freedom' sinds gisteren te bekijken op Amazon Prime Video
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Repulsion
Horror / Thriller, 1965
196 reacties
Le Locataire
Thriller / Horror, 1976
156 reacties
A Simple Plan
Misdaad / Thriller, 1998
286 reacties
Johnny Got His Gun
Oorlog / Drama, 1971
76 reacties
Bitter Moon
Drama / Thriller, 1992
189 reacties
The Sweet Hereafter
Drama, 1997
56 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.