The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Verenigde Staten / Zweden / Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Daniel Craig, Rooney Mara en Stellan Skarsgård

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van Ceeda7
Idd, het is te snel en geld is altijd een factor. Zeker als het de deur opent naar Amerika, waar de mensen er volgens mij weinig van af weten (vooral af te leiden uit de lengte van de overdreven lange trailer). Maar toen de Amerikaanse versie toch niet te vermijden was, bleek ik verheugd dat het Fincher was, en niet een andere regisseur.

avatar van Gish
Een Amerikaanse remake van deze film (of trilogie) is gewoon logisch.
Je krijgt Amerikanen echt de bioscoop niet in voor de originele versie.
Alles wat niet-Amerikaans is zie je alleen in kleine kring op festivals of in de filmhuizen van New York en San Francisco. Wij zijn wat dat betreft veel verder in onze filmbeleving.
Deze versie gaat natuurlijk wel aanslaan in de BoxOffice, daarvoor is het verhaal te sterk.
Of het mindere tweede en derde deel een remake krijgt betwijfel ik.
Of zijn er nu al plannen?

avatar van Ceeda7
Vervolg deel 2 en deel 3 hangt natuurlijk af van het suc6 van deel 1. Deel 1 had trouwens met voorsprong het beste verhaal, in de originele verfilming.
Bovendien kan men niet uitsluiten dat de Amerikaanse scenaristen het altijd Hollywoodiaanser kunnen maken voor het brede publiek.

avatar van sinterklaas
Remake speelt zich nog wel in Zweden af?

avatar van Koerok
sinterklaas schreef:
Remake speelt zich nog wel in Zweden af?

Alle Zweedse namen worden gebruikt, Blomkvist heet nog steeds Blomkvist, dus dan zou het vreemd zijn als het zich niet in Zweden zou afspelen.
Eigenlijk vind ik dat jammer. Als ze dan toch een Amerikaanse remake maken, laten ze het dan ook echt helemaal op z'n Amerikaans doen en in de VS situeren. Waarschijnlijk gaat de nieuwe film nu gewoon heel erg lijken op het origineel, en daar zit ik niet op te wachten.

Trent Reznor & Karen O: Immigrant Song | Special Presentation | TV | Pitchfork

Als de rest van de film even sterk zal zijn als de intro, dan belooft het wel te gaan knallen

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Totaal overbodig dit, de trilogie was al zeer sterk gemaakt door de zweden en als amerikanen hier voor niet naar de bios gaan, is dat toch hun eigen fout?!

Heb Zweedse trilogie nooit echt overdonderend gevonden. Zit meer in dit verhaal.

Las overigens in eerste reviews dat de film geen concessies doet en nergens inhoudt. Zou ik verrassend maar wel te prijzen vinden.

avatar van Montorsi
Toch wel gek bij deze film. Normaal wordt zo'n supersnelle hollywoodremake afgefikt door zo'n beetje iedereen. Ik merk het ook bij mezelf, ben er redelijk positief over. Heeft dan toch te maken met de naam Fincher denk ik, en het zal er ook wel mee te maken hebben dat de Zweedse versie (heb alleen het eerste deel gezien) niet echt denderend is te noemen.

avatar van qwertzu
Lijkt me behoorlijk overbodig, waarom een remake als het orgineel zo goed is??
Ben ook bang dat het nu allemaal gladde hollywood typetjes gaan worden en geen "echte" mensen zoals in het origineel!

Origineel is helemaal niet zo goed. Zit veel meer in dit verhaal

Ik heb hem gezien, en ik kan jullie vertellen dat het een kopie is geworden van de zweedse film. Hij is best aardig, maar bijna alles is werkelijk gekopieerd (behalve een vette openingscredit). Daarmee is deze versie de zweedse film, maar dan in het engels, zonder Noomi Rapace. Kijk lekker de Zweedse zou ik zeggen

avatar van synec
Fincher. De enige reden dat ik deze echt wil zien en ook meteen de reden waarom ik de Zweedse nog niet heb gezien. Misschien toch maar de originele gaan zien dan. Het schijnt dat de Zweedse versie ook pakken meer geweldadig is dan deze? Lijkt me vreemd.

avatar van Crook
Hoe kan er al gestemd zijn?

avatar van Drs. DAJA
Persvoorstelling.

avatar van Thorak
En je recensie? Ik ben erg benieuwd naar de meningen van mensen die de originele film ook hebben gezien, te zien aan de trailer lijkt het me namelijk een vrijwel identieke kloon te zijn...?
Alleen kan Rooney Mara volgens mij nooit Noomi Rapace overtreffen.

Hopelijk is de poster niet te veel zeggend over de film zelf, die is lelijk!!

avatar van Drs. DAJA
Recensie komt over een week of anderhalf in de vorm van een video.

timbo_ schreef:
Origineel is helemaal niet zo goed. Zit veel meer in dit verhaal

Eens
Origineel voelt toch een beetje als tv.

Thorak schreef:

Hopelijk is de poster niet te veel zeggend over de film zelf, die is lelijk!!

Juist prachtig!!!

waarom staat deze film in hemelsnaam in de top-250 met een 8.2, terwijl het origineel een 7.7 heeft? ik bedoel, ik heb de remake nog niet gezien (dus ik weet niet eens of het zijn plek in de top-250 heeft verdiend...), maar ik vond het origineel sterk genoeg voor eveneens een plaats in die lijst.

rayman
Ben benieuwd of deze net zo goed is als zijn Zweedse voorganger.

avatar van SnakeDoc
Ik ben groot fan van David Fincher, maar ik weet niet of ik er heel blij mee ben dat hij deze re-make heeft gemaakt. Het Scandinavische originele werk was wat mij betreft namelijk nagenoeg perfect.

Toch lijken de eerste recensies positief, evenals de cijfers op IMDB. Spannend. Hopelijk stelt Fincher mij niet teleur.

MrHorror schreef:
Het grootste deel op IMDb zijn toch waarschijnlijk Amerikanen en die hebben nou eenmaal weinig op met niet Engelstalige films. Daarom worden er ook zoveel goede Europese en Aziatische films verkloot in Hollywood...

avatar van SnakeDoc
Daarbij hanteren ze op IMDB het waardeloze principe dat elke film met een hoog gemiddelde toegang heeft tot de top 250, daar MovieMeter het zo heeft geregeld dat er eerst 2 jaar over heen moet gaan.

En ondanks die regel staan er nog steeds minder recente films (na 2000) in de IMDB top 250 dan in de moviemeter top 250. Sowieso een veel betere en meer uitgebalanceerde toplijst dan hier.

avatar van Thorak
Als een film door de eerste fanboy stemmen in de top lijst komt is die er ook zo weer uit als de reëlere stemmen komen, ik zie het probleem er niet in. Het maakt er juist een dynamische lijst van..
100% betrouwbaar is het toch al niet, noch op IMDb noch op MM, aangezien in de jaren tot zo'n 10 jaar terug was er nog geen forum als deze waardoor de oudere film véél minder stemmen krijgen dan films die nu uitkomen.

avatar van Lexcoaster
Montorsi schreef:

Met dat laatste statement ben ik het niet mee eens. De originele Zweedse versie is lekker rauw en oogt vrij realistisch, en verre van gelikt. Ik ben bang dat deze versie er veel te gelikt uit gaat zien, zelfs al is de film in handen van Fincher.

avatar van Ceeda7
Niet mee eens Lex, alhoewel ik je definitie van gelikt misschien verkeerd interpreteer.

In Se7en en Fight Club bv. heeft Fincher duidelijk bewezen dat hij de ruwe en grauwe kant kan opgaan. Hij moet gewoon bij deze dezelfde richting uitgaan, en ik ben al tevreden. Dit in combo met een ijzingwekkende soundtrack kan voor spektakel ( maar eerder voor veel spanning) zorgen.