Iron Sky (2012)

Finland / Duitsland / Australië
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Timo Vuorensola
met Julia Dietze, Christopher Kirby en Götz Otto

Wanneer de Duitsers in 1945 voelen aankomen dat het wel eens verkeerd voor ze kan aflopen, vertrekken ze naar de maan. In een geheime basis houden ze zich schuil en berusten zich op wraak. In 2018 komen ze terug naar de Aarde.

avatar van Al DeNiro
Origineel, grappig en Julie Dietze is een lekker nazi blondje. Deel 2 komt in 2016 met Hitler, Putin en T-rex

avatar van ILDIB
Wel een geinig filmpje maar er zit helaas teveel crap en nep en allo allo in om veel hoger te scoren. Vrouwtje was wel erg leuk.

avatar van Kondoro0614
Iron Sky

Weer eens iets nieuws op het Nazi gebied. Als groot tweede wereld oorlog fan, de films dan, was dit wel wennen. Vluchten naar de maan en daar overleven. Wat nou als dit echt was? Zou wel een ideaal plan voor ze zijn geweest! Maar goed, het is gelukkig maar een film want als het echt zo was, zou ik er niet bepaald fijn bij zitten! Afijn, terug naar de film. Wat de film betreft, hij is wel vermakelijk! Ik vond het er visueel goed uitzien. Niet lelijk en hij loopt vloeiend naar door. Het acteer werk kon soms ietwat beter maar voor de rest ook niet verkeerd. Helaas wel lelijk dat de Duitsers na een tijdje ook half Engels praten. Dit zouden ze in het echt nooit doen mits het echt moest. Jammer! Er zit voldoende actie in, dat Michael Jackson middeltje vond ik dan wel overbodig. Lekker verstand op 0 en kijken. Verhaal was flinter dun en het concept was leuk gevonden!

avatar van B-Joker
met het lage budget toch een geweldige parodie kunnen maken. gisteravond op RTL7 tegenover Skyfall. toch maar voor deze gekozen want was al veel vergeten en met Iron sky 2 in aankomst even opfrissen. Acteerwerk is niet altijd even goed maar daar kijk je deze film niet voor. het belachelijk maken van alles en iedereen is wel wat deze film heel erg goed doet. Deze film verdient voor mij toch 3.5* ondanks dat het natuurlijk wel een B-film blijft.

avatar van Petina
ockhausen schreef:
Sjezus wat een slechte film! En nog gekocht ook 20 min volgehouden...

Waarom stem je dan?

avatar van Petina
Fonk schreef:
Film begint best leuk maar uiteindelijk wordt er weinig met het verhaal gedaan en heb ik hem maar afgezet omdat het slaapverwekkend was.

En wederom, waarom stem je dan?
Zo wordt de score van een film naar beneden gehaald. Als je een film niet helemaal afkijkt, stem dan niet.

avatar van jippie2010
Petina schreef:

Zo wordt de score van een film naar beneden gehaald.

De film zelf zorgt voor de lage score
Maar je hebt gelijk hoor, ik stoor me er ook altijd aan.

avatar van leatherhead
Enkele leuke ideeën passeren de revue, maar dikwijls veel te flauwe en makkelijke humor. Iets professioneler in elkaar gedraaid dan de gemiddelde Amerikaanse parodie misschien, maar verder ligt het qua niveau niet ver uit elkaar. Jammer, had er meer van verwacht. Zo'n film als The Fifth Element vond ik dan toch (naar mijn herinnering) een pak leuker. 1,5*.

avatar van Duke Nukem
Ik heb mij erg vermaakt met deze film, heel origineel idee en voor een low budget film goed uitgewerkt met redelijke special effects. Erg cartoonisch en zeker niet serieus te nemen, maar deze kluchtfilm is zeker een instant pulp classic!

Bantavoer
Erg hilarisch deze film. Acteurs, verhaal en special effects prima. Heb me goed vermaakt en zo en dan gelachen. Duitsers met hun computer van twee verdiepingen hoog in vergelijking met een smartphone.

Bantavoer
Bantavoer schreef:
En dan komt er nog een vervolg ook. Iron Sky 2.

avatar van knusse stoel
Bantavoer schreef:
En dan komt er nog een vervolg ook. Iron Sky 2.

En die komt in de loop van dit jaar geloof ik, trailer van gezien en ook deze is van een grappig niveau. Op IMDb heeft 'Iron Sky 2' zelfs een 8,2 op zijn naan als waarderingscijfer tot nu toe. Ben benieuwd.
Voor 'Iron Sky' is onze waardering een ruime 7!

avatar van Black Math
Vermakelijke onzin. Een hoop parodie hier, op de bunkerscène uit Der Untergang, een Sarah Palinachtige president met een fuck you houding tegen de rest van de wereld en veel verwijzingen naar Wagner (één van de personages heeft zelfs die achternaam). Dat blijkt ook uit de muziek, die vol met Wagner quotes zit, een heerlijk feest van herkenning. Groot fan van de componist, maar ik kan er ook wel om lachen om het ironisch gebruik van zijn muziek hier.

Verhaal is natuurlijk behoorlijk onzinnig, maar met het verstand op nul wel leuk. Verder zijn de ontwerpen van de nazivaartuigen is erg gaaf en dat compenseert voor de onvermijdelijke minpunten. Zoals de timing die niet altijd even goed is en het mindere acteerwerk. Dietze is overigens een prettige verschijning, maar ook met haar had toch wat meer gedaan kunnen worden. Ze speelt uiteindelijk een naïeve dame, terwijl ze de uitstraling heeft om een sexy nazibitch te kunnen spelen. Een gemiste kans.

Ondanks de minpunten een leuk tussendoortje. 3*.

avatar van Zwolle84
Met zo'n plotomschrijving kan het eigenlijk niet fout gaan, zou je denken.

avatar van Duke Nukem
"So... you are a formerly dead black model who is now suddenly a living white hobo, after spending a weekend on the moon... is that correct?"
"Yes, that's correct!"

Ook leuk dat er Duits wordt gesproken in deze film. Vandaag eens herzien en vind hem nog steeds leuk. Ben benieuwd naar het vervolg! Hopelijk komt dat er nog.