Dances with Wolves (1990)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Western
181 minuten / 236 minuten (director's cut)

geregisseerd door Kevin Costner
met Kevin Costner, Mary McDonnell en Graham Greene

Lt. John Dunbar wordt als held onthaald nadat hij per ongeluk de troepen van de Unie naar een overwinning leidt in de Amerikaanse burgeroorlog. Hij vraagt om een positie in het westen, maar hij vindt een verlaten plek. Al snel komt hij er achter dat hij daar niet alleen is: hij ontmoet een wolf en een indiaanse stam. Hij raakt bevriend met de indianen, en ontmoet een blanke vrouw die opgegroeid is bij de indianen.

avatar van chester
echt hele goeie film, vooral kevin costner speelt geweldig

avatar van zoutzak
enigzins tegenvallend, omlaag naar 3,5*

avatar van J.Bell
Een schitterend verhaal, en een hele goeie rol van Costner.

Wel een lange zit deze film, maar ik heb hem in 1 keer uitgekeken, ik denk dat ik dat voor de tweede keer ook wel red.

***,5

avatar van jordybeukeboom
Je mag deze film best wat hoger beoordelen als je hem zo goed vindt

Ik vind sowieso dat deze film te laag staat in de top 250

ey man dances with wolves was egt een vette film man ik vind het wel raar dat de cijfer van de film maaar een 3, 7 is hoor

avatar van Vamperia
De droom van elke vrouw is : Wind in his hair.
Wat een betovering was dat zeg....
Wat wel raar was, dat je de "Bikinilijn"van Costner zag tijdens deze film... dat vond ik een hele grove fout. Voor de rest wel een ok film, vooral dankzij Wind in zijn haar.
De titel zou ik trouwens vertalen als : Hij die met Wolven danst. Tis maar een suggestie

Vanwaar die behoefte?

avatar van Naomi Watts
Goede film en een heerlijke rol van Costner. Prachtige scenes zoals de indianen die Dunbar heel erg liefdefvol in hun stamopnemen, prachtig om te zien en het laat erg objectief zien hoe indianen in elkaar zitten. Wat een intrigerende, liefdevolle mensen. De liefde die ontstaat tussen Dunbar en Staat met een Vuist is ook erg mooi, net als de band die ontstaat met Wind in zijn Haar. 4* voorlopig maar maakt zeker kans om naar 4,5 te gaan.

Wouter schreef:

Vanwaar die behoefte?

dat is omdat ze dat in de film zeggen, als ze hem dances with wolves noemen vraagt hij er toch de betekenis van en dan zeggen ze dat. Is eingelijks heel logisch

Vamperia schreef:

Of is dat je rede niet???

avatar van Goodfella_90
Ik ben nu een flink eind met het boek en moet zeggen dat het een erg goed boek is. Nu snel die film maar eens herzien, want de laatste keer is alweer jaren terug.

Ik vind het ook een goed boek, het houd de aandacht heel goed vast! Alleen het eind is een beetje zielig. Ook de film is heel mooi! Verveeld geen moment en is heel goed geacteerd, mooie beelden en goed verhaal! 4,5*

*Chrissie*
is hier ook een boek van????
dat wist ik niet wat is de titel/schrijver ervan dan gaat ik hem ook lezen

avatar van Goodfella_90
*Chrissie* schreef:
is hier ook een boek van????
dat wist ik niet wat is de titel/schrijver ervan dan gaat ik hem ook lezen

Geschreven door Michael Blake zo uit m'n hoofd.

*Chrissie*
thnx Goodfella_90, ga ik ff kijken of ik hem kan vinden....

avatar van Pablo2
Genoten van deze film. Goed verhaal en goed gespeeld. Een regelrechte aanrader!

james Bunt
vond ik een zeer goede film. actie en vooral een goed verhaal

Zeer mooie film, zopas voor de eerste maal bekeken
Vond ook goed dat indianen niet engels praten, dat komt zo onnatuurlijk over als ze dat wel doen.
Maar had er van genoten, aanrader !

avatar van Icer
Een van de betere 'indianenfilms' ****

avatar van SuperSideSwipe
Meesterwerk, pure meesterwerk, deze zou eigenlijk een plaatsje verdienen in mijn top 10. Moet maar eens even kijken welke eruit kan.

Film is absoluut perfectie, een meeslepend prachtig verhaal. Je wordt gewoon verdrieting als ie afgelopen is en je je DVD speler uitmoet zetten

Kijk voor mijn ode aan Kevin Costner bij "The Postman"

Nog nooit gezien, Dances with Wolves.

Nu zit ik te twijfelen of ik de film volgende week vrijdag op tv zal gaan kijken of dat ik beter de director's cut kan zien... wat vinden de fans?

Of eerst de eerste versie en dan de director's cut?

b.v.d.

GerwinF
NIGHTWOLF_ONE schreef:
Nog nooit gezien, Dances with Wolves.

Of eerst de eerste versie en dan de director's cut?

b.v.d.

Persoonlijk vindt ik de director's cut (die wel een 4 uur lange zit is) beter. Dus die zou ik zeker aanraden.

Bedankt! Dan zal ik die 3-disc maar aanschaffen, 4 uur is geen probleem voor mij, heb laatst 1900 gezien dus kom maar op met Dances with Wolves

R.
20:30 - 00:51 staat op teletekst, lijkt erop dat ze de directors cut gaan uitzenden

Met achtendertig reclameblokken ertussendoor. Jippie!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Lang geleden gezien en zo ver weg in mijn geheugen weggezakt dat ik er nooit op gestemd had. Vandaag opnieuw bekeken.

De film hield niet bepaald vier uur mijn volle aandacht vast. Behoorlijk voorspelbaar en vaak nogal sentimenteel. Ik was ook niet echt kapot van Costner.

Neemt niet weg dat het allemaal best prettig voorbijkabbelde. De portrettering van de indianen was een meevaller. Niet als een sprookjesachtig, perfect, braaf natuurvolkje, wat ik vooraf een beetje vreesde, maar als mensen. De blanken op het einde waren wel heel erg dik aangezette domme dronkelappen. Een beetje tè.

Ik had de director's cut nooit gezien, en dat is toch wel een lange zit. Verder blijft het een schitterende film met net niet te veel sentiment.

avatar van Riddick
Had hem laatst nog eens op tv gezien en vond hem nog steeds even mooi... Sommigen vindenhet erg langdradig maar als je echt in de film zit dan merk je het niet...
Prachtig verhaal... en vooral niet zo'n k*t einde... in zo'n (normale) film zou hij weer op het einde dood gaan en blablabla maar ja verder geweldig gefilmd en geacteerd..
5* zeker weten..

Territoria
Schitterende film, mooie beelden van de amerikaanse prairie.
De indianen worden goed in beeld gebracht. (Want hoe vaak gebeurt het niet dat indianen die voor het eerst met blanken in aanraking komen, engels spreken!)
Deze film heeft 5* verdient.

prachtige film. Vol passie en schitterende muziek. Erg realistisch weergegeven. Je baalt echt als hij afgelopen is.