Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 158 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Zweden / Noorwegen
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Daniel Craig, Rooney Mara en Stellan Skarsgård
IMDb beoordeling:
7,8 (524.870)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 19 januari 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Girl with the Dragon Tattoo
"What is hidden in snow, comes forth in the thaw."
Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.
Externe links
Acteurs en actrices
Mikael Blomkvist
Lisbeth Salander
Henrik Vanger
Martin Vanger
Erika Berger
Nils Bjurman
Dirch Frode
Anita Vanger
Cecilia Vanger
Dragan Armansky
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
@ Reinbo: Het kost natuurlijk net zoveel moeite om een goede actiefilm (komt ook de nodige moeite en kwaliteit bij kijken, dunkt me) te maken. Dat jij autoraces altijd bestempelt als boeiende plaatjes... hier dan nog een dikke tip voor je: Hell on Wheels (1967)
Het plaatje bij een autorace beweegt, dat is voor een medium dat bewegend beeld gebruikt al gauw boeiender dan iemand die een dossier doorleest. Maar de essentie daarvan zal wel niet tot je doordringen.
En nee dus, het kost veel minder moeite om een boeiende actiefilm te maken, dan een boeiende film over onderzoeksjournalistiek. Maar daar denk jij blijkbaar anders over. Dan zijn we het daarover oneens. Misschien heb ik wat meer met actie en kijk jij liever naar lezende mensen. Dat kan.
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
He b m nog niet gezien en ben het ook niet van plan. Het lijkt me een overbodige Amerikaanse (dat denk ik tenminste) remake van een Scandinavisch product en zeker nooit beter dan het origineel. Dat is mijn opinie en gebaseerd op mijn zwak voor Scandinavische films/regiseurs.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Een mening die niet zoveel waard is als je deze niet hebt gezien. Al begrijp ik het aan de andere kant wel maar let wel op dat dit pas de eerste verfilming is van Stieg Larson's boeken de Zweedse versie was een tv reeks en dat zag je er ook wel aan af. Fans van het 'origineel' en vooral de boeken moeten dit gewoon gaan zien. Ook niet de minste regisseur waar we het hier over hebben.
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
oops foutje Moviemeter: volgens IMDB en Wikipedia is David Finch (de regisseur) geboren op 28 augustus en niet in mei. Nou ja dat scheelt toch een paar maanden.
Anyway op zich heeft Finch wel n paar goede films op zn naam staan die ik persoonlijk wel goed vind oa the panic room en the game. Dus misschien ga ik wel overstag
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
@naomie watts: nooit voor iemand anders invullen wat zijn mening waard is; iemands mening is namelijk altijd authentiek
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Aangezien je zonder deze versie gezien te hebben al concludeert dat ie nooit beter is dan het origineel dan is je mening voor mij (en denk velen met mij) weinig waard. Dan druk ik het nog aardig zacht uit. Je mag een eind weg denken maar dergelijke conclusies zijn dan wel wat vreemd.
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
David Fincher levert met The Girl With the Dragon Tattoo een slaafse adaptatie af van Stieg Larsson 's boek. Niet dat zijn verfilming het bronmateriaal letterlijk overneemt, maar de steken die hij door zijn beperkte medium moet laten vallen zijn opvallend duidelijk, waarbij zelfs (of: vooral?) zij die het boek niet gelezen hebben merken dat zaken worden afgeraffeld.
Die steken zitten met name in de karakterontwikkeling (relatie tussen Lisbeth en Mikael) en laatste akte (in de laatste 10 min. ontspoort de film volledig, ongetwijfeld om nog net een punt uit het boek mee te kunnen pakken). Waarschijnlijk is de studio deels de boosdoener. De eerste cut van Fincher was immers 3 uur, maar noodgedwongen moest hij er 20 minuten uithalen.
En waar Fincher met Se7en bewust de valkuil van het stereotypische thrillereinde wist te ontwijken (good guy versus bad guy confrontatie inclusief spontane biecht) trapt hij er hier volop in, waarbij de bad guy alleen al dankzij doorzichtige casting niet moeilijk te raden is. En dat terwijl hij eerder Kevin Spacey zo geniaal geheim wist te houden.
Komt nog eens bij dat zijn thriller een teleurstellend studiocompromis blijkt op het vlak van rauwheid en intensiteit. Hoewel enkele scènes eruit springen in valsheid, zijn ook deze vooral suggestief (de studio liet Fincher een cruciale scène opnieuw draaien omdat hij te intens zou zijn) en is de algehele toon van de film opvallend luchtig (gevatte oneliners kende Se7en volgens mij niet) en netjes. Echt beklemmend is het nergens.
Niet dat het allemaal slecht is. Rooney Mara zet een geloofwaardige Lisbeth neer, Daniël Craig speelt prima en Yorick van Wageningen is lekker gemeen (hoewel, bizar genoeg, slechts de helft van de cast besloot om te spelen met een Zweeds accent - en dat is exclusief Zweed Stellan). Het probleem is alleen dat juist David Fincher deze remake leidde zodat hij zijn auteurstempel op het project kon drukken, en hoewel je aan de muziek en gekozen lenzen zijn hand kunt zien, had deze US remake verder door ieder ander gemaakt kunnen worden. Zijn gebruikelijke kwaliteit, dat beetje extra, mist.
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Ik was toch duidelijk genoeg: ik zei dat ik bij voorbaat een Amerikaanse remake van een Scandinavische film nooit beter zou vinden. Dat is een vooroordeel ja, en wel mijn vooroordeel/mening. Die kan ik al bij voorbaat hebben zonder de film te zien.
Je hoeft echt niet andermans mening erbij te halen om jouw mening te versterken je kunt het toch wel alleen af? Dit is jouw mening ongeacht wat anderen ervan vinden. Punt.
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Mijn vorig berichtje was t.a.v. Naomi Watts
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als je niet wil dat we op jouw mening reageren, schrijf m dan niet op en hou m lekker voor jezelf. Verder volledig met NW eens dat jouw mening weinig waarde heeft, ondat je de film niet gezien hebt.
Ik heb m wel gezien en kan je vertellen dat hij op vrijwel elk vlak beter is dan het origineel. Maar helaas niet veel. Wat dat betreft ben ik het volledig eens met Magnolia-fan. Van Fincher had je een groter beetje extra verwacht.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik kan me er ook wel in vinden. De typische Fincher stempel is wat minder zichtbaar maar toch wel zeer kundig geregisseerd zoals alleen de grote regisseurs het kunnen. Prima stuk van Magnolia Fan al vond ik deze alles behalve een studiocompromis, vind dit toch wel één van de rawest blockbusters die ik in jaren heb gezien. Weinig suggestie in de rough sleutelscenes. Benieuwd welke Fincher opnieuw heeft moeten draaien.
BobdH
-
- 498 berichten
- 2537 stemmen
Weinig suggestie in de rough sleutelscenes. Benieuwd welke Fincher opnieuw heeft moeten draaien.
Yorick sprak afgelopen donderdag bij Pauw & Witteman over de verkrachtingsscene, waarbij hij verklaarde dat hij, toen hij al bezig was met een andere film, terug moest komen omdat de wraakscene van Lisbeth op hem volledig overnieuw moest. De eerste versie was te expliciet en intens, aldus de studio. Daarbij werd de verkrachtingsscene bij Pauw & Witteman vrijwel volledig getoond, wat je al een graadmeter kunt noemen. In principe zie je ook niet veel meer dan Yorick die op Rooney zit, beetje naakt, stootbewegingen, en vervolgens de dichte deur. Wat ook wel een prima shot is, en het hoeft van mij echt niet grof of graphic (het effect, de impact van een scène, is uiteindelijk het enige dat telt), maar het maakt de controverse allemaal niet waar.
Nakkie13
-
- 970 berichten
- 265 stemmen
Ik ga de keuze over de re-make niet meer aanhalen, ook al was het helemaal nodig, maar ik vond hem toch zeer sterk. Craig is een betere Blomkvist in tegenstelling tot Mara die toch ietwat inferieur is aan Rapace, die het echter ook helemaal niet slecht doet.
De relatie die tussen Blomkvist en Salander onstaat voelt iets gehaast maar dat zijn nu eenmaal de beperkingen van film.
Deel een van de Millenium trilogie is sterk maar ik zie pas echt uit naar deel 2 en 3, die zijn nu eenmaal fenomenaal. Motorbendes en molotovcocktails... dat wordt leuk.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
@ M-F:
Bedankt voor de toelichting. Ik was ook helemaal niet op de hoogte dat Yorick bij P&W had gezeten afgelopen week, net één van de weinige afleveringen die ik gemist heb. Maar eens terugkijken. Wel opvallend dat P&W 'm dan wel volledig toont ja.
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Als je niet wil dat we op jouw mening reageren, schrijf m dan niet op en hou m lekker voor jezelf. Verder volledig met NW eens dat jouw mening weinig waarde heeft, ondat je de film niet gezien hebt.
Ik heb m wel gezien en kan je vertellen dat hij op vrijwel elk vlak beter is dan het origineel. Maar helaas niet veel. Wat dat betreft ben ik het volledig eens met Magnolia-fan. Van Fincher had je een groter beetje extra verwacht.
Hahaha daar hebben we mr Quatar weer: heb ik ergens gezegd dat ik niet wil dat iemand op mijn mening reageert? Neen! Alleen als iemand persoonlijk wordt door te stellen dat iemands mening niks waard is, dan tik ik ze wel op de vingers hoor 
Wat goed trouwens dat je het opneemt voor NW 
Maar we dwalen af: mr Fincher zal in elk geval blij zijn met zulke fans, fijn voor dat je de remake goed vind. Ik heb in elk geval alleen het origineel gezien en die vind ik zo authentiek dat ik me niet kan voorstellen dat een anderstalige remake het origineel kan evenaren.
Nakkie13
-
- 970 berichten
- 265 stemmen
Is het trouwens iemand met mij eens dat ik wel uitkijk ( ondanks de remake haat ) naar deel 2 en 3 omdat vooral de zweedse films daarvan niet zo heel goed waren?
SilentF0rce
-
- 54 berichten
- 151 stemmen
Is het trouwens iemand met mij eens dat ik wel uitkijk ( ondanks de remake haat ) naar deel 2 en 3 omdat vooral de zweedse films daarvan niet zo heel goed waren?
Dat is precies wat ik wilde reageren op je vorige post 
Brooke-S
-
- 63 berichten
- 0 stemmen
Jaaa
dinges en dinges vast wel wees maar niet bang. Ach ''haat''is sterk uitgedrukt. Ok ok om mijn goodwill te tonen ga ik Finchers' product toch wel bekijken.
Nakkie13
-
- 970 berichten
- 265 stemmen
Hoop dat Fincher de problemen aankaart.
+ Ik vond de zweedse vooral op Tv-films lijken ( wat ze ook waren natuurlijk ) en noem me oppervlakkig, maar dat stoort me toch al snel. Dus ik wil graag verder met Fincher/Craig/Mara.
ardbeg41
-
- 94 berichten
- 205 stemmen
geweldige film, ook nadat ik de Zweedse versie al meerdere keren heb bekeken. Men heeft de sfeer er prima ingehouden ook al is het hier en daar wat "opgesmukt".
Enige nadeel vind ik dat de verkrachtingsscene wat minder uitgebreid had gemogen alsook de scene met de dode poes (als dierenliefhebber gesproken).
Ik kijk uit naar het vervolg. Hopelijk duurt het niet al te lang...
Ricochan38
-
- 347 berichten
- 509 stemmen
Ik vond juist de verkrachtings scene in het zweedse origineel veel sterker/indrukwekkender in beeld gebracht, en haar wraakaktie ook. Yorick van wageningen vond ik ook helemaal de rol niet zo sterk vertolken als zijn zweedse voorbeeld, die man haatte je ook echt en bij deze man was het gevoel imho minder.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Hmmm, vond juist Yorrick veel meer foul appeal hebben. Ik vond deze ook vele malen wranger, vooral door een briljante en hysterische Mara. Als je dan ook al hoort dat Mara zelfs nadat Fincher 'cut' riep nog door huilde is dat veelzeggend over de enorme kracht van deze scenes. Enorm akelig, dat had ik dan niet zo bij de Zweedse tv versie.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het plaatje bij een autorace beweegt, dat is voor een medium dat bewegend beeld gebruikt al gauw boeiender dan iemand die een dossier doorleest. Maar de essentie daarvan zal wel niet tot je doordringen.

En nee dus, het kost veel minder moeite om een boeiende actiefilm te maken, dan een boeiende film over onderzoeksjournalistiek. Maar daar denk jij blijkbaar anders over. Dan zijn we het daarover oneens. Misschien heb ik wat meer met actie en kijk jij liever naar lezende mensen. Dat kan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Sorry hoor, maar ik snap niet wat je schrijf. Waar weerleg ik mijn eigen mening met cijfers?
Verder krijg ik steeds meer de indruk dat je erg weinig van het filmproces begrijpt en dan met name de scenariofase. Het is een bekend gegeven dat boeken, die voornamelijk het denkproces in iemands hoofdbeschrijven (zoals bij onderzoeksjournalistieke verhalen veelal het geval is), zich lastig lenen tot verfilming, omdat je dit denkproces op aantrekkelijke wijze moet visualiseren. Dat terwijl een autoachtervolging, sportwedstrijd, of verliefde mensen wel van zichzelf zichtbaar zijn en door de beweging al gauw een prettig plaatje opleveren (even geheel ongeacht of de film goed is of niet). Let wel: ik zeg niet dat het onmogelijk is om een goede film over onderzoeksjournalistiek, enkel dat het zich er niet goed toe leent. m.a.w. lastig(er) is.
Mijn punt is dus dat het veel makkelijker is om iets dat zichbaar is en beweegt (en herrie maakt) op entertainende manier op beeld vast te leggen, dan iemand die nadenkt of een boek leest. Om daar boeiende cinema van te maken, zul je meer uit de kast moeten halen. Als je dat niet ziet, spreek eens met een scenario schrijver of regisseur, misschien kunnen zij het je wel uitleggen. Als je nu nog niet snapt wat ik bedoel geef ik echt op. Kan het niet duidelijker opschrijven.
Verder doet deze discussie me erg denken aan de discussie over de contest. Daar kreeg ik het je ook al niet uitgelegd, maar vlogen de deelnemers aantallen wel omhoog. Zit je blijkbaar nog dwars. 
Allepinie
-
- 125 berichten
- 317 stemmen
Ik ben erg benieuwd naar deze Amerikaanse versie. Ik vond de casting van de Zweedse versie zo waardeloos, dat ik diep teleurgesteld was...
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
@Reinbo: Ik heb gisteren voor het eerst sinds die tijd weer eens in dat topic gekeken (en verder dus niet doorgekeken) en getwijfeld of ik weer eens mee zou doen met de nieuwe contest van ibendb. Dus kan ik - en had ik tot jij dit nu schrijft - geen weet hebben gehad van grotere deelnemersaantallen (kudos trouwens, het was een leuk topic). Maar het zegt me wel iets dat jij dat erachter zoekt. Dat ik (idd) de pee heb gekregen in/bij dat topic, ligt aan iets anders...
Deze discussie doet me verder ook niet denken aan die discussie, maar wederom tekenend dat jij dat jij dat wel zo ziet...
Verder respecteer ik het feit dat je het wat deze discussie nu echt opgeeft. Ik zie er persoonlijk ook geen vooruitgang in.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De reden dat het me aan die discussie deed denken, omdat ik toen ook dacht het klip en klaar uit te leggen, maar ik het jou toch niet duidelijk kon maken. Dat is nu weer het geval. Dat komt me zelden voor, dus vandaar dat het me opviel. Dus we laten het hier maar bij.
Verder viel het me wel op dat je na die discussie niet meer mee hebt gedaan, dus ik dacht dat het met elkaar te maken had. De contest van IbenD is overigens geen doorkomen aan..... Zelden zoveel onantrekkelijke fragmenten op een rij gezien. 
pvl63
-
- 250 berichten
- 236 stemmen
Het is een sterke film maar volgt m.i. teveel letterlijk de Zweedse versie. Deze Amerikaanse remake voegt wat mij betreft dus weinig toe aan wat er al is. De Zweedse Lisbeth vond ik "echter". Daniël Craig is niet slecht.
_Casper_
-
- 1244 berichten
- 1692 stemmen
erg goeie drama/thriller... vond hem vergeleken met de zweedse versie makkelijker te volgen en makkelijker te begrijpen. Alhoewel de zweedse versie weer betere acteer prestaties en meer spanning had. Maar zeker een erg goeie film en een aanrader om te zien!!
dikke 3.5*
Pre- en sequels

The Girl in the Spider's Web
2018
100 reacties
Gerelateerd nieuws
Iconische bestseller 'The Girl with the Dragon Tattoo' krijgt een seriebewerking

Thriller 'The Girl With The Dragon Tattoo' van David Fincher vanavond op televisie

Thriller 'The Girl With The Dragon Tattoo' van David Fincher woensdagavond te zien op RTL 7

Daniel Craig neemt afscheid als 007: hier zijn beste films buiten de Bond-franchise
Bekijk ook

Män Som Hatar Kvinnor
Thriller / Mystery, 2009
589 reacties

Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills
Documentaire, 1996
48 reacties

The Game
Thriller, 1997
858 reacties

Black Swan
Horror / Drama, 2010
2.113 reacties

Kongen av Bastøy
Drama, 2010
140 reacties

Gone Girl
Thriller, 2014
591 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingjournalistgebaseerd op boekjournalistiekzwedeneilandhackernazipunkonderzoekscandinaviastockholm, swedenremakeantisocial personality disorder seriemoordenaarverdwijninghackingsadistbitingbible quotedead cat millenniumsagabased on moviescandinavian aggressivemisbruikcold caselocked room mystery drearymissing girl tensecruel
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








