The Girl in the Spider's Web (2018)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Zweden / Canada / Verenigde Staten
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Fede Alvarez
met Claire Foy, Sverrir Gudnason en Sylvia Hoeks

De jonge hacker Lisbeth Salander werpt zich op als de wraakzuchtige vrouw die het mannen betaald zet voor hun misdaden. Ze komt met de journalist Mikael Blomkvist in een web van spionnen, cybercriminelen en corrupte ambtsbekleders terecht. Intussen kruist Salander het pad van een vrouw uit haar verleden.

• vanaf 21 maart te koop op dvd en blu-ray

avatar van IH88
“Are you not Lisbeth Salander, the righter of wrongs? The Girl with the Dragon Tattoo? The girl who hurts men who hurt women? All those lucky ladies.”

Degelijke boekverfilming. Claire Foy is uitstekend als Lisbeth Salander, en ook de cinematografie is schitterend. Qua script en regie heeft The Girl in the Spider’s Web wel problemen, en de film voelt gehaast en rommelig aan. Ik heb de eerste drie boeken verslonden, en sommige dingen kloppen volgens mij ook niet met de originele trilogie. Vooral rond de vader van Lisbeth is het soms tegenstrijdig met de trilogie, en ook de kleine rol van Mikael Blomkvist is teleurstellend.

Lisbeth’s seksualiteit (in de boeken best belangrijk) wordt ook wel heel erg kort aangestipt, en ook wel heel suf en preuts in beeld gebracht. Sylvia Hoeks zet wel een koele en sterke Camilla Salander neer. En Lisbeth Salander blijft een fascinerend en ijzersterk personage, en van mij mag Claire Foy nog wel een keer in de huid van de Zweedse superhacker kruipen. Met een iets beter script graag.

avatar van pierre18
Ondanks dat de film met de daarbij behorende acties wel goed in elkaar zit, boeit het me allemaal niet zo veel en dat komt voornamelijk door de chagrijnige uitstraling van Lisbeth. De beelden zijn goed, sfeervol en de vecht-scenes zien er goed uit. Heel verhaal is prima te volgen en gelukkig nou ook niet bepaald ver over de top. Hoeks is Oke, de rest vult prima aan, maar de ongelukkige uitstraling van Lisbeth blijft me het meeste bij. Helaas.

Gisteren gezien, en valt behoorlijk tegen, te gelikt, alles gaat een beetje te perfect.
Een mix van James Bond en mission impossible, maar die zijn dan nog leuk.

avatar van John Milton
Er waren pluspunten. Het script is er niet een van, maar ik visueel was het aardig en Foy deed het ook prima.

Ben wel benieuwd wat je vindt, Zwolle...

avatar van john mcclane 2
dit is toch uitbuiten van een legendarische trilogie.
Stieg Larsson was het brein achter het fantastische personage .
dat ze gezwicht zijn voor het geld , is respectloos .
stiekem toch wel benieuwd, de eerste drie boeken , en films verslonden .

avatar van mcdaktari
Heel jammer dat niet voor dezelfde actrice gekozen is, maar ben wel benieuwd hoe deze het ervan af brengt.

avatar van Left4Dead
Wat is dat met die accenten?, mijn god wat slecht. Zo slecht dat ik in het begin bijna de prent eruit wilde trappen. Bah. Fede Alvarez zijn eerste twee werken kregen allebeide een prima 3,5** waardering van mij, was benieuwd dat hij mij hier ook een goede beoordeling los kon frutselen.

Het begin doet erg jaren 90 aan. Gevaarlijke technologie, dubbelspel en het de hoofdrolspeler in de schoenen schuiven en daarna opjagen. 007-gehalte bij uitstek en noem de anderen zoals The Saint, Bourne, Ethan Hunt maar op. In dit deel, deel 4 van de Millennium reeks, een dus wat populairder onderwerp, originaliteit ver van huis. Ook de uitvoering is een populair jasje aangemeten, helaas. Waar de eerste drie delen "bescheidener" onderwerpen aansneden gaat het ditmaal over de veiligheid van, jawel, de wereld. Voor mij iets te zwaar, vond de onderwerpen in vorige delen juist veel leuker, dit hadden we allemaal wel meermaals gezien.

Voor mij een onbekende cast op Hoeks na, ook geen cast waar ik meteen door omver geblazen werd. En dat voel je zeker en daardoor lijkt het script ook niet veel te doen. Het komt er wat uit alsof men een hete aardappel in de keel heeft zitten. Vaak probeert de soundtrack de film spanning in te pompen, lijkt wel op de Bourne-aftreksels, iets waar ik geen gat voor in de lucht spring. Al snel voel je dat de personages je weinig tot niets doen, en dat is nu juist het probleem van dit deel. Waar de eerdere delen sterk op de karakters konden leunen het hier daar juist laat liggen, daarmee de kracht van Salander en Blomkvist compleet verspeeld.

Na 10 minuten weet je het zeker, Hollywood wil weer gemakkelijk geld verdienen en ook deze filmreeks kan gemolken worden tot het bloed eruit komt. Nou dat hebben ze dan ook vakkundig gedaan, het is een aardige flop geworden. Iets waar ze heel goed in zijn geworden daar in L.A. Stereotypen in de cast van badguy en goodguy, onmiskenbaar zonder enig puzzelwerk. Goed voor de gemiddelde filmkijker die eens in de zoveel weken een kaartje koopt voor de bios of on demand zijn vertier zoekt. Nou voor een aardig doorgewinterde filmliefhebber een aardige aanslag op zijn kijkersintelligentie. Dit is het geld van een bioscoopkaart van tegenwoordig niet waard, het is bijna een familiefilm geworden.

En wat krijg je dan met dit vierde deel? Nou een simpel kat en muisspel wat allemaal al eerder op film is gezet en zeker ook beter. Een simpel plat stuk verhaal waar niet veel in gebeurd. Dus erg boeiend kan ik dit allemaal ook niet noemen, het is puur 115 minuten hoofd leeg en gaan. Geen leuk puzzelwerk, geen diepgaand verhaal en het script was nu ook niet om van naar huis te schrijven. Het acteerwerk noem ik matig, personages kwamen niet echt tot leven voor mij. Nee dit is echt een slecht deel voor de Millenniumreeks.

Voor een keer op een regenachtige dag te doen. Verwacht niet veel hiervan, dan kom je niet bedrogen uit.
Een zesje met moeite, 3** dus. Eigenlijk 2,5** omdat het allemaal al zo vaak is gedaan en beter ook. Maar 3** voor het nog redelijk in beeld brengen. Hoog Bourne gehalte waar ik ook al niet zo happig op ben.

sdr
Zojuist bekeken en ik vond het een tegenvaller.

Misschien dat dat komt omdat wij zo gewend waren aan de oude lisbeth salander (Noomi Rapace) en Michael Nyqvist ).

De cast was wel ok, al vonden wij dat Claire Foy het net miste.
Het was het allemaal net niet..

Van mij mogen ze een echte nordic maken met de oude cast.

avatar van 1701320
Ik denk niet dat ik ooit een minder accurate boekverfilming heb gezien, wat een onnodig overhaaste film

avatar van Arri
Visueel aardig, verhaal liet mij nogal koud.

sdr
Zojuist bekeken en ik vond het een tegenvaller.

De cast was wel ok, al vonden wij dat Claire Foy het net miste.
Het was het allemaal net niet..

Van mij mogen ze een echte nordic maken met de oude cast.

Helaas is de oude cast niet meer compleet aangezien Michael Nyqvist in 2017 is overleden.
Maar inderdaad kan deze film en die amerikaanse remake (the girl with the dragon tattoo) nooit tippen aan de Millennium-trilogie.

sdr
Was ik even vergeten erbij te zetten dat Michael Nyqvist in 2017 is overleden, RIP

avatar van john mcclane 2
Grote meevaller.
Nergens word het niveau gehaald van de originele trilogy.
Maar Lisbeth Salander is gewoon een geweldig personage , maar hier word er echt een actie film van gemaakt met een lisbeth als actie held .
En dat gaat ze prima af .
Het verhaal is helaas ook zo enorm dun als een gemiddelde actie film .
Maar worden de daarbij horende actie scene's prima in beeld gebracht met een prima soundtrack .
michael blomkvist komt er haast niet bij aan te pas .
Het is de grote lisbeth show.

En het kijkt met wat lage verwachtingen prima weg , ondanks dus , dat wat slappe verhaal , met zo'n vreselijk cliché.

toch nog een 3*.

avatar van mixmaster
Deze film kan het niveau van de Millennium Trilogie nergens bereiken, het is allemaal veel te gelikt en het gaat allemaal te perfect.

Ook de acteurs zijn niet zo overtuigend als die in de Millennium Trilogie, jammer maar helaas.

De film is best leuk om te zien en is zeker geen flop maar het is toch jammer.

The Girl with the Dragon Tattoo (2011) vond ik dan weer wel goed gedaan.