Prometheus (2012)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Noomi Rapace en Charlize Theron
IMDb beoordeling:
7,0 (691.878)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 31 mei 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Prometheus
"The search for our beginning could lead to our end."
Een team van ontdekkingsreizigers gaat op een reis door het universum waarbij ze een ontdekking doen die leidt naar de oorsprong van het ontstaan van de mensheid. Hierdoor belanden ze in de gevaarlijkste uithoeken van het universum. Daar zullen ze een angstaanjagend gevecht moeten doorstaan om de toekomst van de mensheid te redden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 691878)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Prometheus (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Elizabeth Shaw
David
Meredith Vickers
Janek
Peter Weyland
Charlie Holloway
Fifield
Millburn
Chance
Ravel
Reviews & comments
Rafke Pafke
-
- 471 berichten
- 213 stemmen
Dat hoor ik van alle kanten. Een slecht script vol 'expositie' (tja, wat wil je, die kerel van Lost). Nu ja, die 'expositie' is waarschijnlijk de reden waarom sommige het veel beter vinden dan Alien en Blade Runner. Ik zie zelfs dat NYSe, die in het algemeen toch bekend staat als een kritische poster, de film een hoge score heeft gegeven.
Ik heb geen idee wat je hier bedoelt met de term "expositie".
Fast Eddy
-
- 198 berichten
- 376 stemmen
Goede SF film, met de zelfde donkere sfeer als de eerste "Alien".
Tevens (en ook zoals bij Aliën) realistisch opgebouwd.
Prachtige visuele beelden en de acteerprestaties mogen er best wezen.
Ben benieuwd of er een vervolg zal komen.
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
Waarom pleegde die steroid-alien in het begin nou zelfmoord? Je ziet dus dat zo'n moederschip hem achterlaat, maar waarom dan? Het hield me echt voor de rest van de film bezig en zelfs nadat hij was afgelopen.. Ik heb ook de Prometheus FAQ site geraadpleegd en daar tast men denk ik ook nog in het duister.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Waarom pleegde die steroid-alien in het begin nou zelfmoord? Je ziet dus dat zo'n moederschip hem achterlaat, maar waarom dan? Het hield me echt voor de rest van de film bezig en zelfs nadat hij was afgelopen.. Ik heb ook de Prometheus FAQ site geraadpleegd en daar tast men denk ik ook nog in het duister.
Was dat niet gewoon onderdeel van hun experiment? Om op deze manier actief DNA achter te laten op Aarde om de mens te creëren?
PEN15
-
- 1281 berichten
- 637 stemmen
Juist ja, maar ik vond dat nogal een hard begin voor de film. Kon hij niet gewoon een bloedmonster in het water gooien? Je ziet inderdaad een enkel chromoosoompje wegdrijven waarop direct celdeling plaats vindt met waterorganismen, maar ik dacht juist dat al zijn dna tot stof werd verpulverd? Of dat moet de manier geweest zijn waarop ze het experiment ten uitvoer wilden brengen
tattoobob
-
- 8198 berichten
- 2567 stemmen
Inderdaad een hard begin,maar wel een vet begin die je heerlijk tot nadenken zet...
Erg sterk!!
teaser
-
- 210 berichten
- 511 stemmen
Het budget is eraan af te zien, maar wat een saaie film tot 30 seconden voor de credits... Bijna twee uur aan gebeurtenissen, maar wat er eigenlijk toe doet is in 2 minuten samen te vatten. Mens-Alien wordt gewekt, het wordt bezwangerd en voila volgroeide 1st-stage alien....
Al het drama vooraf is BS.
Die Kamikaze actie was om te huilen. Geen binding met 2 van de drie karakters, laat ze hun actie lekker voortzetten, doei!
Dit is een slechte film hoe je het ook wendt of keert. Heel die Noomi Rapace was om te janken... Oei, door mijn plothole geïnfecteerde vriendje heb ik ineens een pakketje inktvis buiten mijn baarmoeder groeien... uh...uh... blah.
Is het zo moeilijk om een fatsoenlijke SF te maken? Of spelen de studio's op safe, het maakt niet uit of Scott hem draait of niet??
_Casper_
-
- 1244 berichten
- 1692 stemmen
toen ik de film ging kijken dacht ik eerst dat ik naar een soort horror/killer film ging kijken, verwachte veel aliens die afgeknalt zouden worden enzo maar dat is dit niet voor film.. Vond er weinig horror in zitten... meer een pure SF film.
Ik vond het een gemiddelde film, niet super goed maar zeker ook niet slecht...ik heb me er geen moment mee verveeld, maar tis geen film die me nog tijden bij gaat staan. Heb er een toffe avond mee gehad, maar meer niet.
Verhaal was helaas ook niet altijd even duidelijk, maar omdat er toch een redelijke vaart in de film zat begon je nergens af te vragen van oh hoe zit dat dan....
kortom: ik had er meer van verwacht, maar toch zeker een film die leuk is om een keer te zien
3*
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Het grootste probleem met deze film is, net als met de zwaar povere AVP 1 en 2 dat ik totaal geen binding had met de tweedimensionale personages uit deze film; totaal geen karakteropbouw en de sterfscene van 'charlie' + de kamikaze-actie op het einde waren de twee slechtste momenten van de film. De visuele kant was in orde en het open einde maakte me toch wel weer een beetje nieuwsgierig; hele kleine 3*
milus
-
- 214 berichten
- 158 stemmen
Goedkope ketchup over een mooie bijzondere maaltijd heengieten.Weg mooie maaltijd.
Het is eigen nodig dat voordat je Prometeus kijkt eerst op z'n minst Alien 1 hebt gezien. Zeker voor de Alien-liefhebbers is dat de herkenning en de verhaalopbouw. De Alien-serie en ook Prometheus is door Alien 1 meer dan een losstaande film met enge monstertjes die kapotgeschoten worden. Het zou een soort thriller-horror (toevallig SF) moeten zijn en geen SF-tech-actie, dat is namelijk wat het concept zo goed maakt. En dat is waar Prometheus faalt.
Zoals Casper hierboven:
Verhaal was helaas ook niet altijd even duidelijk, maar omdat er toch een redelijke vaart in de film zat begon je nergens af te vragen van oh hoe zit dat dan....
Toch jammer dat mensen zo naar die film kijken. Misschien alleen fastfood AVP's gezien, wat slechts spinoffs zijn van het orginele Alien-concept. Het is juist dat de opbouw, het ondekken van het onbekende, de dreiging zomaar wordt weggegeven. Waar in de eerste Alien-film het verblijf van de spacejockey nog iets geheimzinnigs en doods is en een eng kantje heeft (want de spacejockey is dood en heeft een gat in borstkas), waar we voorzichtig binnengaan, we als kijker weten dat de uitgezonden boodschap een waarschuwing is maar onze helden niet, drukkken ze bij Prometheus op knopjes, openen deuren, stampen ze gewoon de kamer in en steken een techkerstboom met eyecandy aan. Weg spanning. Ik kan me voorstellen dat dit voor Alien 1 liefhebbers dit een soort kapotgooien van Alien-concept is geworden. Waarschijnlijk is er teveel rekening gehouden met kijkers die de voorlopers niet hebben gezien? Vooral de 2e helft ging veel te snel en ging verloren wat in de eerste helft en de andere eerdere Alien-films, met name 1 en 2, is opgebouwd. Als je op deze manier het verhaal wil doorjassen, maak dan een film van 3 minuten en leg daarin uit hoe de hele handel in elkaar zit. Zijn we meteen klaar.
Karakters zijn inderdaad ook niet uniform sterk. Dat maakt het wat terloopser allemaal. Jammer.
Wat opvalt is dat vormgeving in Prometheus lijkt op eerdere designs van Giger die in de eerste Alien-film niet gebruikt zijn. Zoals hoe de top van het gebouw eruit ziet, de opgestelde vaten etc. Verder wat leuke citaatjes (het plakspul tussen duim en wijsvinger, synthetische mensen, sigaarrokende ijzervreters bv).
Het script zet de deur open naar een nieuw deel van het Alien-universum, de ontwerpers of makers. Qua verhaal lijkt dat ook een zwaardere lijn te worden.
Wonderlijk hoe eigenlijk alle Alien-films, AvP's en Prometheus incluis, allemaal leunen op het fundament van de eerste Alien-film uit 1979!
Filmi Corleone™
-
- 286 berichten
- 291 stemmen
Cliche, na cliche, werd het me te pijnlijk. Wat een k*t film. Sommige zaken lagen er ZO dik boven op, als er iets recht op je afkomt, ga je toch naar links of rechts en loop je toch niet recht door?
ExToR
-
- 147 berichten
- 116 stemmen
Enorme tegenvaller. De film zal bomvol cliché's, zag er grafisch erg matig uit, was erg typerend en matig geacteerd. Er zaten enorme hoeveelheden ergerlijke aspecten in de film waaronder de; 'toevalligheden' zoals het landen direct naast een lanceerbasis van een buitenaards iets, 'stommiteiten' zoals het voor een rollend iets uitrennen dat je dreigt te verpletteren in plaats van een stapje opzij te doen , en simpelweg de 'onlogische aspecten': een schip met een vracht aan explosieven o.i.d. aan boord dat genoeg zou moeten zijn om de aarde te vernietigen wordt opgeblazen, maar 2 personen die nog geen paar honderd meter hier vanaf staan worden nog niet eens omver geblazen.
In positieve zin had het verhaal veel potentie, hierop had ik ook mijn verwachtingen ingesteld. Valt dus achteraf erg tegen.
woeler82
-
- 390 berichten
- 783 stemmen
Net gekeken deze film, die ga ik beslist nog een keer kijken.
Het lijkt in de trend van aliens als ik het einde bekijk, maar dan veel mooier
Hier en daar zitten wat stomme dingen in , maar over het algemeen best goed
Aanrader

orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Cliche, na cliche, werd het me te pijnlijk. Wat een k*t film. Sommige zaken lagen er ZO dik boven op, als er iets recht op je afkomt, ga je toch naar links of rechts en loop je toch niet recht door?
Als iets links jeukt ga je toch ook niet rechts krabben? Wat bedoel je eigenlijk? Snap niks van dit soort comments. Het eerste uur is allesbehalve cliche. Dat het verzand in cliche wil ik het nog mee eens zijn.
jherb
-
- 131 berichten
- 311 stemmen
het kon me niet zoveel schelen wat er met de personages gebeurde, dat is een doodzonde want het bederft de hele spanning. ook het feit dat het een team van dokters betreft maar ze zich gedragen als een stel jolige tieners kon me niet bekoren. al met al, een gemiste kans. wel hele mooie vormgeving.
Filmi Corleone™
-
- 286 berichten
- 291 stemmen
Als iets links jeukt ga je toch ook niet rechts krabben? Wat bedoel je eigenlijk? Snap niks van dit soort comments. Het eerste uur is allesbehalve cliche. Dat het verzand in cliche wil ik het nog mee eens zijn.
Dat er biljoenen in een project zijn geïnvesteerd zonder ook maar een idee te hebben dat je met kundige wetenschappers hebt te maken, besides zoveel geld in een project en dan zo weinig mensen in zo'n project?
Het feit dat die robot met een aantal loopt te fucken.
Het overdreven, onnozele gedrag en naïeve gedrag van die wetenschappers.. (where havent we seen that before eh?)
en de list goes on and on ..
Filmi Corleone™
-
- 286 berichten
- 291 stemmen
het kon me niet zoveel schelen wat er met de personages gebeurde, dat is een doodzonde want het bederft de hele spanning. ook het feit dat het een team van dokters betreft maar ze zich gedragen als een stel jolige tieners kon me niet bekoren. al met al, een gemiste kans. wel hele mooie vormgeving.

En dan nog te bedenken dat ze niet goed met GPS etc. kunnen werken om expliciet mensen te locaten waar ze precies zitten terwijl ze wel high state of the art materieel hebben. Wat een drama deze film.
ExToR
-
- 147 berichten
- 116 stemmen
Als iets links jeukt ga je toch ook niet rechts krabben? Wat bedoel je eigenlijk? Snap niks van dit soort comments. Het eerste uur is allesbehalve cliche. Dat het verzand in cliche wil ik het nog mee eens zijn.
ik denk dat coleone het deel bedoelde waar de spelers verpletterd dreigde te worden door dat rollende ruimteschip. ze bleven hier maar rechtdoor voor het ding uitrennen, terwijl een stapje naar links of rechts er gewoon voor had gezorgd dat dat ding ze voorbij was gerold.
verder, wat betreft de jolige tieners. klopt als een bus. de stereotypes vlogen je ook echt om de oren, de bitchy baas, de coole kapitein, de loyale assistenten, de gekken bij het team, de slimme emotieloze man en natuurlijk het liefdeskoppel
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13471 berichten
- 1308 stemmen
Ik ben eigenlijk niet zo van de sci-fi,maar ik betrap me eigen er steeds vaker op dat ik ze kijk.
De film Prometheus (2012) was goed te doen.Verhaal goed,acteurs/actrices goed,mooie
visuele beelden en de spanning is/was voortdurend aanwezig.(Geslaagd).
DragQueen
-
- 3224 berichten
- 4069 stemmen
Sterke Scifi-Film, van de hand van Scott. Die ook eerder voor pareltjes als Alien en Blade Runner verantwoordelijk was. En dat merk je terug in de film. Qua sfeer en opbouwende stijl deed hij me erg denken aan de eerste Alien film. Helaas haalt deze Prometheus het niveau van Alien niet. maar het is desondanks een stijlvolle Scifi-Film met een Prima uitgewerkt verhaal, en overtuigende speciale effecten. Het acteerwerk is verder ook overtuigend. 4 Sterren.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
ik denk dat coleone het deel bedoelde waar de spelers verpletterd dreigde te worden door dat rollende ruimteschip. ze bleven hier maar rechtdoor voor het ding uitrennen, terwijl een stapje naar links of rechts er gewoon voor had gezorgd dat dat ding ze voorbij was gerold.
verder, wat betreft de jolige tieners. klopt als een bus. de stereotypes vlogen je ook echt om de oren, de bitchy baas, de coole kapitein, de loyale assistenten, de gekken bij het team, de slimme emotieloze man en natuurlijk het liefdeskoppel
Als je voor een rollende autoband uitrent heeft hij misschien een punt, bij een geval wat even groot is als een wolkenkrabber en nog rond ook waardoor het iedere kant op kan klappen lijkt één stapje me een beetje simplistisch gesteld

Vond die stereotypes wel meevallen, zeker omdat ze hier niet zo de overhand hadden. Daarnaast heeft Scott meer recht van het opvoeren van dit soort types, aangezien hij het genre eigenhandig heeft gecreëerd. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat deze niet zo sterk is als Alien (was ook onmogelijk), maar alléén al op beelden en sfeer scoort dit hoger dan zowat iedere SF die sinds Alien is gemaakt, wederom petje af voor Sir Scott dus!
Balotelli
-
- 177 berichten
- 144 stemmen
Hele enge en gelikte film. Tot op het laatste moment wist het me te boeien. Al zijn bepaalde elementen uit de film wel gestolen van oudere SF-toppers zoals Alien.
INCTRL
-
- 258 berichten
- 50 stemmen
Hele enge en gelikte film. Tot op het laatste moment wist het me te boeien. Al zijn bepaalde elementen uit de film wel gestolen van oudere SF-toppers zoals Alien.
LOL dus de maker van Aliens mag in een andere film als een soort prequel van Alien niets gebruiken uit zijn eigen film? LOL
scorepio
-
- 282 berichten
- 257 stemmen
Ridley Scott flikt het hem weer met deze sfeervolle en tot in de puntjes verzorgde science-fictionfilm. De film blijft boeien tot laatse seconde en geeft je dan uiteindelijk de link naar de alienfilms. Schitterend gedaan.
Laat deel 2 maar komen.
Weet trouwens iemand waarom de robot Dr. Holloway besmette ?
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een spannend, mooi geacteerd en intelligent gemaakt sciencefiction spektakel, visueel bijzonder (je waant je als kijker in een totaal andere wereld) en verbluffend (de geweldige speciale effecten zien er tot in de kleinste details perfect uit). Een film die o.a. filosofische en theologische/religeuze vragen opwerpt en de gecompliceerde wereld van de mythologie en de sages lijkt te willen uitbreiden en het universum vergroten. Een productie die uit zijn voegen barst van de ideeën; het geheel had wellicht iets subtieler gemogen.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Ridley Scott flikt het hem weer met deze sfeervolle en tot in de puntjes verzorgde science-fictionfilm. De film blijft boeien tot laatse seconde en geeft je dan uiteindelijk de link naar de alienfilms. Schitterend gedaan.
Laat deel 2 maar komen.
Weet trouwens iemand waarom de robot Dr. Holloway besmette ?
Nieuwsgierigheid.
hatebreeder
-
- 1087 berichten
- 895 stemmen
Tegenvaller! Had hier veel zin in en de eerste 20 minuten zagen er ook wel goed uit dus dacht dat het helemaal goed zou komen, maar wat volgt is een beetje een saaie film die zo af en toe een kleine opleving heeft maar een naam mag dat niet echt hebben. visueel ziet het er allemaal wel goed uit. acteerwerk is matig tot goed te noemen.
krappe 2.5 ster
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8161 stemmen
Alien is natuurlijk een absolute klassieker, maar omdat de laatste twee films van Scott zeer tegenvielen, waren mijn verwachtingen voor Prometheus niet al te hoog. Hoewel het niveau van Alien niet gehaald wordt, hersteld Scott zich wel weer enigszins, en weet hij met Prometheus een goede film af te leveren.
Verhaaltechnisch is Prometheus niet zo heel bijzonder, maar qua design, locatie en de actiescènes, ziet Prometheus er bijzonder goed uit. Dat schip is echt bijzonder mooi vormgegeven en ziet er echt zeer modern en futuristisch uit, zonder te overdrijven. Sowieso weet Scott een aantal sterke scènes op het scherm te toveren, waarbij de abortus enorm veel indruk maakt. Verhaaltechnisch was ik vooral benieuwd hoe de aansluiting met Alien tot stand zou komen. Op dat punt is het allemaal redelijk goed gedaan, al vond ik de manier waarop de Alien uiteindelijk tot stand is gekomen ietwat teleurstellend.
Qua cast valt het ook niet tegen. Vooral Fassbinder is erg sterk. Rapaace is een kopie van Weaver, maar dan net iets minder. De bijrolletjes zijn ook in orde, waarbij ik vooral Idris Elba erg sterk vond. De opbouw is verder redelijk goed. Het eerste gedeelte is nog redelijk rustig en in het tweede gedeelte komt de horror echt om de hoek kijken, net zoals dat bij Alien het geval was. Alien is echter een stuk spannender dan deze Prometheus, al is die spanning daar natuurlijk ook van een ongekende klasse.
Prometheus is al met al best mooi geworden. Vooral qua vormgeving en voor de liefhebbers van 3D is dit zeker genieten geblazen. Verhaaltechnisch had het nog wat beter gekund, maar amusant is het allemaal wel en daarnaast weet Scott de aansluiting met Alien op een redelijk vloeiende manier tot stand te brengen, waardoor Prometheus zich uiteindelijk een goede Prequel van de Alien-reeks mag noemen en Scott bewijst, het regisseren nog steeds in de vingers te hebben.
3,5*
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Op dat punt is het allemaal redelijk goed gedaan, al vond ik de manier waarop de Alien uiteindelijk tot stand is gekomen ietwat teleurstellend.
Ik heb hem nu drie keer gezien, en juist die linkjes naar Alien maken de film zo leuk om te kijken. We zien de vazen als voorlopers van de eierzakken, dan wordt het verwijderde "kind"van Shaw de voorloper van de "Facehugger" en uiteindelijk wordt uit de engineer een monster geboren die duidelijk Alien DNA heeft.
En dat er nog zat vragen over zijn maakt het allemaal nog interessanter. Ben erg nieuwsgierig naar de rol van de Engineers in een vervolg.
Pre- en sequels

Alien: Covenant
2017
1.107 reacties
Gerelateerd nieuws

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott vanavond te zien op televisie

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties
Gerelateerde tags
androiddystopieruimtebuitenaards wezenschepselspin offcreationemergency surgery post-credits scenestasisarcheological diggod complexcave drawingprometheus genetic mutationorigins of lifeted 2023alienversealien expanded universethe peter weyland files: ted 2023 alien anthology2090s complicated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








