The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Verenigde Staten / Zweden / Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Daniel Craig, Rooney Mara en Stellan Skarsgård

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van maerk
Bij David Fincher:

Ik hoorde laatst toevallig bij Hollywood Buzz op TMF dat Fincher misschien de verfilming van Mannen die Vrouwen haten gaat doen. Zonde . David Fincher is mijn favoriete regisseur en hij was altijd wel redelijk eigenzinnig en zijn films waren lekker grauw. The Curious Case of Benjamin Button was al meer een Hollywood product, zeker geen slechte film, maar anders dan we van hem gewend zijn.
Ik hoop niet dat hij zich waagt aan zo'n domme Amerikaanse remake. Zou Fincher het beu zijn dat zijn films te 'donker' werden gevonden, en het meer commerciële pad op zijn gegaan?

avatar van Nicholas123
Volgens mij leent het concept zich wel voor een grauwe aanpak. Sowieso denk ik dat Fincher er wel iets daadwerkelijks sfeervols van kan maken. De Zweedse versie was ondanks de sfeervolle besneeuwde setting toch behoorlijk kaal en saai vormgegeven. Deed vooral denken aan een simpele crimi met een groter budget. Het zal wel horen bij de doelgroep van typische "KRO op de late avond voor veertigers"-detective die toch vooral het verhaaltje afgedraaid willen zien worden en het puzzeltje oplossen.

Fincher zie ik (in potentie dan) daar iets heel beklemmends en gestileerds van maken. En na het zoete Benjamin Button mag Fincher wel weer eens een film met wat scherpe randjes afleveren. Gezien de ongekende populariteit van de boeken zal er waarschijnlijk wel druk zijn om het geheel publieksvriendelijk te houden maar ik hoop dat ie daar niet in mee gaat.

avatar van shockdog
maerk schreef:

Het lijkt me vrij onmogelijk om van Larsson's Millenium-reeks een hollywoodblockbuster te maken. En so what als dat wel gebeurt: niet alle hollywood films zijn slecht, en Fincher heeft met Curious Case.. al bewezen dat hij goede commerciele cinema kan afleveren. Ik heb er wel vertrouwen in

avatar van maerk
shockdog schreef:

Hollywoodfilms hoeven zeker niet slecht te zijn, maar ik vind het jammer dat die film geremaked wordt, terwijl het origineel nog niet zo oud is. En extra jammer dat Fincher zich aan de remake waagt, vond het origineel niet zo bijzonder. Maarja, laten we hopen dat hij er wel iets bijzonders van maakt.

avatar van wimnoot
Klik
Ik lees net dat onze Yorick van Wageningen een rol heeft gekregen in Fincher's nieuwste film The Girl With the Dragon Tattoo. Wat een geweldige rol om te krijgen! Goed gedaan Yorick!

Jup, meldde ik eerder hier ook al: Film >> Cast en crew >> Yorick van Wageningen

avatar van jacobine_rodijk
De red band trailer in degelijke kwaliteit. De officiële schijnt aankomende donderdag uit te komen, echter zal dat de green band zijn. De bijbehorende track is een cover van Led Zeppelin's Immigrant Song, geproduceerd door Trent Reznor met vocals door Karen O. van de Yeah Yeah Yeahs.

avatar van wimnoot
Hoewel ik een groot fan van Fincher ben, vind ik het jammer dat hij hier kiest om een populair boek te gaan verfilmen, zeker gezien de trilogie pas is gedaan in originele taal. Ik zie hem liever weer snoeiharde kritiek leveren , zoals in voorgaande films.

avatar van Leland Palmer
Prima trailer, sterke editing. Wel jammer dat we weer eens een cover voorgeschoteld krijgen. Het originele 'Immigrant Song' van Led Zeppelin is een geweldige plaat! Maar ik kijk hier wel naar uit.

Ja, ik sluit me er bij aan. Trailer ziet er best goed uit maar mijn geliefde Immigrant Song zo verneuken, daar maak je geen vrienden mee.

avatar van IcU
IcU
kappeuter schreef:
Voor zolang het duurt, hier is de HD trailer nog te zien:

Is nu ook gewoon bij de Apple Quicktime trailers te bekijken.

avatar van Leland Palmer
@ kapp; volgens mij hebben ze het ook over de cam versie van die 'red-band' trailer die eerder al gelekt was. De trailer die jij linkt is al wel officiëel uitgegeven en zal dus gewoon te zien blijven.

Dat is wel vreemd, want de trailer die ik op 1 juni linkte, was ook de HD versie en die is geblokkeerd door Sony.
Maar misschien was die nog te vroeg ofzo.

@kappeuter: De eerst gelekte trailer was wel gemaakt door Sony maar inderdaad een vroeger gemaakte versie. Nu is de officiële uit.

Trailer vond ik overigens wel vet. Ik ken het verhaal een beetje omdat veel bekenden van me het boek aanraden. Maar ja, zolang ze boeken verfilmen houd ik het bij de bioscoopervaring.

avatar van louisvf
Wil ik ook wel graag zien!

avatar van ralfsjam
@ Louisvf: Kijk dan gewoon de echte! en niet die namaak uit the Usa. Ik kan er zo slecht tegen dat alles maar nagemaakt moet worden voor die amerikanen. Ze zijn te lui om naar een andere taal te luisteren, en verkloten vaak de film. Zou verboden moeten worden. Maargoed, centjes kwestie....

avatar van Naomi Watts
Die makeover van Rooney Mara .

Wat een poster zeg. .

avatar van 009
dit is één van de films waar ik toch nog het meest naar uitkijk dit jaar!

trailer ziet er véél belovend uit
kan niet wachte,

ik hoop dat ze toch wat aanpassingen gedaan hebben aan het scenario, zo dat het toch niet knal
het zelfde gaat zijn....

avatar van Pete_033
Als de filmposter zo op grote billboards komt te hangen in Nederland dan krijgt Johan Nijenhuis vast en zeker een hartverzakking

Trailer en promotiemateriaal ziet er goed uit al krijg ik wel het gevoel dat de Amerikanen proberen 'stoerder' over te komen en daarin hopelijk niet uit de bocht schieten.

Fincher is een van mijn favoriete regisseurs dus heb er wel vertrouwen in

Bah, de VS moeten weer iets rippen.... Erg zwak, ga 'm dan ook niet kijken.

ralfsjam schreef:

Had niet door dat dit een remake was... Ja hij staat op het lijstje

Neith schreef:
Bah, de VS moeten weer iets rippen.... Erg zwak, ga 'm dan ook niet kijken.

Meestal zou ik wel akkoord gaan met u uitspraak maar dit is net iets anders.
David fincher gaat dat goed doen hoor !

avatar van Thorak
kos schreef:
Helemaal mee eens!
'Back to the land of ice and snow' met hen!

avatar van Ceeda7
Deze film lijkt niet veel af te wijken van de originele verfilming me dunkt. Toch zal Finchers vakkundige kennis een meer donkere en spannendere film opleveren dan het origineel, uit de trailer af te leiden.

avatar van Albus Dumbledore
Ik heb het origineel gezien en dat was een erg goede film, maar niet een film die niet te overtreffen is. Gezien (zoals eerder gezegd) het promotiemateriaal er erg goed uitziet (poster, trailer), Daniel Craig erin meespeelt (blijf ik een behoorlijke acteur vinden) en Fincher regisseert (een van de beste regisseurs van nu) heb ik hoge verwachtingen en hoop ik dat ze een betere film weten te leveren dan het origineel. Hopelijk gaan ze alleen niet het origineel letterlijk verfilmen, maar zet Fincher er zijn eigen stempel op.