The Ipcress File (1965)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Michael Caine, Nigel Green en Guy Doleman

De voormalige dief Harry Palmer is nu (onvrijwillig) spion geworden. Hij krijgt de opdracht de vermiste doctor Radcliffe op te sporen, die evenals twee collega's voor hem, verdwenen is. De doctor heeft een dossier dat extreem gevaarlijk kan zijn voor de Westerse wereld. Het blijkt dat de vijand de doctor wil hersenspoelen, terwijl Harry's baas in het geheim met hen onderhandelt.

• zaterdag om 15:20 uur op TV (BBC2)

Horendol geregisseerd.

De film is scope gedraaid en als je het in dat formaat ziet word je gillend gek omdat de regisseur besloten heeft zo gek mogelijke standpunten te vinden ipv zijn verhaal te vertellen. Erg irritant.

FisherKing
Vertel effen wat scope betekent?

neo (crew)
cinemascope betekent dat.

Stom achterhaald verhaal met die hersenspoeling.

Linda
Aardige film. Soms een gebrek aan spanning (eigenlijk is het hele eerste uur vrij saai) maar vooral rond het einde is de film nog behoorlijk spannend. Caine zet weer een mooie rol neer (wat heeft hij toch een fijn accent). 3 sterren.

avatar van Quentin
Wat een film. Sfeer, prachtige cinematografie, goede soundtrack en natuurlijk de fantastische Caine. 3,75* Ondergewaardeerd hier.

avatar van Floris22
Tja volgens mij zijn veel films achterhaald uit de jaren 60.
De film kon mijn aandacht in ieder geval wel vasthouden, en op het einde werd het nog redelijk spannend ook.
Goeie film!

neo (crew)
Fijne espionage film uit de jaren 60. De eerste met Caine als het karakter Harry Palmer. Een jaar later volgde alweer de tweede uit de serie. Caine is heerlijk als een soort van anti-held met bril! Wat heeft die toch een hoop coole karakters gespeeld; Jack Carter, Robert Elliot, Ray Say en deze. Vond de vele alternatieve standpunten in de film wel leuk werken. Vrij sfeervol ook, met dank aan de pracht score van John Barry. Dit was de tweede uit 5-tal films waarbij vrienden Caine en Barry samen aan mee werkte. 3.5 sterren

avatar van bartsch
Wel een beetje jaren 60 scifi soms. Erg middelmatig met een saaie score, houterige dialogen en traag bovendien.

Na het lezen van de recencies hier op Moviemeter werd ik zeer nieuwsgierig naar deze film. Ik las dat er liefhebbers, maar ook haters van cinemascope zijn en ik wilde graag eens zien wat dit betekende. Gelukkig bleek de film (die ik nergens in een gewone winkel kon vinden) bij BOL.COM op DVD besteld te kunnen worden. Ik heb de DVD inmiddels bekeken en ik kan niet tot een ander oordeel komen dan 5 sterren. Prachtige rol van een nog zeer jonge Michael Caine. Huiveringwekkende scene met een geluidsgolven-hersenspoeling. Voor de autoliefhebbers is het een genoegen om vroegere succesmodellen van de Britse auto-industrie in hun eigen tijdsbeeld en in close-up voorbij te zien rijden. Ik vond dit een film met een geweldige, pakkende sfeer en film boeide mij dermate dat de kijktijd al voorbij was voordat ik er erg in had. Ik wil tevens de recencenten Jos2, Linda, Quentin, Floris22 en Neo bedanken voor hun beoordelingen, die bij mij nieuwsgierigheid opwekten om deze film te zien.

avatar van Quentin
Ligt gewoon voor 2,99 bij elke Blokker, ik raad je overigens de twee vervolgfilms aan!

avatar van BenicioDelToro
Wat is Michael Caine toch een held! Hij maakt deze film voor mij het kijken waard. Het verhaal is een beetje stoffig en in het begin vond ik het soms lastig te volgen (al die codes enzo). Maar na ongeveer een uur neemt de spanning toe en werd ik meer in het verhaal gezogen. Caine blijft echter van begin tot einde de 'King of Cool' en daardoor kun je je aandacht er ook in de minder spannende stukken bijhouden. 3*

Deze film wordt overigens binnenkort uitgebracht in de Essential Cinema reeks.

Ijzersterke thriller met een uitstekende rol van Caine als Palmer. Het begin is wellicht wat traag, maar de krachtige rol van caine maakt dit goed. Tegen het einde wordt het spannend en de climax is spectaculair.
Sommigen zullen enkele scenes misschien gedateerd vinden, maar het komt realistischer over dan veel moderne thrillers.

Van die regisseur is trouwens niet veel meer terecht van gekomen.

avatar van Harco
Quentin schreef:

Welke zijn dat?

avatar van Harco
Dankje.

Melvin Udall
Goede thriller met een sterke vertolking van Caine. Niet zo hard en rauw als bijvoorbeeld het latere Get Carter maar wel met een prima tempo (verwacht overigens geen snelle montage).

Over de manier van filmen valt te twisten.
Destijds wellicht een gewaagde/vernieuwende manier van filmen die soms afleidt terwijl het een andere keer juist een shot sterker maakt.
Zelf had ik iets vaker mn statief onder de camera gezet.
Het shot door de lamp vond ik dan wel weer leuk gevonden.

Al met al prima film!

avatar van Baggerman
In de duistere krochten van mijn dvd-verzameling onder een dike lag stof lag deze film, ooit voor maarliefst 1 Euro aangeschaft. Onterecht zo lang laten liggen!!!!

Heerlijk Brits en een zalig jaren-zestig-sfeertje. Gave muziek ook van John Barry!

Over de manier van filmen valt te twisten.
Zelf had ik iets vaker mn statief onder de camera gezet.
Het shot door de lamp vond ik dan wel weer leuk gevonden

Ja, viel mij ook op! Ach, aardige pogingen en soms nog wel geslaagd ook.

avatar van Mochizuki Rokuro
Michael Caine, ik zag hem nog nooit zo jong, is geknipt voor de rol van Harry Palmer (hij speelde 'm hier voor het eerst). Omdat het zo'n vroege rol is, komt het redelijk fris over. Caine deed natuurlijk erg veel vergelijkbaars en op een gegeven moment wordt het een kopie, dan een parodie en tot slot nogal vermoeiend. Hier is-ie nog fris-cynisch en evenzo ondeugend en ondernemend.

De film is redelijk te volgen, maar heeft een nogal nodeloos ingewikkelde verhaallijn over verdwenen wetenschappers, dubbelspionnen etc. Het meest opmerkelijk is een martel scène in het tweede helft van een film. Knullig, maar redelijk inventief. De vechtscènes in het begin zijn ooknogal houterig. De andere Harry Palmer die ik zag (Ken Russell's Billion Dollar Brain) was wat lichtvoetiger. Dat paste wat mij betreft beter dan de serieuze toon die hier overall doorklinkt. Want echt historisch zou ik deze film niet willen noemen, ook al duikt-ie best regelmatig op in allerhande lijstjes (maar dat lijkt me nu Brits chauvnisme, ipv bewezen kwaliteit). Die cameratrucs die Furie toepast (veel neusgaten-shots) werkt nogal vermoeiend ook.

O ja, Baggerman noemt de John Barry muziek. Die is inderdaad goed en geeft de film ook wel een beetje een Bond-sfeertje mee.

avatar van 606
Spannende film met een goed verhaal en sterk geacteerd door Mr Caine.

3,5 ster

avatar van james_cameron
Typische jaren '60 paranoia-thriller; traag, droogkomisch en aan de bizarre kant. De maffe experimentele cameravoering, vol lage hoeken en met shots door allerlei objecten heen, draagt bij aan de vervreemdende sfeer. Een nog vrij jonge Michael Caine is heerlijk obstinaat en arrogant in de hoofdrol, maar het script is niet intrigerend genoeg en de toon van de film is te statisch en afstandelijk, waardoor de boel maar niet spannend wil worden. De score van John Barry doet soms denken aan de Bond-films, nog voordat de eerste Bond-film uberhaupt gemaakt was!

Vrijwel de gehele film wordt van achter hekken, ramen, mensen, muren, lampen, tafels en overige gebruiksvoorwerpen gefilmd zodat er constant een vaag object voor in het beeld is met een scherpe achtergrond, welke dus normaal gesproken het eigenlijke beeld is. Ook zijn er regelmatig schuine opnamen. Uniek is het wel.
Samen met de speelse score en de nonchalant of juist dramatisch uitgesproken teksten geeft het de film een vervreemdende, licht absurde sfeer. Het acteren is prima passend bij de beoogde totale uitstraling.
Ik vind het wel gaaf, het werd een aparte sfeervolle kruising tussen detective en thriller op deze manier.
Zo mogen van mij meer films gemaakt worden.

kappeuter (moderator)
Hele merkwaardige maar erg goede film over spionage en corruptie, over vreemde praktijken door vreemde lieden en schimmige overheidsdiensten met onduidelijke taken.
Heel inventief gefilmd. Met een jonge gevatte en zeer herkenbare Michael Caine. Grappig dat hij als kookgek en fijnproever wordt neergezet. Dat soort details vind ik goed in misdaadfilms, dat het niet alleen maar om actie en spanning gaat, maar dat je personages ook met hun eigenaardigheden en kwetsbaarheden ziet.
Het rommelige plot komt de film juist ten goede. Er gebeurt van alles en er wordt toegewerkt naar een zinderende climax. Die is over-the-top, maar toch past 'ie wel.

avatar van Insignificance
Opvallend gefilmd, ja, ik vond het wel wat hebben. Coole titel ook voor zo'n filmpje. Caine is natuurlijk de man met zijn vertolking van de sarcastische, ietwat roekeloze ladies' man Harry Palmer. Verder een typisch spionageplotje op eigen bodem met meteen een misdaad, vervolgens het voorstellen van de hoofdrol en dan gaat het z'n gangetje in de schimmige wereld van dubbelspel. Niet opzienbarend, maar wel onderhoudend met een aantal opmerkelijke scènes, zoals de ruil. Het hypnose gedoe komt inmiddels wat mal over, maar vooruit.

avatar van John Barry
The Ipcress File is een goede en spannende spionage film, maar dit is wel een film waarbij de aandacht goed erbij moet houden tijdens het kijken.

Het verhaal in deze film is ingewikkeld. Dat ingewikkelde maakt deze film goed. Samen met de hoofdpersoon Harry Palmer val je in deze film van de ene ontdekking in de andere. Het verhaal is tegen het bizarre aan, maar ik vond het wel leuk verzonnen. Vooral aan het einde van de film krijgen we sterke scènes te zien. Een sterke scene vond ik bijvoorbeeld dat Palmer die door zich zelf te pijnigen er voor zorgt dat die niet helemaal geprogrammeerd werd. Deze film werkt duidelijk toe naar een climax. Die climax is ook heel sterk. Als kijker weet je al wie de schuldige is. Maar het is nog ontzettend spannend om te zien of Palmer de juiste keuze maakt. Na deze geweldige climax is de film wel plots erg snel afgelopen, de film sluit niet netjes af.

Harry Palmer is een interessant personage. Hij is een slim personage die net als de beroemdste Britse geheime agent een zwak voor vrouwen heeft. Maar Palmer is ook een soort sulletje in deze film. Palmer is een beetje een anti held. Palmer word uitstekend neergezet door Michael Caine. En ook de rest van de cast acteert enorm goed.

Een aparte manier van filmen krijgen we in deze film. Maar storend is deze aparte manier van filmen niet. Het draagt juist bij aan de sfeer van de film. Ook sfeer bepalend is de prachtige muziek van John Barry. John Barry komt met behulp van de cimbalom met een prachtig en sfeervol jazz geluid aanzetten. De muziek van John Barry draagt erg bij aan de film.

Al met al vind ik The Ipcress File een sfeervolle en een spannende film. Goed acteer werk, goed camera werk, goed plot . En vooral in de tweede helft van de film zitten er erg goede scènes in. Het einde van de film vond ik wat abrupt. Verder had het eerste uur van de film wat meer vaart mogen hebben. Het gaat allemaal in het eerste uur net wat te langzaam. Toch is in het eerste uur ook genoeg te beleven dus echt storend is die langzaamheid niet. Ik vond dit een erg goede film.

4 sterren voor deze film.

Prima spionage film, wat traag af en toe. Maar prima vermaak.

avatar van des1
Heerrrrlijke film, vanwege het typische jaren '60 verhaal (brain drain en de mogelijkheid van gehersenspoelde marionetten) en het tijdsbeeld (die supermarkt alleen al!), en de prettig ingevulde role players. Caine is fantastisch als bebrilde, onderkoelde edocht rebelse medewerker van een Britse geheime dienstafdeling. Opmerkelijke cameravoering, die sommigen irritant of artsy-fartsy vinden, maar ik prettig afwijkend. Bezie je de casting, dan zie je dat Caine de enig overlevende is. Nu 50 jaar oud de film, maar wat mij betreft de beste in de categorie geheim agent verfilmingen (dus incl. alle James Bonds). Een regelrechte klassieker.

The Ipcress file was 1965 geproduceerd door Harry Salztman mede producent in die tijd van de Bondfilms tevens was de crew voor een groot deel ook werzaam bij de Bondfilms zie titelrol in het begin van de film .

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vond het leuk. Caine in topvorm die een erg coole anti-James Bond neerzet. Met een bril met dikke glazen en een voorliefde voor koken. Die in een klein appartementje woont en gewoon zaken in de supermarkt bespreekt. Maar ondertussen een slimme en gevatte man. Fijne muziek, veel lekker dwarse sixties shots en een film erin slaagt die een slingerend spionageplot met een geschift einde acceptabel te maken. Fijn vermaak.

Deze realistisch overkomende spionagethriller (hoewel ik toch meer een fan van James Bond ben, dan van deze te blasé geheim agent), met een vrij complex verhaal dat volgestouwd was met intriges. Vooral Michael Caine, als voormalig sergeant van het leger, die omdat hij in ongenade was geraakt, met tegenzin spion geworden was, speelde overtuigend.

avatar van Left4Dead
Oude Engelse stijl film, prima te doen.
Film heeft sterke en minder sterke momenten maar kijkt gemakkelijk weg, het verhaal is aardig te noemen. Leuke droge humor dat als kapstok voor het script dient, en werkt.

3** 6,5/10

avatar van Gerlof1378
Aardig gemaakte spionagefilm uit de jaren 60, met een goed Michael Caine die de hoofdrol speelt van Harry Palmer een ex crimineel die een spionagent word. Het verhaal word aardig verteld en vooral het mooie camera werk en shots moet vermeld worden. Dit is echt een echte gentleman spionagefilm die een realistische versie moet zijn op 007 James Bond, ik vond hem aardig en vooral omdat ik hem nog nooit eerder had gezien. Over dit personage zijn nog 4 films gemaakt 2 in de jaren 60 en 2 in de jaren 90 dus.