Genre: Drama
Speelduur: 133 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Milos Forman
Met onder meer: Jack Nicholson, Louise Fletcher en Danny DeVito
IMDb beoordeling:
8,6 (1.148.926)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 15 april 1976
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf woensdag 11 februari in 2 bioscopen (re-release)
Plot One Flew over the Cuckoo's Nest
"If he's crazy, what does that make you?"
McMurphy denkt dat hij onder het werken in de gevangenis uit kan komen door te doen alsof hij gek is. Zijn plan keert zich echter tegen hem wanneer hij naar een inrichting wordt gestuurd. Hij probeert de plek wat levendiger te maken door het spelen van kaarten en basketbal, maar de hoofdzuster zit hem telkens op de huid.
Externe links
Acteurs en actrices
Randle Patrick McMurphy
Billy Bibbit
Nurse Mildred Ratched
Martini
Dale Harding
Orderly Turkle
Max Taber
Chief Bromden
Dr. John Spivey
Ellis
Reviews & comments
Castor Troy
-
- 307 berichten
- 3051 stemmen
Briljante film, die je na t pijnlijke einde echt even uit het huisje brengt. Nicholson is super!!!
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
One Flew over the Cuckoo’s Nest is een van die filmpjes waarbij je je afvraagt waar ie in godsnaam zijn status vandaan haalt. Laten we wel wezen: het heeft een erg eerbare inhoud, dat valt niet te ontkennen. Probleem is dat het weer na 5 minuten heel duidelijk wordt wat de film wil aanklagen, wat in dit geval resulteert in een voorspelbaar ‘buitenbeentje - ontketend - revolutie’ -verhaaltje, met de ene na de andere scene die datzelfde boodschapje nog eens zal aantonen. Ik kan me wel inbeelden dat menig cinefielen hierop kicken, mij krijgen ze echter niet zo gauw op m’n paard. 133 minuten lang “statementje maken”, nee dank u wel.
Komt daar nog eens bij dat het plotje zo geplooid wordt in functie van de inhoud, dat het op bepaalde momenten totaal niet meer geloofwaardig is. Toppunt hiervan is een nachtwaker die zich wel op een heel domme manier om de tuin laat leiden. -Mocht het zo’n b-horrorfilmpje zijn uit de jaren 80, je zou het nog kunnen slikken. Voeg hier nog een hoopje karikaturen aan toe –meest frappante is de wijze indiaan van dienst- en enige emotionele grijpbaarheid mag je al helemaal vergeten.
Camerawerk is ook absoluut niet noemenswaardig; kundig, maar even standaard als een aflevering ‘Thuis’ zeg maar. Weinig filmmuziek verder, dus een decor met zogenaamde gekken moet voor de sfeer zorgen. Een ‘klassieker’ om zo vlug mogelijk te vergeten dus, voor ik zelf in de psychiatrie beland.
1*
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Ik vindt het JUIST een van de geloofwaardige en realistische films die ik gezien heb..... 
Exploitation
-
- 370 berichten
- 3456 stemmen
Vreemd.
Sorry maar Barindead op nr. 8 in je top 10 is ook niet echt om over naar huis te schrijven.....dus wat betreft niet gelovenswaardig tjaa.....
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Bij films als Braindead gaat het ook helemaal niet over iets dat als realistisch moet doorgaan. Bij een serieuzere film als dit verwacht ik natuurlijk dat het verhaal op zijn minst geloofwaardig gebracht wordt. Hoe kan je nu die appel met die peer vergelijken?
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Op zich wel een goede film maar zeker niet een van de beste die ik oot gezien heb.
3,5 sterren 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Bij films als Braindead gaat het ook helemaal niet over iets dat als realistisch moet doorgaan. Bij een serieuzere film als dit verwacht ik natuurlijk dat het verhaal op zijn minst geloofwaardig gebracht wordt. Hoe kan je nu die appel met die peer vergelijken?
Niet dat ik vind dat je One flew... zomaar met Braindead kan vergelijken (appels met peren inderdaad) of dat Braindead niet in iemands top 10 kan staan maar...
Waar haal je het vandaan dat One flew... een realistische film zou zijn? Een wijze indiaan van dienst heb ik trouwens ook nergens gezien in deze film!
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Realistisch is het woord niet. Het gaat over geloofwaardigheid. Wanneer een film bepaalde maatschappij -aspecten in vraag wil stellen, en terzelfderdertijd medeleven (of toch op zijn minst 'voeling' met de personages) wil creeeren op een tragikomische manier, dan vind ik het essensieel dat het uitgebeelde verhaaltje geloofwaardig gebracht wordt. Bepaalde gebeurtenissen, gedragingen... waren totaal niet logisch (of juist te cliché) om mij als kijker mee te krijgen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Vreemd had ik totaal geen last van. Dit is een van de films waarvan ik vind dat er echt heel erg sterk in geacteerd wordt, de rol van Nicholson hier is zelfs een van zijn beste en overtuigendste (hij is gewoon McMurphy). Cliché zou ik de film trouwens niet willen noemen (ken geen echt vergelijkbare film van voor 1975) wat ik me wel kan voorstellen is dat sommige mensen zich kunnen storen aan de nogal zwart/wit tegenstellingen waar flink gebruik van wordt gemaakt.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Op zich wel een goede film maar niet een van de beste die ik ooit gezien heb.
4 sterren
Tenshinhan
-
- 347 berichten
- 731 stemmen
Duidelijk een meesterwerk die ik met de tijd steeds beter ben gaan vinden.
Jack Nicholson speelt de beste rol van zijn carrière, maar ook DeVito, Dourif, Lloyd, alle andere “gekken” en de hatelijke Fletcher doen het briljant. Ontroerend, op andere momenten weer komisch en het juiste tempo zorgen voor een onvergetelijke film.
5,0 sterren.
jayytjee
-
- 258 berichten
- 0 stemmen
Mijn nieuwe nummer 1 film allertijden !
Dit is toch wel zo'n ongelofelijk meesterwerk van Milos Forman maar ook het acteerwerk van Jack Nicholson was echt om kippenvel van te krijgen. Ook wil hierbij vermelden dat Danny deVito het ook erg goed deed en Fletcher deed het ook prima. Het verhaal was ijzersterk en het einde ( mooiste stuk van de film ) was ongelovelijk mooi.
Mooiste drama ooit gemaakt !
uiteraard * * * * *
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Bijna beste film ooit gemaakt, heb hem ook weer herzien...
Ik ga goodfellas en deze allebei nog een keertje kijken en dan zullen we zien welke ik beter vind 
jayytjee
-
- 258 berichten
- 0 stemmen
One Flew over the Cuckoo’s Nest is een van die filmpjes waarbij je je afvraagt waar ie in godsnaam zijn status vandaan haalt. Laten we wel wezen: het heeft een erg eerbare inhoud, dat valt niet te ontkennen. Probleem is dat het weer na 5 minuten heel duidelijk wordt wat de film wil aanklagen, wat in dit geval resulteert in een voorspelbaar ‘buitenbeentje - ontketend - revolutie’ -verhaaltje, met de ene na de andere scene die datzelfde boodschapje nog eens zal aantonen. Ik kan me wel inbeelden dat menig cinefielen hierop kicken, mij krijgen ze echter niet zo gauw op m’n paard. 133 minuten lang “statementje maken”, nee dank u wel.
Komt daar nog eens bij dat het plotje zo geplooid wordt in functie van de inhoud, dat het op bepaalde momenten totaal niet meer geloofwaardig is. Toppunt hiervan is een nachtwaker die zich wel op een heel domme manier om de tuin laat leiden. -Mocht het zo’n b-horrorfilmpje zijn uit de jaren 80, je zou het nog kunnen slikken. Voeg hier nog een hoopje karikaturen aan toe –meest frappante is de wijze indiaan van dienst- en enige emotionele grijpbaarheid mag je al helemaal vergeten.
Camerawerk is ook absoluut niet noemenswaardig; kundig, maar even standaard als een aflevering ‘Thuis’ zeg maar. Weinig filmmuziek verder, dus een decor met zogenaamde gekken moet voor de sfeer zorgen. Een ‘klassieker’ om zo vlug mogelijk te vergeten dus, voor ik zelf in de psychiatrie beland.
1*
Ben het totaal niet met je eens. Je bent typisch zo'n figuur die " Goede " films afkraakt en met een " Commando " aan komt in je top 10.
Dan nog iets, Je noemt eigelijk maar 1 argument ( dat het niet geloofwaardig was allemaal ) want het camerawerk was gewoon niet slecht en daarom geef je een 1.
Kon je de film echt niet uitstaan ?
Vond je Jack Nicholson zo slecht acteren ?
Was het allemaal zo beroerd ?
Als op deze vragen allemaal het antwoord Ja was dan zou je een 1 kunnen geven. Tenminste ik geef een film een 1 als het ZO slecht was dat het niet aan te zien was !
Maarja ieder zijn mening he..
jayytjee
-
- 258 berichten
- 0 stemmen
Bijna beste film ooit gemaakt, heb hem ook weer herzien...
Ik ga goodfellas en deze allebei nog een keertje kijken en dan zullen we zien welke ik beter vind 
Zit ook te twijfelen maar ik houd het voorlopig op One flew 
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
Ben het totaal niet met je eens. Je bent typisch zo'n figuur die " Goede " films afkraakt en met een " Commando " aan komt in je top 10.
Judge Dredd op 1 in zijn top 10. En deze klassieker een 1 
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Eigenlijk zou je daar gewoon om moeten lachen, maar wat ik net zo erg vond is dat djelle escape from alcatraz een 1,0* gaf......
* en trouwens rambo 3 die is echt wel 5,0* waard hoor.....
Ik bedoel heb dan nog een beetje respect voor jezelf en geef deze film dan wel hoger dan rambo? 
Maarja ieder zijn mening vind ik een gepaste zin op moviemeter..... Alleen als je dan dit soort films gaat afkraken, dan vind ik je wel heel erg zielig... spijt me zeer.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Je bent typisch zo'n figuur die " Goede " films afkraakt en met een " Commando " aan komt in je top 10.
Misschien vind ik Commando gewoon 'goed' en films die jij aanziet als 'goed', slecht. 
Dat klopt niet. Ik zeg ook iets over voorspelbaarheid, clichématigheid, dat het zichzelf herhaalt en de weinige creativiteit waarmee alles gepresenteerd werd (camerawerk is niet innoverend, amper filmmuziek, geen echte bewonderingswaardigheden op visueel vlak...).
Dit alles zorgt ervoor dat ik me vaak verveelt heb tijdens de prent (lijkt me logisch). Het acteerwerk van Nicholson en het mooie thema zorgen voor die ster.
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Misschien vind ik Commando gewoon 'goed' en films die jij aanziet als 'goed', slecht. 
Dat klopt niet. Ik zeg ook iets over voorspelbaarheid, clichématigheid, dat het zichzelf herhaalt en de weinige creativiteit waarmee alles gepresenteerd werd (camerawerk is niet innoverend, amper filmmuziek, geen echte bewonderingswaardigheden op visueel vlak...).
Dit alles zorgt ervoor dat ik me vaak verveelt heb tijdens de prent (lijkt me logisch). Het acteerwerk van Nicholson en het mooie thema zorgen voor die ster.
Dit had je beter niet kunnen zeggen...
* judge dredd ofzo
Is nog veel voorspelbaarder..
* De cliche die in die arnlod swarchenegger films zit is veel en veel erger als in deze film
* De filmmuziek was juist erg mooi op de achtergrond gespeeld (als de geestezieken mensen medicijnen gaan halen BV)
* Door de weinige creativiteit maakt dit een hele orginele film, en geeft het de hele film een realistisch tintje.
* En ik weet niet of jij gelet heb op de creativiteit bij de personages, de muziek, en het onmenselijke acteren van nicholson? en de climax een van de beste ter wereld is?
* Het camerawerk was toppie
Dus kraak verder eerst films af waar je mensen als mij niet commentaar ziet geven want dit gaat me echt te ver steeds men JOU (eerst was het ook al bij escape from alcatraz)
- Verder mag je je mening gewoon houden bij films want dat is erg belangrijk, maar je moet minder films afkraken please....
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Goede smaak bestaat niet.
Slechte smaak wel dus, blijkt maar weer........
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Goede smaak bestaat niet.
Verder gaat het gewoon over persoonlijke 'maatstaven'. Waarom geef ik Eyes Wide Shut een 4* en deze een 1*? Naast het feit dat ik het minder clichématig/gewoontjes uitgewerkt vind en een originelere benadering van zijn thema, scoort het vooral ook veel beter op audiovisueel vlak.
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Verder mag je je mening gewoon houden bij films want dat is erg belangrijk, maar je moet minder films afkraken please....
Grootstmogelijke onzin! Als je een film hebt gezien schrijf je daar een stukje over, ongeacht hoe goed je een film vond. Af en toe een negatieve recensie bij een film waar veelal alleen maar positieve reacties worden geplaatst zijn juist zeer welkom.
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
Ja, maar dit is dus niet de eerste van onze vriend djelle en mischien baalt ons dat wel een beetje.... Het is wel erg toevallig steeds films afkraken die in de top staan.
Zijn top 10 maakt me geen ene flikker uit! Alleen zulke recensies over films keer op keer.... Word ik een beetje moe van en volgensmij niet alleen ik......
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
* judge dredd ofzo
Is nog veel voorspelbaarder..
* De cliche die in die arnlod swarchenegger films zit is veel en veel erger als in deze film
Zoals ik al zei, onvergelijkbare films. Je kan inhoudelijke films als One Flew niet gaan afmeten met vermaak. Judge Dredd en Arnie's doen het gewoon goed met hun opzet: een hoge entertainingswaarde bieden. Creativiteit is daar vooral belangrijk bij de actiescenes, quotes, oneliners, decors, insteek, sfeer... Clichematigheden zijn daar niet zo erg (zijn zelfs leuke basiselementen), bij een 'andere' film is dat veel nefaster. Zoals in dit geval kijk je dan alleen maar naar een voorspelbaar plot en clichematige personages.
Ik heb het al erg vaak herhaald, maar het audiovisuele (dat kan net zo goed actie/spectakel scenes enz zijn, valt ook onder die noemer) is voor mij het belangrijkste element in film. Dat kan alle voorspelbaarheid en clichés overspoelen.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Het is wel erg toevallig steeds films afkraken die in de top staan.
Movie_fan#
-
- 501 berichten
- 0 stemmen
jij vergist je:
0,5*:
- a clockwork orange
- lock stock and two smoking barrels
1,0*
- chinatown, jackie brown.
1,5*
- memento
Dus mondje dicht 
jayytjee
-
- 258 berichten
- 0 stemmen
zeker weten... ben het volkomen eens met moviefan# !
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Ben het totaal niet met je eens. Je bent typisch zo'n figuur die " Goede " films afkraakt en met een " Commando " aan komt in je top 10.
Wie bepaalt dan dat het goede films zijn? Zoiets als een objectieve mening bestaat niet, hoor. Daarnaast besef je hopelijk zelf wel hoe belachelijk een vergelijking tussen deze film en Commando is. (Wat djelle ook al zei, kwestie van het nog eens benadrukken)
Maarja ieder zijn mening vind ik een gepaste zin op moviemeter..... Alleen als je dan dit soort films gaat afkraken, dan vind ik je wel heel erg zielig... spijt me zeer.
Heb je z'n recensies bij de desbetreffende films wel gelezen? Zijn allemaal erg netjes. Velen kunnen hier een voorbeeld aan nemen, waaronder jij. Wat hebben we nou aan de zoveelste oneliner die de status van een film bevestigt? We hebben meer aan stof tot discussie. Afwijkende meningen geven mogelijk zelfs een andere kijk op de film, niks mis mee, toch?
Er zijn mijns insziens te veel die de kuddementaliteit hebben en te weinig die voor hun eigen afwijkende mening durven uit te komen, bang om afgekraakt te worden(zoals hier) of onder het motto 'Hmm, als het zo'n hoog gemiddelde heeft, zal het wel goed zíjn.'.
Gerelateerd nieuws

Dramafilm ‘One Flew Over the Cuckoo’s Nest’ met Jack Nicholson vanavond (5 maart) uitgezonden op televisie

De drie beste films van drievoudig Oscarwinnaar Jack Nicholson

Netflix heeft flinke vinger in de pap bij top tien best bekeken streamingfilms

Netflix deelt trailer prequel-serie 'One Flew Over The Cuckoo's Nest'
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









