Brave (2012)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Mark Andrews, Brenda Chapman en Steve Purcell
met de stemmen van Kelly Macdonald, Emma Thompson en Billy Connolly

Merida is een gepassioneerde dame met koninklijke ouders, die niets liever wil dan een geweldige boogschutter worden. Wanneer Merida tijdens een meningverschil met haar moeder een roekeloze beslissing neemt, brengt ze het koninkrijk van haar vader en het leven van haar moeder in groot gevaar. Merida doet er alles aan om dit alles terug te draaien en krijgt daarbij te maken met onvoorspelbare natuurkrachten, magie en een duistere, eeuwenoude vloek...

avatar van panax
leuke animatie
geweldig accent
mooi !!

avatar van Geno
Heerlijke animatie. Een animatie die echt gemaakt is voor het hele gezin. Natuurlijk raak je verkikkerd op dat mooie rode krulhaar. Ach en naar het moraal van het verhaal, en de diepgang... ik vind het allemaal wel prima. Het is gewoon een leuk verteld sprookje, en... prachtig in beeld gebracht.

Zeker het zien waard... zelfs het herzien

2.5 *

avatar van nakada
Geno schreef:

Zeker het zien waard... zelfs het herzien

2.5 *
Eigenlijk een heel positieve reactie. Is 2.5 dan niet wat weinig ?

avatar van Geno
Ja inderdaad nakada... ik had er echt over nagedacht; de animatie voldeed aan alle verwachtingen zoals boven omschreven, en zelfs meer dan dat, toch neemt dat niet weg dat voor extra punten de film misschien wel nog iets bijzonders had moeten hebben, of in elk geval in een aspect had moeten uitschieten... en dat deed het niet. Ik beoordeel films niet sec op mijn persoonlijke genoegdoening, maar ook op objectieve criteria. Nou ja... misschien is een 2,5* wel erg zuinigjes... (ik had er op school al erg blij mee geweest!)... maar misschien overweeg ik nog een 3* : ) )

avatar van misterdhdh
Beter meegevallen dan ik had verwacht. Heb nog niet zoveel pixar of Disney films gezien, maar deze vind ik toch vermakelijk en goed. Verhaal is redelijk dunnetjes, maar echt nog goed uitgewerkt. Wat is dat meisje met het rode krulhaar toch mooi, ik leefde op sommige momenten echt mee met haar. De beelden en animaties zijn geweldig mooi, net zoals de stemmetjes. Af en toe muziek kon ik ook waarderen, al vond ik het niet echt een meerwaarde. Humor was ook wel aanwezig, maar in beperkte mate. De weinige humor die er in zat was dan weer wel leuk, al vond ik het nooit echt suppergrappig worden. De drie kleine broertjes zijn ook wel leuk. Verhaal is goed en doet inderdaad wat denken aan Brother Bear.. Had wel verwacht dat pijl en boog meer een hoofdrol zouden spelen in Brave. Vanaf dat de moeder in een beer verandert, wordt het allemaal wat serieuzer en zit er iets meer drama in. Natuurlijk weet je dat het allemaal goed komt en alles happy end is.. Mooie moraal die ze er ook hebben ingestoken. Heb me zeker vermaakt met deze mooie sfeervolle film, al blijft het niet mijn favoriete genre, maar ik vind het wel leuk om, om de paar maanden eens een animatiefilmpje te zien. Weinig op aan te merken en ideaal tussendoortje.
3.5/5

avatar van moviebrielen
Ongelooflijk goed gedaan. Prachtig!

avatar van BlueJudaskiss
Begon érg leuk maar kon mijn aandacht na verloop van tijd steeds minder mijn aandacht vast houden. En dan toch nog die verschrikkelijke Disney-moraal op het einde, bah. Animaties erg mooi en die beer is schattig. En zeg ik daar een parodie op Braveheart voorbij komen?

avatar van arno74
In de herkijk een halve ster erbij. Blijft een fijne film voor jong en oud. Mooi geanimeerd, een leuk en veelzijdig (sprookjes)verhaal en goed uitgewerkte personages. En dat laatste geldt voor alle personages, of het de heks is, de hoofdrolspeelster, de koning en koningin, haar drie broertjes, ze zijn allemaal erg leuk uitgewerkt en zien er ook bijzonder fraai uit. Een fijne wegkijker. 4*

avatar van RuudC
Het valt op dat veel mensen erg gematigd enthousiast zijn of ronduit negatief. Wat mij betreft is dit een Disney(/pixar)productie die met kop en schouders uitsteekt boven alles wat ze in de afgelopen twintig jaar uitgebracht hebben. De setting scoorde op voorhand al punten, maar verder heb ik genoten van de kleurrijke personages en clans. Billy Connoly kon wat mij betreft niet vaak genoeg aan het woord zijn. Het is lang geleden dat ik zo heb kunnen lachen om een Disneyfilm en het zat 'm in de simpele dingen, zoals de honden bij het diner of de streken van de drieling, maar ook de ronduit absurde situaties, zoals de veldslag in de troonzaal en de stereotype Schotse beledigingen die naar ieders hoofd geslingerd worden. Het verhaal mag dan vrij typisch zijn voor Disney, maar het werkt wel gewoon. Dit is een verhaal waar ik een beetje naar gesnakt heb. Zeker toen ik dat walgelijke Frozen gezien heb. Brave is een prettige terugkeer naar de roots met aandacht voor sfeer en mysterieuze elementen, maar tegelijkertijd een stoere vrouwelijke hoofdpersoon heeft (mocht ook wel eens) en voor de verandering het hele liefdeselement, dat altijd zo verplicht was, eens een flinke loer draait. Het enige waar ik wel mee zit is dat ik me blijf afvragen hoe Brave er uitgezien zou hebben als alles getekend was. Die computeranimaties blijven een doorn in het oog, maar dat is dan ook het enige minpunt dat ik kan bedenken. Verder zou Brave wel eens in mijn top 5 van Disneyfilms kunnen eindigen.

avatar van Ted Kerkjes
RuudC schreef:
Vond je Toy Story 3 niet goed dan?

avatar van RuudC
Ted Kerkjes schreef:
Vond je Toy Story 3 niet goed dan?

Ja hoor, beloond met vier sterren zelfs. Toch vind ik Brave een klasse beter.

avatar van david bohm
Weliswaar bijzonder fraai getekende animatiefilm, maar het verhaal kan mij niet zo bekoren. Ook de personages spreken mij niet zo aan. Wel een onderhoudende film maar voor mij geen hoogvlieger.

avatar van alexspyforever
Deze was gisteren op TV en ik heb met een half oog meegekeken. Ik ga er dus geen punten aan geven. Mooie landschappen, lelijke figuren op moeder en dochter na. De accenten vond ik wel goed gedaan. Verhaal is dertien in een dozijn met een moraaltje op het eind. Niet zo avontuurlijk als ik had gedacht.

avatar van TornadoEF5
Een verrassing, toch een film waar mijn eindoordeel veel beter is dan wat ik er voorheen van verwacht wordt. Ik snap de negatieve kritieken totaal niet. Dit is toch een prima film en één die thuishoort bij de betere Pixars. Goede personages en een wat originele filmkeuze. Uiteindelijk een mooi sprookje.

avatar van ILDIB
Paar leuke danwel mooie passages maar veel toch wel saai of te karikaturaal.

avatar van blurp194
Animaties zijn niet zo mijn ding eigenlijk, en ik kijk vrijwel nooit een en als ik dat toch doe dan valt het vaak wel wat tegen. Maar deze werd me subtiel aangeraden door mijn vriendin, met de woorden 'I defy you not to like it'. Ze komt uit Schotland, vandaar, en films met stoere heldinnen en Billy Connolly staan daarmee automatisch bovenaan.

En dat pakt in dit geval dan erg goed uit. Want Merida is een erg sympathieke stoere heldin, en alle voorspelbare Schottigheid wordt grappig gebracht. Ondanks dat animatie me meestal niet veel doet kan ik het in deze film wel mooi vinden, de vormgeving is prima en mooi uitgewerkt, zeker vanaf dat de diverse beren hun intrede doen. Dat dat een beetje magisch gaat hoort vanzelf ietwat bij het genre.

avatar van Phantasm
Ik was niet echt kapot van het verhaal, je moet het leuk vinden, voor de liefhebber.

Matige film waarin een jonge prinses tegen haar wil in moet kiezen uit drie huwelijkskandidaten. Overduidelijk meer Disney dan Pixar. Een simpel sprookje waarbij de boodschap er te dik bovenop ligt (ongetwijfeld beter verteerbaar voor de jeugd). Braaf, weinig scherpte en wat belegen humor. De film ziet er wel goed uit en Kelly Macdonald heeft een prima stem voor het hoofdpersonage.

avatar van mcdaktari
Het is inderdaad een zoetsappig Disney verhaaltje ja, maar wat is het ontzettend mooi gemaakt met genoeg humor erin. Het is gewoon een hele prettige feel good movie.

avatar van Elchapo
Ook deze is weer gewoon prachtig gemaakt,humor en een luchtig verhaal doen de rest.....3.5stars.