Into the Abyss (2011)

Duitsland / Canada
Documentaire

geregisseerd door Werner Herzog
met Michael Perry, Jason Burkett en de stem van Werner Herzog

Herzog richt zich in deze documentaire op een drievoudige moord die tien jaar geleden gepleegd werd in Conroe, Texas. Aan het woord komen de nabestaanden, maar ook de veroordeelden, met inbegrip van de man in de dodencel, acht dagen voor zijn executie. Het schijnbare motief voor de moorden was om een auto te stelen om daarmee te kunnen joyriden. De veroordeelde moordenaars zijn twee tieners, Michael Perry en Jason Burkett, die een geschiedenis van drugsmisbruik en geweldpleging hebben. Ze ontkennen hun eigen aandeel en geven elkaar de schuld. Herzog duikt in de erfenis van deze misdaad en in de psyche van de betrokken personen.

avatar van lykathea
Altijd interessant dit soort documentaires, en ditmaal dan ook nog eens van Herzog's hand. Arthur Ginsberg kan er wat van, net als Errol Morris, nu kijken of Herzog het ook lukt.

avatar van SnakeDoc
Morgen even bekijken op de IDFA. Heel erg benieuwd!

avatar van Bijdevaate11
Bijzonder verhaal, vandaag op IDFA gezien. echt gestoorde gasten. maar de discussie blijft toch altijd of executie, de oplossing is.

avatar van SnakeDoc
Eens met Bijdevaate11, ...

Verder mooi in elkaar gezet door Werner Herzog. Bijzonder dat hij alle kanten van het verhaal weet te belichten. Zowel door daders, hun naasten en die van de slachtoffers kans van spreken te geven.

avatar van SnakeDoc
Vanavond op de Belgische televisie ... toe maar ... voor wie tijd heeft ... gaat dat zien! Echt een indrukwekkende docu!

SnakeDoc schreef:

Ga het opnemen

Duik mee in de bodemloze diepte......

Voor mij het betere documentairewerk. Geheel compleet, echt iedereen die er tot in de verste verte maar iets mee te maken had is aan het woord geweest. Dus naast familie en vriendenkring ook bv barmeisje, politieagent en uitvoerder van het vonnis, met verder nóg meer afwisselende, ondersteunende beelden en achtergrondinformatie. De beelden zijn goed, net als de sound eronder.

Well, I got the picture......... dus dat heeft Herzog goed gedaan. Niet dat het een prettig gevoel geeft. Goed materiaal om zelf verder over na te denken. Herzog geeft een compleet en indringend plaatje zonder te oordelen, dat mag je zelf doen (behalve over wel/niet doodstraf, dat werd gestuurd).

Hoe kan het gebeuren dat 3 (4) mensen gedood worden omdat 2 tieners een mooie rode auto van een ander willen hebben? Nou, zo dus.

avatar van 606
Indrukwekkend dat is het juiste woord, zoals Dreiecke zegt hoe kan het gebeuren.
Maar dan ook nog beide gewoon ontkennen en de ander de schuld geven.
Ja, die mensen gingen zeker vanzelf dood !!!
Heftige gesprekken en zeer goede vragen ook.

4 sterren

Inderdaad, hoe kan dit nu toch gebeuren..... volledig eens met Dreiecke.
Wel jammer dat de familie van de terdoodveroordeelde nergens aan 't woord kwam, zodat we ook wat meer te weten kwamen over zijn jeugd, persoonlijkheid, sociaal milieu.

Nee, inderdaad, de vader van Perry was al overleden, maar de moeder was niet in beeld.
Wat ik uit de docu begreep is dat Michael Perry zwervend was en al geruime tijd werd 'opgevangen en verzorgd' door Jason Burkett in zijn trailer/camper voordat het gebeurde.

Misschien heb je verder hier nog iets aan. Daarin staat wel aardig wat over zijn jeugd en persoonlijkheid.

Dreiecke schreef:

Misschien heb je verder hier nog iets aan. Daarin staat wel aardig wat over zijn achtergrond.

Klopt hij had onderdak bij Jason.

Uitstekende documentaire over een drievoudige moord uit 2001. Regisseur Werner Herzog spreekt zo'n beetje alle betrokkenen en hierdoor krijg je een veelzijdig beeld. En ook al is het standpunt van de regisseur met betrekking tot de doodstraf duidelijk, laat hij de toeschouwer vrij hun eigen standpunt in te nemen. Ik vond het op veel momenten wel wat weghebben van een documentaire over In Cold Blood van Truman Capote.

avatar van Raspoetin
Eigenaardig dat we niet zo veel over die dame komen te weten die is vermoord. Alleen de crimescene rond haar huis en haar gestolen auto worden gefilmd. Of heb ik toch iets gemist?

Een nuchter onderzoek naar de gevolgen van een zinloze misdaad, echter in de kern een documentaire over de dood, gefilmd in een unieke nieuwsgierigmakende stijl. De regisseur beperkt zijn eigen aanwezigheid tot een minimum en zijn vragen kun je diepzinnig noemen. De verdienste van Werner Herzog is dat hij het gebeuren op zo'n wijze weergeeft, dat de kijker de ruimte krijgt om op zijn eigen manier over de zaak na te denken en zijn eigen conclusies kan trekken.

avatar van koerie
wat een waardeloze interviewer die herzog zeg zoooo ! de man durft niks door te vragen aan zijn gasten en heeft bekant respect voor wat ze gedaan hebben lijkt wel . je hoort hem ook af en toe ook nog gniffelen ook nog terwijl er toch 3 mensen vermoord zijn !!! nee hij vindt het belangrijker dat de local redneck ( inclusief spugen op de grond ) of ie wel kan lezen in plaats van rake vragen te stellen !! neeee dit is ECHT niks ! bagger ......

koerie schreef:
Helemaal niet mee eens, als je goed had opgelet zegt hij duidelijk ik geef geen mening en zeg ook niet wat goed of fout is.

koerie schreef:
wat een waardeloze interviewer die herzog zeg zoooo ! de man durft niks door te vragen aan zijn gasten en heeft bekant respect voor wat ze gedaan hebben lijkt wel . je hoort hem ook af en toe ook nog gniffelen ook nog terwijl er toch 3 mensen vermoord zijn !!! nee hij vindt het belangrijker dat de local redneck ( inclusief spugen op de grond ...) of ie wel kan lezen in plaats van rake vragen te stellen !! neeee dit is ECHT niks ! bagger ......

Kun je ook wat films op je lijstje zetten die je geen bagger vindt, want zo neem ik je niet serieus.

avatar van Pazmaster
Viel beetje tegen. Ik had meer verwacht van deze docu. De interviewer stelt inderdaad rare vragen soms. Vragen die er soms helemaal niet toe doen. En de verhalen van de betrokkenen gaan ook niet altijd over de zaak waardoor er vaak wordt afgedwaald van het eigenlijke verhaal. Niet een van de betere documentaires die ik heb gezien maar ook niet echt slecht. 2,5 ster van mij

avatar van koerie
speciaal voor dreiecke ...into the wild ...apocalypto...public enemy nr 1 ( franse versie ) ...usual suspects ....en year one maar dat is als je een dag van te voren goed gezopen hebt ...en the transformers ! zoals je ziet een brede smaak dus .!!

Ok, niet vergeten te stemmen dan, op al die goede films

avatar van Mega-Video
Klinisch beeld van hoe een paar ter dood veroordeelden zich uitspreken over nun daad. Walgelijk! En dan de motivatie van die snotapen hoe ze tot deze gekomen zijn. Weer een hoop nietgemeende Amerikaanse traantjes en emotieloos gezeik. Walgelijk! Laat eerst eens zien welke levens deze idioten verwoest hebben, en laat dan op het laatst de daders zien op de tafel als die naald in hun arm verdwijnt. Walgelijk!

Laat nooit het tuig aan het woord is mijn devies! Opruimen die psychopaten! Beter dan miljoenen investeren in hun levenslange opsluiting.

Je gaat nog geloven dat hij echt alleen maar lag te slapen in die auto. Geloof best in dwalingen van justitie, maar hier is een mega onderzoek en rechtszaak aan vooraf gegaan. Laat u dus niet meeslepen door de leugenachtige bekentenissen van deze laffe honden.

2 spugen in het gras (sterren) voor deze.

Je kunt alle psychopaten afschieten, dat lijkt mij een korte termijn oplossing, symptoombestrijding.
Interessanter vond ik de vraag hoe deze lui misschien kunnen ontstaan.
Hun achtergrond, milieu, ouders alcoholist of drugsverslaafd of draaideurcrimineel, geen ouderlijk toezicht of anderszins aandacht, zelf ook in crimineel drugsmilieu eindigend, etc. De vicieuze en voorspelbare cirkel (in mijn ogen).
Voorkomen is beter, goedkoper, gezonder dan later genezen of afschieten, lijkt mij.
Daar vond ik deze docu informatief in. Als je nooit onderzoek pleegt of dieper kijkt blijft alles hetzelfde (of wordt erger).

avatar van dennis013
Mooie docu die alle kanten belicht van het verhaal. Echt iedereen komt aan het woord. Tragisch vond ik vooral het verhaal van de vader van één van de jongens. Die man in die in de cel zit en verteld over dat ie samen met zijn zoons thanksgiving in de cel doorbracht.
Het is een harde maatschappij daar in Texas, zoveel is duidelijk.

avatar van Leo1954
Indrukwekkende documentaire. De kracht zit in de de belichting van alle kanten. Herzog is tegen de doodstraf, maar dat is dan ook de enige stelling die hij inneemt.

avatar van SPT
SPT

Helemaal bizar trouwens dat die vrouw die trouwde met één van de moordenaars zichzelf kunstmatig geïnsemineerd had met gesmokkeld sperma. Met zulke genen en zo'n moeder kan dat nooit veel worden

Ik ben tegen de doodstraf, maar niet uit medelijden met de daders. Bij normale criminaliteit ben ik best bereid te geloven dat die mensen ook hun goede kanten hebben, en misschien hun leven zullen beteren, maar sommige mensen begaan zulke ontzettend wrede misdaden dat ik geen medeleven met hen kan hebben en het ook niet wenselijk acht dat ze ooit nog terug keren naar de maatschappij. Het komt echter toch nog wel eens voor dat iemand onschuldig wordt veroordeeld, en hoewel je de gevolgen van een lange gevangenisstraf ook niet helemaal terug kan draaien, gaat dat bij een uitgevoerd doodvonnis helemaal niet meer. En dat vind ik eigenlijk toch wel erg triest; eigenlijk kan je dat als samenleving gewoon niet maken.

Anderzijds moet ik wel erkennen dat de kosten erg hoog zijn: een levenslange gevangenisstraf kost al snel 4 miljoen euro. Stel dat 1 op de 50 mensen die wordt veroordeeld later onschuldig blijkt, dan geef je dus om die ene persoon te redden al zomaar 200 miljoen euro uit. Volgens Google kunnen we met 1.000 euro één kind in de derde wereld redden van de dood. De keuze is dus één onschuldige hier, of bijvoorbeeld 200.000 kinderen in de derde wereld (we zouden het natuurlijk ook kunnen uitgeven aan een belastingverlaging, maar da's een andere vraag). Het is wel duidelijk wat wij als samenleving hebben gekozen, maar we moeten niet vergeten dat deze keuze een prijs heeft.

SPT schreef:
Ik kon eerlijk gezegd weinig sympathie opbrengen voor de daders, wat een door en door zieke mensen. De samenleving kan je ook nauwelijks de schuld geven vind ik: die vader is zelf gestopt in nota bene het laatste jaar van z'n studie, terwijl juist in de VS een goede opleiding belangrijk is. En dan de moordenaars zelf: ze hadden al een truck (dus best iets van middelen), maar wilden een cabrio. Ik heb zelf nog een truck noch een cabrio, maar kan nou niet zeggen dat Nederland zo'n keiharde maatschappij is....
Jij berust je stem puur op de misdadigers, maar dat is juist fout. Deze docu laat juist goed zien hoe het verloopt en verdiend dan ook een hogere stem.

avatar van SPT
SPT
606 schreef:

Nee, sorry dat ik in mijn bericht alleen ben ingegaan op het onderwerp en niet op de film. Nog even mijn mening over de film dan.

Zijn enigszins irritante Duitse accent kan ik Werner Herzog nog wel vergeven (waarom er niet even iemand anders kon worden ingehuurd om het interview te doen is mij een raadsel), maar ik vond dat hij wel erg vaak naar de bekende weg vroeg, en dat de film barstte van de open deuren en non-informatie.

"Heb je nu eigenlijk een ander gevoel van tijd in de gevangenis?"
"Kan je het eelt op je handen eens laten zien aan de kijkers?" (en dan is er zelfs in full-hd niets te zien op de tv).
"Klopt het dat je pas in de gevangenis heb leren lezen? En is dat eigenlijk nuttig? Schrijf je ook wel regelmatig nu je kunt lezen?"
Er is op een bepaald moment een heel verhaal over dat die broer op het dak bezig was toen hij het slechte nieuws te horen kreeg, hoe lang bepaalde personen zijn, enz..

Ook vond ik de stijl van de interviewer af en toe behoorlijk irritant. Dan deed de interviewer bijvoorbeeld net of hij heel erg verbaasd was over het grote aantal kogelgaten in een auto, terwijl we net te horen hadden gekregen dat er een enorme schietpartij was geweest. Het kan best zijn dat de interviewer dat op dat moment nog niet wist, maar dan hadden ze dat gewoon andersom moeten monteren: eerst de auto laten zien, en daarna iemand die verteld over de schietpartij.
Ander voorbeeld is het moment (helemaal aan het begin) dat ze die dader condoleren "namens het hele team", en dat de interviewer dan aan die jongen vertelt dat zijn vader is overleden op een toon of dat die dat nog niet wist. Wat dan vervolgens helemaal niet het geval blijkt te zijn.

Ook kreeg ik regelmatig de indruk dat de interviewer de daders de woorden in de mond legde. De vraag was dan eigenlijk meer een statement, waarop de geïnterviewde alleen nog maar met "ja" hoefde te beantwoorden. Ik kan wel pagina's volschrijven met voorbeelden van wat er mis is met deze film...

Wat dan ontbrak was juist waarom ik eigenlijk keek: namelijk het verkrijgen van inzicht in de psyche van de daders. Er zijn geen diepte interviews met forensisch psychologen, verhalen over de geschiedenis van de daders. Zelfs in de interviews met de daders wordt hier eigenlijk nauwelijks op ingegaan. Het uitgangspunt in het interview dat de daders ook maar gewoon een mens is lijkt misschien wel interessant, maar we krijgen in nu alleen de buitenkant te zien en dat zegt werkelijk niets over wat er werkelijk omgaat in deze zieke personen.

Kortom: ik vind het een bijzonder interessant onderwerp, maar de film was minder interessant en een tegenvaller. De naïviteit droop er werkelijk vanaf.

avatar van 606
Duidelijk SPT, wilde je niet afkraken natuurlijk.
Maar goed omschreven verhaal nu heb je Death Row ook gevolgd dan misschien vond je dat beter.
Gaat om 4 per vooral het 2de verhaal is interessant over The Texas seven.