Intouchables (2011)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Nakache en Éric Toledano
met François Cluzet, Omar Sy en Anne Le Ny

Als gevolg van een ongeval tijdens het paragliding moet Philippe, een rijke aristocraat, op zoek naar iemand om hem te helpen in het huis. Hij neemt Driss in dienst, een jongere uit de voorsteden die net uit de gevangenis komt. Kortom, de minst geschikte persoon voor de job. Samen zullen ze een middenweg moeten vinden tussen Vivaldi en Earth Wind and Fire, tussen het kostuum en het trainingspak...

avatar van Petina
Wat een geweldig leuke film. Ik ben niet zo'n fan van Franse films maar deze was top.
Een mix van humor en emotie en een heel mooi einde.

avatar van Jessica71
Een komedie maken over gevoelige thema's zoals leven met een zware handicap, rouw en leven in een maatschappij met forse economische en culturele verschillen...briljant! Ik vind hem erg goed gelukt, heb zitten genieten. En doordat de film door deze benadering zoveel kijkers trekt, heeft de film maatschappelijke betekenis op de thema's die erin zijn verwerkt; mensen gaan erover in gesprek met elkaar. Complimenten dus.

avatar van Spetie
Fijne sympathieke film, die vooral erg goed werkt door de twee prima gecaste hoofdrolspelers.

Dat François Cluzet een goed acteur is wist ik al en dat bewijst hij hier wederom. Een moeilijke rol, waarin hij soms best wat emotie moet laten zien zet hij overtuigend en geloofwaardig neer. Omar Sy is een verademing als de goedlachse Driss, die nuchter tegen alle zaken aankijkt. Zijn frisse spel en leuke humor maken het leuk. Het samenspel met Cluzet is daarnaast gewoon erg goed.

Maar verder is de film toch net iets minder goed dan gehoopt. Naast de fijne vriendschap is er verder maar weinig aandacht voor de handicap en ergens had ik het gevoel dat ik iets miste. Het had soms allemaal nog wel iets scherper gemogen.

Dat neemt niet weg dat Intouchables absoluut een fijne wegkijker is, die met veel liefde gemaakt lijkt. En het is wel begrijpelijk dat de film zoveel mensen aanspreekt.

avatar van Filmkriebel
Spetie schreef:

Dat vond ik nu net positief dat er niet teveel werd ingegaan op de handicap. Op die manier was de film wellicht afgegleden richting melodrama en sentiment.

Ceeda7 schreef:
Ik vind je reactie ook beetje over the top Elmotje. NakedHero drukt met verve zijn mening uit over de film een mening die grotendeels met mijne overeenkomt en trouwens uitstekend verwoord.
Het verhaaltje zelf is al zoveel malen achterhaald, en ik vind ook dat deze film er niet echt boven uitsteekt ook al is het leuk om naar te kijken. Maakt dit mij dan ook WanneB redacteurtje?

Ja!

Ik vond het echt een geweldige film van begin tot eind !

avatar van NakedHero
Wat een mening zeg... Driss komt uit een minder milieu en het is jammer dat dat als basis word gebruikt?, dafaq daar kan ik niet helemaal bij. Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dus ze kunnen lastig anders. Ik weetniet of je nou bezig bent als WanneB redacteurtje maar je bakt er vrij weinig van.

Vooruit, mijn kritiek komt misschien iets te betweterig over. Maar het is wel mijn mening. Als jij het belachelijk vindt wat ik vertel, dan moet je ook uitleggen waarom. Lastig he? Probeer mij dan niet belachelijk te maken wanneer ik het probeer.

Wel is het zo dat het verfilmen van een waar gebeurd echt niet moeilijker mag zijn dan een fictief verhaal. Bovendien druipt het ervan af dat het losjes gebaseerd is. Dus 'of ze lastig anders kunnen'?

Het is een film die geënt is op een zeer breed publiek. Jammer dat kwaliteit dan vaak niet meer belangrijk is.

avatar van Tomsheep
Als je hier niet door vermaakt wordt , heb je echt een knots in je achterste.

Even naar laten kijken zou ik zeggen.

avatar van LaraCr
fantastische mooie ontroerende film waarbij ik heb gelachen en genoten.

avatar van Ceeda7
Elmotje schreef:

Ja!
Redelijk onvolwassen, maar ik neem aan dat je dat ook bent.

avatar van sennajunior
Tomsheep schreef:
Als je hier niet door vermaakt wordt , heb je echt een knots in je achterste.

Even naar laten kijken zou ik zeggen.

true that !

avatar van james_cameron
Subliem komisch drama, met Cluzet en Sy onvergetelijk in de hoofdrollen. De film is prachtig vormgegeven en beschikt naast een zeer doeltreffend subtiel script ook over een zeer fraaie soundtrack. Eigenlijk is er geen valse noot te bespeuren, zodat ik verder kort kan zijn over deze eersteklas film, die tegelijkertijd hilarisch en aangrijpend is, zonder in goedkoop sentiment te vervallen. Gaat dat zien, voordat de onvermijdelijke amerikaanse remake zich aandient.

Melvin Udall
Wat een pareltje deze film, van begin tot eind! Prachtige muziek, 2 fantastische hoofdrollen en een overdosis aan humor.

avatar van the new guy
Hele leuke, gezapige film. Het acteerwerk was goed in orde en ik heb me kostelijk vermaakt. De 3.5 zijn dik verdiend, maar het meesterwerk heb ik nog niet ontdekt.

Hartverwarmende film met de juiste dosis humor/drama.
De hoofdrolspelers zijn charismatisch en de swingende muziek van o.a. Earth Wind and Fire is aanstekelijk in deze feel good movie.
Voor mij niet het meesterwerk waar ik op had gehoopt maar desalniettemin een heerlijke film die meer dan de moeite waard is.

revengeyo
overgewaardeerde film, wel leuk

avatar van Captain Sik
Fijne, niet diepgaande feel-good-movie. Goed acteerwerk, mooie muziek en Sy is ook niet vervelend om naar te kijken. Kortom een mooie ongecompliceerde film.
Zeker waard om te kijken!

avatar van Leviwosc
Erg leuke film met een frisse vernieuwende inslag. Philippe die juist niet op iemand zit te wachten die hem zielig vindt of hem behandelt als een invalide. Hij wil iemand die hem gewoon behandelt zoals iedereen en de rolstoel en de handicap niet verzwijgt alsof het een taboe is. Daar is Driss de juiste persoon voor, hij komt uit de Parijse banlieue en lijkt voor galg en rad te zijn opgegroeid. Maar dit zijn persoonlijkheid, zijn vlugge babbel en zijn no nonsens aanpak zorgen voor een gouden vriendschap.

avatar van voskat78
Heb me vanavond uitstekend vermaakt bij het zien van deze film. Het was een mooie mix van drama en komedie, die subtiel in elkaar overliep en nergens klef werd. Dat voor toch wel een feel good movie waar het naar het einde naar toe werkte.

avatar van Willie_Baas
Een film die mij echt heeft weten te raken. Subliem, tranen van het lachen met prachtige muziek. Daarom niets minder dan 5 sterren en een plekje in mijn top 3.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Chemie en dialogen.

Dit komische drama, over een zwaar gehandicapte man en zijn nieuwe verzorger, berust vooral op doldwaze dialogen en de uitstekende chemie tussen de twee acteerkanonnen Cluzet en Sy. Met name de laatste drijft op charisma en doet in zijn onbevangen vrolijkheid en snelle switch naar bad-ass vooral denken aan een jonge Eddie Murphy. Een Amerikaanse remake lijkt sowieso een kwestie van tijd met het hedendaagse succes dat de film in Europa beleeft.

Zeer goed.

avatar van ribas123
heb echt dubbel gelegen met deze film....
Top acteerwerk, goed gefilmd en leuke feel good momenten.
Gewoon een top film om te zien!

In The Bucket List was Nicholson degene die over de grenzen stapte, nieuwe dingen deed. Freeman werd op sleeptouw genomen en kreeg er plezier in.
Daarmee mag ik het prachtige Intouchables toch wel een beetje vergelijken. Jammer dat The Bucket List, dat dezelfde emoties en een ontroerend einde bracht, niet zo onder Het Volk is gekomen. Nu ligt ie als goedkope dvd in de bakken.
Intouchables is verrekte verrassend met het begin en de mooie dame(s) in de film. Alles valt mooi in elkaar. Ook ons vooroordeel van enkel 'zielig' wordt stevig bijgesteld.
Je ziet mensen in de film ontdooien en jezelf ontroeren. Met of zonder Earth, Wind & Fire.
Geweldig gespeeld in prachtig uitgelichte settings.
Gaat het zien!!

En voor wie The Bucket List niet heeft gezien: idem dito.

avatar van De Knip
peter74 schreef:
Ik dacht dat het Dustin Hoffman was op de poster.

Deze is al vrij oud - jouw opmerking - Francois Cluzet draait al eventjes mee. Toen ik hem voor het eerst zag, dacht ik exact hetzelfde.
Buiten dat een formidabel acteur. Je moet echt meer films van deze acteur gaan zien.

"Ne Le Dis à Personne uit 2006", "Les Petits Mouchoirs uit 2010" zijn in dit geval de aanraders, met name eerstgenoemde. Daar speelt Cluzet echt steengoed.

Frans op zijn best!

TMP
Prachtige film, vooral door het geweldige acteerwerk van Cluzet en Sy. Fijne soundtrack, die zorgt voor een heel fijne sfeer. Vooral de openingsscene is erg goed gemaakt, zowel verhaaltechnisch als door de bijbehorende muziek. Een boeiend verhaal, dat niet heel erg verrast, maar dat is ook niet nodig. Prima camerawerk, goed acteerwerk en de nodige humor maken Intouchables een uitstekende film. Van begin tot eind absoluut de moeite waard.

avatar van Spartaan1986
Mooie film over hechte vriendschap. Paar keer erg gelachen, prachtige setting. Met net iets meer aandacht voor het drama gedeelte was de film nog beter geweest. Maar dikke pluim voor de 2 hoofdrolspelers.

Ik heb vanmiddag "Intouchables" gekeken. Geweldig mooi film waarvan de acteerwerk, dialogen en soundtrack prachtig samen komen op het grote scherm. Een echte aanrader!

avatar van je80roen
Beste komedie ooit gemaakt

4,5 sterren meer dan waard !!!!!

avatar van hannes64
Een ongelooflijk leuke film, die je gezien mòet hebben.
De 2 hoofdrolspelers maken er een schitterende film van.
Ook nog geinspireerd op een waar verhaal.
Mooie komedie/drama met een paar onvergetelijke scenes.
Een franse topper......alweer!!!