ad

Geregisseerd door: Sidney J. Furie

Met onder meer: Michael Caine, Nigel Green en Guy Doleman

Releasedatum: 18 maart 1965

Over The Ipcress File

"The spy story of the century."

De voormalige dief Harry Palmer is nu (onvrijwillig) spion geworden. Hij krijgt de opdracht de vermiste doctor Radcliffe op te sporen, die evenals twee collega's voor hem, verdwenen is. De doctor heeft een dossier dat extreem gevaarlijk kan zijn voor de Westerse wereld. Het blijkt dat de vijand de doctor wil hersenspoelen, terwijl Harry's baas in het geheim met hen onderhandelt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

gauke

Deze realistisch overkomende spionagethriller (hoewel ik toch meer een fan van James Bond ben, dan van deze te blasé geheim agent), met een vrij complex verhaal dat volgestouwd was met intriges. Vooral Michael Caine, als voormalig sergeant van het leger, die omdat hij in ongenade was geraakt, met tegenzin spion geworden was, speelde overtuigend.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Oude Engelse stijl film, prima te doen.

Film heeft sterke en minder sterke momenten maar kijkt gemakkelijk weg, het verhaal is aardig te noemen. Leuke droge humor dat als kapstok voor het script dient, en werkt.

3** 6,5/10

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Aardig gemaakte spionagefilm uit de jaren 60, met een goed Michael Caine die de hoofdrol speelt van Harry Palmer een ex crimineel die een spionagent word. Het verhaal word aardig verteld en vooral het mooie camera werk en shots moet vermeld worden. Dit is echt een echte gentleman spionagefilm die een realistische versie moet zijn op 007 James Bond, ik vond hem aardig en vooral omdat ik hem nog nooit eerder had gezien. Over dit personage zijn nog 4 films gemaakt 2 in de jaren 60 en 2 in de jaren 90 dus.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prachtige film die geheel aan de verwachtingen voldoet. Vaak weet je dat een film in dit genre en uit deze (vroegere) jaren garant staat voor kwaliteit, vandaar onze verwachtingen, die uiteindelijk bewaarheid werden. Een film waarin de jonge Michael Caine schittert als ex-crimineel en nu dus een spion is geworden. Gelukkig kan je hem in dus soort rollen los laten en stelt Caine zelden teleur als acteur!

Ook het verhaal is een schitterend verhaal en de kijker heeft een geweldige 100 minuten kijkgenot.

Van ons krijgt deze film een ruime 7!

scorsese

Goeie film waarin een spion de opdracht krijgt een vermiste wetenschapper op te sporen. Het trage plot, dat vooral tijdens het laatste gedeelte in de versnelling raakt, is ondergeschikt aan de sfeer van deze actie-loze spionage-thriller. Redelijk rauwe uitstraling, afwijkend camerawerk, mooie muziek van John Barry en een lekker droge rol van Michael Caine. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Don Homer

Don Homer

Mooie beelden, goede muziek (oa John Barry) en sterk camerawerk. Ook het acteerwerk is prima, vooral van Caine. Helaas was het verhaal voor mij niet te volgen en weinig interessant. Eindscenes zijn aardig maar daarna stopt de film helaas te abrubt.

Eerste deel is wel aardig, met name door Caine (God bless you Sir).

Maar het gaat allemaal richting een nogal achterhaalde en verouderde climax.

avatar van T.O.

T.O.

Het begon voor mij goed: Palmer die in zijn keuken koffie maakt, met elektrische bonenmaler en cafetiere, net als ik zelf 55 jaar later. Naast de keuken is ook de korte supermarktscène prachtig qua sixties sfeerbeeld.

Uiteindelijk is de film een onderhoudende combinatie van de James Bond-stijl qua thema en muziek, met wat snufjes arty werk qua shots en afstandelijkheid (beetje Blow Up achtig o.i.d.)

De drukke regie en ongeloofwaardige climax doen afbreuk aan het geheel, maar toch wel zeker de moeite waard om gezien te hebben.

De regisseur is overigens tamelijk afgegleden later als ik zijn filmlijst bekijk, haha.

T.O. schreef:

moest ik idd aan denken.