Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

• Vanaf 4 mei in de bioscoop (re-release)
  • nummer 7 in de top 250

avatar van EvErT-hAnS-PiNo
Niet een van de meest gezellige films die je kan kijken, maar eentje die je gewoon eens in je leven gezien moet hebben. Eentje, van grote klasse, waarbij anno 1993 de keuze voor zwartwit ongebruikelijk was, maar de film een geweldige grauwe teint gaf. Kreeg af en toe gewoon de kriebels van Amon Goeth, die meesterlijk wordt neergezet door Ralph Fiennes. Kwam er trouwens redelijk laat achter dat Ben Kingsley hier ook in speelde. Speelde een ogenschijnlijk onopvallende rol, maar het is ontroerend om te zien hoe de, aan het begin zeer stroeve, relatie tussen hem en Schindler groeit waarbij er een diep wederzijds respect ontstaat.

Scene voor mij waar de waterlanders werkelijk dreigden te lopen was zonder twijfel het meisje met het rode jasje in die grauwe zwartwitte menigte. Werkelijk ongelooflijk ontroerend wanneer Schindler datzelfde meisje later op een kar met pas opgegraafde lijken ziet liggen op weg naar de verbrandingsovens Met name tegen het einde aan besef je hoe goed deze film eigenlijk in elkaar zit. By far de beste oorlogsfilm in history waarin aangetoond wordt dat er onder de Duitsers ook helden waren.

avatar van Triple G
Na jaren weer eens herzien en blijft simpelweg magistraal. Voor een ieder die iets weet van geschiedenis behoeft deze film geen uitleg. Dat wijst op briljante wijze zijn weg wel. Het zwart/wit met die enkele scene met een enkele kleur, wat me normaal mogelijk zou kunnen ergeren, maakt de film hier slechts sterker. Moet mijn top 10 geloof ik even bijwerken...

avatar van Ajax&Litmanen1
Geen idee hoelang het geleden is dat ik Schindler's List voor het laatst zag. Daarom was het gister tijd voor een herziening.

Wat maakt deze film toch elke keer weer een enorme indruk. Ondanks dat Spielberg het soms wel wat aandikt is dit een film die je een brok in je keel geeft en je lange tijd erg triest maakt door wat de Joodse mensen wordt aangedaan. Er zitten echt enkele hartverscheurende momenten in de film als de Duitsers beestachtig tekeer gaan tegen Joodse mensen. Ik heb nooit kunnen begrijpen dat mensen dit andere mensen aan kunnen doen. Dat bepaalde mensen gewoon als varkens kunnen worden behandeld. Dat je als soldaat je emoties helemaal kwijt kan raken en genadeloos mensen af kan slachten en dan denkt dat je iets goed hebt gedaan. Vreselijk en echt niet te bevatten. Neem de scene met de scharnierbewerker die doodgeschoten moet worden omdat hij niet snel genoeg werkte die dag. Het gevoel van onrecht is groot in de film. De emoties als families van elkaar worden gescheiden, wetende dat je ze misschien niet meer terug ging zien zijn gruwelijk.

Dit in combinatie met overweldigende zwart-wit beelden en een prachtige soundtrack maakt van Schindler's List 1 van de beste oorlogsfilm die ooit is gemaakt in mijn ogen. Liam Neeson is zeer overtuigend als Schindler. Een aparte man met uiteindelijk een zeer groot hart. Het slot van de film als alle Joodse mensen langs zijn graf lopen gaf me ook kippevel, aangezien je weet wat Schindler allemaal heeft gedaan voor die mensen.
Sir Ben Kingsley was ook fenomenaal als Stern. Zijn trieste gezicht en introverte gedrag maakte veel indruk.

4,5* worden 5*

Ajax&Litmanen1 schreef:

Je noemt nu juist de enige jood die door geluk niet werd doodgeschoten. De pistolen werkten niet, weet je nog? Maar je hebt gelijk, een van de beste films ooit en wat mij betreft de beste WO2 film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Joh, ik heb de film gister gezien. Ik geef daarmee alleen aan hoe wreed ze waren en dat mensen om niets mochten sterven. Het lag puur aan de falende wapens dat de arbeider niet vermoord werd.

avatar van jumpstylemovie
Klopt, maar hij word dus niet doodgeschoten Wel een fantastische scene trouwens. Overleeft hij het eigenlijk tot het einde van de oorlog? Volgens mij zie je hem nog op het eind van de film maar ik weet het niet zeker meer.

Ajax&Litmanen1 schreef:

onklaar gemaakte wapens in dit geval

avatar van moviemafketel
Nooit zo over nagedacht, maar Schindler zei wel dat hij heel treurig zou zijn als er ooit een wapen uit zijn fabriek zou komen die zou werken. Misschien waren dit idd pistolen gemaakt in zijn fabriek.
Thanks voor clearing that up.

avatar van jumpstylemovie
Hefmak, verklaar je nader want volgens mij heb ik iets gemist. Wie, wat, waar?

avatar van hefmak
Het was Schindler bekend dat er nieuwe arbeiders kwamen. Het lijkt me overigens sterk dat 2 wapens achter elkaar falen

Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten jumpstylemovie

avatar van Ajax&Litmanen1
Kan best dat dit bewust werd gedaan door Schindler, maar de Duitse leidinggevende die hem wilde doden wist dat niet, want hij was wel van plan om het te doen.

hefmak schreef:

Maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten jumpstylemovie

Wat, ik zeg niet dat je het mis hebt ik was alleen benieuwd hoe je op het idee kwam.

avatar van Jessen0wnt
Whoever saves one life, saves the world entire.
Prachtige klassieker die ik om de een of andere reden vaak langs mij had neergelegd, vakantie en (herstellende) griep boden mij een paar uur achter elkaar om deze film zonder stress of tijdsnood te bekijken. Hoewel de film vrij heftige scènes bevat, me niet onberoerd achter laat, kent het toch een romantische sfeer. Het is allemaal lekker sentimenteel, maar niet benadrukt of nadelig voor de periode waarin de film zich afspeelt (het moet natuurlijk wel respectvol gebracht worden). Enkel op het eind had ik even moeite met deze sentimentaliteit, maar gelukkig was dat maar een klein stukje van de film. Ik heb het niet zo op die lose-control-monologen, komt allemaal té geforceerd over. Halverwege de film voelde ik een tegenstrijdig gevoel opkomen, hoewel we allemaal de gruwelijkheden van WOII kennen, geeft de film hoop en is het op een hele rare manier, feel-good. Ik wist me niet echt een houding eraan te geven, ik liet alles maar gebeuren.
Naast het prachtige verhaal (en de sterke quotes!!!) kent de film ook een ijzersterke cast, vooral figuranten vind ik in WOII films altijd bijzonder sterk spelen, en de film kent een heel hoog audiovisueel niveau. Ten eerste is de soundtrack gewoon erg memorabel, en daarnaast vond ik het zwart witte werken, zeker doordat elk shot een schilderij leek door de mooie, duidelijk en vage contrasten. Erg sfeervol en goed te werk gegaan. Hieraan kan je ook echt wel merken dat je met een bijzondere regie te maken hebt, Spielberg weet wat hij doet.
Een film met hoop en verdriet, schoonheid qua verhaal en techniek, sentimenteel en hard. Schindler's List laat me voorlopig niet los. 4,5 ster

jumpstylemovie schreef:

Volgens mij is het nooit de bedoeling geweest om hem om te brengen. Later laat Schindler een aansteker aan Stern zien die de klik geluiden maakt

avatar van nickje76
Deze film moet je een keer gezien hebben,
hoort bij je opvoeding thuis.

moviemafketel schreef:
Thanks voor clearing that up.

Schindler had eerst een potten en pannen/glazuur fabriek. Daarna een wapenfabriek ( anti tank granaten ), dit deed hij om meer joden te redden omdat deze met de hand gemaakt moesten worden ( dit geld ook voor de fabriek die hij later nog opkocht ( fabriek om handgranaten en v2 raketten te maken ) . Er staat me niks bij van pistolen. De pistool van Amon Goth werkte gewoon niet dit kwam weleens vaker voor, gewoon een blindganger/productiefout.

knickmeister2 schreef:

Zo slecht waren de wapens uit de jaren 40 (helaas) niet meer. De kans om de loterij te winnen is groter.

Bovendien lijkt me het tegendeel al redelijk onderbouwd.

Onderhond schreef:
Het gaat mij er vooral om dat oorzaak/gevolg nogal goedkoop weergegeven wordt. Verder valt Goethe wél voor de charmes van zijn Poolse huisvrouw en laat hij Schindler mooi z'n gangetje gaan. Niet de koelbloedige bullebak die je na een uur te zien krijgt.

Ik probeer er nooit op in te gaan maar jij zoekt echt altijd aandacht met van die rare cijfers voor veel films. De beste films geef jij altijd lage cijfers, ben benieuwd of dit echt je mening is of omdat je gewoon altijd aandacht wil. Helaas moest ik hier wat van zeggen, naar mijn mening is dit echt een super film en is 2* veels te weinig!

avatar van wibro
Wel vreemd JW dat je reageert op een bericht van Onderhond van ruim vier jaar geleden. Is dat bericht van Onderhond eigenlijk nog wel relevant? Misschien denkt hij als hij deze film nu zou herzien er heel anders over.

wibro schreef:
'

En dat zou ik graag willen weten
Kwam 't namelijk toevallig tegen.

Dick2008
Onderhond schreef:
Had deze ooit lang geleden al eens half gezien, maar toen kon ik er m'n aandacht niet bijhouden.

Herziening viel me best mee.

Hij heeft hem al herzien. Dan zou je hem een pm kunnen sturen of hij er nu anders over denkt. Maar aan de andere kant......, waar zijn we mee bezig.

herder
Duitsers die engels spreken. Wat is hollywood weer geloofwaardig bezig.

de film steekt goed in elkaar, gewoon de waarheid, maar kan iets korter duren, door b.v. niet elke keer die hele rits van namen te noemen ...

movie-edje
Ik wist wat ik naar ging kijken,
En het heeft mij erg geraakt deze oorlogs-drama!

moest wel even inkomen, want de intro duurt vrij lang, en dat je goed in de film zit.

voor de rest geen commetaar!

geweldige film!

herder schreef:
Duitsers die engels spreken. Wat is hollywood weer geloofwaardig bezig.

Daar moet je even doorheen kijken, als je met zo'n instelling de film gaat kijken wordt het niets.

avatar van ibendb
Een mooie film die een goed beeld brengt van hoe de ghetto was.

Het duurde wel lang teen dat ik in de film betrokken raakte. Maar de rest van de film is echt goed. Naarmate de film vordert, wordt het ook gruwelijker wat ze doen met de joden. De film is wel aan de lange kant. Had zeker een stuk korter gemogen. Spielberg heeft weer een mooie film gemaakt. Zo'n films moet hij terug beginnen maken. 3.5*.

avatar van sofripa
Must see. Uiteraard een zeer zwaar onderwerp. Zeer, zeer goed op het celluloid gezet.

herder
Ik begrijp niet waarom de Joden niet voor elkaar opkwamen, althans gebaseerd op de geschiedenisverhalen die ik gelezen heb.

Nazi zegt 'opstaan', ze staan op.
Nazi zegt 'lopen', ze gaan lopen.
Nazi zegt 'doodgaan', ze gaan dood.

Maar goed, ook de donkere mensen lieten zich ooit als slaven behandelen.
Kennelijk is opkomen voor elkaar te veel gevraagd.

Een ander punt wat ik niet begrijp is dat misschien Hitler wat tegen de Joden had, maar waarom heel Duitsland dit accepteerde is ook heel vaag. 1 Nazi in een land ok, 2 Nazi's ook goed, maar heel Duitsland? Hmm...
En ja, iets accepteren en niets doen betekent ook dat je meedoet aan dat Nazigedoe.

avatar van JohnWilliams
Dit is zo'n film die je niet even op zet, dit is een film die je van het begin tot het einde moet bekijken zonder pauzes.

avatar van AGE-411
herder schreef:

Om wat te doen? De nazi's bevechten met lasers uit hun ogen en denkbeeldige tanks?

Er zijn trouwens wel een aantal opstanden geweest.
- Een van de meest gekende is de opstand in het Ghetto van Warschau. De joden werd er door Poolse verzetsstrijders van wapens voorzien zodat men een opstand kon beginnen. Het ghetto werd plots belegerd door Joden die het heft in eigen handen namen. Gedurende enkele dagen een no-go zone voor de Duitse gezaghebbers (Veeleer maar wat veredelde politieagenten).
Na enkele dagen werd de SS ingeschakeld en Jürgen Stroop kon de führer na enkele dagen melden dat 17 soldaten werd gedood, en 91 verwond... Maar dat de opstand succesvol neergeslagen werd en 56.065 opstandelingen waren gedood tijdens de gevechten. De rest van de 380.000 ghetto-bewoners werden direct naar de dichts bijzijnde vernietigingskampen gestuurd.

- De opstand in het kamp Sobibor. Men kon er een aantal kampbewakers overmeesteren en een grote ontsnapping opzetten.
De nazi's organiseerden echter een grote zoekactie, en slechts een handvol mensen wist effectief te ontsnappen.

herder schreef:

Nazi zegt 'opstaan', ze staan op.
Nazi zegt 'lopen', ze gaan lopen.
Nazi zegt 'doodgaan', ze gaan dood.

Nazi zegt 'opstaan', ze staan niet op. Nazi jaagt ze een kogel door de kop.
Nazi zegt 'lopen', ze gaan niet lopen. Nazi jaagt ze een kogel door de kop.

herder schreef:

Maar goed, ook de donkere mensen lieten zich ooit als slaven behandelen.
Kennelijk is opkomen voor elkaar te veel gevraagd.

Dit is toch op het randje van behoorlijk racistisch. Ik hoop dat je niet hetgene suggereert dat je lijkt te suggereren.

herder schreef:

Geef mij een paar uur, en ik pen het neer. Men kan het eigenlijk stellen dat iemand als Hitler in die tijd broodnodig was in Duitsland.
Als hij enkele zaken anders had aangepakt (antisemitisme laten vallen, kiezen van andere bondgenoten, meer onderhandelen, ... ), had hij de grootste Europese leider ooit kunnen worden, had de periode 40-45 er anders uit gezien, waren miljoenen mensen nog in leven gebleven, en was Duitsland zelf ook niet tot een puinhoop herleid. In oorlogen als WO2 wint niemand wat, en verliest iedereen.

Waarom de mensen dan toch zoveel van hem hielden? Omdat hij een aantal essentiële problemen aanpakte. Wat kan het normale volk het wat schelen dat de NSDAP militaristisch en antisemitistisch wat. In die tijd was dat niet zo'n grote zaak (Communisten waren doorgaans nog antisemitischer), en militarisme leefde in die tijd over heel Europa.
Dat kan het gewone volk niets schelen. De doorsnee Duitser wou gewoon werk, brood op de plank, en een behoorlijke welvaart. Hitler heeft gedaan wat niemand voor mogelijk had geacht, en daardoor heeft hij zijn volk achter hem gekregen. Die zijn tot het einde van de oorlog in een soort roes blijven leven. Een roes waaruit het ontwaken zeer hard aan kwam.

herder schreef:

Toch wel een rare uitspraak.
Ik accepteer ook niet alles wat de regering doet, en toch doe ik er niets aan. Ben ik dan ook medeplichtig?

Ik hekel me nogal aan mensen die je dwingen van steeds een positie in te nemen; alsof 'neutraal' of 'geen mening' of 'kan me niet schelen' of 'laat me met rust met je zever' geen positie is? Heb het nu over allerlei conflicten (politiek, maar ook bij conflicten in vriendengroepjes ofzo)