The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

Verenigde Staten / Zweden / Noorwegen
Drama / Thriller

geregisseerd door David Fincher
met Daniel Craig, Rooney Mara en Stellan Skarsgård

Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.

avatar van brabusRUS
Ik zeg het niet vaak, maar ik vind deze 'remake' een stuk beter dan het origineel.

Ik moest in het begin even wennen om het feit dat er Engels werd gesproken terwijl de film in Zweden afspeelt ondanks dat Zweden over het algemeen erg goed Engels spreken. Gelukkig heb ik er verder niet aan gestoord. De eerste 20 minuten vond ik weliswaar een beetje traag, gelukkig wordt het daarna erg spannend en leuk. Ook heeft de film ook redelijk hoog 'shock'-gehaalte, zoals de de verkrachting scène, the revenge scène en een aantal mooie sex scènes. De film is ontzettend mooi geschoten en creëert een aparte sfeer in de film.

De acteer prestaties en de casting zijn perfect. Vooral Rooney Mara en Stellan Skarsgård vond ik een genot om naar te kijken. Daniel Craig deed het ook goed, maar is niks nieuws. Christopher Plummer zette tevens ook een mooie rol neer als de wanhopige, eenzame opa.

Erg leuke film waar ik erg heb genoten. De film heeft een perfect verhaal en cast, mooie beelden, actie en zelfs een vleugje humor af en toe. Aanrader.

avatar van voskat
Aan het begin leek het even een scene-voor-scene kopie van het origineel te gaan worden, maar gaanderweg ging deze versie gelukkig steeds meer zijn eigen leven leiden.
Zoals verwacht is het allemaal iets spectaculairder gebracht, en godzijdank worden de Zweedse namen niet al te zwaar verkracht. Vooral de tweede helft en het einde worden een stuk spannender gebracht. Heeft Fincher goed gedaan.

Al met al dus een geslaagde remake. Ik kijk al uit naar de volgende twee delen.

Deze film is absoluut niet beter dan het origineel. Het heeft ten eerste geen toegevoegde waarde en daarnaast worden er zaken bij het verhaal verzonnen die niet in het boek staan beschreven. Heeft Blomkvist ineens een dochter? Nou, niet in het boek.
Ten tweede wordt het verhaal zeer beknopt en veels te snel uit de doeken gedaan. Ik begrijp het wel aangezien het een hollywood productie is moet zo'n film weer aan allerlei eisen voldoen...
Verder werd ik binnen een kwartier al overstelpt met sluikreclame, niet normaal. Ik vind de originele zweedse productie vele malen beter en als je het vergelijkt met het boek dan stellen beide films niets voor natuurlijk!

avatar van jipt
Goed geregisseerd en spannend filmpje. Bruut, rauw en sfeervol. Deze is trouwens een stuk bruter en sfeervoller dan het origineel, en dat is grappig voor een Amerikaanse remake. Enkel te danken aan Finchers sterke regie. Maar na twee uur had het voorbij moeten zijn, want de 20 minuten daarna zijn én overbodig én rommelig.

3,5* en dat is jammer want het verdient eigenlijk een halfje meer.

avatar van mr_erp
Een nieuwe film van regisseur David Fincher die wil ik natuurlijk heel graag zo snel mogelijk gezien hebben. Ik ging daarom ook met hoge verwachtingen naar de film en deze zijn ook helemaal ingelost!

De film begint al direct met een zeer sterke soundtrack en zeer strakke en gelikte beelden, die mij in ieder geval meteen boeiden. Doet misschien erg futuristisch aan en is misschien toch net iets anders als de rest van de film die volgt maar ik vond het prachtig.

Rooney Mara zet echt een geweldige rol neer! Zo overtuigend zie je 't zelden. En ook Daniel Craig mag er zeker wezen. Maar ik vond Rooney Mara toch echt leuker..

Dankzij deze acteurs werd ik ook direct in het verhaal gesleurd. En ik was werkelijk tot de laatste scene geboeid! Ook is de film vrijwel de gehele duur heel spannend en verveelt hij dus geen moment. Door de speelduur moet je je dus niet laten weerhouden om deze film te kijken.

Ook het argument van een typische hollywoodproductie hoef je niet op te voeren, want de film deed naar mijn mening totaal niet zo aan. Denk ook dat je in weinig hollywood-producties zo'n expliciete seks- en verkrachtingsscenes zult zien..

Ik vond het echt een geweldige aangrijpende thriller met af en toe zelfs nog een vlaagje humor erin verwerkt. Echt een perfecte film!

Aanrader voor iedereen om te gaan kijken!

afgelopen weekendgezien in de bios.heb zowel de boeken als ook de originele versie veelvuldig gezien, buiten dat er verschilende verhaallijnen bestaan , is het een film met veel boodschappen: politieke corruptie, bureaucratie, onbeantwoordde liefdesstory en een echte seriemoordenaar welke in dit eerste deel wordt ontmaskerd. Dit alles met op zijn tijd een portie goede actie maakt het een intrigerend mooie trilogie. Ik was een beetje bang dat dit amerikaanse deel het origineel zou 'verkrachten' ,maar men is op een enkel item na netjes op de rails gebleven. daar waar naomi rapace lisbeth fantastisch neerzetten is het nu de beurt aan een nieuwe dame , welke zeker niet onderdoet. De keuze voor Craig vind ik wat vreemd ,maar goed , men heeft in deze film gekozen om de driekoeksrelatie sterker naar voren te brengen in het voordeel van Lisbeth, waardoor de teleurstelling voor haar aan het eind van deel 1 alleen maar groter is.
Ondanks dat het eenzelfde verhaal betreft ,meer dan de moeite waard om toch te gaan kijken!

avatar van Naomi Watts
Fincher does it again

Het 'origineel' pas van de week gezien en aangenaam verrast en vooral omdat ik door zijn Zweedse tegenhanger een kleine fan werd van de film. Vooral Rapace wist de film tot ongekende hoogte te brengen. Een zeer flinke nalatenschap voor Rooney Mara maar wat doet ze het goed. Er is dus degelijk een Mara die wel kan acteren. Deze versie van Fincher is wat meer trouw naar het boek toe qua details, doet veel beter dan zijn Zweedse tegenhanger al heeft die Zweedse tegenhanger ook weer dingen die zij beter doet.

Wat vooral een geschenk is is dat Fincher goed regisseerd en dat de film visueel zeer strak gedesigned is, waar de Zweedse tegenhanger kwalitatief meer een tv film leek. Met de Engelse taal heb ik dan helemaal niet zo'n moeite (en ode dat ze de setting in Zweden houden), zie het probleem dan ook niet zo. Cinematografisch erg sterk geschoten, zoals we van Fincher gewend zijn ook weer een erg sterke soundtrack en met een capabele cast. Jammer dat Craig weer eens op de automatische piloot speelt terwijl zijn presence toch erg fijn is.

Ook aardig verrast dat Fincher de sleutelscenes met Lisbeth's curator behoorlijk graphic uitbeeldt (had een veel mildere versie verwacht). Cinematografisch enorm uitgebalanceerd waardoor Fincher met beeldtaal het een nog hevigere impact geeft. Tattoo design was ook zeer goed en Mara had ook de juiste fysieke attributen om de film een sexy vibe mee te geven. Sowieso vind ik een vrouw in combinatie met flinke tattoos ook wel een big plus en Mara makes them work really good . Enorm sterke presence ook bovenop haar sex-appeal. Cinematografisch zijn de seks scenes trouwens ook erg mooi geschoten, opvallend stylish. Het mysterie ontvouwt zich ook veel minder rommelig en toch vrij duidelijk dat de regie hier ook veel magnifieker is. En wat een briljante opening credits weer van Fincher . Zoals Mr. White terecht aangeeft is dit sowieso een vlak waar Fincher in uitblinkt.

Enorm sterke vertaling van Larson's boek naar het witte doek. Op dem omenten dat het nodig is verrassend graphic, een sterk script, magnifieke regie en cinematografie en vooral een voortreffelijke Mara zorgen er voor dat deze herverfilming van Stieg Larson's eerste boek van de Millennium trilogie een zeer terechte lijkt.

Wij (mijn vriendin en ik) vandaag naar the girl with dragon tattoo geweest.
We vonden het een hele goede en spannende film.
Er zit alleen wel een heel erg schokkende scene in waarvan ik vindt dat mensen bewust van moeten zijn voordat ze overwegen deze film te zien.
Het gaat hierbij om een verkrachtingsscene die zeer gedetailleerd in beeld is gebracht.
Wij zijn hier erg van geschrokken.
Voor de rest zeker een goede film!

avatar van Vinokourov
Best mooi in elkaar gezet, die twee verhaallijnen van Craig en Mara, die dan bij elkaar komen. Echt heel boeiend vond ik het niet in het begin, maar het werd steeds sterker ook mede door de look van de film die er gewoonweg goed uitziet. Alleen jammer dat na de grote climax-scene er nog een heel overbodig stuk aangebreid is. Echt een vage keuze van Fincher. Had dat gedeelte desnoods voor het volgende deel bewaard.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je kan niet rond het vergelijk met zowel de boeken als de Zweedse films. Ik heb de boeken gelezen, de Zweedse tv-versie gezien en de afgeleide geknipte filmversie daarvan. Tijd dus om te kijken hoe de remake het er van afbrengt. Met toch enigszins een tollerantiegraad voor het verhaal dat door de lees- en kijkbeurten verre van verrassend is.

Het grote verschil met de Zweedse versie is vooral dat m'n bij het maken al meteen de intentie had om er een film van te maken en geen korte filmserie. Dat geeft een vlottere montage, geknip in quasi overbodige scènes en meer aandacht voor zaken als muziek, beeld, ritme, .... David Fincher doet het zeer goed en maakt er een mooie versie van. Men greep terug naar de boeken blijkbaar, waarbij soms aandacht werd geschonken aan zaken die in de Zweedse versie werden weggelaten en andersom. Niet alleen verhaalelementen, maar ook randfiguren.

De karakters dan. De Vangers zijn even goed als hun Zweedse equivalenten. Daniel Craig is een andere Blomkvist, maar doet het eerlijk gezegd wel goed. Dit is een rol die hem als gegoten is en met momenten denk je aan een Britse detective te zien met een vleugje 007. Waar het schoentje dan wel wringt is zoals verwacht bij Lisbeth Salander. Voor de remake is zeer duidelijk gekeken naar de filmversie, terwijl evengoed een andere interpretatie aan de boeken kon gegeven worden. Maar Noomi Rapace was zo goed, dat ze niet anders konden dan het op z'n minst te evenaren in de hoop haar vertolking te overtreffen. Wat dus niet gelukt is. Niet alleen mist Rooney Mara alle chemie van Rapace, maar lukt het haar ook niet om enige chemie te maken tussen Salander en Blomkvist. En met Rapace als hoofdtroef in de originele films haalt het de hele film naar beneden.

Maar op zich is de film wel onderhoudend en dankzij Fincher en de cast (op Mara na dan) nog niet zo slecht geworden. Had Rapace hier aan meegewerkt en de film iets meer Zweedse sfeer gehad (dat zat ook beter in de originele films) had het zeker een topfilm geworden.

avatar van SilentF0rce
Ik vind deze versie eigenlijk net zo goed als het origineel. Het was alleen anders, omdat ik nu al wist wat er komen ging. Rooney Mara doet het even goed als Naomi Rapace en ook Daniel Craig speelde overtuigend.

David Fincher levert met The Girl With the Dragon Tattoo een slaafse adaptatie af van Stieg Larsson 's boek. Niet dat zijn verfilming het bronmateriaal letterlijk overneemt, maar de steken die hij door zijn beperkte medium moet laten vallen zijn opvallend duidelijk, waarbij zelfs (of: vooral?) zij die het boek niet gelezen hebben merken dat zaken worden afgeraffeld.

Die steken zitten met name in de karakterontwikkeling (relatie tussen Lisbeth en Mikael) en laatste akte (in de laatste 10 min. ontspoort de film volledig, ongetwijfeld om nog net een punt uit het boek mee te kunnen pakken). Waarschijnlijk is de studio deels de boosdoener. De eerste cut van Fincher was immers 3 uur, maar noodgedwongen moest hij er 20 minuten uithalen.

En waar Fincher met Se7en bewust de valkuil van het stereotypische thrillereinde wist te ontwijken (good guy versus bad guy confrontatie inclusief spontane biecht) trapt hij er hier volop in, waarbij de bad guy alleen al dankzij doorzichtige casting niet moeilijk te raden is. En dat terwijl hij eerder Kevin Spacey zo geniaal geheim wist te houden.

Komt nog eens bij dat zijn thriller een teleurstellend studiocompromis blijkt op het vlak van rauwheid en intensiteit. Hoewel enkele scènes eruit springen in valsheid, zijn ook deze vooral suggestief (de studio liet Fincher een cruciale scène opnieuw draaien omdat hij te intens zou zijn) en is de algehele toon van de film opvallend luchtig (gevatte oneliners kende Se7en volgens mij niet) en netjes. Echt beklemmend is het nergens.

Niet dat het allemaal slecht is. Rooney Mara zet een geloofwaardige Lisbeth neer, Daniël Craig speelt prima en Yorick van Wageningen is lekker gemeen (hoewel, bizar genoeg, slechts de helft van de cast besloot om te spelen met een Zweeds accent - en dat is exclusief Zweed Stellan). Het probleem is alleen dat juist David Fincher deze remake leidde zodat hij zijn auteurstempel op het project kon drukken, en hoewel je aan de muziek en gekozen lenzen zijn hand kunt zien, had deze US remake verder door ieder ander gemaakt kunnen worden. Zijn gebruikelijke kwaliteit, dat beetje extra, mist.

avatar van otherfool
Tja, ook Fincher kan het rommelige boekje van Stieg Larsson niet interessant maken. Pluspunt in vergelijking met de eveneens matige originele film is dat het goedkope Krimi laagje er een beetje af is, minpunt de Engelstalige cast die met een Zweeds accent spreekt Echt, hoe dom is dat.

Millennium: het was niks, het is niks, en het zal ook nooit iets worden. 2*.

avatar van wwelover
Was een remake nodig? Nee, dat zeker niet. Maar dat er een remake is gemaakt, is uiteindelijk geen ramp, want ook deze versie is erg goed. Komt natuurlijk ook door het verhaal, wat van zichzelf al geniaal is. Gelukkig was ik het al grotendeels weer vergeten dus wist ik niet altijd wat er ging gebeuren, sterker nog ik wist het eind niet eens meer vooraf. Dat scheelt toch. Fincher heeft de film erg sterk neergezet, en qua casting is het ook gewoon heel goed. Dat het in het Engels is vind ik niet heel erg. Craig is zoals altijd erg goed en de voor mij nieuwe Rooney Mara doet het ook goed, een Oscar nominatie is voor de hand liggend omdat de rol ook erg uniek is. ook leuk om Van Wageningen te zien, die het echt goed doet, ook geen Nederlands accent ofzo. Sterke muziek, gek genoeg geen Oscar nominatie dit jaar daarvoor.

4.5*, zelfde als voor het origineel des tijds.

avatar van james_cameron
Niet beter dan het origineel, wat mij betreft, maar wel een degelijke thriller, uitstekend gemaakt en vertolkt. De toegevoegde waarde zit in de details. De begincredits zijn zeer spectaculair, de soundtrack (wederom van Trent Reznor en Atticus Ross, ook verantwoordelijk voor The Social Network) is uitstekend en het laatste kwartier is meer bevredigend dan dat van de originele film. Door bepaalde zaken weg te laten staat de film nu ook meer op zichzelf. Het origineel was toch onlosmakelijk onderdeel van een trilogie. De deur naar sequels staat nog steeds wagenwijd open, maar zelfs al zou het bij deze film blijven biedt de film een op zichzelf staande, bevredigende kijkervaring. Craig en Rooney zijn prima, maar kunnen de originele akteurs niet doen vergeten. En die zweedse accenten her en der hadden echt niet gehoeven.

Zonder meer (uitstekend) gelukt en met precisie bewerkt, deze remake (doet zelfs niet onder voor het origineel). Een pluim voor styling en script. De regisseur laat zien wat hij in huis heeft en tovert ons, in de juiste sfeer en in een moordend tempo, intensieve, spannende en pakkende scènes voor. De volle 158 minuten blijf je weer geboeid. Daniel Craig en Rooney Mara doen geen seconde onder voor hun Zweedse voorgangers Michael Nyqvist en Noomi Rapace, in menig opzicht zijn ze zelfs beter. Absoluut aanbevolen!

avatar van Elineloves
Gisteren gezien, lang naar uitgekeken.

Rooney Mara is een kei van een actrice, al zag ze er natuurlijk wel verschrikkelijk onaantrekkelijk uit. Met vlagen leek ze zelfs op een kerel. Niet erg, juist heel erg goed. Dat ze dat weet te brengen met een soort vrouwelijke kwetsbaarheid, maar de 'kracht' bij zich draagt van een man. Zij is het meest intrigerende personage van de film en ook, samen met enkele zeer krachtige scènes, de reden waarom ik toch door wilde kijken en me door een paar langdradige scènes heen worstelde. Craig viel me wel weer enigszins tegen, ik vind die man altijd (te) weinig emotie uitstralen en daardoor lijkt het soms alsof hij op de automatische piloot staat. Maar dat is mijn persoonlijke mening, hij deed het zeker niet onverdienstelijk. Maar enfin, naast Rooney ben je al snel de 'mindere'.

Ook de moord/verdwijning van Henrik's lievelingsnichtje en het jarenlange mysterie hieromheen was interessant en nodigde de kijker uit om mee te denken wat er met Harrietje gebeurd was. In het begin had ik wat moeite met de vele verschillende namen die plots aan bod komen, maar omdat niet alleen de twee hoofdpersonages centraal staat maar iedereen genoeg kans krijgt om te schitteren werd dit na verloop van tijd minder en kwam ik beter in het verhaal.

Wat ik jammer vond was dat het duo pas na een minuut of 90 samenkwam. Had er graag wat meer schot in gezien want nu bleef ik me maar telkens afvragen hoe de twee verhalen in elkaar zouden gaan vloeien. Wat is de band of wat gaat de link worden tussen de sociaal gestoorde Lisbeth en de speurneus? Voor de liefhebber valt er wel genoeg te genieten: prachtige locatie's, allemaal zeer stylistisch geschoten en ook de (vele) dialogen zijn prima in orde.

Toch had ik, ongeduldig als ik ben, toch graag weer die 'ontzichtbare afstandsbediening' gehad waardoor ik de film door had kunnen spoelen, het duurde me soms écht te lang en het bleef, vooral in de eerste helft, soms zo vaag dat het bijna een beetje vermoeiend werd. Mijn vriend gaf het voor de helft al bijna op en zei telkens dat hij er niks meer van begreep. Ik kon het hem om dat moment ook niet uitleggen omdat ik zelf het spoor bijster was en geen idee had hoe en wat.

Misschien had ik de film sowieso beter niet kunnen kijken na een werkdag van 08.00 tot 18.30, maar enfin. Dat was mijn eigen keuze, ik moest en zou die film zien. Denk dat mijn gebrek aan concentratie en vermoeidheid er voor heeft gezorgd dat ik deze film niet hoger beoordeeld heb. Wie weet een herziening?

avatar van david bohm
Aardige remake, onderhoudend ondanks de lange speelduur. De hand van de heer Fincher is voor mij helaas slechts af en toe zichtbaar en het potsierlijke Engels met Zweeds accent is lachwekkend. Redelijk tot aardig maar zeker geen must see.

avatar van Number23
Dat is nogal jammer. Bij deze remake hoopte ik echt dat sfeermaker Fincher er een gelijkwaardige of misschien zelfs betere film van kon maken, maar het is toch niet zo gebleken. Want waar ik hoopte dat de af en toe 'TV-kwaliteit' van het origineel zou worden vervangen door typische Ficher-sfeer, kreeg ik alleen het gevoel van een hoger budget. Dat ook deze film zich in Zweden moest afspelen, snapte ik ook niet echt. Je kan ook te dicht bij het origineel blijven. Ook de acteurs waren heel interessant om naar te kijken, hoe ze in de personages kruipen. Ze doen het goed, maar toch leggen ze het een voor een af tegen de Zweedse acteurs. Craig was voor mij de perfecte acteur om Mikael te spelen, Mara gooit toch iets meer kwetsbaarheid, emotie en menselijkheid in haar rol. Wat overblijft is nog steeds een intrigerend misdaadverhaal dat blijft boeien, maar toch verhoog ik het origineel een halfje omhoog.

avatar van Jessen0wnt
The fear of offending is stronger than the fear of pain.

Ik weet nog dat ik zat te springen wanneer ik wist dat deze grootse regisseur deze film ging maken. Heb het plan wat gevolgd en was natuurlijk van plan om het gelijk te bekijken. Maar plannen worden uitgesteld en het verlangen naar de film werd groter: vandaag dan eindelijk gezien op groot doek. Hoewel het volgens mij pas de tweede draai-week is, duurde het oneindig, en achteraf ben ik blij het achter me te hebben. Want dit was goed.

Ik ben nog steeds onder ste boven van het boek en de Zweedse verfilming, het tweede boek was even zo briljant (hoewel ik de film matig vond) en het derde boek ligt nog op de plank, nu bijna smekend om gelezen te worden. We kunnen lang of kort zeuren over de opmerkingen die leiden tot de remake,boekverfilming, of eigen interpretatie-discussie maar ik denk dat het weinig uit maakt in de ervaring op zich. Je leunt altijd op het materiaal wat je kent en vergelijken is niet meer dan menselijk.

Er is nu al veel over de film gezegd, introductie filmpje was erg creatief en zette je gelijk recht in je stoel. De film is verder visueel heel erg onderhouden en soms wat gedurfd maar vooral erg meeslepend. Muziek was goed en vooral het koppel was geloofwaardig neergezet, Lisbeth was in zoverre gelijk aan mijn verwachtingen tijdens het lezen.

Gewoon een erg sterke film die het nog steeds spannend weet te maken ondanks dat je het verhaal binnen ste buiten kent. Film weet zich los te maken van zijn vergelijk-materiaal maar achteraf is dat natuurlijk altijd een 'ding' om in je eindoordeel mee te draaien. Ik heb het juist positief ervaren aangezien ik dit beter vond dan de Zweedse verfilming. Kwaliteit popcorn vermaak.

Topper, 4,5 ster

Denken die Amerikanen/Canadese nu echt dat ze alles beter kunnen? Na eerder zwakke verfilmingen van de orginelen deense serie Forbrydelsen (The Killing) is er nu weer een aan toegevoegd. Jammer. Voor de mensen die het orgineel niet hebben gezien, dat is pas echt een aanrader. De trilogie Millennium van Stieg Larsson.

avatar van Donkerwoud
Voor wie nog niks van de hele Millenium-hype mee heeft gekregen (zoals ik) is het een thriller waarin topregisseur David Fincher ons wederom meeneemt in een kapotte wereld vol seks en geweld. Er gebeurt de hele film vrijwel niks en toch weet hij het van de eerste tot de laatste minuut bloedstollend spannend te blijven. Slim camerawerk- waarbij het Zweedse landschap in al zijn facetten wordt getoond- doet de rest. Daniel Craig en Rooney Mara zijn uitmuntend gecast als die twee zo verschrikkelijk andere type karakters, maar die tegelijkertijd weer zo merkwaardig goed bij elkaar passen. Het grappige is dat het als thriller best traditioneel in elkaar zit. We hebben het familiegeheim en de twists en turns die tot de schokkende wendingen leiden. Toch werkt het ontegenzeggelijk verfrissend dat het mannelijke karakter nou eens compleet overschaduwd wordt door zijn vrouwelijke tegenhanger. Lisbeth Salander een damsel in distress? Hell no, ze weet goed wat ze doet en is uiteindelijk degene die altijd de situatie naar haar hand weer te zetten. En dat zonder in te moeten leveren op haar vrouwelijke kwetsbaarheid. Dit is een goede start van wat hopelijk een geslaagde trilogie zal gaan worden.

avatar van mjk87
Een verhaal als de doorsnee BBC-detective, met een krantenjongen in de rol van de rechercheur en extraatje in de persoon van miss Salander, waarvan ik me dan afvraag wat die boeken zo bijzonder maakt (klopt, ik heb ze niet gelezen). Wel een regisseur die boven het bronmateriaal kan uitstijgen met mooie beelden, heerlijke montage, die weet hoe een verhaal vertelt moet worden (de snelheid in die eerste paar minuten ook) en een paar uitstekende acteurs ernaast.

Craig is prima en doet nergens denken aan Bond. Wel aan Indiana Jones (als hij die bril op doet), maar dat is dan weer geen nadeel. Ook uitstekende bijrolacteurs hoe klein de rol ook is. En natuurlijk Mara als Salander, vol kracht en overtuiging, met niet enkel de beste rol maar die ook nog eens een het best vertolkt.

Overigens vraag ik me af waarom niet gekozen is dit verhaal te verplaatsen naar de USA, als er dan toch Engels gesproken wordt. Zoals ook Insomnia van Noorwegen naar Alaska verhuisde, of Let the right one in niet at te lang geleden. Dit verhaal zou in feite overal plaats kunnen vinden.

3,5 *, vooral omdat het als film best goed is, met lekkere muziek, mooie beelden, goed spel en een heerlijk tempo. En dat op een dertien-uit-dozijn verhaal met nogal teleurstellend eind. Tja, hulde aan Fincher dus (hier verdien je dus eigenlijk een Oscar mee).

avatar van martijn011
Ik heb de Zweedse versie ongeveer een jaar geleden gezien en was blij verrast. De boeken heb ik intussen nog steeds niet gelezen dus ik was wel wat van het verhaal kwijt. Ik heb me wel afgevraagd waarom Fincher zich waagt aan een nieuwe film over dit boek, zeker na een prima Zweedse versie. Maar daarmee is waarschijnlijk de vraag meteen beantwoord, want Amerikanen blijven Amerikanen en willen graag hun eigen versie hebben in hun eigen taal met bekende Hollywood-acteurs.
De enige reden dat ik me ook heb gewaagd aan deze film is dat Fincher de regie in handen had. Een prima regisseur in mijn ogen.

En zoals verwacht valt de film zeker niet tegen, sterker nog, het is gewoon een prima film geworden. Heel veel andere verhaallijnen of verrassingen in het plot had ik niet verwacht, ook omdat het een boekverfilming blijft. Het verhaal was dus al grotendeels bekend en dat merkte in op een gegeven moment ook aan een kleine verslapping in de aandacht. Aangezien de film ook ruim tweeënhalf uur duurt niet zo heel gek.
Toch zorgt de prima cast voor een goed resultaat. Craig als Mikael Blomkvist was prima en ook nu weer een goede Lisbeth Salander in de persoon van Rooney Mara. Was vooraf sceptisch over de invulling van het personage Salander, vooral omdat in de Zweedse versie Rapace de show steelt.

Al met al is dit toch zeker een goede Fincher-film maar heel veel nieuws onder de zon is er niet. Benieuwd of de volgende delen ook verfilmd worden. Voor deze film drieënhalve ster, ruim voldoende dus..

avatar van John Lee Hooker
Aardige speurtocht naar het verleden waarin Daniel Craig het een en ander uit moet pluizen met behulp van een geheimzinnige collega. Heel erg bijzonder vond ik het helaas niet en ik moest met regelmaat denken aan een doorsnee CSI aflevering. Ja, leuke en boeiende zijtakjes zoals een verkrachting maar het mainpoint blijft toch het onderzoek naar de verdwijning van Harriet. Heel veel suprises heeft het niet in petto en van Fincher had ik stiekem wat meer verwacht maar we houden een fatsoenlijke prent over.

avatar van The One Ring
Waarschuwing: deze recensie vergelijkt de Amerikaanse The Girl With the Dragon Tattoo met zijn Zweedse tegenhanger! Verder lezen op eigen risico!

Want laten we eerlijk zijn, bij iedere film waarvan een remake (of herverfilming van het boek, of hoe je het ook noemt) bestaat wordt een vergelijking gemaakt. Dit is geen gebrek aan originaliteit van de schrijver van de recensie, maar een noodzaak. Het feit dat je het verhaal al eerder gezien hebt bepaald je verwachtingspatroon en de uiteindelijke kijkervaring. De Zweedse en Amerikaanse verfilming van Larssons boek vertellen beiden bijna geheel hetzelfde verhaal. Dan kan ik wel doen alsof ik bij deze tweede film niet wist wat er zou gebeuren of doen alsof ik niet zag aankomen hoe het af zou lopen, maar dat zou me te idioot worden.

Daarbij pakt de vergelijking niet slecht uit voor Finchers film. Integendeel, het knappe aan deze nieuwe versie is dat bijna alle scènes overgenomen zijn en dus precies hetzelfde verhaal verteld wordt en dat ik toch duidelijk kan zeggen dat ik deze herverfilming beter vind dan zijn voorganger. De Zweedse versie heeft slechts twee pluspunt ten opzichte van de nieuwe film. Ten eerste: hij is Zweeds gesproken. En dat is een heel klein pluspuntje, aangezien de Amerikaanse taal mij hier geen seconde gestoord heeft. Ten tweede: de onnodige toevoeging van de twist dat de vrouw in Londen de vermiste vrouw blijkt te zijn onder de identiteit van een oude, overleden vriendin. Dit is onverklaarbaar, tenzij het niemand anders op Aarde is opgevallen dat die vriendin overleden is. Ik snap ook niet waarom ze niet de simpelere oplossing hebben gepakt uit het origineel waarin de vermiste vrouw achteraf in Australië woont. Dat is minder vergezocht en eenvoudiger te verklaren.

Dit zijn echter maar kleine puntjes. Aan de andere kant zijn de pluspunten van deze film ten opzichte van de Zweedse film ook zeer klein, maar een heleboel kleine pluspunten kunnen het verschil maken tussen een aardig wegkijkertje (het origineel) en een knappe thriller, zo blijkt. Het grootste probleem dat ik met de eerste verfilming had was dat het op mij niet overkwam als een aflevering van Baantjes of zo, een zielloze thriller met weinig urgentie en een mysterie dat eigenlijk van weinig belang lijkt. Het leek alsof regisseur Niels Arden Oplev zijn werk daar als een klus zag, waardoor het eindresultaat een ongeïnteresseerde indruk achterliet. Ik vond het niet spannend en alleen de vrouwelijke hoofdrol gespeeld door Noomi Rapace wist me in te pakken.

Daarom was ik ook zo blij dat Fincher achter de remake werd gezet. Bij bijna iedere andere regisseur zou ik het project eerlijk gezegd nauwelijks een blik waardig gekeurd hebben. Gewoon de zoveelste remake uit een ongeïnspireerd Hollywood. Ongeacht de reden waarom deze film gemaakt is kan denk ik niemand ontkennen dat Fincher de juiste man is voor dit werk. En dat zie je ook aan de film af. Hij heeft misschien wel eens meer bezeten films gemaakt, maar ik dank hem er toch voor dat ditmaal wel mijn interesse getrokken werd voor het mysterie (waarvan ik bijna alle details alweer vergeten was, zo relatief snel na het origineel). Dit is een regisseur die getrokken wordt door duister materiaal, door personages met afwijkende of verrotte persoonlijkheden. Als we te horen krijgen hoe al die vrouwen zijn vermoord zorgt hij ervoor dat de horror tot je binnen dringt, terwijl Oplev het nauwelijks meer laat lijken dan de zoveelste klus voor Blomkvist. Hoewel The Girl with the Dragon Tattoo zeker niet Finchers beste film is, is het misschien wel de meest geschikte om aan te tonen wat een sterke regisseur hij is. Hij weet met door middel van sfeerschepping een veel wanhopiger gevoel over te brengen dan Oplev ooit had lijken te kunnen bedenken. De grote glazen ramen van Martin Vangers huis worden hier bijvoorbeeld gebruikt om tijdens de climax het moeilijker te maken voor Blomkvist om zich onzichtbaar te maken en Fincher benadrukt die ramen. Daarbij weet Fincher wat obsessie is (sowieso een terugkerend motief in zijn films), wat ook wel fijn is als je een film maakt over karakters die zich vastbijten in een zaak. Er moet eveneens gezegd worden dat de score van Atticus Ross en Trent Reznor een enorme bijdrage levert aan de spanning. Niet te nadrukkelijk, maar toch duidelijk merkbaar voeren ze de intensiteit op. Waar ik bij de eerdere film totaal geen spanning heb gevoeld zat ik hier op het puntje van mijn stoel. En dat terwijl ik wist hoe het afliep! Een groter compliment bij een mysterythriller kun je nauwelijks bedenken.

Maar dan heb ik het nog niet eens over het grootste voordeel van deze versie gehad: personages die werkelijk kwetsbaar overkomen, iets wat uiteraard helpt om de spanning op te voeren. Niemand lijkt Daniel Craig echt te prijzen, maar hoewel het misschien niet de meest briljante acteerprestatie ooit is is zijn casting een miskende meesterzet. Dat het de huidige James Bond is die de duidelijk ironisch bedoelde rol speelt zorgt voor een extra laagje. Dit is een film over een sterke vrouw die de situatie oplost en uiteindelijk zwakkere, mannelijke man die de eigenlijk held zou moeten zijn redt. Wat past beter bij de toch zeker feministische bedoelingen van het verhaal van Larsson dan een vrij kleine vrouw die James Bond redt? En niet alleen dat, zij bepaald wanneer ze seks hebben (dat hij de seks wil uitstellen of onderbreken, maar zij gewoon doorgaat kan ik niet anders zien dan als een geslaagde grap), terwijl hij begint te piepen als zij zijn hoofdwond wil verzorgen. Craig weet precies dat stoffige te vangen van Blomkvist dat het verhaal nodig heeft, maar hij tevens van nature charismatisch genoeg om te overtuigende als doortastende journalist. Toegegeven, iedere acteur had Michael Nyqvist uit het origineel op dat gebied kunnen overtreffen aangezien dat waarschijnlijk de meest saaie acteur is die nou op de aardbol rondloopt.

Waar iedereen het meest in geïnteresseerd was was echter wie de rol van Lisbeth Salander ging spelen, een op het eerste gezicht ondankbare taak aangezien Noomi Rapace de eerdere film redde door haar sterke spel. En toch ga ik zo ver om te zeggen dat ik Rooney Mara's invulling van het karakter interessanter en vooral ook pakkender vond. Misschien is het een slechte herinnering van mij, maar mijn geheugen zegt dat Rapace de rol met weinig kwetsbaarheid speelde, alsof ze toch vooral steeds keihard was. Mara heeft die hardheid ook en ze leek me soms zelfs gevaarlijker dan Rapace, maar tegelijkertijd kreeg ik bij haar het gevoel dat je haar pijn kon doen, misschien zelfs kon breken als je te ver ging. Het is deze fijne balans tussen sterke, gevaarlijke wraakengel en een kwetsbaar meisje dat Rooney Mara's interpretatie van de rol zo geweldig maakte en er voor zorgde dat de film zich werkelijk uittrok boven de gemiddelde thriller. Mara's Salander was ook wat wereldvreemder dan die van Rapace geloof ik, wat ook goed past.

De zwaktes van deze film zitten ook in de Zweedse versie waardoor ik aanneem dat ze uit Larssons boek komen. Het blijft namelijk wat afbreuk doen aan de spanning dat de twee hoofdpersonen zelf weinig persoonlijke betrokkenheid hebben bij het hoofdmysterie. Pas bij de kelderscène aan het eind staat er voor hun iets op het spel. Daarvoor is het toch vooral andermans probleem oplossen. Hun eigen levens worden geplaagd door zaken die dan weer buiten het hoofdplot staan en voor mij weet ook deze versie niet helemaal duidelijk te maken waarom die verhaallijn rond die politicus die Blomkvists leven zuur maakt erin zit en zo oneindig lang de tijd krijgt. Het zal vast iets te maken hebben met de vervolgen, maar het voelt er nog wat met de haren bijgesleept, al weet deze versie het iets strakker te vertellen, onder andere door Blomkvist niet naar de gevangenis te laten gaan. Het is vooral deze overbodige zijlijn die ervoor zorgen dat dit geen geheel strakke thriller is.

Niettemin is dit gewoon een bijzonder fijn werkje geworden. Spannend, sfeervol en fantastisch geacteerd. En met geweldige openingstitels. Hier kan ik wel vier kleine sterren aan kwijt.
Overigens hoop ik niet dat Fincher ook de vervolgen gaat doen. Hij lijkt me sowieso een regisseur die floreert bij afwisseling en daarbij is het gewoon altijd jammer als een interessante regisseur jaren van zijn leven besteed aan drie films die ongeveer hetzelfde zullen zijn.

avatar van Justinw
Erg sterke film weer van Fincher, waar een remake vaak zinloos lijkt weer Fincher er toch iets erg sterks uit te persen. Erg goede rollen van Rooney Mara en Daniel Craig. Heb van de zweedse trilogie alleen de 2e gezien. En dat zag er goed uit maar toch een beetje stoffig en saai uitgevoerd. Dit zat allemaal erg goed in elkaar behalve de anita/harriet switch vond ik wat apart..

Voor de rest kijkt het allemaal goed weg voor een 158 minuten lang durende film.

avatar van M.Goodkat
Nu zelf vind ik de 2.5 uur best ok, in het begin had ik nogal moeilijk om mee te volgen, voornamelijk met al die namen kon ik amper mee,zweedse namen zijn niet echt mijn specialiteit,zelfs op het einde had ik nog steeds zo van 'Wie is nu Gotffried ook alweer?' of 'Wie is Martin ook alweer??' Maar zelf naast dat vond ik het een zeer boeiende film. Vooral Rooney Mara speelt een indrukwekkende rol als 'psycho bitch' alhoewel dat niet al te correct uitgelegd was, ze is op een manier niet echt normaal en ziet er ook niet normaal uit maar als ik in de plaats van Mikael was ik ook op haar avances gesprongen .
ben zelf nog benieuwd naar de 2 vervolgen van Amerikaanse makelij.
Zelf heb ik de boeken net gelezen, alhoewel ik de eerste deel (deze film) thuis heb liggen maar niet de tijd heb gehad om het te lezen.

avatar van maerk
Recensie The Girl with the Dragon Tattoo

The Girl with the Dragon Tattoo is een remake van de Zweedse film Män som Hatar Kvinnor die in 2009 verscheen. Ik vind het maar een arrogante houding van Hollywood om iedere succesvolle niet-Engelse film te remaken, omdat Amerikanen blijkbaar te lui zijn om ondertitels te lezen. Toen ik hoorde dat Män som Hatar Kvinnor geremaked werd slaakte ik een grote zucht.

Waar ik pas later achterkwam is dat niemand minder dan David Fincher de regie op zich nam. David Fincher is een van de interessantste regisseurs van deze tijd en heeft meesterwerken als Se7en en Fight Club op zijn naam staan. Aan de ene kant vond ik het jammer dat hij zich aan dit project waagde, aangezien ik remakes van recente films overbodig vind. Aan de andere kant ben je altijd benieuwd naar een nieuw project van je favoriete regisseur.

Ik ga niet te veel vergelijkingen maken met het origineel, maar ik moet zeggen dat ik Fincher’s versie beter vind. Ten eerste heeft Fincher eerder het boek Mannen die Vrouwen Haten verfilmd dan een klakkeloze remake gemaakt van de Zweedse versie.
Ten tweede is The Girl with the Dragon Tattoo audiovisueel veel interessanter. De originele versie leek eigenlijk meer op een soapserie en bevatte niet zo veel sfeer. Fincher zorgt er door middel van een zeer mooie cinematografie en een sterke soundtrack voor dat de film juist sfeer uitademt. Het begint al met de geweldige opening credits ondersteund door een opgepompte verise van Immigrant song. De opening credits in Finchers films zijn altijd van een bepaalde schoonheid. De geweldige fotografie kenmerkt de films van David Fincher altijd en ook deze film streelt onze ogen. Fincher maakt opnieuw gebruik van zeer donkere beelden in combinatie met steadycamshots die langzaam naar de gebeurtenissen toe zweven. Het ziet er allemaal heel gelikt uit en in veel shots is er sprake van symmetrie en centrale plaatsing van objecten en personages. De soundtrack van Trent Reznor en Atticus Ross maakt het geheel helemaal af. Een heerlijke elektronische soundtrack die het onbehaaglijke gevoel van de film erg goed overbrengt.
Natuurlijk mag de cast niet vergeten worden. Daniel Craig levert, net zoals de rest van de cast, gewoon een goede prestatie. Rooney Mara steelt echter alle aandacht. Noomi Rapace zette Lisbeth Salander heel goed neer, maar Rooney Mara doet daar niet voor onder. De makers hebben Salander meer achtergrond gegeven in deze verfilming en wist mij meer te interesseren dan in de originele versie. Mara speelt haar rol met verve. Als Nederlanders mogen we ook trots zijn op Yorick van Wageningen die de sadistische Björman speelt.
Ook is deze versie nog een stuk harder en explicieter dan het origineel. De beruchte verkrachtingsscène is niet bepaald een pretje om naar te kijken. De film slaagt in zijn opzet om akelig en dreigend over te komen, zoals we gewend zijn van Fincher.

Een erg goede en sfeervolle film met een vleugje zwarte humor die de gehele 2,5 uur blijft boeien. Ik hoop echter niet dat David Fincher zich gaat bemoeien met de remakes. Ik hoop dat hij iets interessanters onderneemt en bijvoorbeeld weer eens een boek van Chuck Palanhiuk (Fight Club) oppakt.

4*.

avatar van Ceeda7
Net iets beter.

Gisteren ben ik uiteindelijk gaan kijken naar deze film. De verwachtingen zijn gedeeltelijk ingelost, maar ik had toch dat tikkeltje meer en beter van Fincher en co verwacht.

Laat het duidelijk zijn, voor de kijker die eerder de Zweedse trilogie heeft gezien is het een domper dat deze Amerikaanse verfilming later komt. Dit is er wat ik van denk. Waarschuwing: vergelijkingen tussen beide versies aanwezig! De Zweedse versie heb ik wel 2 jaar geleden bekeken, dus gaten zijn er.

De cinematografie is indrukwekkend zoals verwacht en de acteerprestaties beter. Niet zo veel beter, maar dit heeft te maken met de uitstekende casting. Het personage die Rooney Mara vertolkt komt veel brozer en realistischer voor dan de Zweedse. Palace doet het uitstekend bij de Zweedse versie dat niet, maar haar personage is extremer, harder en uiterlijk minder kwetsbaar (voor de kijker, vind ik althans). Ook in combinatie met de charismatische teddybeer die Daniel Craig is zorgt dit voor een veel duidelijke en begrijpbare romance tussen de 2 hoofdpersonages. De duffe uitstraling die Blomqvist had bij de Zweedse versie paste maw niet met de ruwe Salander door robuste Palace gespeeld.

De soundtrack of score of wat je het ook mag noemen is pure kunst. Ik heb Trent & Reznor leren kennen pas via The Social Network en ik was weggeblazen. Het maakt de film spannender, zorgt voor een extra en diepere dimensie. Ik vond het zelfs jammer dat het geluid in de cine nog redelijk stil was.

De montage is veel voortvarender. En dat bleek mij een groot verschil met de Zweedse versie.
Continu flits- en knipwerk tussen de 2 verhaallijnen van de hoofdpersonages maken het interessanter, terwijl bij de Zweedse versie ik af en toe de vaart miste die de film verdient.

Negatieve punten: de opbouw en afbouw en speeltijd. Ik geef het toe: het vergt bijzondere aandacht om een zorgvuldig uitgeplozen script te creëren om de kijker in het verhaal te mengen en de interesse blijven op te wekken. Dialogen, beelden moeten in continue symbiose het verhaal op zo'n snel mogelijke manier voortbrengen, en toch had ik het gevoel dat de speeltijd wederom te lang was. Toch alle respect voor de makers, het is nu eenmaal niet eenvoudig om kloefen van boeken te verfilmen. Maar een 2de sex-scène leek mij toch overbodig (met alle respect voor Mara haar prachtige lichaam

Ik begrijp ook de reactie van vele users dat het hoofdverhaal te snel afgelopen was, en dat de werkelijke dader voorspelbaar was. Volledig mee eens, er komen te weinig verdachten in beeld en door castkennis van vorige films is het overduidelijk => Maar dat is algemene cliché wat net het boek spannender maakt dan de film imo.

Conclusie: Goede Fincher, maar niet subliem.
Ik blijf er bij met alle respect: domper dat ik de Amerikaanse versie niet eerst heb gezien.