Frankenstein's Army (2013)

Nederland / Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Horror

geregisseerd door Richard Raaphorst
met Karel Roden, Luke Newberry en Hon Ping Tang

Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog vinden Russische soldaten die doorstomen naar Oost-Duitsland, een geheim nazilaboratorium. Hier is begonnen met het experimenteren met behulp van de dagboeken van ene Dr. Victor Frankenstein. De wetenschappers in het lab hebben het werk van de legendarische Frankenstein gebruikt om een leger van supersoldaten in elkaar te zetten, door lichaamsdelen van hun gevallen kameraden aan elkaar te plakken. Het is een gruwelijke laatste list van een wanhopige Adolf Hitler om aan een nederlaag te ontsnappen...

ipman-99
"What Is Dead May Never Die.." ... " !!!

Heerlijke Genre film (Nazi-Horror) !!! 'Frankenstein's Army' is een geschift portret geworden vol
met zieke zaken. Een 'dokter' die met lichaamsdelen een 'mechanisch' leger elkaar steekt ... !
De creaties werden echt gemaakt ..., en dat was heerlijk om zien.
Het hele sfeertje was genieten met die 'grindhouse'/'vhs' look
Deze found-footage stijl is bij deze film echt een meerwaarde.
De factor gore was 'genoeg' aanwezig en de mechanische moffen geven vonken en vuur.
Heerlijke Nazi-Horror-Pulp waar ik van genoten heb.

avatar van Edie
Jammer, zoveel positieve reacties dus ik verwachte denk ik iets teveel van de film, helaas niet zo aan mij besteed. Film komt heel traag op gang, soundtrack was niet zo mijn ding, het first-person camera gedoe ook niet zo. Helaas.. Vond hem eigenlijk gewoon erg saai.

2* voor nu, maar de film ga ik vast ooit nog eens opnieuw een kans geven.

avatar van nightbreed
Afgehaakt na een half uur.

avatar van perceived
nightbreed schreef:
Afgehaakt na een half uur.

Misschien wel jammer.. Het kan natuurlijk zijn dat dit gewoon je ding niet is, maar het eerste half uur is het zwakste punt van de film. Even doorbijten, daarna wordt het pas interessant. De film is ook vooral bedoeld als showcase voor het creature design, dat pas later aan bod komt.

avatar van Dennissssss
Echt verschrikkelijk slecht! Dit is niet eens b-film waardig, maar c-film! Eerste half uur is nog te doen, daarna afzetten! Of beter gewoon helemaal niet beginnen met kijken!

avatar van StephanRR
spijt van dat ik er aan begonnen ben, bagger film, eens afgekeken maar noooit meer!

avatar van frolunda
Waardeloze film waar totaal geen lijn in zit en waarin verschrikkelijk slecht wordt geacteerd.En wat ik nog erger vind Frankenstein's army heeft een totaal gebrek aan sfeer.Het cult gehalte zal er best wel zijn maar als ik een wandelende nazi benzine pomp (of zo iets dergelijks) zie aankomen haak ik af.De makers zullen er best veel plezier aan beleefd hebben maar aan mij is dit niet besteed.

avatar van LOTR-lover
Ik zal wel in de categorie weirdo's vallen die deze film wel op waarde kan schatten maar so be it dan maar. Heb me eerlijk gezegd best wel vermaakt met Frankenstein's Army. Natuurlijk was het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven, maar de creatures maakten alles goed. Geweldig vond ik die. Als je dan in de aftiteling de namen van de verschillende creatures voorbij ziet komen dan maakt dat de beleving helemaal compleet. Mijn favoriet was absoluut 'Propellorhead', haha.

7/10 (IMDB)

avatar van Black Math
Leuk!

Ook ik heb ooit de trailer van Worst Case Scenario gezien, en ik moet zeggen dat het uitgangspunt van die film, Duitsland stuurt nazi-zombie-soldaten naar Nederland uit wraak voor een verloren WK finale voetbal, nog wat absurder (dus grappiger) vond dan het uitgangspunt van deze film. Maar het is niet anders, en dit was zeker ook vermakelijk.

Inderdaad een beetje jammer dat iedereen Engels spreekt, maar als het toch onzinnig is, boeit dat uiteindelijk weinig. Ik heb in een interview gelezen dat Raaphorst eigenlijk niet zo'n fan van found footage is, omdat hij mooie beelden wilt schieten, maar ondanks de found footage vond ik het camerawerk eigenlijk nog behoorlijk verzorgd, met name wat belichting betreft. Verder een lekker onheilspellend sfeertje, mede dankzij de omgevingsgeluiden.

Hier en daar een losse darm, of wat hersenen, maar het hoogtepunt van de film zijn toch de creaturen. Die zien er erg creatief uit met al het gereedschap waarmee ze uitgedost zijn. Toch zou ik graag een heel leger van dit soort monsters willen zien losgaan op een hele menigte mensen. Maar vermaakt heb ik me hiermee zeker. 3,5*.

avatar van namingway24
Frankenstein's Army is geen goede film. Leuk dat hij door een Nederlander is gemaakt, maar het is geen goede film. Het heeft één idee en probeert dat uit te smeren tot een al te lange 80 minuten, maar na twee aanvallen van Frankenstein's leger was de lol er alweer af.

Als ik het grootste pluspunt van deze film zou moeten noemen is dat het ontwerp van de nazi-zombie-soldaten. Ze zijn erg uiteenlopend en zijn imposant qua formaat. Hun wapens zijn ook lekker bruut en er waren een paar momenten waarop ik toch wel geïmponeerd raakte.

Jammer alleen dat ze zo inefficiënt zijn. Als je het goed gaat bekijken hadden ze onze "helden" binnen één aanval allemaal afgemaakt kunnen hebben. Maar heel vaak zwaaien ze maar wat blind om zich heen met hun klauw-armen in de hoop wat te raken. Vaak was het een verrassingsaanval die een Russisch slachtoffer eiste.

En als ik het over die Russen moet hebben; wat een vervelend zooitje. Ik weet dat het oorlog is, maar wat waren ze aan het klieren en het zeuren over alles en iedereen. Apart om deze mensen de hoofdpersonages te maken, want echt geïnteresseerd was ik nooit in hun overlevingskans. Ook het feit dat ze af en toe onverstaanbaar Engels praatten hielp niet mee. Karel Roden als de Frankenstein-telg was nog redelijk interessant, alleen had hij soms echt pijnlijk slechte monologen, en welk accent hij nou had daar ben ik niet over uit.

Het found footage element was hier niet echt op zijn plaats, maar ze hadden ten minste een goede reden om alles te filmen. Leuk een film in dit genre met "verouderde" technologie, maar er waren veel te veel fade-outs naar een rood scherm. De maker proberen een paar keer te schockeren met close-ups van verminkte lichamen, en wat dat betreft werkte dat wel. Beste voorbeeld was het geweldige gore-effect als een personage een helm van een soldaat af probeert te krijgen. Ook hou ik gewoon van het chaotische element van found footage. jammer dat de film waarin het gebruikt werd niet iets leuker was.

De enige echte motivatie om te blijven kijken zijn de monsters; het verhaal was flinterdun en de personages te irritant voor woorden. Leuk visitekaartje van Raaphorst, maar het coole design van de monsters is niet genoeg om het slappe verhaal te redden.

avatar van joolstein
Deze nu al minste drie keer gekeken en ik krijg er maar geen genoeg van! Een cult- klassieker. Had hem in 2013 ook in mijn top10 staan maar zag nu dat ik hem nog geen sterren had geven. Dus bij deze even goed gemaakt! Wist ook niet dat het van een nederlander was. Niet dat dat iets af doet aan de film. Ben zelfs blij dat er ook nog dit soort films van Nederlandse bodem komen! Samen met Tom Six`s human centipede hoort dit voor mij bij de toppers van Nederland! Heerlijk ziek! Briljant, nazi zombots in een soort groezelige found footage film. Het soort film waar Tarrantino verzot op zal zijn!

joolstein schreef:

avatar van perceived
Left4Dead schreef:

Een cult klassieker in wording

[quote]Left4Dead schreef:

Nu al cult en een klassieker..............................................je laat er geen gras over groeien.[/quote

Naar hoelang mag je dan spreken van een cult- klassieker? Volgens mij als een film uit is en groots is in zijn Genre. Misschien dat iemand anders daar anders overdenk? Voor mij is dit in ieder geval een topper!

Sommige mensen wachten liever 25 jaar om iets tot klassieker te bombarderen.

[quote]joolstein schreef:

Voor mijzelf geloof ik erin dat een cult-klassieker door een grote groep omarmt wordt en tja hoelang dat duurt.............
Bij deze heb ik daar niet echt geloof in maar voor jou hoop ik dat er na 10 tot 20 jaar een grote groep zich schaart en deze met z'n allen omarmen als cult en klassieker in het genre.

[quote]Left4Dead schreef:

Hmmmm, dus als er niet veel mensen zijn die het omarmen kan het niet cult zijn? Volgens mij betekent het precies het tegenovergestelde. Dit is wat erin het woordenboek staat:
De uitdrukking cult is afkomstig van het Engelse woord voor cultus. Hij wordt meestal in verband gebracht met een kleine, maar bijzonder actieve subcultuur van mensen die fan zijn van een bepaalde artistieke uiting,
Het zijn juist de happy few die iets mooi vinden en die daardoor worden geinspireerd . Daarom ook de verwijzing naar Tarrantino.
En oke, twee jaar naar dato het al een klassieker noemen is misschien iets te vroeg maar denk niet dat ik er over 5 jaar anders overdenkt.

[quote]joolstein schreef:

Prima omschreven, de woorden kleine of grote zijn met een korrel zout te nemen. Bijvoorbeeld Blade Runner of The Thing (Carpenter) is cult voor een hele grote groep binnen het genre.
Je hebt bijvoorbeeld een film als Dagon uit 2001 die juist weer door een kleinere groep als cult wordt bestempeld. En i.d.d. het gaat om een subcultuur. Meestal gaan er wat jaren overheen dat men de film op die waarde, de cultstatus, inschatten. Sommige films worden beter naarmate men ze vaker zien, meer uit de film halen of dat de film een voorbeeldfunctie heeft gekregen voor regisseurs/scriptschrijvers bij latere films.
Zo heeft Tarrantino grindhouse weer gereanimeerd wat ook al een groep aanhangers had.

avatar van Insignificance
Inventief. Ik heb het niet zo op een Oost-Europese setting, het komt al snel goedkoop over en de film is ook wat bleek om het kopje, maar eens Raaphorst zijn niet al te beste cast in het dorpje heeft geduwd, zijn de rapen gaar en profiteert het zelfs van z'n muffe, afgebladderde en doorgeroeste contreien. Het schort wel eens aan de executie, maar z'n ideetjes mogen er zijn.

Zo nu en dan wat sappige gore voor de liefhebber, maar het zijn uiteraard de biomechanische zombots die de aandacht opeisen. Er waggelen een aantal geweldige schepsels rond en het houdt ook niet op bij één, twee of drie, er zijn er heel wat om je aan te vergapen. De achtervolging door de gangen is heerlijk hectisch en het sounddesign piekt en kraakt zoals het hoort.

Daar werkt de found footage stijl ook verreweg het beste. Oké, Dr. Frankenstein (opvallend dat ze Roden hier voor hebben weten te strikken) is de gebruikelijke mad scientist en het grindhouse laagje is iets te makkelijk, maar met dit aan elkaar gelaste gezelschap heeft Raaphorst een geheel eigen film te pakken die ongetwijfeld in specifieke horror lijstjes zal blijven opduiken.

avatar van Daan258
Aardig filmpje.
Het acteerwerk, verhaal en de uitvoering was niet al te best, maar de creatures zagen er dan wel weer tof uit waardoor de film mij nog redelijk wist te boeien.

avatar van Rickyman
Geinig filmpje.
Oké, niet altijd even sterk acteerwerk, soms irritant schuddend camerawerk en is het found-footage/handy-cam ook niet meer zo orgineel te noemen. Toch heeft het een fijn duister sfeertje en zagen de nazi-zombie-robots er imposant uit, terwijl ik eigenlijk uitgekeken ben op het zombie-gerne vond ik het wel een heel vermakelijk (B-)filmpje.

avatar van leatherhead
Gaaf!

Het plotverloop van de film is zo eenvoudig als wat: trosje Russische soldaten (die vrolijk in het Engels kakelen, maar soit) zijn op zoek naar een stel gegijzelde kameraden, en dat gaat natuurlijk niet bepaald van een leien dakje. Ze stranden op één of ander obscure, nazistische fabriek, waarin de notoire Dr. Frankenstein huishoudt. En al gauw stuiten ze op verzet.

Het eerste halfuur van de film is wat aan de saaie kant, maar Raaphorst brengt op tijd leven in de brouwerij en trekt halsoverkop alle registers open. Heerlijk creature design; de monsters komen zowaar echt dreigend over. En de found footage stijl waar ik aanvankelijk nogal sceptisch over was, werpt later in de film absoluut zijn vruchten af. Voornamelijk de hectische achtervolgingen door de morsig uitziende gangen zijn geweldig. De eindscene was voorts niet écht onbevredigend, maar mijn maag had eigenlijk wel zin in nog wat meer vetzakkerij.

Creatieve vent dus die Raaphorst; zo mag hij ze in het vervolg zeker meer gaan maken. Bij aanvang had ik mijn twijfels, maar eens de creaturen ten tonele verschenen was ik het desastreuze acteerwerk allang weer vergeten. Deed ook verdacht veel denken aan Wolfenstein allemaal, vermoedelijk is de regisseur niet onbekend met de reeks. Dikke 3,5*.

lezertje
Bagger, bagger en nog eens bagger. Ga er geen andere woorden over vuil maken.

avatar van m1chel
Richard Raaphorst is een veteraan, en tevens expert, op het gebied van Art Department. Na het regisseren van vijf korte films, kwam hij in 2013 met zijn eerste avondvullende film. Raaphorst is zelf bezeten van het tekenen van bizarre zombies en gruwelijkheden. Hij laat dan ook geen moment onbenut om helemaal los te gaan in deze horrorfilm. Geïnspireerd door Star Wars creëerde Raaphorst de meest bizarre wezens. Samen met Miguel Tejada-Flores schreef hij het script voor Frankenstein’s Army. Tejada-Flores was in het verleden al verantwoordelijk voor de scripts van films als Screamers, Fright Night 2 en Revenge of the Nerds.

Bij Frankenstein’s Army kunnen we spreken van een ware cultfilm. Op pulphorror gebied is de film dan ook meer dan geslaagd. Hoewel het je ding moet zijn, creëren de makers een hele goede sfeer. De mijn in Tsjechië werkt prima als decor voor het laboratorium en de afgelegen bunker. De constante dreiging is ook zeker voelbaar, maar alle lof gaat uit naar de meest bizarre en vreemde zombots. Met name de zombot die oogt als een soort ketel met benen zag er erg goed uit. We zien dat er veel werk in is gestoken en dat de makers het beste uit hun budget hebben gehaald. Hoewel het verhaal niet echt origineel is, is de film dat wel en dat mogen we bijzonder noemen.

De acteerprestaties waren ook wonderbaarlijk goed. Het is een found footage film, waarbij de acteurs dus kunnen reageren op de camera. Dat doet elke acteur zeer goed, want normaal staat het acteerniveau in pulphorror niet zo hoog in het vaandel. Dit komt de film ten goede, want de cast brengt hiermee de onbehagelijke sfeer extra over. Karel Roden die de rol van Viktor speelt is geen onbekende in de filmwereld. Hij speelde in ondermeer Hellboy, The Bourne Supremacy en Running Scared. De rest van de acteurs zijn relatief onbekend, maar het blijkt maar weer dat dat geen belemmering hoeft te zijn.

Frankenstein’s Army is een cultfilm met de hoofdletter C. Op pulphorror gebied is het misschien wel een van de beste films van de laatste jaren en dat is mede te danken aan het goede acteerwerk. De zombots zien er bizar uit en er zitten hele heftige scènes in. Als je een zwakke maag hebt, dan kun je deze film beter links laten liggen. Voor zijn regiedebuut heeft Richard Raaphorst de lat voor zichzelf meteen erg hoog gelegd, want voor een opvolger liggen de verwachtingen gelijk uitermate hoog.

Ik kan begrijpen dat mensen problemen kunnen hebben met een aantal karakteristieken van de film,
Maar vindt de maatstaven waarmee gemeten wordt ietwat hoog gegrepen.

Mij heeft deze film me erg geamuseerd. De creaties vind ik heel erg origineel en de tijd waarin het zich afspeelt blijft interessant. Ik prefereer kostuums, pakken, animatronics e.d. ten alle tijde boven CGI en deze film heeft daar van voorzien.

avatar van Valak
Dit vind ik echt een supercoole film!

De zombie-robots zijn echt geweldig goed en meerdere fantastisch unieke monsterlijke creaties.
Inderdaad bizar, absurd, origineel, eng, bedreigend. Gewoonweg briljant werk van de designers!
Met ook meer dan genoeg bloed.
De sfeer, locatie en tijdsperiode werken ook 'verslavend'; je wordt er door meegesleept.

Omdat je een film als deze maar eens in de zoveel tijd tegenkomt maakt m'n waardering alleen hoger.

Een dikke 4*!

avatar van alexspyforever
joolstein schreef:

En hiermee is het nog maar eens bewezen hoe dicht onze smaak bij elkaar ligt bij de oudjes en bij de films uit de 21ste eeuw een heel stuk minder. Ook dit is qua concept zeker geen slechte film. Ik hou wel van het idee dat er van halfdode verminkte mensen plots een soort cyborgs/transformers worden gemaakt, maar dan wordt dat weer op zo een lelijke manier gefilmd dat neigt naar handcam. Voor mij ook iets teveel testosterongehalte, als ik 2 vrouwen heb gezien was het veel. Nog een minpunt was dat de helden net zo weinig sympathiek waren als de slechteriken dus hun lot interesseerde me ook niet. Goed concept en de 'monsters' zagen er goed uit, de rest vond ik slecht. Of ja toch af en toe wat goede gore met wat ingewanden, op die manier dan toch een 2 ipv 1,5.

avatar van Woland
Ik had er na een minuut of twintig, dertig weinig vertrouwen in. Found footage vind ik meestal weinig meerwaarde hebben, matige acteurs die Russen spelen door simpelweg Engels te praten met een Russisch accent is ook al geen goed begin, en er gebeurt weinig tot niets interessants, alleen wat weinig verheffende oorlogsscenes. Maar daarna is het een uur lang genieten van een heerlijk stukje culthorror. Geweldige monsters die door een nazaat van Frankenstein uit resten soldaat en mechanische delen in elkaar zijn geknutseld en die er ook gewoon ontzettend cool uitzien, een behoorlijke hoeveelheid bloed en gore, en gelukkig geen overdreven hoeveelheden flauwe humor, hoewel de cult-knipoog er duidelijk bovenop ligt. Ik val dus duidelijk in het kamp joolstein hier, en heb me verrassend goed vermaakt met dit stukje Neerlands trots,

avatar van lars-pixar
Waar andere B horror films moeite hebben met het uitwerken en in beeld brengen van creatief bedachte monsters heeft Frankenstein’s Army daar geen moeite mee. De creaties hierin zijn zeer creatief en in details in beeld gebracht. Toch blijft de potentie naar een gore horror film op vele momenten weg. Het zijn dan ook meer nette creaties die rond lopen ter decoratie. In vele scenes is het dus niet meer dan een spektakel aan wandelende Frankensteins die lijken aan te willen vallen. Door het found footage camerawerk lijkt dit niet geheel tot zijn recht te komen. Het zijn meer de soldaten personages eromheen die hun aanval doen en hiermee actie toevoegen aan de film. Daarbij blijft het gore af en toe helaas afwezig, maar voor een Nederlandse crew is er overduidelijk geprobeerd alles er uit te halen wat er maar in zat. Voor Nederlandse begrippen dus zeker een hele prestatie. De film is daarmee een leuk gegeven in zijn genre en kijkt voor de liefhebbers vermakelijk weg!

avatar van Shadowed
Geinig.

Niet eens zo'n hele slechte film dit, van onze eigen Richard Raaphorst. Ik ken die naam overigens niet, maar hij weet best een originele draai aan het genre te geven met deze film, die soms behoorlijk vermakelijk is in zijn vrij domme concept.

Het found footage gehalte is soms leuk gedaan, al had ik een first person view hier eigenlijk wel beter in vinden passen, want Raaphorst lijkt soms zelfs behoorlijk die richting op te gaan. Vooral een aantal achtervolgingen en gevechten zagen er niet meer found footage uit.

Het begon allemaal wat saai, maar eenmaal in de fabriek kantelt de boel gelijk en wordt het een stuk leuker. Enkele lekker pakkende actiescenes, het ziet er allemaal behoorlijk simpel uit en van acteerwerk kan je ook niet echt hoog spreken, maar ja.

Die beesten zijn lekker lomp en soms zelfs behoorlijk creatief wat zorgt voor enkele hele leuke momenten. Eenmaal richting het einde vond ik het weer wat minder, de achtervolgingen en vuurgevechten zijn de momenten die er bovenuit steken.

Wel leuk om eens gezien te hebben, het is allemaal erg simpel en het eerste kwartier is eventjes doorbijten, maar daarna is het wel leuk.

Had deze film in 2013 een keer gezien maar had deze nooit gerate. Omdat ik mij kon herinneren dat ik dit een toffe film vond wou ik hem klakkeloos een 4/5 geven, maar goed dat ik dacht laat ik hem nog weer eens een keer kijken......
Het begin kon ik mij totaal niet meer herinneren en maar goed ook want dat slaat echt nergens op, was meer komedie dan een serieuze oorlog scene. Ook een aantal scenes met dieren vond ik belachelijk, had denk ik ook meer komisch moeten zijn maar vind ik totaal niet leuk. Ik hou er ook niet van als een film in het buitenland afspeelt dat ze dan Engels praten met een accent ipv hun eigen taal en Nederlandse ondertiteling. Verder vond ik hoe hun acteerde/ het script van de acteurs belachelijk terwijl het verhaal goed was maar goed nu het positieve gedeelte wat gelukkig heel veel goed maakt.
Ten eerste found footage, maakt het altijd net wat spannender en die super soldaten zijn toch echt wel tof. Al hadden ze er nog enger uit kunnen zien, nu komen ze af en toe wat lomp over en lijken ze soms niet zoveel schade aan te kunnen richten. Ben het eigenlijk wel eens met de mening hierboven van Shadowed Wist trouwens helemaal niet dat dit van Nederlandse bodem was, dan vind ik het eigenlijk toch best knap gedaan! Nu begrijp ik enigszins waar mijn negatieve gedeelte vandaan komt

avatar van Duke Nukem
Een leuk idee maar soms matig uitgevoerd. Allereerst de Russische soldaten die gewoon Engels praten. De found footage/handy-cam zorgt er soms voor dat je niet ziet wat er eigenlijk gebeurt. Ook vreemd dat als het groepje Russische soldaten voor het eerst aangevallen wordt, er geen enkel slachtoffer valt. Ook de cameraman zelf lijkt steeds veilig te zijn (behalve aan het einde van de film). Daardoor gaat er weinig dreiging uit van de biomechanische zombots (Ik steel hier van Insignificance), dat is wel weer jammer want ze zien er erg goed uit. Van mij mag van Frankenstein's Army zeker een vervolg komen!
Aronimus schreef:

Dat is inderdaad een pluspunt, ben blij dat ze die keuze hebben gemaakt want er is tegenwoordig een overdaad aan (vaak lelijke) CGI in films.

avatar van Collins
Een film in found footage stijl. Een zeer geschikte filmvorm voor een productie met een klein budget. Behalve dit praktische voordeel wordt in found footage altijd behoorlijk close gefilmd en dat maakt de stijl hectisch en dynamisch. De beelden ogen authentiek en als kijker zit je dicht op de actie en is de betrokkenheid groot. Perfect voor een film als Frankenstein’s Army.
De grote nadelen van de stijl zijn het eeuwige schuddebuikende camerawerk en de storingsgevoelige beelden. In Frankenstein’s Army worden de voordelen goed benut en worden de nadelen overzienbaar gehouden.
De dynamiek is groot. De film is actierijk. Confronterend in de beeldvoering. Heftig en sfeervol. Vanaf de start heerst er een duistere sfeer. De beelden komen door een soms wazig onverlicht kleurenfilter tot je. Het voegt aan de beelden een mistroostige glans toe. Het geratel van de ouderwetse camera (we spreken over WOII) verhoogt de illusie van authenticiteit.
Een troosteloze wereld waarin Nazis en Russen elkaar in kale landschappen bevechten en elkaar even vanzelfsprekend als afstandelijk neerknallen. Het is een kille weergave van de dagelijkse beslommeringen van een oprukkende gevechtseenheid aan het front.
Echt leuk wordt het als het rariteitenkabinet van Dr. Frankenstein een woordje mee gaat spreken. De meest fantastische creaturen verschijnen in beeld. Zonder computereffecten. Ieder creatuur is handmade. Prachtige designs komen voorbij. De creaturen zijn opgebouwd uit lijk- en machineonderdelen. Echt waanzinnig. Grotesk en angstaanjagend. De film die al een rauwe beleving was, betreedt met de introductie van de bizarre wezens een nog grotere nachtmerrie.
En dan de setting. Magnifiek. Kille laboratoria, viezige slachtruimtes en macabere mortuaria. Het zijn de perfecte decors voor de waanzin die voorbij trekt. Prachtige plaatsen ook om eens flink met gore uit te pakken. En dat gebeurt dan ook.
Toch levert al die uiterlijke schoonheid wat nadeeltjes op. De decors en creaturen nemen de film zodanig in beslag dat het verhaal ondergeschikt raakt. Best jammer, want op den duur bestaat de film enkel nog uit gruwel en miste ik het verhalende perspectief. Ook aan de personages wordt weinig aandacht besteed. De personages zijn gewoon onsympathiek. Daarmee is alles wel gezegd. Meer gelaagdheid is er niet.
Maar goed. Wat rest is een originele film met waanzinnige decors en creaturen. En die kijken heerlijk weg.