• 8.299.909 stemmen

Met onder meer: Kelly Macdonald, Emma Thompson en Billy Connolly

Releasedatum: 18 juli 2012

Plot Brave

"Change your fate."

Merida is een gepassioneerde dame met koninklijke ouders, die niets liever wil dan een geweldige boogschutter worden. Wanneer Merida tijdens een meningverschil met haar moeder een roekeloze beslissing neemt, brengt ze het koninkrijk van haar vader en het leven van haar moeder in groot gevaar. Merida doet er alles aan om dit alles terug te draaien en krijgt daarbij te maken met onvoorspelbare natuurkrachten, magie en een duistere, eeuwenoude vloek...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Merida (stemrol)

Fergus (stemrol)

Elinor (stemrol)

The Witch (stemrol)

Lord Dingwall (stemrol)

Lord MacGuffin / Young MacGuffin (stemrol)

Lord MacIntosh (stemrol)

geweldig accent

mooi !!

avatar van Geno

Geno

Heerlijke animatie. Een animatie die echt gemaakt is voor het hele gezin. Natuurlijk raak je verkikkerd op dat mooie rode krulhaar. Ach en naar het moraal van het verhaal, en de diepgang... ik vind het allemaal wel prima. Het is gewoon een leuk verteld sprookje, en... prachtig in beeld gebracht.

Zeker het zien waard... zelfs het herzien

2.5 *

avatar van nakada

nakada

Geno schreef:

Zeker het zien waard... zelfs het herzien

2.5 *

Eigenlijk een heel positieve reactie. Is 2.5 dan niet wat weinig ?

avatar van Geno

Geno

Ja inderdaad nakada... ik had er echt over nagedacht; de animatie voldeed aan alle verwachtingen zoals boven omschreven, en zelfs meer dan dat, toch neemt dat niet weg dat voor extra punten de film misschien wel nog iets bijzonders had moeten hebben, of in elk geval in een aspect had moeten uitschieten... en dat deed het niet. Ik beoordeel films niet sec op mijn persoonlijke genoegdoening, maar ook op objectieve criteria. Nou ja... misschien is een 2,5* wel erg zuinigjes... (ik had er op school al erg blij mee geweest!)... maar misschien overweeg ik nog een 3* : ) )

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Beter meegevallen dan ik had verwacht. Heb nog niet zoveel pixar of Disney films gezien, maar deze vind ik toch vermakelijk en goed. Verhaal is redelijk dunnetjes, maar echt nog goed uitgewerkt. Wat is dat meisje met het rode krulhaar toch mooi, ik leefde op sommige momenten echt mee met haar. De beelden en animaties zijn geweldig mooi, net zoals de stemmetjes. Af en toe muziek kon ik ook waarderen, al vond ik het niet echt een meerwaarde. Humor was ook wel aanwezig, maar in beperkte mate. De weinige humor die er in zat was dan weer wel leuk, al vond ik het nooit echt suppergrappig worden. De drie kleine broertjes zijn ook wel leuk. Verhaal is goed en doet inderdaad wat denken aan Brother Bear.. Had wel verwacht dat pijl en boog meer een hoofdrol zouden spelen in Brave. Vanaf dat de moeder in een beer verandert, wordt het allemaal wat serieuzer en zit er iets meer drama in. Natuurlijk weet je dat het allemaal goed komt en alles happy end is.. Mooie moraal die ze er ook hebben ingestoken. Heb me zeker vermaakt met deze mooie sfeervolle film, al blijft het niet mijn favoriete genre, maar ik vind het wel leuk om, om de paar maanden eens een animatiefilmpje te zien. Weinig op aan te merken en ideaal tussendoortje.
3.5/5

avatar van moviebrielen

moviebrielen

Ongelooflijk goed gedaan. Prachtig!

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Begon érg leuk maar kon mijn aandacht na verloop van tijd steeds minder mijn aandacht vast houden. En dan toch nog die verschrikkelijke Disney-moraal op het einde, bah. Animaties erg mooi en die beer is schattig. En zeg ik daar een parodie op Braveheart voorbij komen?

avatar van arno74

arno74

In de herkijk een halve ster erbij. Blijft een fijne film voor jong en oud. Mooi geanimeerd, een leuk en veelzijdig (sprookjes)verhaal en goed uitgewerkte personages. En dat laatste geldt voor alle personages, of het de heks is, de hoofdrolspeelster, de koning en koningin, haar drie broertjes, ze zijn allemaal erg leuk uitgewerkt en zien er ook bijzonder fraai uit. Een fijne wegkijker. 4*

avatar van RuudC

RuudC

Het valt op dat veel mensen erg gematigd enthousiast zijn of ronduit negatief. Wat mij betreft is dit een Disney(/pixar)productie die met kop en schouders uitsteekt boven alles wat ze in de afgelopen twintig jaar uitgebracht hebben. De setting scoorde op voorhand al punten, maar verder heb ik genoten van de kleurrijke personages en clans. Billy Connoly kon wat mij betreft niet vaak genoeg aan het woord zijn. Het is lang geleden dat ik zo heb kunnen lachen om een Disneyfilm en het zat 'm in de simpele dingen, zoals de honden bij het diner of de streken van de drieling, maar ook de ronduit absurde situaties, zoals de veldslag in de troonzaal en de stereotype Schotse beledigingen die naar ieders hoofd geslingerd worden. Het verhaal mag dan vrij typisch zijn voor Disney, maar het werkt wel gewoon. Dit is een verhaal waar ik een beetje naar gesnakt heb. Zeker toen ik dat walgelijke Frozen gezien heb. Brave is een prettige terugkeer naar de roots met aandacht voor sfeer en mysterieuze elementen, maar tegelijkertijd een stoere vrouwelijke hoofdpersoon heeft (mocht ook wel eens) en voor de verandering het hele liefdeselement, dat altijd zo verplicht was, eens een flinke loer draait. Het enige waar ik wel mee zit is dat ik me blijf afvragen hoe Brave er uitgezien zou hebben als alles getekend was. Die computeranimaties blijven een doorn in het oog, maar dat is dan ook het enige minpunt dat ik kan bedenken. Verder zou Brave wel eens in mijn top 5 van Disneyfilms kunnen eindigen.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

RuudC schreef:

Vond je Toy Story 3 niet goed dan?

avatar van RuudC

RuudC

Ted Kerkjes schreef:

Vond je Toy Story 3 niet goed dan?

Ja hoor, beloond met vier sterren zelfs. Toch vind ik Brave een klasse beter.

avatar van david bohm

david bohm

Weliswaar bijzonder fraai getekende animatiefilm, maar het verhaal kan mij niet zo bekoren. Ook de personages spreken mij niet zo aan. Wel een onderhoudende film maar voor mij geen hoogvlieger.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19652 berichten

Deze was gisteren op TV en ik heb met een half oog meegekeken. Ik ga er dus geen punten aan geven. Mooie landschappen, lelijke figuren op moeder en dochter na. De accenten vond ik wel goed gedaan. Verhaal is dertien in een dozijn met een moraaltje op het eind. Niet zo avontuurlijk als ik had gedacht.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Een verrassing, toch een film waar mijn eindoordeel veel beter is dan wat ik er voorheen van verwacht wordt. Ik snap de negatieve kritieken totaal niet. Dit is toch een prima film en één die thuishoort bij de betere Pixars. Goede personages en een wat originele filmkeuze. Uiteindelijk een mooi sprookje.

avatar van ILDIB

ILDIB

Paar leuke danwel mooie passages maar veel toch wel saai of te karikaturaal.

avatar van blurp194

blurp194

Animaties zijn niet zo mijn ding eigenlijk, en ik kijk vrijwel nooit een en als ik dat toch doe dan valt het vaak wel wat tegen. Maar deze werd me subtiel aangeraden door mijn vriendin, met de woorden 'I defy you not to like it'. Ze komt uit Schotland, vandaar, en films met stoere heldinnen en Billy Connolly staan daarmee automatisch bovenaan.

En dat pakt in dit geval dan erg goed uit. Want Merida is een erg sympathieke stoere heldin, en alle voorspelbare Schottigheid wordt grappig gebracht. Ondanks dat animatie me meestal niet veel doet kan ik het in deze film wel mooi vinden, de vormgeving is prima en mooi uitgewerkt, zeker vanaf dat de diverse beren hun intrede doen. Dat dat een beetje magisch gaat hoort vanzelf ietwat bij het genre.

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik was niet echt kapot van het verhaal, je moet het leuk vinden, voor de liefhebber.

scorsese

Matige film waarin een jonge prinses tegen haar wil in moet kiezen uit drie huwelijkskandidaten. Overduidelijk meer Disney dan Pixar. Een simpel sprookje waarbij de boodschap er te dik bovenop ligt (ongetwijfeld beter verteerbaar voor de jeugd). Braaf, weinig scherpte en wat belegen humor. De film ziet er wel goed uit en Kelly Macdonald heeft een prima stem voor het hoofdpersonage.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Het is inderdaad een zoetsappig Disney verhaaltje ja, maar wat is het ontzettend mooi gemaakt met genoeg humor erin. Het is gewoon een hele prettige feel good movie.

avatar van Elchapo

Elchapo

Ook deze is weer gewoon prachtig gemaakt,humor en een luchtig verhaal doen de rest.....3.5stars.

avatar van maurice32

maurice32

Ik vond hem maar vrij saai , niet mijn ding ..2,5 ster ?

avatar van IH88

IH88

“There are those who say fate is something beyond our command. That destiny is not our own, but I know better. Our fate lives within us, you only have to be brave enough to see it.”

Leuk. Origineel is Brave zeker niet, maar dat wordt meer dan goed gemaakt met humor, wat sentiment, fantastische animatiebeelden en sterke stemacteurs. Schots klinkt sowieso al mooi, en als je dan ook nog de stemmen van Mcdonald, Connolly en Thompson erbij optelt heb je goud in handen. Brave heeft weinig muziek, maar de nummers die erin zitten werken erg goed.

avatar van Panta Rei

Panta Rei

Wel balen. SBS 9 zond dat voetbalgedoe uit.

Eigen schuld, moet ik ook maar niet naar die zender kijken.

mcdaktari schreef:

ZOETSAPPIG?

Leeftijdskeuring 6 plus en dat is nog aan de lage kant met al dat geweld!

Panta Rei schreef:

Wel balen. SBS 9 zond dat voetbalgedoe uit.

Eigen schuld, moet ik ook maar niet naar die zender kijken.

Was eergisteren weer op tv.Weer gemist?

• 1901 berichten

Brave(heart) maar dan in live animation! Heb me kostelijk vermaakt in deze heerlijke mysterieuze film met alles erop en eraan. The Rebel Red Girl with curly hair wat wil je nog meer! Het begin is vooral lekker knokken met leuke grappen! Gaandeweg wordt ie serieuzer en worden de grappen wat minder. Hij is bij tijd en wijle ook best wel eng. Zeker bij die ruïne en onderin de grot met skeletten beschilderingen etc. Naargeestig was het zo nu en dan zeker. 6 jarigen zullen hier niet lekker op slapen.

Merida speelt een heerlijke rol van een prinsesje dat nog lang niet toe is aan gebondenheid en protocollen. Leve de vrijheid! Take a bow take a bow. Ontzettend leuk on te zien hoe ze de guys te kakken zet. Maar ze toont ook haar kwetsbaarheid en fouten die ze maakt. Haar moeder koningin speelt ook een heerlijke rol met Schots accent. Haar vader is meer een uit te kluiten gewassen viking zonder brains.

De personage van de dienstmeid met grote tieten vond ik ook geestig gemaakt. De drie broertjes doen het ook leuk.

Verder is er veel aandacht besteedt aan omgeving van Schotland en de beroemde staande stenen. De tijd speelt zich af in 1066 alleen de kilt was er toen nog niet. De mos was een leuk detail. Ook haar haar dat overdag fonkelende en 's nachts donkerder was is goed gemaakt. We horen maar 2 liedjes prima! En het eind dan toch nog even een traan.

Brave is absoluut geen doorsnee Disney film geworden en eigenlijk ben ik daar wel blij mee. Een film voor de wat oudere kinderen en volwassen.

Leuk detail. De makers zaten met hun handen in het haar met haar haar. Gelukkig was het technisch toch mogelijk! Chapeau!

Film 4.0

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Boneka schreef:

ZOETSAPPIG?

Leeftijdskeuring 6 plus en dat is nog aan de lage kant met al dat geweld!

Ja wat wil je daarmee zeggen? Kan of mag ik het dan niet zoetsappig vinden?

mcdaktari schreef:

Ja wat wil je daarmee zeggen? Kan of mag ik het dan niet zoetsappig vinden?

Ik zie dat niet. Misschien bij Finding Nemo of Frozen, maar zeker niet bij Braven

avatar van Panta Rei

Panta Rei

Boneka schreef:

Was eergisteren weer op tv.Weer gemist?

Nee, wel gekeken, maar inmiddels heb ik de DVD toch maar aangeschaft.

Mooi toch!

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2079 stemmen

Toch wel een van de betere Disneyfilms die ik gezien heb de laatste tijd, hoewel dit eigenlijk een Pixar-productie is. De animatiefilms die ik recent uit die stal gezien heb (Tangled, The Princess and the Frog) waren alleraardigst, maar tegelijkertijd boden ze eigenlijk niets nieuws onder de zon.

Brave weet zich in dat opzicht wat meer te onderscheiden. Het was een goed idee om hier helemaal blanco in te gaan, waardoor ik totaal niet zag aankomen dat het verhaal er hoofdzakelijk om zou draaien dat Merida haar moeder in een beer verandert. Ik kreeg op dat moment wel even Brother Bear flashbacks, maar Brave geeft er wel een geheel eigen draai aan. Het viel me op dat de film regelmatig best grappig is, voor zowel jong als oud. Er zit heus wel wat typische Disney-slapstick in, maar ik heb ook best een paar keer gelachen om de bizarre situaties waar Merida met haar moeder in belandt en ook de clans, die zich zowel verbaal als fysiek geregeld te lijf gaan, zorgen voor grappige situaties.

De animatie is ook dik in orde. Ik zal waarschijnlijk altijd wat meer blijven voelen bij handgetekende animatie, maar ik geef toe dat dit er fraai uitziet. De landschappen, het kasteel, de dieren... het oogt allemaal erg fantasierijk. Daarnaast voelde ik ook wel vrij snel een band met Merida. Ze is tegendraads en zeker geen typische prinses met haar grote bos krullen, waardoor ze al gauw dicht bij de kijker staat. Ook de bijrollen, waarvan met name de drieling en de koning leuk zijn, komen goed uit de verf. Voeg bij dit alles een getalenteerde Britse stemmencast en je hebt een voortreffelijke familiefilm. Naar mijn mening absoluut de moeite waard!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Film Pegasus schreef:

Brave is een animatiefilm volgens het boekje. Een vrouwelijk protagonist deze keer in een Schotse setting. Doe er nog enkele ludieke figuurtjes bij, een dier als sidekick en een hoop humor en moraliteit. Anno 2012 had ik toch wat vernieuwing verwacht. Pixar ging net naast het pad lopen van Disney met totaal andere verhalen. Dat leverde een reeks animatiefilms op waarbij Disney in de vergeethoek geduwd werd. Het is pas met het nog brave Prinses en de kikker en vooral Tangled dat Disney me deed terug nemen naar de oude sprookjesfilms en toch met een originele insteek. Brave doet wat het moet doen en is zeker niet slecht. Maar het blijft een 13 in een dozijn film. Jammer en ik hoop dat zowel Disney als Pixar zich tijdig herpakken en nog eens echt overbluffen.

Na herziening valt op dat de animatie toch wat verouderd is en dit zoals vorige keer gezegd, nogal voorspelbaar is en volgens het boekje. De films is niet slecht, maar het jongere publiek zal hier meer van genieten. Niet voor niets wordt deze zo goed als in de vergeethoek geduwd door Disney.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

Technisch een meesterwerk, daar kan geen twijfel over bestaan, maar verder nogal doorsnee: ik ben dus niet van mijn sokken geblazen. Technische kundigheid staat natuurlijk niet synoniem voor geslaagde designs - daar wringt soms al eens het schoentje - en al zeker niet voor een tof verhaal, daar zit 'm de grootste misser. Met een prinsesje dat geen prins nodig heeft laat Disney wel een erg grote kans liggen om er een écht tof en avontuurlijk verhaal van te maken. Men krijgt nu een wat saaie moeder-dochterrelatie voorgeschoteld en de fun blijft te vaak achterwege.