It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van dionj
Een van de betere horrorfilms.
Alleen hadden ze de eindscene met de spin. weg moeten doen, dat verpest de hele film! Want dat is zo slecht uitgevoerd en ongeloofwaardig! Dat hadden ze nooit moeten doen!.
Door de eindscéne zakt de film van een 5* naar een 3*.

avatar van Denden 100 Piek
Jeugdsentiment voor mij, ik vind ook dat dat deze film het best tot zijn recht komt als je het kijkt en je hebt nog de leeftijd van de kinderen in de film. Ik heb er nog mooie jeugdtrauma's aan overgehouden. It is zelf gewoon doodeng, Tim Curry is echt briljant. Als ik de film nog eens terugkijk, kan ik nog steeds geniten van goede acteeprestaties en hele interessante personages. Wat ik toen ook al vond, is dat de eerste helft de beste is. Dit was dan ook de helft waar al mijn aan deze film overgehouden trauma's vandaan kwamen (afvoerputje, douches, sloot, wasbak). De climax is een beetje jammer als ik dat nu zie, maar voor de rest kijk ik It nog met veel plezier. Het verhaal wordt ook uitstekend verteld door middel van flashbacks en het bevat nog steeds een hoop spanning. It mag gerust gezien worden als een klassiek filmmonster.

Een 4.5, maar dat is wel inclusief de jeugdherinneringen aan deze film.

Deze is samen met Chucky en de clown in Poltergeist een ware gruwel voor de kinderen,
maar nu is het een zeer goede film.

avatar van BlueVelvet
dionj schreef:
Door de eindscéne zakt de film van een 5* naar een 3*.

Inderdaad. Bij mij van 4* naar 3*
Denden 100 Piek schreef:
De climax is een beetje jammer als ik dat nu zie
De anti-climax is heel jammer bedoel je

Ik was 9 toen ik deze film zag voor het eerst zag en toen heb ik er zeker nachtmerries van gehad.
Maar toen ik de film 3 jaar later nog een keer zag heb ik hard gelachen om die film. Wat een idiote film zeg.
En wat een idioot verhaal!
Kom dat ik daar nachtmerries van heb gehad zeg

avatar van BlueVelvet
Ach, dat is met alle films waar je vroeger nachtmerries van had zo.

(je hebt sinds inschrijving maar meteen op al je favoriete films gestemd zie ik? inclusief een 5* voor de nr.1 uit de flop 100 )

avatar van Denden 100 Piek
De anti-climax is heel jammer bedoel je
Ja, ok.

avatar van maurickcollege
Leuke vermakelijke horror, 3.5*

avatar van N811
Prachtig acteerwerk van de kids in de eerste helft.
De 2de helft is echt uitgemolken

Iedereen ouder dan 9 komt na het kijken van deze film bedrogen uit.

avatar van ramon12121
de film opzicht is spannend en goed maar alleeen en zwak einde
dus een 3,5 dan maar

avatar van mirandaavb
leuke film, alleen het einde is nogal ongeloofwaardig

avatar van uberjason
inderdaad het einde was een beetje over de top, met de spin, maar de acteerprestaties waren geloofwaardig. vond Emily Perkins echt een toppertje. als je haar nu in de Ginger Snaps films ziet is ze eigenlijk geen spat verandert. en Curry als Pennywise was echt goed, heerlijke rotclown. 3 uur vliegen om bij deze film, en hij heeft zeker spannende stukken. wat mij vooral aansprak was de vriendschap tussen de kids, dat maakte de film echt sfeervol.

las laatst op internet dat er aan een remake word gewerkt, ben benieuwd. hopenlijk een leuker einde, dan bij deze.
ook tragisch dat Jonathan Brandis 3 jaar geleden zelfmoord heeft gepleegt, hij was een goeie acteur. (Neverending story II, Seaquest, Sidekick)

avatar van Friday the 13 th
dit lijkt echt een enge film, heb een paar stukjes op youtube gekeken!

kan iemand mij zeggen wat er gebeurt is met het 5-jarig meisje op de fiets?

http://nl.youtube.com/watch?v=SbPlBOgXQI4 Het fragment stopt ineens abrupt.

Het meisje op de fiets is dezelfde als die bimbo die onder de zonnebank gaat in final destination

Max en Joep
Friday the 13 th schreef:

kan iemand mij zeggen wat er gebeurt is met het 5-jarig meisje op de fiets?

ik denk dat ze een stevige beurt krijgt van de clown

avatar van psycholamp
Max en Joep schreef:

ik denk dat ze een stevige beurt krijgt van de clown

Politiek incorrecte grap:

Het is Oude Pekela niet.

avatar van JigSaw_Doll
Tim curry deed een geweldige job als pennywise the clown

het einde suckte echt

dus van 4* naar 3*

avatar van mikoz
Stephen Kings IT was voor mij nog een horrorfilm die ik erg graag wilde zien.

Om te beginnen vond ik het 1e deel van de film geweldig , ''IT'''blijft nog vrij geheimzinning en zorgt toch voor wat spannende momenten , vooral de openingsscene .. prachtig gedaan.
De Kinderen en alle scenes eromheen waren fijn om naar te kijken , de sfeer zat er alsware goed in.

Naarmate de film vorderde en IT vaker in beeld was geweest werd het toch allemaal iets minder spannend en ook waren de acteerprestaties van de volwassenen een stuk minder. het keek nog lekker weg maar het ´magische´ was er toch een beetje vanaf.
Ook waren de effecten in de film erg slecht maar dat natuurlijk omdat de film eerst uitgekomen was als een tweedelige tv-serie als ik het goed had.

Het einde kan ik erg kort over zijn : zeer teleurstellend.
Toch wil ik het einde niet te zwaar laten meetellen want genoten had ik zeker van deze op 2 na beste Stephen King verfilming ( na missery ).

4* Net aan.

Zelen zo´n combinatie van humor en horror gezien als dit.
En volgens mij is het zelfs niet eens humoristisch bedoeld.
Ook de Nightmare on Elmstreet-reeks heeft het in zich, maar meestal gaan horror en humor niet echt goed samen.
Ondanks dat de ingrediënten van deze film goed zijn, en de lokatie ook zeker niet verkeerd, echt een hoogvlieger vind ik deze film niet.
Maar toch elke keer weer zo vermakelijk dat een ruim voldoende goed op z´n plaats is.
Een film waar ik gemengde gevoeldens bij heb dus.
En komt "It" weer eens op t.v., ik kijk er zonder enige twijfel weer naar, maar ooit aanschaffen op DVD, nee dat zeker ook weer niet.
" It " blijft voor mij een apart geval.

avatar van Sarasani
Vermakelijke film

avatar van skysouthpark
is dit niet met dat verhaal over die babysitter die dan opbelt naar de ouders van die kinderen, en dan zegt ze 'mag ik een doek over het standbeeld van die clown doen in jullie slaapkamer, ik vind hem zo eng'. en dan zegt die vader 'we hebben geen beeld van een clown, bel de politie'. en dan komt de politie en dan blijkt het 'beeld' een serie moordenaar te zijn.
is dat die film, of is het iets totaal anders?
ik ga trouwens het boek eens lezen denk ik. mijn moeder zegt dat ie heel eng is, dat die clown ook kinderen opeet enzo. maar ik vind clowns tog al eng.

gideonvdb
ik kan het me niet herinneren.

avatar van Thomas83
Nee dat is niet het plot van It.
Ik herken het verhaal trouwens wel uit een broodje aap-verhaal. Geen idee of het ook in een film is gebruikt.

avatar van DragQueen
Toch speelt bij deze film een beetje jeugdsentiment mee. vandaar dat mijn stem ook wat hoger zal zijn. maar over de film : het verhaal is klasse geschreven door king, en ook behoorlijk goed verfilmd. de prent heeft een ongelooflijke sterke sfeer over zich, en houdt dat sfeervolle ook goed vast. het acteerwerk is ook zeer sterk naar mijn mening. verder vindt ik de twee verhaallijnen knap door elkaar gemixt. ( die ene als ze jong zijn, en de andere weer van hun heden. ) met it als de rode draad er doorheen natuurlijk. die laatste wordt ook erg goed gebracht door curry. de vriendschap tussen de hoofdrolspelers is ook sterk gebracht, en draagt zeker aan de sfeer bij. dit is trouwens ook een van de sterkste punten van de prent. de conclusie is dat deze film eigenlijk de volle score verdiend. daar het einde wel wat tegenvalt naar mijn mening. toch 5 sterren, vanwege jeugdsentiment, en de sterke punten die ik hier boven heb beschreven.

avatar van tn2543
Ik vond het begin van de film echt ijzersterk !!! Dat is ook iets wat bij veel Stephen King verfilmingen het geval is, tenminste dat is mijn mening. Daarentegen, vind ik dat bij veel Stephen King verfilmingen, en ook de boeken die hij heeft geschreven, het einde vaak slecht is, niet bij allemaal maar bij een aantal filmen.

0eff ,,,vroeger vond ik hem eng , nu is ie wel leuk

Een goede film van stephan king

3.5

avatar van Famous Person
De film was eng als kind,Maar ik kon er best naar kijken als kind.Mischien moeten ze daar eens een vervolg van maken.

avatar van Xeeby
Ik vind dit zo'n goede film. Ik keek er vroeger naar en had er heel wat nachtmerries aan overgehouden. Het is het zéker waard.
Die 3 uur vermaken je wel. Het einde is idd beetje suf.
Maar ik vond dat de kids goed acteerden, en Curry was geknipt voor deze rol.
Dat de moordenaar een clown was vind ik een geweldige punt.
Stephen King heeft er echt iets van gemaakt, zeker een aanrader.

De film was heel eng, soms vond ik die clown eerder grappig dan eng.
Toch krijg ik de indruk dat het einde maar snel is opgenomen, heel jammer.
Deze verdient zeker 4*. I love this movie.

Jeugdsentiment....

duffman
Zeer goede film vooral het eerrste deel is eng, waar ze allemaal terugblikken op hun jeugd. Het tweede deel is wel wat minder ( ze hadden hem mis. beter in 2 delen opgesplitst ). Maar toch een 4.