The Ipcress File (1965)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Michael Caine, Nigel Green en Guy Doleman

De voormalige dief Harry Palmer is nu (onvrijwillig) spion geworden. Hij krijgt de opdracht de vermiste doctor Radcliffe op te sporen, die evenals twee collega's voor hem, verdwenen is. De doctor heeft een dossier dat extreem gevaarlijk kan zijn voor de Westerse wereld. Het blijkt dat de vijand de doctor wil hersenspoelen, terwijl Harry's baas in het geheim met hen onderhandelt.

• gisteren om 16:45 uur op TV (BBC2)

Deze realistisch overkomende spionagethriller (hoewel ik toch meer een fan van James Bond ben, dan van deze te blasé geheim agent), met een vrij complex verhaal dat volgestouwd was met intriges. Vooral Michael Caine, als voormalig sergeant van het leger, die omdat hij in ongenade was geraakt, met tegenzin spion geworden was, speelde overtuigend.

avatar van Left4Dead
Oude Engelse stijl film, prima te doen.
Film heeft sterke en minder sterke momenten maar kijkt gemakkelijk weg, het verhaal is aardig te noemen. Leuke droge humor dat als kapstok voor het script dient, en werkt.

3** 6,5/10

avatar van Gerlof1378
Aardig gemaakte spionagefilm uit de jaren 60, met een goed Michael Caine die de hoofdrol speelt van Harry Palmer een ex crimineel die een spionagent word. Het verhaal word aardig verteld en vooral het mooie camera werk en shots moet vermeld worden. Dit is echt een echte gentleman spionagefilm die een realistische versie moet zijn op 007 James Bond, ik vond hem aardig en vooral omdat ik hem nog nooit eerder had gezien. Over dit personage zijn nog 4 films gemaakt 2 in de jaren 60 en 2 in de jaren 90 dus.

avatar van knusse stoel
Prachtige film die geheel aan de verwachtingen voldoet. Vaak weet je dat een film in dit genre en uit deze (vroegere) jaren garant staat voor kwaliteit, vandaar onze verwachtingen, die uiteindelijk bewaarheid werden. Een film waarin de jonge Michael Caine schittert als ex-crimineel en nu dus een spion is geworden. Gelukkig kan je hem in dus soort rollen los laten en stelt Caine zelden teleur als acteur!
Ook het verhaal is een schitterend verhaal en de kijker heeft een geweldige 100 minuten kijkgenot.
Van ons krijgt deze film een ruime 7!

Goeie film waarin een spion de opdracht krijgt een vermiste wetenschapper op te sporen. Het trage plot, dat vooral tijdens het laatste gedeelte in de versnelling raakt, is ondergeschikt aan de sfeer van deze actie-loze spionage-thriller. Redelijk rauwe uitstraling, afwijkend camerawerk, mooie muziek van John Barry en een lekker droge rol van Michael Caine. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Don Homer
Mooie beelden, goede muziek (oa John Barry) en sterk camerawerk. Ook het acteerwerk is prima, vooral van Caine. Helaas was het verhaal voor mij niet te volgen en weinig interessant. Eindscenes zijn aardig maar daarna stopt de film helaas te abrubt.