Outpost: Black Sun (2012)

Alternatieve titel: Outpost II

Verenigd Koninkrijk
Horror / Actie

geregisseerd door Steve Barker
met Richard Coyle, Clive Russell en Catherine Steadman

1945. Het einde van de Tweede Wereldoorlog komt dichterbij en de Duitse wetenschapper Klausener werkt aan een verschrikkelijke nieuwe technologie die het mogelijk maakt om een onsterfelijk nazi-leger te scheppen. We maken een sprong naar het heden: een NAVO-legereenheid wordt op missie gestuurd naar Oost-Europa, waar een duistere vijand schijnbaar iedereen afmaakt die z’n pad kruist.

avatar van danny61
ik vond het eigenlijk niet veel soep voor mij moest het niet . daarom 1 op 10

namingway24 schreef:
Wat een slap vervolg. Dit werkt misschien als parodie op Nazisploitation, maar als serieuze horrorfilm valt Outpost II plat op z'n smoel. Het hele fenomeen van de onverslaanbare Nazi-zombies waarvan hier trouwens totaal geen dreiging meer uitgaat schijnt opeens volledig bekend te zijn terwijl hiervoor niemand ervan af leek te weten, alleen maar om meer bombastische explosies op het scherm te toveren.

Ook de personages kunnen het allemaal niet redden. Waren het in deel één over het algemeen redelijk sympathieke huursoldaten, hier zijn het uitsluiten kwaaie jongetjes die per sé hun spierballen willen laten zien en stuk voor stuk de grootste bek willen hebben. De hoofdrol wordt gespeeld door een broekie die om de één of andere duistere reden op wraak uit is. Ik kan het me lastig voorstellen dat dat meisje al haar geld in deze missie stopt (waar ze dat vandaan haalt laten we maar buiten beschouwing), en hoe ze al die info opduikelt wordt genegeerd.

En deel 1 was nog wel zo tof. Maar weg is hier het mysterie, de sfeer en de spannende stalk en slash scènes, om plaats te maken voor vage, slordig geschoten uitbarstingen en een verhaal dat langzaam maar zeker steeds belachelijker wordt. Tel daarbij een aantal totaal overduidelijke twists bij op en je hebt een waardeloos geheel.

Er zijn echt wel wat sfeervolle lokaties in de film te bespeuren en die Nazi-heks was best wel freaky, maar voor de rest was het huilen met de pet op. Outpost had blijkbaar toch geen vervolg nodig .

Ten minste, niet op deze manier.

Opletten tijdens deel 1 voordat je deel 2 kijkt. Aan het eind van deel 1 waren er al een paar overheden van op de hoogte.
Daarnaast: Nazi-jagers worden belachelijk goed betaald door de Joodse eenheden. Dus dat geld is ook niet echt een probleem en vrij makkelijk verklaarbaar.

Ik vond de film een waardig vervolg, beter zelfs dan deel 1.

avatar van frolunda
Het eerste half uur was sterk maar daarna vond ik het allemaal saai worden.Het acteren was vrij matig en het verhaal bloedde op een gegeven moment gewoon dood.Jammer want in aanzet zag er dit toch allemaal veelbelovend uit en normaal is dit toch mijn genre.Misschien dat Outpost rise of Spetsnaz die binnenkort uitkomt de franchise weer nieuw leven kan inblazen.Teleurstellend.

avatar van Boeikens
Zwaarste en heftigste versie in het nazi zombie genre? NO WAY!!!

Belofte maakt schuld en hier zat ik dan te vergeefs te wachten.
Voor verhaal en sfeer, liever deel 1 en voor de harde gore toch maar liever Dead Snow.

ipman-99
"Evil Rises Again." ... " !!!

Vermakelijke Horror !!! Heerlijke sequel die volop entertaint !
Qua setting is het allemaal vet en visueel net zoals zijn voorganger.
Een heerlijke nazi-horror flick die actie en horror heerlijk mengt !
Het sfeertje doorheen gans de film was lekker en sappig tegelijk !
Prima Nazi-Chit voer voor de fans .

avatar van mcdaktari
Persoonlijk vind ik de nieuwe Outpost uit 2013 nog de beste van de 3, maar dat is dan mijn mening, ik heb ook al gelezen dat de 3e de minste zou zijn. Zo zie je maar over smaak valt niet te twisten.

helemaal toppie voor dit genre. 3 sterren

avatar van Metalfist
Nodeloos vervolg

Het feit dat Outpost twee sequels heeft gekregen was compleet aan mij voorbij gegaan. Het is niet geheel onverwacht, de eerste film uit 2008 was een vermakelijk filmpje in zijn genre, maar of het nu echt een meerwaarde heeft? Dat was nog af te wachten. Er is tegenwoordig een box te vinden met de volledige trilogie, voor maar 10 euro trouwens, dus me gisteren maar eens aan deel 2 gewaagd.

Afgaande op de korte inhoud op de DVD-hoes was het niet belangrijk dat de eerste film vers in je geheugen zit en dat lijkt uiteindelijk ook helemaal niet nodig te zijn. Black Sun heeft een paar raakvlakken met zijn voorganger, maar kan voor de rest perfect op zijn eigen benen staan. Al zijn het wel erg wankele benen, want dit is gewoon een lachwekkend vervolg. Ik verbaas me er dan eerlijk gezegd ook over dat dit project opnieuw van de hand is van Steve Barker. Alles wat hij met de eerste Outpost goed deed mislukt hier compleet. Spanning is ver te zoeken, op narratief vlak is het slaapverwekkend en de weinige gore mist compleet zijn nut. Een paar sporadische momenten zijn leuk (waarom zat die oude giechelende vrouw er niet veel eerder in!), maar over het algemeen is het een typisch voorbeeld van een slechte sequel. Het open einde tenslotte wekt gelukkig nog wel wat interesse voor het derde deel. Weliswaar een andere regisseur, maar dat is misschien nog niet zo slecht.

Bij dit soort horror films verwacht je sowieso al niet een goed acterende cast, maar het zootje ongeregeld dat Barker hier bijeen heeft getrommeld is toch van een ander kaliber. En dat in de negatieve zin van het woord, want Richard Coyle (Wallace) en Catherine Steadman (Lena) hebben evenveel uitstraling als een zak aardappelen. Zeker Steadman is gewoon lachwekkend slecht als zogenaamde nazi-jager. Voor de rest een film die vooral steunt op zijn sfeer, maar Barker slaagt er nergens in om die echt indrukwekkend neer te zetten. Veel onduidelijke scènes in het donker, weinig overzicht en chaotische actie. Zoals gezegd zijn er hier en daar wel eens wat leukere momenten, maar het kan de film niet redden.

Ik blijf me er echt over verbazen hoe je als regisseur je debuut zo om zeep kunt helpen door er een waardeloze sequel aan te maken. Werkelijk elk aspect van deze Black Sun is inferieur aan de eerste Outpost film. Ik hoop dat dat derde deel nog wat de moeite is, anders is 10 euro wel veel geld voor enkel en alleen de eerste Outpost.

avatar van Daan258
Slecht 2e deel.
Dit 2e deel heeft me absoluut niet weten te vermaken.
Ja, er zit dan wel een stuk meer actie in als bij het vorige deel, maar het verhaal was echt vreselijk slecht en saai wat gelijk de hele film verpeste. Ook irritant camerawerk en veel te donkere beelden. Hierdoor kon je af en toe gewoon niet zien wat er gebeurde.
Ik zal het 3e deel misschien nog wel een poging wagen, maar van mij hadden ze denk wel mogen stoppen na deeltje 1.

avatar van DutchTakeshiro
Verrassende horror. Outpost: Black Sun heeft voor mij de verwachtingen overtroffen. Deze film weet net iets minder te scoren dan zijn voorganger maar weet wel hetzelfde niveau vast te houden. Jammer genoeg voegt Outpost: Black Sun niets toe aan de serie en het verhaal is uiteraard vrij belabberd. Gelukkig zijn de effecten en het camerawerk prima. Tevens weet het verhaal wel enigszins te interesseren door het mysterieuze occulte nazi sfeertje. Je vraagt je stiekem toch af hoe de vork in de steel zit.

De cast is vrij belabberd maar ik had ook niet minder verwacht. Vooral Catherine Steadman valt op omdat zij de meest ongeloofwaardige nazi jager ooit speelt. Op momenten irritant om te zien als ze bazig doet, bijna tot het kinderlijke toe. Richard Coyle speelt in ieder geval beter dan Steadman en weet nog enigszins te intrigeren. Leukste rollen zijn van het groepje Britse soldaten. De overduidelijke accenten, en de grapjes die ze maken, weten het acteerwerk een beetje recht te zetten.

De gore is prima en weet zo de aandacht vast te houden. Actiescènes zijn prima uitgevoerd en ik heb weinig het idee gehad dat ik naar een B-film zat te kijken. De nazi zombies zien er puik uit en vooral oppernazi Götz steelt de show. Het Navo tintje geeft de film net dat beetje extra. Vergroot de schaal waardoor het op sommige momenten meer lijkt op een oorlogfilm. Verder weinig bijzonders op te merken aan deze standaard oefening van regisseur Steve Barker. Tot nu toe is het nog allemaal prima. Ben benieuwd hoelang hij dat niveau kan vasthouden. Het open einde van de film hint in ieder geval naar meer.

avatar van Duke Nukem
Minder goed dan deel 1 en 2, maar nog wel vermakelijk. Vooral het begin van de film zag er nog goed uit met die nazi in het bejaardenhuis in Zuid-Amerika, daarna ging het verhaal al snel bergaf. Nergens zo spannend als de andere delen. De verrassing op het einde is wel leuk gevonden, maar de film hint erg sterk naar een vervolg terwijl in het vervolg helemaal niet verder wordt gebouwd op het einde van deze film. Dat gedoe met die man die aan de machine vast hing was nogal weinig overtuigend. Maar Johnny Meres zet een leuk personage neer als Götz. Jammer dat daar niet meer mee werd gedaan.

avatar van Kondoro0614
Duke Nukem schreef:
Minder goed dan deel 1 en 2

Hij kan niet slechter zijn dan deel twee, aangezien dit het tweede deel is?

avatar van Duke Nukem
Kondoro0614 schreef:
Hij kan niet slechter zijn dan deel twee, aangezien dit het tweede deel is?

Je hebt gelijk, ik bedoel minder dan deel één en drie.

avatar van Kondoro0614
Pfff, ik ‘moest’ deze film nog eens in de herziening gooien maar ik kan me de film véél beter herinneren dan wat ik zojuist gezien heb, want wat is was dit een B-matige en vooral krampachtige stuk waarbij de film vooral nietszeggend door de kijkbeurt heen gaat, ontzettend traag is en eigenlijk geen reet aan is. Nee, dan kan ik de Wesley van 3 jaar geleden niet vertrouwen, toen ik deze film nog ‘leuk, geslaagd en spannend’ vond.

De nazi setting was best ondermaat en totaal niet overtuigend, waarbij ik altijd het gevoel krijg dat men de toch redelijk goeie ‘nazi-zombie’ film ‘Død Snø’ na willen maken en ook zo’n mooie gehalte zombiegeweld willen bereiken (die ik dan persoonlijk wel weer erg geslaagd vond). Toch vond ik dit tweede deel van ‘Outpost’ nou niet bepaald een geslaagde zit, en waar ik écht wel veel meer van had verwacht. De film opent slecht, te snel en ongeorgenisseerd waardoor de zit bijster lang kan gaan duren, en dan is die honderd minuten echt wel veelste veel voor deze film, waar bijna geen donder in gebeurd.

Toch vond ik ‘Outpost: Black Sun’ in de ontzettend b-matige categorie vallen waar o.a. de ontzettend slechte ‘nazi-zombie’ film Zombie Massacre 2: Reich of the Dead ook bij hoort, want het niveau van beiden films is maar moeilijk te onderscheiden maar, toch was deze film wel een tikkeltje beter geregisseerd dan het opgenoemde film waar nog geen goeie woorden van af konden, en dat kon wel een klein beetje bij ‘Outpost’.

En dan benoem ik niet het verhaal, want die was echt bagger, het acteerwerk mag zich daar bij aansluiten want dat was ook bagger en het hele concept vond ik maar niks. Toch vond ik de zombies er wat beter uitzien, een tikkeltje. Maar dan moet je niet verondersteld staan van het feit dat de film voor de rest echt niet door de mand kan, zeker niet met dit onderwerp verwacht ik soms toch wel wat meer.

Toch vond ik het verhaal erg slecht, we volgen een vrouw die een bepaalde nazi zoekt, waarvan ik dacht dat de naam ‘Klausener’ was. Die heeft wat gedaan bij haar en ze gaan op onderzoek uit bij een bunker waar ze achter komen dat ze hier niet alleen zijn en zich moeten verdedigen tegen een heel leger nazi-zombies die iedereen één voor één afslacht. Toch wel een te komisch einde waar de nazi’s aangevallen worden door middel van elektriciteit die door alle zombies heen gaan, en dat was echt wel om keihard om te lachen.

Nee, deze film bevatte meer mogelijk doorspoelmomenten dan dat hij daadwerkelijk iets voorstelde en dan vond ik persoonlijk deze zit héél langzaam, saai en vooral moeizaam.