It's Kind of a Funny Story (2010)

Komedie / Drama

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Keir Gilchrist, Emma Roberts en Zach Galifianakis

De zestien jaar oude Craig (Keir Gilchrist) is overspannen door de stress die de problemen van een tiener zijn met zich meebrengen. Hij laat zich opnemen in een inrichting waar hij door het sluiten van de jeugdafdeling in de volwassenenafdeling terechtkomt. Hij wordt daar snel vrienden met Bobby (Zach Galifianakis), die zijn mentor en beschermer wordt. Craig voelt zich daar aangetrokken tot zijn leeftijdgenoot Noelle (Emma Roberts). Wanneer hem een minimale verblijftijd van vijf dagen wordt opgelegd, wordt Craig ondersteund door vriendschappen binnen en buiten de inrichting en leert hij meer over leven, liefde en de druk die opgroeien met zich meebrengt.

Dooz
Klein gefilmd,sterk drama. Goed geacteerd

Leuke film om te kijken. Kijkt erg makkelijk weg en de acteurs zijn ook prima.

avatar van Spetie
Aangename verrassing dit.

Echt een erg leuke film dit. Het verhaal klinkt niet zo heel bijzonder, maar de uitwerking is dat wel. Allereerst zijn de acteurs meer dan in orde. Keir Gilchrist zet een prima hoofdrol neer als de depressieve Craig, die in de kliniek zichzelf steeds beter leert kennen. Zach Galifianakis is een beetje zijn steun in die kliniek en laat zien ook serieuzere rollen aan te kunnen. Hij speelt ingetogen en overtuigend.

In de kliniek zit trouwens een hele willekeur aan opvallende en soms ook erg grappige personages. Het zijn echter geen karikaturen, maar ze worden hier echt neergezet als echte mensen en doordat in feite elk belangrijk personage een redelijke uitdieping krijgt, werk dit allemaal erg goed. Het thema is zwaar, maar de film blijft desondanks erg luchtig, omdat er ook behoorlijk wat subtiele humor in de film verweven zit. Verder kent de film een opvallend frisse en vlotte soundtrack, die heerlijk klinkt en goed past bij deze film. De ietwat surrealistische scène waarbij iedereen verkleed “Under Pressure” zingt en speelt, is echt geweldig.

Sowieso is de regie sterk en het camerawerk ook erg verzorgd. Wat de film af maakt is dat men ervoor gekozen heeft om er een paar keer animatie doorheen te verweven. Mooie animatie, die de impact van zo’n scène alleen nog maar versterkt. Ja al met al is dit een fijne frisse film en dit regisseursduo is er voor mij eentje, of beter gezegd twee, om in de gaten te houden.

avatar van Jessen0wnt
I'd just live. Like it meant something.

Sympathiek filmpje die het moet hebben van de frisse en luchtige aanpak van een toch wel heftig onderwerp. Hoewel ik normaal het liefst zo despressief uit een film wil stappen als het zijn kan, is dit ook wel eens goed en is het daarom ook wat meer begaan baar voor een grote groep.

Gekkenhuizen doen het altijd goed, ook hier met verschillende typetjes en bepaalde verhalen waar je je als kijker in kan leven. Niet claustrofobisch verbonden zitten aan de hoofdrolspeler, maar juist fijn dat de film wat uitwegen kent. Niettemin over Keir, hij doet het prima en leuk maar komt soms een beetje te geforceerd over. Zach is geweldig, ook de reden waarom ik deze film heb aangezet. Hoe meer films je kijkt des te meer je ziet dat dat onwaarschijnlijke Hangover-typetjes wel vaak terug komt. Aan de ene kant zonde, maar tijdens de film werkt het, en dan vind ik dat ik hem er daarop niet achteraf mag bekritiseren, ook al zou ik dat willen doen. Op het eind laat hij daarnaast wel zien dat hij ook nog redelijk iemand met bodem kan vertolken. Kleine andere kant van Zach is hier dus te zien.

Verhaalvertelling deed me vrij weinig, voice overs vind ik altijd prettig, zo hier ook, maar er had wel meer uit gezeten. Toch wel leuke quotes en het is toch wel echt zo'n film met een hart. Alleen een beetje te gemakkelijk om gegaan met clichés, wellicht meer een tienerfilmpje dan echt voor het oudere publiek.

Voordeel van de twijfel, 3 sterren doen hem eigenlijk te kort, vandaar 3,5 ster uit sympathie, maar zal geen film zijn die lang blijft hangen.

avatar van Rodger
heel aparte film, in het begin dacht ik.. dit wordt niks, maar naar mate de film vorderde.. werd het steeds beter.
dus een 3.5**

Jammer. Ik had een comedie verwacht omdat Zach er in speelt. Helaas was het een film die ik erg snel weer ga vergeten. Er zitten aangename stukken in, maar het is wat mij betreft absoluut geen aanrader.

avatar van Ridito
Intressant ,ik zelf vond geen seconde saai.
Niet echt een Komedie meer Drama.Maar dan met een goede afloop.
Ik haat film's met een slecht afloop.

avatar van cantforgetyou
Deze film is niet slecht, maar ik vond hem ook niet geweldig. Er wordt niet overdreven geacteerd, wat een pluspunt is. Ook was deze keer Zach niet zo irritant. Ik vind dat hij altijd hetzelfde type neerzet. Dat gebeurt hier ook, maar in veel mindere mate overdreven. De film is een 'aardig' tussendoortje. Maar ik heb geen één keer gelachen, dus een komedie kan ik het niet noemen. En als drama vond ik hem ook niet geslaagd, want ik ben totaal niet geraakt of zo. Dus wat ik al zei, het is niet slecht, maar ook niet goed.

avatar van Knisper
Spoilertags geplaats + discussie verwijderd. Het is inderdaad niet handig om spoilers te quoten, dan staan ze er namelijk tweemaal.

avatar van david bohm
Aardige film met een sympathieke cast en een positieve boodschap. Wel is het zo nu en dan een wat kleffe hap.

avatar van Betamax
geen hoogvlieger maar wel leuk om eens te zien.
Wel wat voorspelbaar.

avatar van Leo1954
david bohm schreef:

Daar kan ik me grotendeels in vinden. Film is zeker in het begin aangenaam, de personen allemaal gezellig gestoord, maar dat luchtige gaat op den duur wel tegenstaan. En wordt ook flink ongeloofwaardig.

avatar van Jawaddedadde
Best een leuke tragikomedie.

Balanceert netjes tussen drama en komedie en weet een moeilijk onderwerp toch op speelse wijze aan te snijden zonder al te klef of al te zwaarmoedig te worden.

Visueel overigens best verrassend, met een stukje animatie ertussen en een paar leuke surrealistische scènes.

Cast is prima, de twee jonge leads doen het erg goed en Galifianakis mag wederom een vreemd doch sympathiek karakter spelen.

avatar van martijn011
Verrassend leuke film die prima de balans weet te vinden tussen drama en komedie. Ook de aanwezigheid van Zach Galifianakis wekte m'n nieuwsgierigheid. Gelukkig bleek het allemaal prima te behappen en ik kan niet anders constateren dan dat ik naar een fijn filmpje heb zitten kijken.

De beide hoofdrolspelers overtuigen in hun rol. Wanneer dat niet het geval geweest was, was de hele film een aanfluiting geworden. Galifianakis die naast zijn komische kant, die hij ook hier weer perfect etaleert, ook een wat meer dramatische rol blijkt aan te kunnen.

Ook duurt de film niet te lang en, ook al zijn er hier en daar wat cliches te bespeuren, is het eens wat anders dan anders. Gewoon een lekkere voldoende en een prima film om te zien!

avatar van decicco
Hier nog iemand die zo verschrikkelijk om die Joodse Solomon heeft gelachen?

avatar van wwelover
Hele fijne film, grappig en ook ontroerend. Fantastische gecast ook. Galifianakis is natuurlijk hilarisch, maar hier laat hij ook zien meer drama aan te kunnen. Al zijn dit soort rollen hem dan ook wel op het lijf geschreven. Ik kreeg een beetje een 500 days of summer gevoel bij de film, ok het is iets minder zoet en romantisch, maar met name door de edit. Keir speelt erg goed, ken hem verder niet. En Emma Roberts is ook erg leuk. Verder nog een paar leuke patiënten natuurlijk, wat je mag verwachten op zo'n locatie.

avatar van John Lee Hooker
Een depressieve jongen moet zich zien te redden in het gekkenhuis. Dit had natuurlijk veel beter aangepakt moeten worden. We zitten nu opgescheept met een onschuldig, slap en bang jochie dat met grote ogen om zich heen kijkt en eigenlijk moeiteloos zijn dagen weet door te komen. Er wordt getafeltennist, getekend en naar vrienden opgebeld maar zijn nieuwe vriendinnetje (geestelijk ook dik in orde) vormt het belangrijkste ingrediënt. Erg duf. Ondertussen laat Bobby zijn manier van leven zien met een paar versiertrucs en ontmoeten we enkele 'gestoorden'. Zijn ouders komen op bezoek maar leken totaal geen binding te hebben met hun zoon. Verschrikkelijke acteur die Gilchrist, storende voice-overs, lelijke Art Direction en het hele 'dappere tiener'-plot sprak me tegen. Enige leuke moment was toen Muqtada op de Egyptische muziek afkwam.

avatar van NLW
NLW
Voor een film in zijn genre, verraste de film me enorm.
Was onder de indruk van het verhaal en met name van het uitstekende filmwerk.
Een must-see in de drama/komedie!

avatar van DBTim
Een film over een 16 jarige jongen die worstelt met de dingen die bijna bij elke 16 jarige jongen gebeuren. Alleen wil Craig er een einde aan maken.. Ondanks de wat minder leuke dingen die de karakters doormaken wordt het allemaal heel luchtig gebracht. En dat kan ik altijd wel waarderen. Stuk voor stuk leuke karakters en Zach Galifianakis laat ook eens een andere kant als acteur zijnde zien. Aanrader!

avatar van Fryce
Erg leuk klein filmpje.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Juiste balans.

Deze moderne variant op ‘One Flew over the Cuckoo’s Nest’ is een komisch drama dat gezien mag worden. Dat zit hem in sterke vertolkingen van de cast, maar ook in de juiste balans tussen humor en drama. Hoewel een en ander afstevent op een verdrietige afloop, wordt alles des Hollywood uitgeblazen. Dat stoort allesbehalve en past prima bij de positieve uitstraling van het verhaal over een depressieve jongen die graag weer beter wil worden.

Geweldig.

Jezus dit hoge gemiddelde verbaasd me wel eigenlijk want ik vond het persoonlijk niet meer dan een slappe flauwe cliché film met eveneens een voorspelbaar einde. De film staat betiteld als een Komedie / Drama maar gelachen heb ik eigenlijk nergens (zelfs Zach Galifianakis zorgde voor geen grappige momenten, hij speelde eigenlijk vrij serieus) om. Ook het drama gehalte vond ik niet echt bijzonder en het was meer een zoetsappig drama dan een aangrijpend drama. Het eerste uur kon me nog wel boeien maar daarna had ik het toch wel gehad met deze film en ik zal niet ontkennen dat ik toen regelmatig de fast-forward knop heb gebruikt. Hoofdrolspeler Keir Gilchrist vond ik trouwens een nerd en zo zag hij er ook uit. De enige twee die me konden bekoren waren Lauren Graham (kort rolletje overigens) en Zoë Kravitz die er best mocht wezen. De film heeft inderdaad wel iets weg van "One Flew over the Cuckoo’s Nest" maar kan daar in verste verte niet aan tippen.

P.S. De Queen imitatie op het nummer "Under Pressure" deed pijn aan mijn ogen

avatar van Zeus.
Aardig om zo'n onderwerp eens vanuit een iets luchtiger standpunt te zien. Toch doet deze film veel te kort aan mensen die echt met een depressie dealen. Zo makkelijk als het hierin geschetst werd, is het natuurlijk niet. Werd dus allemaal iets te eenvoudig over gedaan.

Kortom, een feel good movie over het onderwerp depressie waarin het allemaal net te luchtig wordt bekeken. Humoristische momenten zitten erin, maar zijn op een hand te tellen. Leuk voor een keer, maar meer niet.

avatar van Honey Blossom
Een vermakelijke film, waarbij de psychische aandoeningen: Depressie & Parasuïcide, inderdaad wel heel luchtig naar voren worden gebracht. Ik kan me ook niet voorstellen dat het er in een ziekenhuis ook werkelijk zo makkelijk en leuk aan toe gaat, met name niet op de psychiatrische afdeling!

De film is dan ook in slechts 6 weken opgenomen. Wellicht was het dan ook de bedoeling om deze film heel luchtig te maken.

Ik miste op het eind toch nog wel een dramatische plottwist. Ik hoopte stiekem dat Zach Galifianakis toch nog zelfmoord zou plegen (of hij er in zou slagen daargelaten). Ook blijf ik me afvragen hoe het met 'Bobby' is afgelopen. Dat moet ik maar aan mijn verbeelding overlaten.

Kleine 3*, voor een kleine film, met weinig sterke karakters.

Uitstekende film over een tiener die opgenomen wordt in een inrichting vanwege een depressie. Ondanks het nogal zwaarmoedige onderwerp, is de film op zich eerder fris van toon. En deze mix pakt goed uit hier. Goed geschreven personages ingevuld door een uitstekende cast. Verder een lekkere soundtrack en een mooi einde.

BeanDirection
If you're not busy being born, you're busy dying

Ned Vizzini schreef in 2006 de roman It's Kind of a Funny Story. Een bescheiden succes, maar filmmakers Anna Boden en Ryan Fleck zagen hier een goede speelfilm in. Die kwam er!

Een perfecte cast die niet al te bekend is in de filmindustrie, maakt het een mooie film. Keir Gilchrist, Zach Galifianakis en Emma Roberts spelen hun rol subliem! Met name Zach die ik, persoonlijk, dé ontdekking van het afgelopen decennia vind.

Het verhaal is leuk, verveelt niet en is gewoon een standaard Amerikaans-filmpje. Maar desalniettemin een aanrader voor de filmkijker die wel van iets aparts houdt.

kos schreef:
Prima onderwerp

Vond het iets teveel "First World Problems - The Movie".

Had maar weinig met de hoofdpersoon. Hij loopt de hele film ook verloren in die instelling, maar dat lijkt verder niet zoveel te boeien. Uiteraard haalt hij in vijf dagen het beste in een aantal andere medepatienten naar boven en uiteraard komt alles goed op het einde.

Boden & Fleck mogen er dan wel expliciet naar verwijzen, vond het weinig sympathieke personages. Galifianakis wel passend in een wat serieuzere rol trouwens, maar verder iets teveel vervelende kindjes die vooral veel klagen om niks.

Visueel een paar kleine oplevingen, muzikaal aan de melige kant. En dan die verwijzingen naar Radiohead en The Pixies ... Het indie/geitenwollensokken-laagje ligt er voor gewoon af en toe te dik op, ik heb er niet zoveel mee.

Toch is het wel een vlot filmpje en zijn er een beperkt aantal orginele vondstjes die het tot een kijkbaar geheel maken. Maar fan ben ik niet, al had ik dat na Half Nelson ook niet echt verwacht.

avatar van soom
I'm depressed.

Typisch product. Ik kan Zach maar moeilijk los zien van zijn rol als Alan. Hij overtuigt nog niet in zo'n zware rol voor mij. Verder is het met name Emma die de show steelt. Zo leuk is ze. Keir Gilchrist is verder wat onwennig. Wel een goed verhaal. Kent een enkele grap maar is eigenlijk gewoon drama. Mooi gedaan aan het einde. Niet zo heel diepdravend of hoogspringend, maar kent wel z'n momenten en geeft genoeg voor een fijn filmpje. Zeker leuk voor een keer.

leuke film om is te zien. Goede sfeer en veel humor. Niet helemaal een realistisch beeld van de psychaterie, maar daarom is het ook een fictie film. Soms wat stereotyperend, zoals over schizofrenen. Wel erg goed verhaal en sterk geacteerd. Heb me prima vermaakt en goed dat er zo'n film is over psychaterie. Ook goede boodschap op het eind, al ging het wat snel. Zou wel meer van dit soort films willen zien!

Psychiatrie is not a funny story.