• 8.352.059 stemmen

Geregisseerd door: Kevin Reynolds

Met onder meer: Jason Scott Lee, Esai Morales en Sandrine Holt

Releasedatum: 10 november 1994

Plot Rapa Nui

Rapa Nui neemt u mee naar de jaren voor de officiële ontdekking van Paaseiland. Het eiland werd beroemd door de enorme mysterieuze uit steen gehouwen koppen en was bewoond door kanibalen, die dachten dat ze de enige bewoners van de wereld waren. Elk jaar vindt er tussen twee stammen een bizarre wedstrijd plaats. Het begint met een zwemtocht in een baai vol bloeddorstige haaien en eindigt aan de top van een steile rotswand. De winnaar is een jaar lang de Grote Leider. Ten tijde van deze strijd wordt een jongen van de ene stam verliefd op een meisje van de tegenstanders. Dat leidt tot een heftige confrontatie, waarbij beide stammen dood en verderf niet uit de weg gaan.

image

avatar van Dynamovie

Dynamovie

Dit is een bijzonder boeiende film over het afgezonderde leven op Paaseiland. Veel thema's zoals onderlinge strijd, liefde, religie, omgang met de natuur en menselijke zelfdestructie komen aan bod. Zeer de moeite waard!

avatar van garlic senior

garlic senior

Interessant verhaal, 1994 is een goed filmjaar. Misschien kan deze film dat nog bevestigen als ik hem ooit te zien krijg.

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1928 berichten

Verassend boeiende film waar ik mij vooraf niets van had voorgesteld maar die toch zeer bijzonder uitviel. Sfeer en acteerwerk zijn zeer overtuigend.

Redelijk

avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

Ik zou deze film nog eens moeten zien voor een afgewogen oordeel, maar dat ik 'm na 15 jaar überhaupt nog kan herinneren, pleit wel voor hem. Wel kreeg ik toendertijd een beetje de indruk dat ik naar een antropologische of etnologische studie aan het kijken was. Niettemin een mooie schets van een samenleving die door haar eigen rituelen in problemen komt, maar pas echt ten onder gaat in het onderlinge geweld dat losbarst na het verdwijnen van die rituelen en de daarmee samenhangende taboes. Zoiets was het geloof ik.

avatar van film-gek

film-gek

Goede film

avatar van Jazzthieve

Jazzthieve

Een aanrader dit, de huidige score van 3.12 doet deze film geen eer aan. Zou eerder tussen 3.7 en 3.9, net geen 4 moeten zijn.