Billion Dollar Brain (1967)

Alternatieve titel: Geheime Zending voor Finland

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Avontuur

geregisseerd door Ken Russell
met Michael Caine, Karl Malden en Ed Begley

Harry Palmer, als privé-detective niet bijzonder geslaagd, laat zich door kolonel Ross engageren voor de Britse geheime dienst. Hij moet in Helsinki een thermosfles met hoogst explosieve inhoud aan een zekere dr. Kaana overhandigen. Hij vindt Kaana doodgestoken in diens woning en daarmee raakt Palmer betrokken bij een brandende kwestie.

Bizarre, over-the-top maar verschrikkelijk vermakelijke film. 3,5*

avatar van Quentin
De lollige Beatles scène die ontbreekt op de dvd (rechtenkwestie) zit dus wel in de tv-versie .

neo (crew)
Harry Palmer is een geweldig karakter, met veel plezier en charme gespeeld door Michael Caine. Na de eerdere Palmer's zitten ook in Billion Dollar Brain shots die zo heerlijk onfunctioneel en hip moesten overkomen; het inzoomen op een remlicht en uitzoomen terwijl de auto wegrijdt, de camera hevig schuddend als Palmer de verzettende vrouw de kamer uitzet. Al valt het wel mee in vergelijking met The Ipcress File. Ook is de score weer heerlijk anders met leuke ideeën van Richard Rodney Bennett. Helaas is deze de vervelendste uit de reeks met een toch wel hele matige, moeizame 'intrige op intrige' plot. 2.5 sterren

avatar van Quentin
Juist een heerlijk over-the-top plot met een fantastische George Bush-achtige badguy.

orbit
Meesterlijk cynische film inderdaad Misschien wat flauw, maar het bekijken meer dan waard.

avatar van Insignificance
Na The Ipcress File en Funeral in Berlin de derde keer dat Caine in de huid van Harry Palmer kruipt en deze keer wordt de spektakelkaart getrokken. Ruwe beeldvoering, van tijd tot tijd opgeblazen muziek en pittoreske winterplaatjes in een nogal dol avontuur door Finland, Letland en Texas. Zelfs in die mate dat Palmer niet meer zo dominant uit de verf komt als eerder, de rest van MI5 is zelfs volledig bijzaak, maar de bulderende kolonel Stok is weer terug en generaal Midwinter (Strong! Strong! Strong!) is echt helemaal van de pot gerukt. Kolderieke onzin, dat brein, idem voor de finale, maar een grijns valt niet of nauwelijks te onderdrukken. Kostelijk.

avatar van benni
Stuk minder als de vorige twee, muziek irritant. En een raar verhaal. Wel weer een redelijk spelende palmer, al is ook hij hier minder op dreef.

avatar van Biosguru
Het kon me geen moment boeien. Script rammelt echt aan alle kanten en de film hangt van de overbodige scene's aan elkaar. En als het dan loos gaat op actievlak is het hem net niet. Beetje sneu dit.

avatar van Left4Dead
Hetzelfde concept als in The Ipcress File; humor als kapstok voor een simpel verhaaltje.
Toch ook in dit deel kijkt de prent gemakkelijk weg, helaas wel erg voorspelbaar. Leuk vermaak.
Binnenkort dan maar eens het tweede deel, Funeral in Berlin, kijken om de drieluik een totaalcijfer te kunnen geven.

Derde van de in totaal vijf Harry Palmer films, en kwalitatief één van de mindere. Waar Palmer na de eerste twee films nog werd geduid als een realistischer spion dan James Bond, is hier al te herkennen dat de filmreeks toch akelig dicht richting 007 gaat. Een megalomane schurk(irritant overdreven gespeeld door Begly), een aantrekkelijke dame die regelmatig schaars gekleed door het beeld schuift, behoorlijk wat wisselingen in locaties....duidelijk waar deze abraham de mosterd heeft gehaald. Caine is altijd goed, en verhult daarmee dat liefhebbers van het echte spionagewerk niet echt aan hun trekken komen bij dit rommelige verhaal. Niettemin is Billion Dollar Brain ondanks zijn gebreken best amusant, met een lekker spectaculaire finale waar aan valt te merken dat dit geregisseerd is door Ken Russell(zijn eerste), een man die het altijd zocht in grootse effecten. Rare film eigenlijk, maar vond het geen verspilling van tijd om hem een keer gezien te hebben.