The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Verenigde Staten / Zweden / Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Daniel Craig, Rooney Mara en Stellan Skarsgård

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van Nicolage Rico
Wow, hij staat er al op. Nog helemaal niet gezien. Meteen in de top 5 van films die ik nog wil zien.

avatar van ropjuh89
Jammer dat deze nu ook weer opnieuw wordt uitgebracht. Denk niet dat het beter neergezet kan worden dan de Zweeds verfilmde Millenniumtrilogie, die vond ik namelijk uitstekend!

avatar van Jessen0wnt
Moeten we nu trouwens uitgaan dat Finch de gehele serie gaat verfilmen? Ziet er wel sterk uit.

avatar van mcdaktari
Waarom moet er nu weer perse een Amerikaanse re-make komen. Bedenk zelf een goed verhaal.

avatar van Jessen0wnt
Heb er zelf niet veel problemen mee, het gaat meer om de uitwerking dan het uiteindelijke plot

mauwiewauwie
sorry voor de stem had net de originele versie gezien,heb inmiddels mijn stem verweiderd.

avatar van SJRS.VLDT
Ik vond de Zweedse films al geweldig en normaal kan ik het slecht hebben dat Hollywood maar alles aan het remaken is, maarja.. nu gaat David Fincher het doen. Beste regisseur van dit moment wat mij betreft. En de teaser trailer mag al vast de beste van dit jaar genoemd worden. Kan niet wachten!

Jessen0wnt schreef:
Dat verhalen meerdere keren verfilmd worden gebeurt wel vaker, daar ligt het probleem niet zo zeer. Maar in Hollywood hebben ze momenteel wel heel erg de neiging om Europese films te remaken en in zeer veel gevallen is dit totaal onnodig en in bijna alle gevallen worden die films er totaal niet beter op, integendeel zelfs!
Voor zover het op de trailer te beoordelen valt lijkt dit zelfs op een zo goed als identieke verfilming, maar dan met Amerikaans sprekende acteurs. Dan kunnen ze net zo goed een audio dub maken...
Wat mij betreft is dit (wederom) een compleet onnodige film!

avatar van wimnoot
Een regisseur als Fincher onwaardig inderdaad.

avatar van Jawaddedadde
Bah, onwaardig is veel gezegd. Ben er zeker van dat hij hier wel een prima versie van weet te maken. Alleen blijft het jammer dat hij zich moet bezighouden met een zoveelste remake (van een film die gewoon uitstekend is) in plaats van met iets nieuws op de proppen te komen.

Soundtrack is best cool, verder zie ik de film ook nog wel werken omdat de Amerikaanse sfeer toch wat verder verwijderd ligt van de stoffige Duitse en Engelse politie crimis. Jammer dat het verhaaltje erg rechtlijning overgenomen lijkt. Om daar nu weer 2.5 uur naar te staren ...

avatar van Insignificance
De remake van Immigrant Song is alvast zo slecht nog niet.

avatar van dutchtuga
Erg toffe trailer. Originele trilogie niet gezien, maar dit lijkt me wel wat.

avatar van wimnoot
Jawaddedadde schreef:
Bah, onwaardig is veel gezegd.

Nou, vind ik niet. Een dergelijke remake kan ik beter hebben van een jonge beginnende regisseur, zoals Van Heyningen met The Thing prequel. Of toen Fincher begon met Alien 3.

Sowieso vind ik dat Finchers beste films ( Se7en, Fightclub en The Social Network een bepaalde kritiek of een bepaalde tijdgeest uitstralen, en dat mis ik ( net als bij Benjamin Button) in deze boekverfilming.

Insignificance schreef:
De remake van Immigrant Song is alvast zo slecht nog niet.
Smaken verschillen zullen we maar zeggen dan...

avatar van Jessen0wnt
Hopelijk duikt Fincher zich meer op de personage opbouw dan de daadwerkelijke plotlijn, dat is, naar mijn mening, ook waar de boeken zich onderscheiden van andere thrillers. Onwaardig is idd in dit geval een beetje te riskant gezegd, niet iedereen is even blij met de eerste verfilming...

avatar van Insignificance
Thorak schreef:
Smaken verschillen zullen we maar zeggen dan...

Dat klopt getuige onze toplijstjes op de blauwe meter. Er raakt altijd wel iemand overstuur bij het coveren van zo'n nummer. Er stond een smiley bij, hè..

Volgens mij gaan we hier gewoon zien wat een goede regisseur aan een goed plot toegevoegd. Als ik alleen al naar de trailer kijk zie ik al gewoon een betere, strakkere stijl dan het nogal wisselvallige origineel. Vond dat weinig aan, en denk dat Fincher daar wel wat aan veranderd.

Vind het nu wel jammer dat hij "maar" een remake maakt (of een nieuwe verfilming van het boek , zoals hij het zelf waarschijnlijk zou noemen) maar over 10 jaar maakt het niet zoveel meer uit dat ze zo dicht bij elkaar uitgebracht zijn. Een beetje zoals met Titanic en War of the Worlds.

wimnoot schreef:

Als ik het origineel bekijk, denk ik dat er genoeg kritiek op de samenleving valt te leveren. Benjamin Button was geschreven door de schrijver van Forrest Gump, denk dat het gebrek aan punch vooral daarin ligt, niet zozeer in Fincher.

puckb96
De lange trailer vind ik dondersvet. volgens mij gaat david fincher wel een mooie remake maken!

avatar van danijel
Leuk, Daniel craig in nog een film.. Not!

avatar van sofripa
Heavy, en lange, trailer. Vette bende. Count me in

avatar van rkdev
Albus Dumbledore schreef:
Ik heb het origineel gezien en dat was een erg goede film, maar niet een film die niet te overtreffen is. Gezien (zoals eerder gezegd) het promotiemateriaal er erg goed uitziet (poster, trailer), Daniel Craig erin meespeelt (blijf ik een behoorlijke acteur vinden) en Fincher regisseert (een van de beste regisseurs van nu) heb ik hoge verwachtingen en hoop ik dat ze een betere film weten te leveren dan het origineel. Hopelijk gaan ze alleen niet het origineel letterlijk verfilmen, maar zet Fincher er zijn eigen stempel op.
Had ik willen gaan typen, maar hoef nu dus niet meer. Ik denk er exact zo over en ben erg benieuwd wat Fincher hier van maakt. Ik hoop op een iets grimmigere stijl, en als ik naar de trailer kijkt gaat dat ook gebeuren.

avatar van fappie
Een remake?? Echt het Loft-effect dit.

avatar van Thorak
Tja, als ik alleen al kijk naar hoe Lisbeth Salander er in deze film uitziet ga ik al niet veel van deze film verwachten. Daniel Craig kan zeker wel een pluspunt zijn, maar dan houdt het waarschijnlijk wel bij op.

avatar van Ceeda7
Preview van de soundtrack. Smullen, creëert wederom een aparte sfeer zoals in The Social Network.

Trent Reznor & Atticus Ross...

Back 2 Back Academy Award Winner Trent Reznor?

avatar van Gish
Op voorhand was ik behoorlijk sceptisch over deze remake, tot ik de naam van Fincher voorbij zag komen. Die man maakt namelijk altijd mooie dingen.

Afgelopen zaterdag zag ik het verpletterende Drive en ook de trailer van deze film.
Onder een geweldige cover van Led Zeppelin´s Immigrant Song zag ik de coolste trailer ooit voorbij razen. Dit smaakte echt naar meer.

YouTube - ???????????

avatar van Karl van H.
De Millenniumtrilogie heeft me nooit echt aangesproken en aan de trailer te zien ga ik het verhaal ook niet echt interessant vinden, maar Fincher mag zich zeker een van mijn favoriete regisseurs noemen, dus ik ben benieuwd. Als hij net zo'n strakke film af weet te leveren als bij The Social Network, dan ben ik zeer tevreden.

avatar van Ceeda7
Heb je er iets van gelezen of de originele verfilming gezien? Moeilijk om te oordelen als je er natuurlijk nog niets van weet. De boeken zijn bijzonder, zeker omdat de schrijver zich in gelijkaardige omstandigheden bevond als de protagonist in de film. Zeker eens achtergrond checken, dan rol je er vanzelf in net als ik.
Toch denk ik dat Fincher er ook een bijzondere film zal van maken, naar z'n gekende donkere Fight Club/ Seven stijl, wat in de trailer duidelijk aanwezig is. Ben reuze benieuwd naar de verschillen/ gelijkenissen, en of deze film de verwachtingen kan inlossen.

avatar van mcdaktari
Ik heb de orginele afgelopen week alle 3 nog eens gekeken en nu weet ik het zeker dat het jammer is dat ze nu al met een remake komen. Maar ach ja, ze zullen wel geld ruiken.