It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

John Ritter leeft niet meer....

avatar van BoordAppel
Inderdaad, beetje lullige opmerking van BruceWillems want hij is op de set van 8 Simple Rules dood gegaan .

avatar van Achilles
Bruce kan uiteraard niet alle wetenswaardigheden beheersen!!

Ik deel de mening dat de film nu een beetje uit de toom valt. In die tijd werd hij als mini-serie uitgezonden en ik vond hem erg spannend en toen deel 1 afgelopen was kon ik niet wachten op deel 2! Maar als je hem nu gaat beoordelen is Clown Pennywise eigenlijk de enige die nog stand houdt.

Toch zie je hedendaags een dergelijke opbouw en verhaal van een film bijna niet meer. Het is niet zo dat ik zit te wachten op een remake (geef de film een 2,5)..maar het was wel een film die mijn aandacht de eerste keer voor de volle 100% kreeg.

Was overigens een beetje teleurstellend einde..zelfde gevoel als bij Jeepers Creepers...

Mijn excuses, ik was inderdaad niet op de hoogte van dit feit.

Woutjinho
echt een goede film, alleen het einde maakt de hele film minder, maar als ik dat vergeet, is het toch een van de beste/betere films

avatar van Regan_Robbie24
wel een goeie film,
maar aan het begin snapte ik er helemaal niks van!!

Ik weet nog dat ik deze film had gezien toen ik een jaar of 10-11 was... Mijn God... Ik heb letterlijk maanden niet kunnen slapen en heb vandaag de dag nog steeds een clownfobie... Heel toevallig heb ik hem laast gezien ( ben nu 17 en heb heel wat films achter de rug ) en vond hem heel wat minder eng ... Maar het blijft een topper van Stephen King..!

S.Y

Goede film. Was laatst op tv, heb er weer van genoten. Heb hem nu eindelijk dan toch maar op DVD gekocht en direct weer gekeken, aan één stuk door. Hij is goed!

avatar van Roodkapje
Vroeger ooit es voor de tv gezet geweest omdat "er vast een grappige film met clowns te zien was"... Nee, niet echt voor kinderen denk ik, nachmerries gehad, niet normaal.

Vandaag es herzien.

Het eerste deel is beter dan het tweede deel. De kinderen kunnen prachtig acteren en het verhaal maakt dat de spanning langzaam wordt opgebouwd naar een climax toe. Ik heb het boek niet gelezen, maar zoals altijd is een film gebaseerd op een boek maar een flauw afteksel van dat boek. Ik ga zeker es op zoek gaan in de bib.

avatar van otherfool
Toch wel wat teleurstellende tv-film/serie naar het superspannende boek van King (waarvan de 'extended edition' een absolute aanrader is). Meer dan 2* kan ik er dan ook niet voor geven.

avatar van Rick19
ik vond dit toch wel een erg mooie film om te bekijken heb hem al wel 3 keer bekeken, en ook best enge stukken zitten er tussen, vind het een zeer spannende film, en vind Stephen king altijd even goed al goeie spannende films maken. Tim curry speelt ook geweldig in deze film. krijgt van mij toch een 4*.

Tim Curry als Pennywise:

avatar van Riddick
Jeugd Sentimenten.. Heb deze film gezien toen ik 8 was dacht ik en vond het toen verschrikkelijk eng whehe.. hij blijft spannend en geef hem mede danken aan mijn jeugd 5*

BoordAppel schreef:

Ik dacht dat John Ritter was overleden aan een mislukkte ingreep aan zijn aorta of heb ik dat verkeerd gelezen .

Het staat hier ook http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=newsDetails&newsID=1499

avatar van BoordAppel
Had dat gelezen op IMDb, maar kan het nu niet meer vinden. Hij is inderdaad in het ziekenhuis overleden nadat hij in elkaar zakte op de set.

666south park
had vroeger het boek gezelen vond hem heel erg spannend en toen ik de film zag vond ik hem helemaal geweldig vroeger op me 6de erge nachtmerries over gehat
de beste stephen king film eg waar 4.5

avatar van sinterklaas
je kan deze film ook beter niet op je zesde kijken

BlueSword
ik had deze film gezien op me 15e...nou ik vind hem dus niks aan.
hij zou waarschijnlijk wel eng zijn als ik hem had gekeken toen ik jonger was maar nu lachte ik helemaal in een deuk hoe saai die was.
ik hoorde van mensen uit me klas zelfs nog dat ie eng was...pffff 2.0*

Kon de film ook niet eng noemen.

avatar van Dennis Evahi
Ik vind het boek van Stephen King wel heel spannend, de film vond ik erg tegenvallen helaas. Ik vond die clown wel te gek vooral die stem: .."you want a balloon?!!!" ..echt lekker creepy. Die clown is geen toffe clown

Voor de rest valt er niet zo veel over te melden eigenlijk. Mijn stem: **-sterren. Het is niet echt een hoogvlieger deze film.....

Wat Rene zegt, een heel goede en spannende film, erg vermakelijk, clown is normaal een kindervriend , maar hierin een mensenhater

avatar van Figo
Visueel is It inderdaad erg TV (de special effects zijn hier een goed voorbeeld van). Het verhaal is fantastisch, maar dat is toe te dichten aan schrijver Stephen King. Misery blijft voor mij toch een van de beste verfilmingen van een Stephen King boek. Dat blijkt wederom na de herziening van It. Bij alles in deze film kreeg ik het idee dat het veel beter uitgewerkt had kunnen worden. Aan de andere kant bekroop me het idee dat It misschien een verhaal is dat niet bestemd is voor de filmwereld. Het wordt pas angstaanjagend wanneer je het probeert voor te stellen in je gedachten. Voor kinderen blijft het echter een geslaagde horrorfilm. Velen zullen clowns na deze film niet zo grappig meer vinden! **1/2.

avatar van donnie darko
Ik denk dat ik het boek maar eens ga lezen. Lijkt me wel goed, en ik heb gehoord dat die verschrikkelijk eng is. Ik wil het wel te weten komen. Ik vind het alleen maar niet meer in de bib.

donnie darko schreef:

het boek is echt saai
alleen alles staat wel beter beschreven...!!

Ik vind het eerder een komedie, op school hebbe wij altijd erg gelachen om deze film en veel geimiteerd, "Aren't you gonna say, hello..."

[Edit]

Gisteravond de film gezien als begin van een filmavond dus dan zit de stemming er nog goed in. Het plot doet leuk aan. Monster, verslagen, groep tieners, the same old story. Helaas duurt het opbellen van de groep tieners al een uur incl. herinneringen en dan kom je erachter dat de film drie uur duurt en dan is de stemming al een stuk minder. Het hele verhaal rond de tijd dat ze tieners zijn is erg leuk, leuker dan het verhaal dat ze volwassen zijn. Dat hangt nogal aan clichés vast en ookal probeert de film een ingewikkelde constructie te hebben, het is zo te doorzien. En alles is ook vrij duidelijk tot aan het einde. Daar beginnen de hoofdrolspelers alles door elkaar te roepen en gaat het hele verhaal naar de malle moeren. Waarom überhaupt een film maken als je de personages alles laat voorkauwen. Het einde was superslecht jaah, ik rij een fiets en nu wordt de vloek verbroken!. Pennywise is soms hilarisch, soms eng. Dat het Curry is zie je nauwelijks, hoewel je dat wel zou verwachten, zal de make-up wel doen.

Beetje gespliste gevoelens over de film, maar toch 3,0

avatar van Werwolf
Einde is inderdaad jammer, maar voor de rest vond ik het wel een topfilm! Ben ook een keer in het boek begonnen, maar die moet ik nog steeds een keer uitlezen.
Maar film ben ik toch zeker over te spreken. Vooral Tim Curry als Pennywise steelt zeker de show! Het begin als je hem ziet tussen de lakens, eerst vriendelijk gezicht, en erna zo'n smerige blik: heerlijk!
****

avatar van D-ark
toch een van de betere King verfilmgen.
De clown is soms echt eng en ik heb flink wat horror filsm gezien dus.
Een echte aanrader.

avatar van markie1978
Echt een goede film, het goede van Stephen King is dat hij de karakters eerst goed beschrijft zodat de lezer/kijker een band met de hoofd personages krijgt, daarna slaat het noodlot toe, de spanning is daarom groter dan een gebruikelijke horror waarbij je geen band hebt met de personages.
Tip ga niet eerst deze film kijken voordat je carnaval gaat vieren

avatar van Werwolf
Carnaval is ook al een beetje afgelopen he!