The Jungle Book (1994)

Familie / Avontuur

geregisseerd door Stephen Sommers
met Jason Scott Lee, Cary Elwes en Lena Headey

Als zijn vader gedood wordt door een tijger, belandt de jonge Mowgli in de jungle, waar hij opgevoed wordt door wolven. Jaren later wordt hij verliefd op Katherine Brydon, die hem op een safarie ontmoet. Hij volgt haar naar de stad, waar de hebberige Britse soldaat William Boone ondertussen verwoede pogingen doet een geheime schat in de jungle te lokaliseren.

avatar van sn@ke
Aangename avonturenfilm die wel vrij voorspelbaar en cliche is . Geen hoogstaande film maar wel vermakelijk. 2,5*

Aardige film, welbekend maar knap gedaan met de kinderen en de dieren. Maar alleen daarom een 2,5

avatar van XfofaXX
Is dit dan de 'echte' verfilming van de tekenfilm van 1942? Of is het nog een ander verhaal?

avatar van Mug
Mug
XfofaXX schreef:

De animatie stamt uit '67. Eerste "echte" verfilming [die enigszins te pruimen is, zeker in vergelijking met dit produkt] uit 1942.

Ik heb geen zingende beer, dansende apen, een hypnotiserende slang en zich vervelende gieren met Beatles-namen ontdekt in deze verfilming, trachtende een antwoord te geven op je laatste vraag.

Jessu123
ik heb het wel gezien maar nooit meer gekeken omdat de band helemaal weg is en ik weet niet m'n mening te vinden maar ik vond het wel goed iets beter dan de animatie

Movie_fan#
Keek hem vroeger altijd met mijn opa en toen was hij altijd al leuk

movie*freak
aardige filmpje meer niet

2 sterren

Noch deze film, noch die van 1942, heeft veel gemeen met de oorspronkelijke verhalen van Rudyard Kipling, hooguit de titel en de namen van de hoofdpersoon + de dieren. In de boeken blijft Mowgli een jongen, wordt geen schat gevonden en komt hij zeer zeker niet bij blanken terecht.
Disney weet altijd goede dierenfilms te produceren; vooral de troep apen in "hun" stad is leuk. Maar (net als in "The Swiss family Robinson") raakt Disney wel eens in de war welke dieren waar voorkomen. Ik bedoel: een orang utan in India? Ik dacht het niet.
Ook grappig is de bijnaam die dit dier in deze film krijgt als je weet hoe hij in de tekenfilmversie (ook Disney!) wordt genoemd.
Waarom moest men voor de hoofdrol Jason Scott Lee nemen die toch duidelijk niet van Indische origine is. Sabu in de eerste film was, vind ik, dan ook beter gecast.
Score: 2,5*

Roseicollis
Apart .....................in het ene deel komen zijn ouders aan het begin om in een vliegtuig crash
in het andere worden ze aan het begin afgeslacht door een luipaard
in weer een andere zijn het gorillas

en in dit deel is het een tijger............................................

avatar van wwelover
Heb hem thuisliggen. Geen hele goede film, maar toen ik wat jonger was vond ik hem wel leuk. Aardig in elkaar gezet maar zeker geen meesterwerk en ook neit zo leuk als de tekenfilm.

avatar van the new guy
Roseicollis schreef:
in het andere worden ze aan het begin afgeslacht door een luipaard
in weer een andere zijn het gorillas

en in dit deel is het een tijger............................................

Je haalt Jungle Book en Tarzan door elkaar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet zo'n onverdienstelijke poging van Sommers die later bekender werk zal maken als The Mummy, Van Helsing en G.I. Joe. Hier zal het gebrek aan budget en ervaring nog wat meespelen. Al is de film een leuke familiefilm geworden die je meer zou verwachten van de Disneystal. The Jungle Book is een film geworden die genoeg kan boeien, maar nergens echt overweldigd. Soms is dat wel genoeg, maar in dit geval helpt het de film wel wat in de vergeethoek helaas.

avatar van Decec
Ik vond een mooi avontuur/actie film...
Prachtig HD kwaliteit voor de opname uit 1994!
Mooi verhaal...
Bekende de "jonge" acteur Sam Neill (nu is 64 leeftijd)...
Prima acteerwerk...
Grappig dier voor aapjes..
Mooi muziek achtergrond...

avatar van Fran
In het begin dacht ik dat het meer een kinderfilm was want er werd behoorlijk gemaakt en overdreven geacteerd. Sommige scène's met de dieren kwamen ook behoorlijk nep op me over. Maar bijna op het einde van de film als ze Kitty ontvoeren en er een aantal mannen omkomen door bijvoorbeeld in het drijfzand te vallen, dan blijkt de film dus niet voor kinderen geschikt te zijn. Ik vraag me nu dus wel af wat nu de doelgroep is want ik vind hem te kinderachtig voor volwassenen en te confronterend voor kinderen.

Soms was het wel goed te doen want sommige scène's met de dieren waren wel mooi om te zien. Vooral de zwarte panter was prachtig. Maar voor de rest hou ik het toch maar liever bij de animatie versie.

avatar van DragQueen
Vermakelijke avonturenfilm. Geen bijster hoogstaande film. Maar wel een met een onderhoudend verhaal, en prima acteerwerk. Verder is alles mooi in beeld gebracht, en ondersteund met sfeervolle muziek. 2,5 Ster.

avatar van b00ts
Zojuist Duits gesynchroniseerd gekeken. John Cleese en Duits..... dat gaat nooit goed samen....