It's Kind of a Funny Story (2010)

Komedie / Drama

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Keir Gilchrist, Emma Roberts en Zach Galifianakis

De zestien jaar oude Craig (Keir Gilchrist) is overspannen door de stress die de problemen van een tiener zijn met zich meebrengen. Hij laat zich opnemen in een inrichting waar hij door het sluiten van de jeugdafdeling in de volwassenenafdeling terechtkomt. Hij wordt daar snel vrienden met Bobby (Zach Galifianakis), die zijn mentor en beschermer wordt. Craig voelt zich daar aangetrokken tot zijn leeftijdgenoot Noelle (Emma Roberts). Wanneer hem een minimale verblijftijd van vijf dagen wordt opgelegd, wordt Craig ondersteund door vriendschappen binnen en buiten de inrichting en leert hij meer over leven, liefde en de druk die opgroeien met zich meebrengt.

avatar van Ste*
Geen slechte film, maar mij irriteerde het een beetje. Ik denk omdat het toch teveel tienertroubles zijn, terwijl ik meer kon identificeren met Bobby (leukste rol wat mij betreft).

Zeurende Craig heeft heel zijn leven nog voor zich, en vanaf dat hij opgenomen werd vond ik het al voorspelbaar. Zo slecht gaat het allemaal niet met 'm, last van verwachtingen, hij heeft toch talent, blabla. Ik zie liever een film over Bobby, of in ieder geval iemand met échte problemen.

Leuke film voor tieners, maar ik ben dit 'genre' toch wat ontgroeid denk ik. Iets teveel 'seen it all before', helemaal met al die obligate gekkies op de afdeling. Wel pluspunten voor de visuele speelsheid en dat de film zichzelf gelukkig niet ál te serieus neemt.

Oja, en wtf had dat Under Pressure stuk te betekenen?

avatar van K. V.
Deze was op tv en eens bekeken. 'k had niet echt verwachtingen bij deze film, maar was eigenlijk wel aangenaam verrast. Ondanks dat het eigenlijk geen groots verhaal was, zat 'k eigenlijk van begin tot einde geboeid te kijken. De cast deed het prima en die jongen kwam overtuigend over. Het is zeker geen haha komedie, eerder een soort tragikomedie.
'k vond het wel een aanrader en wil deze gerust nog eens her bekijken.

avatar van stefan dias
Op papier lijkt alles wel te kloppen. Geen al te voor de hand liggende casting (hoewel de 'love interest' gelukkig wel ubercute is), scenario dat zijn eigen valkuilen wel lijkt te herkennen en daar soms op inspeelt.
Helaas komt deze film echt nergens van de grond en blijft hij steken in goede wil. Niet dat ik me kapot verveelde of zo, maar wel iets dat to-taal niet blijft hangen. Ik snak echt niet naar een zwaar, teneerdrukkende film, maar dit is gewoon veder- en vederlicht, zonder daar echt een geldig excuus voor te hebben.

avatar van Zwolle84
Ik sluit me helemaal aan bij Ste*. Ik wilde hem beter vinden dan ik hem vind. Zelfs Emma Roberts deed me hier weinig, en dan is er toch echt best wel iets aan de hand.

En nee, ook ik heb geen idee wat dat Under Pressure-stuk te betekenen had. Zag er nu niet bepaald uit als de fantasie van een depressief persoon, met al die glitter & glamour. Het is allemaal zo gemaakt, nergens komt het oprecht over.

Vanwege wat aardige scènes blijf ik hangen op een 6, maar wel met de hakken over de sloot.

avatar van Flat Eric
Nee, dit was niks. Het is net geen comedy, het is net geen drama, het is net geen tragikomedie, het is meer een gewone coming of age film in een setting van een psychiatrische instelling.
De problematiek die heel serieus kan zijn voelde bij eigenlijk geen van de patienten reëel aan. Ik kon ook geen sympathie opbrengen voor de cast.
Tijdverspilling.

avatar van centurion81
Wat een vlakke vertoning. Echt helemaal niets in deze film heeft enige diepgang, tot aan de vlakke humor toe. 2*

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had hier best hoge verwachtingen van moet ik zeggen. Leuke cast, geinig plot. Jammer genoeg is het erg langdradig geworden en wist het me eigenlijk na een vrij aardig begin nooit meer te boeien, ondanks de rol van Emma Roberts die het nog wat kijkbaar maakte. De film slaagt niet als drama, is eigenlijk niet grappig, het romantische plotje werkte niet en de coming of age elementen deden me hier ook niet veel. Had ook veel meer van Galifianakis verwacht, maar dat is misschien niet helemaal eerlijk omdat hij hier een totaal andere rol speelt als zijn hoogtijdagen van The Hangover. Toch was het nog redelijk kijkbaar, dus geen heel slecht cijfer.

Erg leuke tragikomedische coming of age film, of zoiets. Geweldige cast en bovendien geweldige personages worden er neergezet. Het verhaal waarin een depressieve jongen met zelfmoordneigingen per ongeluk in een psychiatrische inrichting belandt, is erg origineel. Thematiek hierin is behoorlijk zwaar, maar het wordt op een zeer subtiele en luchtige manier gebracht, waardoor het nooit echt écht zwaar aanvoelt. Elk personage krijgt zijn portie diepgang en zetten realistische en bovendien originele personages neer. Galifianakis laat hier zien dat hij meer kan dan een lompe vent spelen. Zoals anderen eerder hebben genoemd hier zou ik het ook mooier vinden als de film meer om Bobby zou gaan, omdat Craig nu een beetje als een aansteller overkwam.
Ik weet verder ook totaal niet waar de Under Pressure scène nou precies op sloeg, maar ik vond het echt prachtig om te zien.

avatar van Chelsea94
Ik vond dit wel een goede film. Diepe boodschap, vreemde personages en een hele mooie Emma

avatar van Goodfella_90
Best een leuk filmpje, maar ik had de hele tijd het gevoel dat de film vooral constant heel hard aan het proberen was dat nieuwe leuke quasi-casual 'indie-filmpje' te zijn met alle standaarddingetjes die daarbij horen, terwijl het dat niet echt was. Ook wel gewoon echt licht en makkelijk zeg. Inhoudsloos is weer net te veel gezegd, maar het is wel echt heeeel makkelijk allemaal. Neig daardoor eigenlijk naar max 3. Maar dat voelt ook weer gek als ik kijk naar welke pulp ik zoals 3 sterren geef terwijl dit wel iets beter is. Denk ik.

3,5 dan maar. Ik wilde vanavond een licht tussendoortje en dat kreeg ik. Was wel vermakelijk en schattig. Misschien toch wel 3 trouwens. Hmmmms.

avatar van Goodfella_90
Chelsea94 schreef:

Diepe boodschap?

avatar van Chelsea94
Goodfella_90 schreef:

Diepe boodschap?

?

avatar van FillumGek
Het is inderdaad geen slechte film, maar wat was het wel eigenlijk? Ik heb geen enkele keer hoeven lachen, dus als komedie is hij niet geslaagd. De inrichting zit vol met rare types, maar om nou te lachen om een schizofreen die dingen ziet die er niet zijn... nee. De film zit vooral vol met dit soort 'humor'.

Als drama werkt de film ook niet, daarvoor zijn de problemen en relaties te oppervlakkig en de cast te licht. Toch is de film op één of andere manier best schattig. Gilchrist doet het leuk en heeft de sympathie mee en Roberts heb ik best een zwak voor. Galifianakis is ook nog te bewonderen in een leuke bijrol, maar ook van hem hoef je geen komedie te verwachten.

Leuk, maar zeker geen verrijking. Eentje voor de vergetelheid.

avatar van mikey
Film over bijzondere millennials, heel gevoelig en getalenteerd. Lompe GenX-ers en knotsgekke babyboomers. Alleen geschikt voor mooie niet-cynische mensen.

avatar van Zwolle84
mikey schreef:
Alleen geschikt voor mooie niet-cynische mensen.

Vanwaar dan toch die magere score?

avatar van Pollypeachum1
FillumGek schreef:

Leuk, maar zeker geen verrijking. Eentje voor de vergetelheid.

Sluit ik me bij aan.
Eigenlijk was ik best teleurgesteld dat er niet iets echt dramatisch gebeurde.

avatar van john mcclane 2
ondanks dat dit een beetje een ontspannen niemandsdalletje, kijkt het plezierig weg.
Fijn om Zach Galifianakis is in een serieuse rol te zijn ( ik ken er niet veel zo uit mijn hoofd )
Best lekker soundtrack , de hoofdrol speler had mij al overtuigd in de netflix serie Atypical en doet het hier weer erg goed .
Heel diepgaand is het niet in een onderwerp als deze.
En aangezien het word aangekondigd in de titel als "funny" is dat het nergens .
Luchtig verhaal over coming of age en de psychiatrie .
En dat mag ook best eens.
goede voldoende .

avatar van Riddierid
Goede film met een paar hele goede boodschappen die vooral jongeren zouden moeten kennen/leren. Zeker genoten, zat goed in elkaar deze film. En wat een wereld acteur die Zach, altijd genieten om hem aan het werk te zien.

avatar van schnoetsz
Hardstikke leuk feel good filmpje.

avatar van IH88
“You've had it figured out all along, Muqtada. Never get out of the bed.”

Degelijk drama waarin gelukkig ook genoeg te lachen valt. De titel zegt het al, en It's Kind of a Funny Story is ook gewoon een leuk coming of age verhaal. De film speelt zich alleen af in wat minder plezierige omstandigheden (een psychiatrisch ziekenhuis). De acteurs doen het goed, en vooral Gilchrist en Galifianakis maken indruk in tragikomische rollen. De film had een iets scherper en compacter script mogen hebben, want nu blijft het soms wel iets te vlak. Maar het acteerwerk vergoedt veel.