Chained (2012)

Thriller / Horror

geregisseerd door Jennifer Lynch
met Vincent D'Onofrio, Eamon Farren en Julia Ormond

Toen Tim nog een jong kind was, werd hij met zijn moeder opgepikt door de gestoorde taxichauffeur Bob. Hij werd zo al vroeg in zijn leven getuige van de gruwelen in de wereld. Zijn moeder zal hij nooit meer terug zien. Bob nam Tim vervolgens mee op zijn destructieve pad als protegé en dwong hem de lichamen van de vermoorde vrouwen te begraven. Nu is Tim inmiddels een tiener, en ziet hij zich gesteld voor een lastige keuze...

Spannende thriller/drama/lichte horror effecten film

Film gaat over een jongen die als klein kind word ontvoerd en ''opgevoed'' door een moordenaar, en zijn hele leven vastgeketend zit aan een ketting.. maar dan word hij volwassen en ontmoet hij een vrouw..

Aparte film, met een sterke wending, acteer werk is prima.. en heb met spanning gekeken, het is geen hoogvlieger, maar zeker waard om te zien en prima avond vermaak

avatar van Edie
Prima film om een avond mee te vullen! Echt spannend is het niet, je moet er ook niet teveel bij nadenken, maar toch weer een van de betere "horror/thrillers" van de laatste tijd. Leuk ook dat die taxi na (17?) jaar nog precies hetzelfde eruitziet. Wel was het leuker geweest als we met Bob iets meer 'opstap' gingen en je iets meer over de slachtoffers te weten kwam.

ramonbrenda
hele goede film met super verhaal alleen slecht einde want de film gaat over bob en tim maar je ziet niet hoe het afloopt met tim? helaas 3 sterren waard!

sterk!Heerlijke psychologische zieke thriller!Soms mocht het wel nog wat stouter.Was me wat te braaf in beeld gebracht.Het einde was verrassend!Wel veel vragen waar ik mee blijf zitten.Maar toch wel heerlijk genoten van dees filmpje hoor!

avatar van ralfsjam
Zeer aangename verrassing. Niet dat het echt spannend was of heel veel horror was... in tegendeel. Maar de sfeer en het verhaal maakte er samen met de cast een prima filmpje van. Je wilde het volgen, en was nergens echt voorspelbaar. en dat zie je weinig meer in films vaar Horror op staat als genre. Jennifer Chambers Lynch heeft hier begrepen hoe het moest. Vincent D'Onofrio was goed gecast als 'normale' man met italiaan accent. En Eamon Farren deed het goed als '"slaaf" ...
prima film!

avatar van Norman Mailer
Wederom een film van dochtertje Lynch dat ik gaandweg zo beu als koude pap was.
Dat onwezenlijke sadisme – die mateloosheid – het geeft een film steevast een armoedig fundament, mijns inziens. Neuh, die theatrale hippie spreekt nog immer louter van naam tot énige verbeelding.

avatar van AmazingPP
Ik was zeer aangenaam verrast door deze film. In heel de film zit een creepy sfeertje, waardoor je met een gespannen lijf blijft kijken. Goed en mooi geschoten, nergens rommelig en goed acteerwerk. Totaal niet verwacht. 4 *

avatar van sinterklaas
Na de redelijke Surveillance, gaat Jennifer Lynch verder met het treden van de voetsporen van haar vader, dit keer met de ziekelijke gestoorde Chained, die wel behoorlijk veel uit de kast haalt. Het concept kennen we inmiddels al een beetje, want na Saw moest iedereen dat onderwerp wel even herkauwen. Chained doet dat ook wel lichtelijk, en na het eerste kwartier kan je al een beetje voorspellen hoe de film zal eindigen, maar het psychologische horror-gehalte haalt hier echt overal keihard uit, en Lynch deinst voor niets of niemand terug.

Ditmaal gaat het over een seriemoordenaar, genaamd Bob, die vrouwen ontvoerd in zijn Taxi naar zijn ver afgelegen huis en vervolgens verkracht en vermoord. Maar een van de vrouwen is de moeder van de 9 jarige Tim, en natuurlijk laat hij Tim ook niet gaan, maar laat hem, in tegenstelling van zijn moeder wel in leven. Wat uitmond in het feit dat Tim bij dit monster (die ook lekker grimmig word neergezet door Onofrio, met warrig haar, vette pens en sompige look) zal moeten opgroeien en we vervolgens een sprong in de tijd maken, waar Tim (inmiddels Rabbit) inmiddels al relatief is ingeworteld in het leven van Bob en Bob ziet hem ook als eigen zoon, en voor Rabbit is de hele kijk op de realiteit al helemaal te barsten geslagen en is tegenstrijd bij hem ook de orde van de dag. Hij begraafd de lijken van Bob en moet hem met het jaar steeds meer bijstaan. En hoe vaak dit soort onderwerpen ook zullen worden herhaald, het blijft gewoon een doodzieke kwestie waar je, als regisseur(euse), ook maar net je vingers aan wilt branden.

En al helemaal als we ons verdiepen in het verleden van Bob want de flashbacks daarvan zijn echt afschuwelijk en gaan ook zo ongelofelijk diep, en je zou ook bijna kunnen zeggen dat die ook Bob hebben gemaakt tot de persoon die hij nu is, waarbij de boel erg complex lijkt te worden. En wat was zijn vader toch een doodenge vent.

Ondanks ik ook het eindshot wel zag aankomen, maakt de film tegen het einde wel een kleine twist, die wat onderdeel wel iets wegheeft van You're Next.

Conclusie: Lynch heeft het gewoonweg geflikt met Chained, maar echt zo ervaren om ook echt diep te gaan als haar vader is ze nog niet. Dat zag je ook al met haar vorige Surveillance, al gaat het met Chained wel weer de nog betere kant op. En ja... wie zal ik het aanraden?

avatar van DjFrankie
Geen punt, niet afgekeken. Vond deze dus zeer zeker niet de moeite waard.

avatar van Spanky47
Positief verrast.
4,5 / 5 van mij!

Hele goede horror/thriller.

avatar van K. V.
Dit was nog een speciale, maar wel goeie film. Niet echt verwachtingen bij deze film, maar 'k heb het me zeker niet beklaagd.
'k vond het een boeiend verhaal en was wel nieuwsgierig hoe de film ging aflopen. De film duurt ook niet zo lang en verveelde geen moment.
De cast deed het ook prima en kwam overtuigend over.
'k vond het een aanrader!

avatar van Tiany
Beklemmende en beangstigende film, en zeggen dat zo'n wezens als dien Bob rondlopen op onze planeet. Zeer goede acteurs. Film is geen moment saai. Als ik nu een taxichauffeur zie.........

Goede horror-thriller met voortreffelijke vertolkingen.
Een beklemmende sfeer over de ganse film, een aanrader voor de liefhebbers.

avatar van knusse stoel
Ondanks de zware mishandelingen en de moorden wordt de film nergens ondragelijk betreffende het geweld. Een prima film met een dito verhaal. Ook uitstekende spelers die nergens uit de rol vallen.
En het mooie aan de film is dat hij de aandacht vast houdt tot het einde en dan ook nog een verrassend einde heeft voor de kijker.

Een dikke 3,5*, net niet een 4*.

avatar van joolstein
Sluit me erbij aan! Spannende thrillerachtige horror. Sluit met volkomen aan bij knusse stoel

avatar van samara666
vond het eerder een drama dan thriller/horror, buiten een paar overgesneden kelen. Tging allemaal zo traaaaag...in dit genre is bereavement naar mijn mening toch veel beter.
Toch 1 punt voor jake weber en de plot.
Aan ramonbrenda: als je de aftiteling blijft kijken, hoor je wel zo ongeveer wat Tim nog doet.

avatar van Kondoro0614
Chained

Chained was zeker geen vrolijke horror / thriller (al heb je die nooit). Chained vond ik soms best wel heftig overkomen maar je moet er niet me de gedachten bij zijn dat films zoals dit ook waar gebeurd kunnen zijn.. Hoe vaak hoor je wel niet dat er een inval is geweest bij een huis en er verschillende meiden beneden vast zitten in de kelder? Bruut gewoon. Chained is denk ik 1 van de weinige films waar ik medelijden kreeg met die meisjes, hoe erg ze werden mishandeld en daarna vermoord. Nee, bah! Chained gaat in principe over een massa moordenaar die met zijn taxi verschillende slachtoffers ophaalt en deze naar zijn huis brengt. Rabbit, werd zijn slaaf en moest doen wat hij zei. Alle bloedsporen opruimen, zijn eten opeten als hij wat over heeft gelaten en ga zo maar door. Vele ontsnapping's pogingen gedaan maar vaak hielp dat ook niks.. Ik moet zeggen dat Eamon Farren de rol als Rabbit erg goed oppakt en ik vond hem het gewoon goed acteren. Ook de rol als Bob door Vincent D'Onofrio moet je allemaal maar kunnen. Knap. Het verhaal was goed om te volgen en het concept was zeker niet slecht. Ik heb Chained achteraf toch nog maar met 0.5* hoger gegooid.

avatar van HK Senator
Prima film. Goed acteerwerk (maar net niet 100% overtuigend). Op een gegeven moment weet je hoe het af gaat lopen en dan gaat het gelukkig net even anders. Wat echt belachelijk is is dat de meisjes allemaal verkracht en vermoord worden met hun ondergoed nog aan. Tja, preutse amerikanen...

avatar van Flat Eric
Taxichauffeurs... onbetrouwbare lui

Ondanks de naargeestige donkere en sombere sfeer heeft deze sadistische film me wel positief verrast moet ik zeggen.
Het verhaal kabbelt rustig voort maar blijft beklemmend en spannend tot aan het einde.

avatar van comely
Vincent D'Onofrio speelt zeer sterk, waardoor het allemaal onderhoudend en sfeervol blijft.

Het mocht wel wat korter, strakker en harder. Als je toch wilt schockeren doe het dan goed.

avatar van LOTR-lover
Ik zag deze film al een tijdje staan tussen het aanbod van HBO maar de filmposter (niet degene die op MM staat) sprak me niet aan (zag eruit als een slap aftreksel van Poltergeist). Toen ik eindelijk is ging kijken op IMDB wat de film precies inhield én dat deze geregisseerd is door de dochter van David Lynch moest ik Chained natuurlijk wel kijken.

En ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Natuurlijk word Chained nergens zo vaag of diepzinnig als de films van papa Lynch maar Chained heeft wel absoluut dat donkere, vage Lynch sausje er overheen gegoten gekregen. De beperkte locaties waar de film geschoten is en de eigenlijk maar 2 acteurs waar de film om draait voelt heel beklemmend voor de kijker. Dat werkt uitstekend mee aan de sfeer.

Hoewel ik niet over alle aspecten even enthousiast ben (ik miste bijvoorbeeld een goeie soundtrack) vond ik Chained een zeer boeiende film die zeker het aanraden waard is.

7/10 (IMDB)

avatar van Halcyon
D’Onofrio schijnt door zijn collega-acteurs enorm gewaardeerd te zijn. Ik ben niet vertrouwd met zijn werk, maar vond hem in deze film toch een miscast. Hij overtuigde mij niet als psychopaat. Helaas straalt dat af op de film in zijn geheel, waardoor het interessante uitgangspunt niet helemaal uit de verf komt. De twist op het einde is vergezocht en voegt weinig toe. Op papier klinkt de film met andere woorden veel beter dan hij in werkelijkheid is.

Vond het een onderhoudende film, best wel 3 (kleine) sterren (tjens) waard. Het einde vond ik ver gezocht en hoe leeft Rabbit verder? Ook als psychopaat of toch als fatsoenlijk mens. De psychopaat vond ik eigenlijk nogal te lief en te begrijpend naar Rabbit toe.

avatar van SmackItUp
Ondanks dat de film een prima verloop kent heeft het een ietwat saai middenstuk. Toch heb ik enkele keren vol afgunst zitten kijken. Overigens vond ik de "twist" op het einde wat vreemd daar deze totaal niets toevoegde aan het verhaal.

avatar van pocalan
Gisteravond deze film gezien en het blijft nogal hangen. Wanneer ik enorm gefascineerd ben door een film ga ik altijd de comments hier lezen. Ik heb ze met verbazing doorgelezen. De film heeft mij de gehele speeltijd weten te boeien, vooral door het psychologische aspect. Tim en zijn moeder gaan na een spannende film met de taxi terug naar huis, maar de chauffeur rijdt hun afslag voorbij. Hier zag ik dat de film zich in Canada afspeelt. En als je op zoek bent naar een afgelegen huis ben je daar the place to be.

Na een gruwelijke situatie wordt Tim het slaafje van Bob. Tim probeert een enkele keer te ontsnappen maar heeft na een mislukte poging gelijk door hoe hopeloos de zaak is. Bob besluit hem vast te ketenen en noemt hem voortaan 'Rabbit'. Rabbit moet alles netjes houden wanneer Bob weer een vrouw op een primitieve manier zijn huis in sleurt. Een vraag die regelmatig voorbij komt is waarom hij nooit probeert te ontsnappen na die eerste keer. Maar als het al lukt om je gijzelnemer te vermoorden, hoe maak je je in hemelsnaam los van een metalen ketting? Niet iedereen is even inventief. En zodra hij meer vrijheid krijgt is hij mentaal vastgeketend.

Door de flashbacks krijg ik het idee dat Bob een soortgelijke 'opleiding' heeft gehad als Rabbit nu krijgt. De reden dat hij een afgestompte psychopaat is geworden waarbij moorden appeltje eitje voor hem is. Deze legacy wil hij doorgeven aan Rabbit. Maar wil Rabbit dit wel? Hij heeft in ieder geval de tijd omhanden om de boeken door te nemen die hij van Bob krijgt. Pas als het meisje in beeld komt om hem van zijn maagdeijkheid te ontdoen, krijgt Rabbit weer motivatie om los te breken. Nadat Rabbit Bob heeft vermoord zie je de enveloppen en papieren over tafel verspreid. Dat vertelt mij dat hij pas op dat moment achter de waarheid is gekomen. Hij zoekt zijn vader op en ontmoet diens huidige vrouw en zoon. Hij heeft dus een broer van ongeveer dezelfde leeftijd als hij indertijd was. We kunnen er gerust van uitgaan dat zijn vader toen al iets met deze vrouw had en dit de reden was om zich van zijn vrouw te ontdoen.

De geluiden tijdens de aftiteling geven mij een vermoeden over het einde... en dat speculeren maakt het juist zo interessant.

avatar van arno74
Stevig naar filmpje. Vanaf de eerste minuut hakken de beelden er goed in. De film volgt een psychopaat die met zijn taxi nietsvermoedende vrouwen ontvoert en vermoordt. Zo ontvoert hij een moeder met haar kind, hij besluit om de jongen te laten leven en hem eenmaal volwassen in zijn voetsporen te laten treden. De film valt met de ontvoeringen wel teveel in herhaling, alleen de psychologische verhouding tussen de jongen en de ontvoerder ontstijgt dat. Het plichtmatige plottwisteinde vond ik overbodig en lijkt wat misplaatst. Vooral geschikt voor horrorliefhebbers. 3*.

avatar van schenkowiets
Hele goede spannende thriller van begin tot eind met erg goed acteerwerk.

Zwolle84
Tegenvaller. Ik verwachtte er weinig van, maar liet me overhalen vanwege de positieve geluiden hier. Het was eigenlijk grotendeels wat ik verwachtte: erg gemaakt, plastic. Kwam nergens geloofwaardig over.

Toch nog een vijfje omdat het nergens écht slecht wordt, maar deze ben ik volgende week al vergeten.

avatar van dzjo-dzjo
Best een redelijke tot vrij goede film.. Ik vond vooral het acteerwerk erg sterk!
Ze hadden nog iets uitgebreider het "waarom" uit mogen leggen vind ik.
Maar verder was dit wel een dikke voldoende.
Ik heb films gezien die nog heftiger over kwamen.. die nog meer tot op je bot gingen zeg maar...
Maar al met al geef ik deze film 3,5 ster.

dzjo-dzjo schreef:
Ze hadden nog iets uitgebreider het "waarom" uit mogen leggen vind ik.
Maar verder was dit wel een dikke voldoende.
Maar al met al geef ik deze film 3,5 ster.

welke dan?

avatar van Shadowed
Bravo!

Soms kom je ze dan eindelijk tegen. Die filmpjes waarvan ik dacht dat ik ze allang had gezien, maar er blijkt er gelukkig toch nog eentje bij te zitten. Die kwam in de vorm van Chained, die zich uitpakte tot 1 van de allerbeste horrorfilms die ik ooit heb gezien.

En ook precies een horrorfilm die we dan ook nodig hebben. Eentje met weinig inleiding om zich vervolgens volop in de feiten te storten. En dat gaat gelijk met een goede impact. Het hulpeloze gevoel begint al heel snel te heersen en dan begint de film behoorlijk intens en boeiend te worden.

Erg sterke acteerprestatie van D'Onofrio voor de rest. Een acteur waarbij een accent eindelijk wel lukt. In de eerste 20 minuten ook nog een zeer sterke acteerprestatie van Bird. Zo'n jong knaapje die in de afgelopen 5 jaar niet meer heeft geacteerd, maar alle bekendheid dubbel dik mocht gaan verdienen. In Maps to the Stars bijvoorbeeld ook al zo goed.

Voor de rest angstaanjagende en sterk gebrachte horror. Het huis ziet er naar uit en vooral de "moordkamer" ziet er echt kil en hard uit. Ze zal ook in dat opzicht best wel wat hebben geleerd van vader David Lynch, want de sfeer was echt sterk.

Voor de rest ook zeer boeiend. De 94 minuten vlogen zo om. De film kakt zelden in. In de eerste 20 minuten dacht ik serieus dat dit een 5,0* zal gaan krijgen, maar toch komen er heel lichte irritatiepuntjes kijken richting het middenstuk van de film. Farren die iets te veel pubergedrag vertoond is toch net iets te veel van het goede.

Maar het is vooral opvallend hoe het verhaal nooit inkakt, van het begin tot het einde. De film doet dan eigenlijk praktisch gezien niets fout behalve die lichte puntjes die het geen volle mep doen bezorgen. Fijn dat een film ook weer eens lekker intens kan zijn. Heb toch wel even mijn adem ingehouden op bepaalde momenten.

Een interessant verhaal dat altijd boeit, een kille sfeer en een ijzingwekkende loop. Dit soort films heb ik erg gemist. Deze komt hoog in mijn favorieten. Collins, dank aan jou voor het nomineren van deze film in de K.O. 2019.

avatar van alexspyforever
Een beetje wisselvallig uiteindelijk. Neen, het had voor mij niet harder gehoeven, het onderwerp is best schokkend genoeg,. Op zich lijkt het weer een dertien in een dozijn filmpje te worden over een seriemoordenaar, maar dat is het niet. Hier hebben we te maken met eentje die de ontvoerde jongen wil 'grootbrengen' en hem uiteindelijk in zijn voetsporen wil laten treden. Dat de moordenaar al die jaren ongestoord zijn gang kan gaan moet je dan maar voor lief nemen. Zijn motivaties voor doden van vrouwen zijn mager en er zijn enkele flashbacks maar erg veel vertellen die uiteindelijk niet. Uiteindelijk focust de film zich al snel op een psychologisch spel tussen de moordenaar en zijn 'adoptiezoon'. Uiteindelijk blijft het oppervlakkig en erg ongeloofwaardig. De twist aan het eind was verrassend al was het vergezocht. Wat wilde dat nu zeggen dan, dat de jongen zijn eigen vader net zo een groot monster was als de moordenaar? Maar zonder schroom had hij al snel een andere vrouw en een zoontje erbij. Ik stel mij wellicht allemaal teveel vragen bij zo een rare bochten en acties; Ik wilde de film wel goed vinden, maar uiteindelijk ergerde ik me toch steeds meer hoe het allemaal verliep. Typisch voer voor liefhebbers van psychologische horror/thriller, ik heb er niet veel meer mee tegenwoordig. Hoe meer ik over dat twisteinde nadenk hoe rommeliger en dommer ik het vind, neen dat was echt niet goed geschreven ofwel slecht uitgevoerd.