Funeral in Berlin (1966)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Drama

geregisseerd door Guy Hamilton
met Michael Caine, Paul Hubschmid en Oskar Homolka

Tweede deel uit de Harry-Palmerserie. Een Russische kolonel in Berlijn verklaart over te willen lopen. De Britse spion Harry Palmer wordt gestuurd om zijn ontsnapping naar de andere kant van de Berlijnse Muur te regelen, maar eenmaal in Berlijn aangekomen blijkt de zaak ingewikkelder te liggen dan het aanvankelijk leek.

FisherKing
Spannende koude oorlog film met goede rol van Caine. Naar een boek van Len Deighton

Mooie beelden van het Berlijn uit het midden van de jaren 60.
Het verhaal is misschien enigszins voorspelbaar maar blijft ingenieus (voor dit soort film uit deze tijd) naar mijn mening

Heerlijke thriller, ja en met prachtige beelden uit Berlijn , aanrader.

Gewoon een erg goede thriller!

waar is die te vinden met nl subs?
wil heel de harry palmer reeks hebben. heb tot nu al ipress file en billion dollar brain

avatar van Insignificance
Tweede deel uit de Harry Palmer reeks na The Ipcress File. Nu met Hamilton aan het roer die de wereld van 007 al eens verkend had met Goldfinger. Misschien daardoor ietwat fleuriger en luchtiger dan de eerste. Palmer is ook wat scherper van tong en het opent met een fraaie dramatic bucket snatch. Hier een typisch spionageplotje op vreemde bodem. Het zaakje stinkt natuurlijk aan alle kanten en het Berlijn van die jaren herbergt alle ingrediënten om een verdacht spel met meerdere partijen op touw te zetten. Veel meer heeft het niet om het lijf, maar Caine is cool.

Dick2008
Ik wilde deze na het zien van een aantal filmfragmenten graag zien, maar niemand wilde deze dvd met me ruilen. Dan houdt op. Maar nu ik hem eindelijk gezien heb, hoef ik hem ook niet meer. De mooie beelden, van Oost en West-Berlijn, zijn een mooie camouflage voor een middelmatige spionagethriller, een soort tweederangs James Bond-film. Traag en weinig boeiend. Maar voor die tijd wel goed gemaakt. 2.0

avatar van Biosguru
Prachtige beelden van Berlijn ten tijde van de muur, saaie film.

Ik denk dat deze cynische, clichématige en trage geheim-agentfilm met de James Bond producties (Sean Connery) wilde wedijveren, maar mede door de nogal ingewikkeld verlopende verhaallijn en de ongeïnspireerd overkomede cast kon ie daar niet aan tippen. De prachtige beelden waren vooral somber en deprimerend.

Zo'n film waar je heerlijk in kunt wegzakken. Van: laat maar komen. Kijken naar Caine is altijd een feest. Al is hij hier wat ingehouden. Maar z'n bril is weer in de mode. Best onderhoudend verhaal, met wat plotwendingen, zodat het lekker ingewikkeld wordt, maar net niet te. Maar vooral leuk zijn de authentieke beelden van West- en Oost-Berlijn, vlak nadat de muur is gebouwd. Met de Kurfürstendamm als het 'nieuwe' centrum van (West)Berlijn. Ik heb genoten. Behalve van die nadrukkelijke en harde muziekscore.

avatar van 93.9
Morgen nog eens kijken. Ingewikkeld plot. Hou er niet van als iets niet helemaal duidelijk is.

avatar van 93.9
Tweede kijkbeurt. Verhaallijn nu wel duidelijk. Prima film! Vind wel dat een film (om te begrijpen) wel in een keer duidelijk moet zijn.
Durf te wedden dat mensen die hier zonder enige voorkennis over de plot bij minimaal 1 scene hebben gedacht: zal wel...

avatar van Gerlof1378
Aardig gemaakte spionage thriller, deze film was in de jaren 60 een realistische variant op de James Bond films. En best wel grappig om te weten dat Guy Hamilton de regisseur hiervan 4 James Bond films heeft gemaakt. Michael Caine speelt dus voor de 2de keer spion Harry Palmer die hij goed speelt en ook de rest van de cast speelt goed. Ik vind dit soort films wel leuk maar er zit niet veel vaart in dit soort films, maar afijn dat is mijn mening ik zeg oordeel zelf.