• 10.525 nieuwsartikelen
  • 8.962.592 stemmen

Jeff, Who Lives at Home (2011)

Drama / Komedie | 83 minuten

Genre: Drama / Komedie

Geregisseerd door: Jay Duplass en Mark Duplass

Met onder meer: Jason Segel, Judy Greer en Ed Helms

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Jeff, Who Lives at Home

"The first step to finding your destiny is leaving your mother's basement."

De film gaat over een dag in het leven van twee broers. De ene, Jeff (Segel), is een loser die nog thuis bij zijn moeder (Sarandon) woont, de andere, Pat (Helms), zit in een midlifecrisis en denkt dat zijn vrouw Linda (Greer) een affaire heeft. Wanneer ze eropuit trekken om Linda te bespioneren, brengt dit allerlei onbedoelde gevolgen met zich mee.

avatar van jippie2010

jippie2010

Nou nou... weet niet zo goed wat ik er van moet maken...

De film komt maar niet op gang, blijft lang een gezapig en stereotype geheel.

En dan zomaar aan het einde weet het je toch te raken. Knap!

Al word ik op deze manier toch een beetje verward achter gelaten. *3.0

avatar van Brabants

Brabants

• 2003 stemmen

Jeff, Who Lives at Home is mijns inziens een draak van een film. Het heeft allemaal losse plotjes waarbij er geen enkele echt goed uit de verf weet te komen. Het einde is ook vrij ver gezocht met alles wat je op de weg daar naartoe voorgeschoteld krijgt. Karakters zijn ook onsympathiek en ik kreeg er maar geen binding mee.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wel oké.

Vooral een erg simpel geregisseerde film die met een klein concept een lollig gebeuren kan aanvangen. In principe doet de film niet veel meer dan een verhaal rond "Fate" opbouwen. Daar worden enkele dramatoetsen tussen gesmeten gecombineerd met wat lichte komedie en Jeff, Who Lives at Home is geboren.

Ik krijg het idee dat de Duplass-broers heel graag serieus genomen willen worden als indiemakers, maar dat gaat niet makkelijk als ze dit soort namen weten te strikken. Het verraadt een beetje dat ze zich gewoon dusdanig stabiel in Hollywood hebben genesteld dat er nu vooral geacteerd wordt alsof ze indie regisseren. De regie voelt daardoor nogal geforceerd aan, met apart camerawerk. Onnodig nerveus geschoten, specifiek de zoom-ins kon ik moeilijk plaatsen.

Verder is het een film die wordt gedragen door het degelijke acteerwerk. Ik denk dat ik Ed Helms geen beter personage heb zien spelen in andere (komedie)films. Segel vond ik wat wisselvallig, vooral als komiek is hij niet erg geslaagd. Sarandon voelt vooral willekeurig aan, die op een nogal simpele manier in het verhaal wordt verbonden maar nergens echt stoort. Het is allemaal niet perse slecht, maar er zal vast weinig vrije tijd zijn gespendeerd aan het schrijven van de film.

Dat klinkt verder negatief, maar het gebeuren loopt best schattig. Vermakelijk, sterk geacteerd en een best leuk verloop. Het is meer dan aangenaam om te volgen hoe wat simpele mensen een bepaald pad volgen en dat laten bewandelen door "Kevin". Een toegankelijke film waar je verder weinig over hoeft na te denken en gelukkig niet te lang doordendert. Regisseurs zoals Judd Apatow willen daar nog weleens de fout ingaan, maar de Duplass-broeders lijken wel goed te weten waar ze mee bezigzijn. Het levert een leuke, lieve film op die vooral wat ondergesneeuwd zal raken tussen de andere komediefilms.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Aangenaam verrast door deze film.

Vooral Jason Segel speelt erg overtuigend.

De subplots komen ook prima tot hun recht.

Volgens mij weinig komedie en overigens ook weinig drama, zou het eerder een tragikomedie noemen.

Mooie film, ruimschoots voldoende: 3,5☆