Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 158 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Zweden / Noorwegen
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Daniel Craig, Rooney Mara en Stellan Skarsgård
IMDb beoordeling:
7,8 (524.941)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 19 januari 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Girl with the Dragon Tattoo
"What is hidden in snow, comes forth in the thaw."
Op 29 september 1966 is de 16 jaar oude Harriet Vanger spoorloos verdwenen. Nu, 40 jaar later, krijgt journalist Mikael Blomkvist een ongewone opdracht: hij wordt door grootindustrieel Henrik Vanger gevraagd de geschiedenis van zijn familie te schrijven. Wat hij eigenlijk wil is de waarheid achterhalen over Harriet. Mikael vindt dat hij wel even uit zijn sleur bij het tijdschrift kan komen en samen met computerdeskundige Lisbeth begint hij aan de opdracht. Ze graven dieper en dieper in het verleden van de familie en komen steeds donkerder geheimen tegen.
Externe links
Acteurs en actrices
Mikael Blomkvist
Lisbeth Salander
Henrik Vanger
Martin Vanger
Erika Berger
Nils Bjurman
Dirch Frode
Anita Vanger
Cecilia Vanger
Dragan Armansky
Reviews & comments
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Aan het begin leek het even een scene-voor-scene kopie van het origineel te gaan worden, maar gaanderweg ging deze versie gelukkig steeds meer zijn eigen leven leiden.
Zoals verwacht is het allemaal iets spectaculairder gebracht, en godzijdank worden de Zweedse namen niet al te zwaar verkracht.
Vooral de tweede helft en het einde worden een stuk spannender gebracht. Heeft Fincher goed gedaan.
Al met al dus een geslaagde remake. Ik kijk al uit naar de volgende twee delen.
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Waarom zitten jullie allemaal die remake af te kraken?
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Heel diepgaand verhaal en een perfecte uitwerking. Wie deze film minder als 4 sterren geeft heeft duidelijk geen smaak.
Dat het verhaal diepgaand is kun je moeilijk aan de filmmakers toeschrijven aangezien het een remake van een boekverfilming is.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Ik heb trouwens helaas de eerste minuut gemist.
Wordt daarin misschien nog uitgelegd waarom iedereen in godsnaam Engels praat? 
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Volledig mee eens, maar dat zijn vooroordelen. Misschien zal deze bij de handvol horen. Als je de film hebt gezien kan je pas een oordeel vellen. Maar uit je posts ben ik overtuigt dat je het niet zo echt hebt voor deze film.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Onzin wat mij betreft. Er is gewoon een zwarte anti remake tendens en vooral als ze uit Hollywood komen. Het criteria dat er gehanteerd wordt is vaak ook bespottelijk. Welke remakes zijn beter dan het origineel? Even uit het hoofdje: Moulin Rouge, Ocean's Eleven, The Maltese Falcon, The Departed, The Man Who Knew Too Much, The Thing, Twelve Monkeys, Insomnia, Dawn of the Dead, The Italian Job, The Ring, A Star is Born, The Fly, Fistful of Dollars, Cape Fear, Scarface. En er zullen er nog veel meer zijn.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8167 stemmen
Maar bij al jouw voorbeelden zit er vaak veel meer tijd tussen het origineel en de remake, dan bij deze film het geval is. 2 jaar is vrij kort natuurlijk voor een remake.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Moet geen verschil maken wat mij betreft (ging toch gewoon om de kwaliteit van remakes an sich?). Ook een zwaktebod als je dat als kritiek wil aanvoeren.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Heb je recensie gezien Dennis. Visueel uitdagender hangt natuurlijk veel af van de middelen en het geld denk ik
. Over het einde van de film kan ik me nog niet uitspreken. Ik kan me ook niet direct voor de geest halen dat het bij het origineel zo'n uitgerekt einde was. Oké er waren idd rechtzaakperikelen aanwezig, maar een half uur is er idd wel missch over. En net zoals je zegt, het zal te maken hebben om mensen warm te maken voor het volgende deel,en er daar keihard invliegen zonder lange intro ( wat Fincher misschien al in gedachten had).
Wel jammer dat je de originele versie niet hebt gezien. De raakpunten en verschillen zou je misschien beter aan de kaak kunnen hebben gesteld. Zeker doen dus. En wat over de acteerprestaties? Daar weten we weinig van.
Ik weet niet of het altijd verstandig is zo films naast elkaar te moeten leggen, in dit geval heb ik het niet gedaan.
Acteerwerk zit wel snor hoor. Craig speelt zijn personage overtuigend en hij is niet het macho-type zoals in een Cowboys & Aliens (goddank), Lisbeth wordt ook overtuigend gespeeld, interessant personage waarvan ik hoop nog meer te weten te komen in de volgende delen. Stellan Skansgard speelt "zichzelf" en doet 't met verve. Tsja, alles is degelijk zoals het hoort. Moet wel bekennen Yorick van Wageningen opvallend goed te vinden. Hij voegt mooie subtiliteit toe aan zijn rol en geeft hem een pracht van een uitstraling.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8167 stemmen
Moet geen verschil maken wat mij betreft (ging toch gewoon om de kwaliteit van remakes an sich?). Ook een zwaktebod als je dat als kritiek wil aanvoeren.
Dat is geen zwaktebod. Vaak is het gewoon zo dat remakes minder zijn. je kunt wel allemaal voorbeelden noemen, maar ook dat is subjectief, want ik zie er sowieso al 4 tussen zitten waar ik het niet mee eens ben.
Daarnaast is de anti Hollywood tendens een beetje hun eigen schuld natuurlijk. Ze remaken een hoop en anders brengen ze wel een vierde of vijfde deel ergens van uit. Europa en Azië gaan vaak origineler te werk dan zij of wilde je beweren van niet?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat is geen zwaktebod. Vaak is het gewoon zo dat remakes minder zijn. je kunt wel allemaal voorbeelden noemen, maar ook dat is subjectief, want ik zie er sowieso al 4 tussen zitten waar ik het niet mee eens ben.
Vind ik dan weer niet. Blijf er vaak een onredelijk criteria aanhangen. Het is makkelijk tegen te spreken dat er zo weinig goede remakes zijn.
De Amerikaanse filmindustrie is veel groter en er is gewoon veel meer geld waardoor rechten kopen van een film veel aantrekkelijker is. Niet zo gek dat het in de Amerikaanse filmindustrie vaker voorkomt, al worden er in Europa en Azië ook genoeg geremaked.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8167 stemmen
Vind ik dan weer niet. Blijf er vaak een onredelijk criteria aanhangen. Het is makkelijk tegen te spreken dat er zo weinig goede remakes zijn.
Ook dat is weer subjectief. Remakes kunnen namelijk best goed zijn, zonder overigens beter te zijn dan het origineel. Maar ik vind wel dat een remake iets nieuws of iets eigens moet toevoegen aan het verhaal, dan kan het best geslaagd zijn. Verder moet je een film natuurlijk eerst zien om te beoordelen. Ik ben dan ook wel benieuwd wat Fincher er hier van gemaakt heeft.
De Amerikaanse filmindustrie is veel groter en er is gewoon veel meer geld waardoor rechten kopen van een film veel aantrekkelijker is. Niet zo gek dat het in de Amerikaanse filmindustrie vaker voorkomt, al worden er in Europa en Azië ook genoeg geremaked. [/quote]
Dat klopt, maar zo uitgemolken als films in Hollywood worden, gebeurt het in Europa en Azië vaak niet. Maar goed, ook dat is vaak een geldkwestie, zoals je zelf ook al zegt.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat ben ik ook met je eens hoor, ik verwacht meestal ook wel wat creativiteit maar het is nou ook niet zo slecht gesteld met remakes dat goede remakes amper te vinden zijn. Al kan een scene tot scene kopie soms ook beter uitpakken, had dat laastst bij de remake van Pour Elle. Al heb je ook wel een punt.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8167 stemmen
Mooi, we lijken elkaar weer eens te begrijpen. Dan moeten we nu allebei eerst maar eens deze film gaan kijken en dan kunnen we weer verder praten lijkt me. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Insgelijks. Lijkt me een prima plan, eerst het origineel maar eens kijken.
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Moet geen verschil maken wat mij betreft (ging toch gewoon om de kwaliteit van remakes an sich?). Ook een zwaktebod als je dat als kritiek wil aanvoeren.
andrehoek
-
- 218 berichten
- 224 stemmen
Wat een tegenvaller!
Was serieus benieuwd hoe David Fincher het fantastische orgineel zou gaan overtreffen.
Ik heb de boeken niet gelezen en verwachtte hier en daar veranderingen of aanpassingen wat een nog betere versie zou gaan opleveren. Zeker op het visuele vlak moet dit voor David een poesje in het bakje zijn.
De aanpassingen die zijn gedaan leveren geen meerwaarde. Een dochter, een te letterlijk poesje en een uitgebreider einde. En wat het geheel ook niet beter maakt is het weg laten van het samen op onderzoek gaan en de veranderingen omtrent Harriet.
Zelfs de confronterende scene tussen Lisbeth en Bjurman weet David niet naar zich toe te trekken.
(Yorick van Wageningen mag wel weer een mooi rolletje toevoegen aan z'n top cv.)
Het enige pluspuntje wat ik kan melden is een betere sexscene en die was volgens mij 20 sec...
Flipman
-
- 7114 berichten
- 1145 stemmen
Jawel. 'An sich' valt dat onder incashen op een succes. Maar wegens de makers van de remake ben ik hier toch wel weer heel erg benieuwd naar. Sowieso de stijl ook. Remakes hoeven per definitie niet slecht te zijn maar als de hoofdrolspeler en de regisseur niet twee mensen waren die ik heel erg hoog had zitten, had ik deze links laten liggen.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Onzin wat mij betreft. Er is gewoon een zwarte anti remake tendens en vooral als ze uit Hollywood komen. Het criteria dat er gehanteerd wordt is vaak ook bespottelijk. Welke remakes zijn beter dan het origineel? Even uit het hoofdje: Moulin Rouge, Ocean's Eleven, The Maltese Falcon, The Departed, The Man Who Knew Too Much, The Thing, Twelve Monkeys, Insomnia, Dawn of the Dead, The Italian Job, The Ring, A Star is Born, The Fly, Fistful of Dollars, Cape Fear, Scarface. En er zullen er nog veel meer zijn.
Nee, ik denk juist niet dat er veel meer zijn. En dit is een lijstje van zestien films verspreid over pakweg dertig jaar...
(Bovendien ben ik het sowieso al niet ermee eens dat de Dawn Of The Dead remake beter is dan Romero's versie, maar ik wil niet al te off-topic gaan.)
Feit is dat het overgrote deel van de remakes volkomen overbodig is, en alleen gemaakt worden omdat Hollywood ont-zet-tend lui en laf is.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
[. Welke remakes zijn beter dan het origineel? Even uit het hoofdje: Moulin Rouge, Ocean's Eleven, The Maltese Falcon, The Departed, The Man Who Knew Too Much, The Thing, Twelve Monkeys, Insomnia, Dawn of the Dead, The Italian Job, The Ring, A Star is Born, The Fly, Fistful of Dollars, Cape Fear, Scarface. En er zullen er nog veel meer zijn.
Allereerst zijn dit niet allemaal echte remakes of perce beter.
Over The Departed en The Ring en hun Japanse origineel valt echt wel te discussieren wat de beste is; The man who knew too much is door de meester zelf opnieuw gemaakt, maar behalve in kleur vrij overbodig; The Italian job en Scarface zijn zo anders en nog nauwelijks te herkennen dat eigenlijk alleen de titel nog hetzelfde is, Fistfull of dollars is een spaghetti western gebasseerd op een Samurai film, die trouwens eigenlijk veel beter was, is meer hetzelfde idee in een totaal andere setting plaatsen, dan een 100% remake, Ocean's Eleven is hoewel moderner nog net zo duf als het origineel.
Alleen Dawn of the Dead en The Thing zijn idd beter, al hoewel je nog kunt discussieren over of die laatste wel echt een remake is van The Thing from another world.
Van de rest van de genoemde titels ken ik het origineel niet.
The Maltese Falcon een remake??
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1887 stemmen
Ocean's Eleven is hoewel moderner nog net zo duf als het origineel.
Alleen Dawn of the Dead en The Thing zijn idd beter, al hoewel je nog kunt discussieren over of die laatste wel echt een remake is van The Thing from another world.
Van Ocean's eleven (twelve, thirteen) was het origineel echt beter.
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Davind Fincher weet door vakkundig werk een zeer sterke boeverfilming af te leveren, geen remake van een eerdere film
The Girl With The Dragon Tattoo is een ijzersterke en sfeervolle thriller geworden omdat Fincher en scriptschrijver Zallian gewoon een film gemaakt lijken te hebben die niets te maken heeft met de 1e film, tuurlijk gaat het over hetzelfde boek en zijn veel scene's bijna het zelfde maar dat komt door het materiaal. Het 1e boek is imo het minste boek uit de trilogie en Fincher weet dit uitstekend te verfilmen.
Rooney Mara zet een erg overtuigende Lisbeth Salander neer, ze acteert werkelijk steengoed e ik vind haar ook erg goed gecast..na gehoord te hebben dat dit dan ook meer dan 2.5 maand in beslag nam vind ik dat dan ook wel redelijk dat Fincher de beste kandidaat gekozen heeft. Ook vind ik Craig erg goed passen bij zijn Karakter en bracht hij het geloofwaardig. de cast zit verder goed in orde. Fincher maakt een erg indrukwekkende film die heel raw en modern is.
Waar ik zeker een pluim aan geef is ook het technische deel van deze verfilming, de editing is subliem en het ziet er als je het dan toch moet vergelijken 10x beter uit dan de 1e..het budget is dan ook 10x zo hoog, maar het ziet er echt enorm goed uit. Het zweedse landschap word erg sfeervol neergezet. Ook vind ik de soundtrack van Trent Reznor en Atticus Ross weer geweldig om te horen na hun oscarwinnende soundtrack van The Social Network.
Als je kijkt naar het boek heeft Fincher denk ik door zijn vakmanscap er de best mogelijke film van gemaakt, ik kijk echt uit naar de volgende 2! want die boeen zijn echt beter dan het 1e deel..dus als Fincher het weer doet dan word ook de film nog beter..hoop ik..maar dit is zeker een Must-see voor iedereen.
twijfel tussen 4 en 4.5..begin met een 4 na een herziening misschien 4.5
the new guy
-
- 1731 berichten
- 1591 stemmen
Fantastisch verhaal natuurlijk, dat zich als geen ander leent om verfilmd te worden. Maar dat is al gebeurd!! Heb een beetje een Loft-gevoel, minachting voor de originele films.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
. Of respect voor het bronmateriaal. Vreemde conclusie wat mij betreft.
Mondragon
-
- 565 berichten
- 801 stemmen
Haalt het bij lange na niet tov de originele Zweedse film. Bedenk eens wat origineels Hollywood.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het origineel lijkt me toch vrij makkelijk te overtreffen. Denk dat het verhaal juist heel goed bij de vertelstijl van Fincher past.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat denk ik ook, en heb gister het eerste deel gezien van het 'origineel' en vind het het niveau van een tv film niet overstijgen. Prima film maar het vroeg ook wel om een remake met meer resources.
Filmpje1
-
- 1291 berichten
- 1029 stemmen
Ik ben het idd wel met Reinbo en Naomi Watts eens, ik vond de eerste serie films ook erg zwak. ik weet niet of jullie de boeken ook hebben gelezen? maar na die te hebben gelezen vond ik dat het verhaal uit de eerste films veel te snel werd verteld en er misten ook te veel stukken uit het boek. maar deze film duurt even lang als het originele deel, dus ik weet niet of hier vooruitgang in word geboekt.
Naja we gaan het afwachten. normaliter weet David Fincher wel raad met zulke verhalen.
Pre- en sequels

The Girl in the Spider's Web
2018
100 reacties
Gerelateerd nieuws
Iconische bestseller 'The Girl with the Dragon Tattoo' krijgt een seriebewerking

Thriller 'The Girl With The Dragon Tattoo' van David Fincher vanavond op televisie

Thriller 'The Girl With The Dragon Tattoo' van David Fincher woensdagavond te zien op RTL 7

Daniel Craig neemt afscheid als 007: hier zijn beste films buiten de Bond-franchise
Bekijk ook

Män Som Hatar Kvinnor
Thriller / Mystery, 2009
589 reacties

Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills
Documentaire, 1996
48 reacties

The Game
Thriller, 1997
858 reacties

Black Swan
Horror / Drama, 2010
2.113 reacties

Kongen av Bastøy
Drama, 2010
140 reacties

Gone Girl
Thriller, 2014
591 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingjournalistgebaseerd op boekjournalistiekzwedeneilandhackernazipunkonderzoekscandinaviastockholm, swedenremakeantisocial personality disorder seriemoordenaarverdwijninghackingsadistbitingbible quotedead cat millenniumsagabased on moviescandinavian aggressivemisbruikcold caselocked room mystery drearymissing girl tensecruel
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








