The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)
Genre: Avontuur / Fantasy
Speelduur: 169 minuten / 182 minuten (extended edition)
Alternatieve titel: De Hobbit: Een Onverwachte Reis
Oorsprong:
Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Martin Freeman, Ian McKellen en Richard Armitage
IMDb beoordeling:
7,8 (921.066)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 12 december 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Hobbit: An Unexpected Journey
"From the smallest beginnings come the greatest legends."
Bilbo Balings is een simpele hobbit die een rustig leventje leidt in de Gouw in Midden-aarde. Zijn rustige bestaan is echter snel voorbij als de tovenaar Gandalf op zijn deur klopt. Samen met Gandalf en dertien dwergen onderneemt Bilbo een avontuur dat hem moet leiden naar de schat die de draak Smaug van de dwergen gestolen heeft.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 921066)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- The Hobbit (BoekMeter)
- The Hobbit: An Unexpected Journey (MusicMeter)
- The Hobbit: An Unexpected Journey [Special Edition] (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Acteurs en actrices
Bilbo Baggins
Gandalf the Grey
Thorin Oakenshield
Bofur
Balin
Radagast the Brown
The Great Goblin
Fili
Kili
Dwalin
Video's en trailers
Reviews & comments
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Deel 2 word wel veel spannender en voller van actie. Maar als je Lotr al overgewaardeerd vind zal je dat ook wel niets vinden 
Korbie
-
- 159 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de film niet meer gezien sinds ik 'em zag in de bios, maar ik vond deze juist veel minder langdradig dan The Lord Of The Rings, niet dat ik dat een minpunt vond.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
@ esoxlucius
Hoezo is deze film langdradig 
@ Korbie
Leuke profielfoto! 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Leuke profielfoto!
Inderdaad, De epische Steamboot Willie 
esoxlucius
-
- 84 berichten
- 1069 stemmen
[quote]Ted Kerkjes schreef:
@ esoxlucius
Hoezo is deze film langdradig 
Misschien is langdradig niet de juiste verwoording, traag is beter denk ik. In de eerste 30 minuten gebeurd zo weinig dat ik al bijna in slaap viel, en toen ik na 90 minuten eigenlijk nog geen enkele binding met de karakters had en ook absoluut niet geinterresseerd was in de rest van film heb ik m af gezet. Eigenlijk wilde ik nog 1* geven, maar er zijn altijd mensen die dan gaan stijgeren omdat je niet kunt oordelen over een film die je maar voor de helft (90min is eigenlijk de lengte van een normale film) gekeken hebt. Maargoed verder wil ik het maar zo snel mogelijk vergeten.
Timothyvdmeer
-
- 1541 berichten
- 2392 stemmen
wederom een parel van Jackson. Wat ik als vervelend ervaar was dat de opbouw me iets te traag was. Vandaar de 4 sterren. Verder schitterende beelden en muziek, je merkt dat je langzamerhand in de film wordt getrokken...kanniet wachten op deel II. Deze zal meer actie bevatten als ik het boek er bij pak.
Je moet de film niet vergelijken met LOTR dezeis veel seriezer...dit is een boek van max 400 pagina's en zoals al meerdere malen vermeld het is een kinderboek.
Ben benieuwd hoe Smaug er uit ziet...na Eragon heb ik toch wel een echte draak gemist in de film....al zag Saphira er erg mooi uit.
mjk87 (moderator films)
-
- 14535 berichten
- 4520 stemmen
Misschien is langdradig niet de juiste verwoording,
Langdradig is wel degelijk de juiste benaming.
Ted Kerkjes
-
- 979 berichten
- 0 stemmen
[quote]esoxlucius schreef:
Oké. Zelf had ik hier geen last van, maar ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Ik hoop dat je het snel vergeet. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Hele LOTR-trilogy kan ik dromen en staat ook in mijn top 10, maar na deze bij opening gezien te hebben merk ik dat The Hobbit totaal geen indruk heeft gemaakt en ik 3/4e al weer vergeten ben. Je moet ze echt los zien lees ik hier veel, maar dat is godsonmogelijk. Geen humor, geen mooie vriendschapsbanden, slecht gefabriceerde tegenstanders. Het was eigenlijk gewoon zwak. Ik zal deel 2 en 3 wel kijken, maar het voelde wel extreem als mosterd na de maaltijd.
Korbie
-
- 159 berichten
- 0 stemmen
Deze film is absoluut niet langdradig, maar de gevecht scènes in The Two Towers en The Return Of The King wel, maar dat zie ik nou ook weer niet echt als minpunt maar ik weet dat veel mensen dat wel zo zien.
Idd 
Korbie
-
- 159 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de film overigens gister weten te scoren op Blu-Ray voor 21.99 euro 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Deze liedjes zitten ook in de nieuwe film als ik mij niet vergis. Maar ze komen uit de animatiefilm uit 1977.
flurk
-
- 291 berichten
- 230 stemmen
ik heb vond hem goed, misschien wat traag op gang, maar zeker de moeite waard .
Lucaij
-
- 472 berichten
- 1861 stemmen
Redelijke fantasyfilm die helaas wel erg lang duurt.
Ik heb van LoTR wel vlagen meegekregen, maar ik kan het me allemaal niet meer goed herinneren. Ik had gehoopt dat deze film me meer kon bekoren en ging er met een frisse blik naar kijken, maar helaas viel het me allemaal weer tegen. Ten eerste ben ik al niet zo een fantasyfan, omdat fantasy al snel goedkoop en gemakkelijk wordt. Er zijn uiteraard wel uitzonderingen en dat is voor mij Game of Thrones. Maar dat ik deze serie volg heeft er wel waarschijnlijk voor gezorgd dat ik het hele LoTR nog lastiger serieus kan nemen. De politieke intriges, de sterke dialogen en de onderhuidse spanningen kan je in ieder geval niet verwachten in The Hobbit. Het is meer een soort van Finding Nemo met dwergen en andere aparte wezens met een portie special effects.
De intro duurt veel te lang en had voor mij ingekort kunnen worden tot een 5 minuutjes. De grappen zijn erg kinderachtig en als de dwergen met borden gaan jongleren en gooien door het huis begin ik me af te vragen of deze film wel gericht is op volwassenen. Dat zowat iedereen in de film 1 meter 50 is helpt ook niet echt mee..
Bijna alle dialogen in deze film vond ik uitermate slaapverwekkend met als hoogtepunt het gesprek in de grot waarbij ze een soort van woordspelletje spelen van een half uur. Ook het bezoekje aan de elven begreep ik niet helemaal en had volgens mij net zo goed geschrapt kunnen worden.
Ook belachelijk is het dat iedereen er bijna zonder schrammetje vanaf komt. Ik moest hierbij echt denken aan kindertekenfilms uit mijn jeugd, zoals Ducktales. Sorry, maar vooral als ze skiënd de berg afgaan op een plateau gaat me echt te ver. Ook de vechtende rotsen vond ik misplaatst. Ik vond dat stuk erg PowerRanger-achtig..
Gelukkig had deze film ook wel pluspunten. En dat was voornamelijk als er niet werd gepraat. De special effects zagen er best goed uit. Dit zorgde ervoor dat ik de film toch heb uitgekeken. Vooral in de actiescenes naar het einde toe kwam dit het beste naar voren. Ook de grote trollen waren amusant. Maar weer zorgde de film ervoor dat ik me begon te ergeren doordat er opeens reusachtige vogels aankomen vliegen de onze helden wel even vervoeren. Doe dit dan meteen in het begin van de film en zet de dwergenclub bij de dwergenstadaf of ben ik nou gek?
Ik weet niet of ik de vervolgen nog ga kijken, maar hopelijk stoppen ze er dan wat meer actie in en rekken ze de boel niet eindeloos uit. Ook mag er gerust iemand doodgaan in de vervolgen, want anders krijgt dit wel een erg hoog a-team gehalte.
Ik heb mijn stem zojuist verlaagd met 0,5* naar 2*, omdat ik tijdens het schrijven van mijn mening me wel weer begon te ergeren aan bepaalde elementen uit deze film.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Ook de grote trollen waren amusant. Maar weer zorgde de film ervoor dat ik me begon te ergeren doordat er opeens reusachtige vogels aankomen vliegen de onze helden wel even vervoeren. Doe dit dan meteen in het begin van de film en zet de dwergenclub bij de dwergenstadaf of ben ik nou gek?
De film is op het boek gebaseerd. Hoe zouden ze het anders moeten én geloofwaardig maken dat ze het boek aanhouden?
Timothyvdmeer
-
- 1541 berichten
- 2392 stemmen
De film is op het boek gebaseerd. Hoe zouden ze het anders moeten én geloofwaardig maken dat ze het boek aanhouden?
heel goedpunt alle punten waaraan hij zich ergert komen rechtstreeks uit het boek.
Roger Thornhill
-
- 6026 berichten
- 2452 stemmen
Met de bezwaren van Lucaij ben ik het niet eens, maar met de tegenargumenten ook niet. Ten eerste, het lijkt me niet terecht om je op het boek te beroepen: "ja, in de film is dat niet zo goed, maar dat was in het boek ook al zo, dus daar kan de film niks aan doen". Als iets in het boek je ergert, dan ergert dat je in de verfilming ook, en je beroepen op het feit dat het ook al zo in het boek stond maakt het nog niet acceptabel in de film.
En ten tweede, een film is toch een bewèrking van een boek, niet een slaafse navolging? Jackson had die "fout" (bijvoorbeeld het handig precies op tijd komen opdagen van de adelaars) toch door iets anders kunnen vervangen? Net zoals hij in de verfilming van LOTR ook een paar kleine veranderingen (en een enkele grote) ten opzichte van de romans heeft aangebracht.
TassenThee
-
- 13 berichten
- 9 stemmen
Hallo!
Ik heb de film gezien en hij was best wel goed. Toch waren er voor mij twee grote minpunten:
1) Het begin was echt veel te lang! Volgens mij hadden ze het begin toch met een kwartier à halfuur kunnen verkorten!
2) De orks onder die berg, en dan met name hun koning, vond ik niet zo mooi vormgegeven. Persoonlijk had ik ook 'de inrichting' van de orktunnels anders gedaan. En, ik benadruk het nog is, doe orkleider was echt niet goed ontworpen naar mijn smaak.
Maar verder was het een toffe film! Martin Freeman was komiek als Bilbo. Eigenlijk waren alle acteurs wel min of meer geslaagd in hun rol, denk ik. Maar van acteerprestaties heb ik niet zoveel verstand. Maar swat...
Enkele scènes waren ook leuk, dan denk ik aan de trollen, aan gollem, aan de voorgeschiedenis van Erebor,...
Misschien ook af en toe een tikkeltje te flauw qua humor, maar dan ben ik al aan 't muggenziften. Dus, we onthouden, 'The Hobbit' is een goeie film met zeer mooie beelden!
Ik geef 3,5 sterren.
0,5 sterren= zeer slecht
1 ster= slecht
2 sterren= matig
3 sterren= goed
4 sterren= zeer goed
5 sterren= fenomenaal goed
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Met de bezwaren van Lucaij ben ik het niet eens, maar met de tegenargumenten ook niet. Ten eerste, het lijkt me niet terecht om je op het boek te beroepen: "ja, in de film is dat niet zo goed, maar dat was in het boek ook al zo, dus daar kan de film niks aan doen". Als iets in het boek je ergert, dan ergert dat je in de verfilming ook, en je beroepen op het feit dat het ook al zo in het boek stond maakt het nog niet acceptabel in de film.
En ten tweede, een film is toch een bewèrking van een boek, niet een slaafse navolging? Jackson had die "fout" (bijvoorbeeld het handig precies op tijd komen opdagen van de adelaars) toch door iets anders kunnen vervangen? Net zoals hij in de verfilming van LOTR ook een paar kleine veranderingen (en een enkele grote) ten opzichte van de romans heeft aangebracht.
Een boek is inderdaad geen slaafse navolging van het boek, maar de grote lijnen moeten daar toch in voorkomen? Hoe zou jij dan de scène aangepakt hebben? Als je je in het boek al ergert, en er vanuit gaande dat de regisseur het boek volgt, is het toch niet verstandig om de film te gaan kijken om je vervolgens nog meer te gaan ergeren? Daar kan je de film niet op afrekenen vind ik. Daar gaat het mis.
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
0,5 sterren= zeer slecht
1 ster= slecht
2 sterren= matig
3 sterren= goed
4 sterren= zeer goed
5 sterren= fenomenaal goed
0,5 = waardeloos (kijken op eigen risico)
1,0 = zeer slecht
1,5 = slecht
2,0 = matig
2,5 = net geen voldoende
3,0 = redelijk / aardig
3,5 = goed
4,0 = zeer goed
4,5 = uitstekend
5,0 = uitmuntend / orgastisch (beter kunnen ze het niet meer maken)
Catscan
-
- 49 berichten
- 414 stemmen
Moet mijn stem wijzigen. Heb deze film de eerste keer in de bios gezien in 3D. Blijf erbij dat de film in 3D ronduit dramatisch is, en je totaal afleid van de essentie van de film.. je meeslepen in het verhaal. Veel van de 3D effecten zijn zo slecht dat het je de indruk geeft van een B-film. Ik zat me hier ronduit aan te ergeren en viel zelfs in slaap omdat de film mij totaal niet meer boeide!
Nu ik de film bekeken heb zonder 3D, word je zoals het hoort, weer meegenomen in het verhaal.. en beleef je weer het avontuur.. wat het behoort te zijn... Echt.. wat een drama die 3D versie!!!! Maar zonder 3D.... EEN TOPPERTJE!
Lucaij
-
- 472 berichten
- 1861 stemmen
Een boek is inderdaad geen slaafse navolging van het boek, maar de grote lijnen moeten daar toch in voorkomen? Hoe zou jij dan de scène aangepakt hebben? Als je je in het boek al ergert, en er vanuit gaande dat de regisseur het boek volgt, is het toch niet verstandig om de film te gaan kijken om je vervolgens nog meer te gaan ergeren? Daar kan je de film niet op afrekenen vind ik. Daar gaat het mis.
Natuurlijk mag je een film beoordelen, ongeacht of het gebaseerd is op een boek of niet.
Ook leest het merendeel het boek niet lijkt me. Ik ook niet. Dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
En er worden zoveel boeken verfilmd en ik ga ervan uit dat jij ook niet elk boek leest wat verfilmd is. Volgens jouw redenatie mag je vervolgens niet kritiek geven die betrekking heeft op het verhaal in die films.
Cygor
-
- 206 berichten
- 307 stemmen
De film nu voor de tweede keer gekeken en moet zeggen dat hij me veel beter beviel.
Het punt is eigenlijk dat je de film niet gelijk met vergelijken met lotr want doordat ik dat eerst deed viel hij me behoorlijk tegen!
Nu na de tweede kijkbeurt zie ik pas hoe mooi en rijk gevuld deze film is.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Aardig filmpje maar als je LOTR gewend ben is het toch wat slapjes.
Je kan een appel toch ook niet met een peer vergelijken? Het zijn toch twee totaal andere series films?
Starmaster501
-
- 882 berichten
- 174 stemmen
Zoals ik volgens mij eerder al heb gezegd, als deze film voor de LOTR films gemaakt werd, had deze veel beter beoordeeld worden. The Hobbit heeft gewoon de pech pas na LOTR gemaakt te worden.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Je kan een appel toch ook niet met een peer vergelijken? Het zijn toch twee totaal andere series films?
Niet mee eens. The Hobbit is een prequel op LOTR en Jackson windt daar ook geen doekjes om: de film opent met de oude Bilbo die Frodo een brief schrijft over zijn ervaringen; alle personages die in beide series voorkomen worden door dezelfde acteurs gespeeld en bovendien wordt er (vooral in de dialoog tussen Saruman en Gandalf) enorm gezinspeeld op de gebeurtenissen die staan te gebeuren in LOTR.
Aan alles is te merken dat deze serie voort wil borduren op LOTR, dus een vergelijking is niet meer dan logisch lijkt me.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Niet mee eens. The Hobbit is een prequel op LOTR en Jackson windt daar ook geen doekjes om: de film opent met de oude Bilbo die Frodo een brief schrijft over zijn ervaringen; alle personages die in beide series voorkomen worden door dezelfde acteurs gespeeld en bovendien wordt er (vooral in de dialoog tussen Saruman en Gandalf) enorm gezinspeeld op de gebeurtenissen die staan te gebeuren in LOTR.
Aan alles is te merken dat deze serie voort wil borduren op LOTR, dus een vergelijking is niet meer dan logisch lijkt me.
Daar moet ik je dan gelijk in geven. Nu je het zo opsomt kan ik alleen maar zeggen dat je gelijk hebt. Toch vind ik persoonlijk dat de directe band tussen Hobbit en LOTR een stuk kleiner mag en kan zijn dan tussen de films van Hobbit en LOTR onderling, maar je hebt echt gelijk 
Pre- en sequels

The Hobbit: The Battle of the Five Armies
2014
641 reacties

The Hobbit: The Desolation of Smaug
2013
897 reacties
Gerelateerd nieuws

'Lord of the Rings'-films populair bij Nederlandse HBO Max-kijkers

'The Lord of the Rings' krijgt een gloednieuw vervolg: releasedatum 'The Hunt for Gollum' bekendgemaakt

De tien best beoordeelde films met de vandaag jarige Benedict Cumberbatch (46)

Deze goed beoordeelde films verdwijnen deze week nog van Netflix
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

Queen: Days of Our Lives
Documentaire / Muziek, 2011
148 reacties
Gerelateerde tags
riddleelvesdwarforcsmiddle-earth (tolkien)hobbitgebaseerd op boekbergburglarzwaardhorseback ridingmagielegendecontract reizentrollschepselthunderstormfantasy worldtovenaarepic battlelost ring reisringgoblincouragegianttunnelunderground lakeburied treasureclimbing a tree invisibilityancientgnomegnomes questlive action and animationhigh fantasysword and sorcerytrekkinggoblins good versus eviltrolls middle-earthandy serkisbackstoryelfen middle-earthcreaturesepic fantasy good vs evilepic adventurefantasy creature amusedhobbit
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








